Isbilen Skrevet 2. juni 2017 Del Skrevet 2. juni 2017 (endret) Tja, jeg ville ikke satt penger på det. Jeg tror det er like sannsynlig at det gjøres noe med gebyret. Men jeg vil ikke påstå at noe er selvfølgelig, jeg kan ikke se inn i fremtiden. Endret 2. juni 2017 av Isbilen Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 2. juni 2017 Del Skrevet 2. juni 2017 Fjerner de 350,- grensen så vil det mest sansynlig ta en ekstra uke før du får pakkene dine Det meste som kjøpes i utlandet under 350,- får en som regel ikke i Norge eller at det er overpriset 1 Lenke til kommentar
Svampebob_1 Skrevet 2. juni 2017 Del Skrevet 2. juni 2017 (endret) Norske butikker "tilfører" ingenting som mellomledd uansett. Når alt er produsert i Kina, hvorfor ikke kjøpe det rett derfra? Det er veldig vanskelig for Norske bedrifter å konkurrere mot firmaer med ansatte som jobber for 60 kr dagen og som i tillegg har 16 timers arbeidsdag. Ikke nok med det. De som tjener så lite har ikke engang nok til å dekke grunnleggende behov. Så hva med å kjøpe i Norge for å oppretteholde Norske arbeidsplasser, Norsk lønn og Norske standarder for arbeidstakere? Endret 2. juni 2017 av Svampebob_1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 2. juni 2017 Del Skrevet 2. juni 2017 Så hva med å kjøpe i Norge for å oppretteholde Norske arbeidsplasser, Norsk lønn og Norske standarder for arbeidstakere?Kjøp i norge gir (som regel) bedre forbruker rettigheter samt enklere support & RMA (grunnet språk). Hvilket er verdt å betale for. Desverre er det slik at ikke alt føres i Norge; Norske butikker tilfredstiller først og fremst massene og dermed er det mange varer som vi med litt "sære" krav må utenlands for å finne. Dog er det en utfordring at mange kun går etter pris og ignorerer både kvalitet og rettigheter (klagemuligheter, dyr retur etc). Enkelte kunne nok trengt noe opplæring i hvordan handle fornuftig. Lenke til kommentar
Svampebob_1 Skrevet 2. juni 2017 Del Skrevet 2. juni 2017 Så hva med å kjøpe i Norge for å oppretteholde Norske arbeidsplasser, Norsk lønn og Norske standarder for arbeidstakere?Kjøp i norge gir (som regel) bedre forbruker rettigheter samt enklere support & RMA (grunnet språk). Hvilket er verdt å betale for. Desverre er det slik at ikke alt føres i Norge; Norske butikker tilfredstiller først og fremst massene og dermed er det mange varer som vi med litt "sære" krav må utenlands for å finne. Dog er det en utfordring at mange kun går etter pris og ignorerer både kvalitet og rettigheter (klagemuligheter, dyr retur etc). Enkelte kunne nok trengt noe opplæring i hvordan handle fornuftig. Jeg er enig i alt du sier der. Det er fint å kunne velge om man skal handle fra Norge eller ikke, men å fjerne 350kr regelen synes jeg ikke er så lurt. Den er med på å stimulere at folk kjøper fra Norske butikker også. 1 Lenke til kommentar
G Skrevet 2. juni 2017 Del Skrevet 2. juni 2017 Norske butikker "tilfører" ingenting som mellomledd uansett. Når alt er produsert i Kina, hvorfor ikke kjøpe det rett derfra? Det er veldig vanskelig for Norske bedrifter å konkurrere mot firmaer med ansatte som jobber for 60 kr dagen og som i tillegg har 16 timers arbeidsdag. Ikke nok med det. De som tjener så lite har ikke engang nok til å dekke grunnleggende behov. Så hva med å kjøpe i Norge for å oppretteholde Norske arbeidsplasser, Norsk lønn og Norske standarder for arbeidstakere? Sånn at en kan støtte bonden og bondepartiet SV mener du? Kjøpe norsk sjokolade og greier? 1 Lenke til kommentar
Svampebob_1 Skrevet 2. juni 2017 Del Skrevet 2. juni 2017 Norske butikker "tilfører" ingenting som mellomledd uansett. Når alt er produsert i Kina, hvorfor ikke kjøpe det rett derfra? Det er veldig vanskelig for Norske bedrifter å konkurrere mot firmaer med ansatte som jobber for 60 kr dagen og som i tillegg har 16 timers arbeidsdag. Ikke nok med det. De som tjener så lite har ikke engang nok til å dekke grunnleggende behov. Så hva med å kjøpe i Norge for å oppretteholde Norske arbeidsplasser, Norsk lønn og Norske standarder for arbeidstakere? Sånn at en kan støtte bonden og bondepartiet SV mener du? Kjøpe norsk sjokolade og greier? Det var dine ord, ikke mine. Lenke til kommentar
hakontdal Skrevet 3. juni 2017 Del Skrevet 3. juni 2017 Ja til 25% MVA på all netthandel, men på eit enkelt vilkår: Gebyrfri betaling! Vi betalar 25% MVA på varer i kiosken også, kontant og utan gebyr. Det skal vera kostnadsfritt for privatpersonar å betala MVA! 4 Lenke til kommentar
G Skrevet 3. juni 2017 Del Skrevet 3. juni 2017 (endret) Hadde det ikke vært bra om man fikk dra nytte av gunstige "MVA-satser" i avsenderlandet istedet? Det er jo produksjons- /avsenderlandet som har utført verdiskapningen, så da bør vel også de få godene av den? Hadde også hjulpet på utvidelse av globaliseringen å fjerne tollmurer og slikt. Så er de som er gode på det de er gode på, de som gjenstår som vinnerne. Endret 3. juni 2017 av G Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 3. juni 2017 Del Skrevet 3. juni 2017 MVA-inntektene er en viktig inntekt som har vært med på å finansiere din skolegang, helsetjenester og andre tjenester, og det er generelt sånn i hele verden at det er eget lands borgere man trekker MVAen fra. At andre løsninger kunne vært interessante vil jeg si, men nå er den politiske vinden mer i retning isolasjonisme enn globalisme, og det er vanskelig å få suverene stater til å gi fra seg såpass viktige primære finansieringsformer. Lenke til kommentar
nessuno Skrevet 3. juni 2017 Del Skrevet 3. juni 2017 Norske butikker "tilfører" ingenting som mellomledd uansett. Når alt er produsert i Kina, hvorfor ikke kjøpe det rett derfra? De "tilfører" jo angrerett, forbrukskjøplov osv. Det er jo noe? Da bør disse fordelene kunne overleve på et fritt marked. Hvis forbrukerne vil - går de den veien. Hvis ikke... uansett er dette typisk norsk proteksjonisme, og greit nok med norske varer med mesteparten er ikke det. Jeg kan for eksempel tenke meg å ha alle disse fordelene hvis jeg kjøper ny mobil, men gir egentlig totalt blaffen i hvis jeg skal kjøpe en SATA-kabel. Nylig måtte jeg det... og fy f*** så den kostet. Kunne sikkert fått det samme fra Kina direkte for 5 kroner eller noe. 3 Lenke til kommentar
nessuno Skrevet 3. juni 2017 Del Skrevet 3. juni 2017 (endret) MVA-inntektene er en viktig inntekt som har vært med på å finansiere din skolegang, helsetjenester og andre tjenester, og det er generelt sånn i hele verden at det er eget lands borgere man trekker MVAen fra. At andre løsninger kunne vært interessante vil jeg si, men nå er den politiske vinden mer i retning isolasjonisme enn globalisme, og det er vanskelig å få suverene stater til å gi fra seg såpass viktige primære finansieringsformer. Norske politikere elsker å sløse penger på ting jeg klarer ikke telle engang om jeg skulle brukt resten av livet på det. Utgifter som man kunne klart seg kjempefint uten - uten noe tap for samfunnet - kan man kutte for mangfoldige milliarder hvis viljen var der. Men viljen er ikke der, og de som stemmer for slike politikere er fra et ståsted som gjelder så å si "politisk utdanning og årvåkenhet" er rett og slett en flokk med sau. Derav skyhøye skatter, avgifter, MVA og hva ellers. Å komme med den gamle slitne AP-forklaringen "jo men det går til statskassen, og den finansier barnehager, skoler, helsevesen..." ad nauseum er av alle praktiske grunner en ren avledinsmanøver siden man har andre utgifter som 18-årige NAVere, fastleger som får betalt for bare å ha 1000 tryner på en liste uten at noen av dem har besøkt legen engang, leieutgifter for asylmottak som aldri brukers etc som overskygger alle disse klart positive og nødvendige utgiftene samfunnet har. Hvis man skal komme til bunns i det hele, så bør man ta et helt pragmatisk standpunkt og innrømme at det finnes mildt sagt mye sideflesk som kan skjæres vekk uten at man går på noe samfunnsmessig tap i det hele tatt, og ved ytterligere reorganisering og bruk av nye organiseringsmodeller kan man spare enda mer. For inntil det skjer kommer saueflokken til å betale 25% MVA, mer i bompenger enn drivstoff, 30-40% skatt av inntekten etc. Endret 3. juni 2017 av nessuno 3 Lenke til kommentar
G Skrevet 4. juni 2017 Del Skrevet 4. juni 2017 Liker at velferdsstaten er der da. Men det nessuno sier er en stor tankevekker. Han har så rett så rett. 1 Lenke til kommentar
nessuno Skrevet 4. juni 2017 Del Skrevet 4. juni 2017 Liker at velferdsstaten er der da. Men det nessuno sier er en stor tankevekker. Han har så rett så rett. Alle liker at velferdsstaten er der! Jeg selv har opplevd denne velferdsstaten da jeg var i nød og hadde behov for det, så du vil ikke høre noe imot den fra meg. Men velferdsstaten =//= enorm offentlig sløsing! Blir redundant å si det igjen men av en eller annen grunn, spesielt i den leiren som er noenlunde venstrevridd, så oppleves det som er slags forsøk på statskupp å påpeke at ja - det finnes ting vi bør finansiere og nei, det finnes ting som man kan kutte uten at noen går i minus på det. En annen type argumentering som bør utryddes i sin helhet fra hodene til naive folk er "jo men pengene går til statskassen og dermed.... bla bla bla ad nauseum". Dette er ikke korrekt heller: Staten skal kreve inn KUN det som er ytterst nødvendig, og levere tjeneste som er ytterst nødvendige. Man skal ikke bortforklare innkreving av mer penger enn nødvendig som en slag "ofring til Velferdsgudene". Jo mer havner i statskassen - jo mer kan man banne på blir sløst vekk, det blir liksom å gi de mer unnskyldning for nettopp det. 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 4. juni 2017 Del Skrevet 4. juni 2017 Ja, selvfølgelig, argument som ikke støtter akkurat det du mener bør utryddes. Lykke til. AtW 3 Lenke til kommentar
G Skrevet 4. juni 2017 Del Skrevet 4. juni 2017 (endret) Jeg ser med gru på hvor svakt menneskeverdet blir av alle disse velferdskronene som finnes. Er mange gode eksempler som kan trekkes fram på dårlige kår. Endret 4. juni 2017 av G Lenke til kommentar
Mazeking Skrevet 5. juni 2017 Del Skrevet 5. juni 2017 Det mest lattelige er postdirektivet til EU som klassifiserer Kina som et uland. I tillegg sponser den Kinesiske stat mye av portoen som varen blir for tung Her er en kilde, sitter litt kålete til på mobil får ikke opp tidligere søk på dette: https://www.google.no/amp/s/www.washingtonpost.com/amphtml/news/storyline/wp/2014/09/12/the-postal-service-is-losing-millions-a-year-to-help-you-buy-cheap-stuff-from-china/ 1 Lenke til kommentar
G Skrevet 5. juni 2017 Del Skrevet 5. juni 2017 Bra artikkel Mazeking. Får kjøpe mer fra kina da framover Lenke til kommentar
Kuwaddo Skrevet 6. juni 2017 Del Skrevet 6. juni 2017 Syntes dette er litt av en morsom artikkel siden eg aldri har bedt en selger fra Kina om å underprise en pakke. Tvert imot ba eg de ikkje merke feil pris da eg bestilte mobil, siden eg ikkje ville holde på med eventuel krangel dersom det ble tatt i tollen. Likevel kom mobilen min rett gjennom tollen merket som $15 og "Contents: smartphone" Vil si det er svært komisk at ingen i kjeden stopper en pakke da det tydligvis ikkje er mulig å få en serdeles brukbar smarttelefon til $15. Selgere I kina kommer ikkje til å slutte med å merke pakker rundt $10 før DE får problemer. Om det er vi som får problemer, vil de sikkert endre lite på metodene sine. Personlig har eg få problemer med å betale MVA. Men syntes absolutt at Posten (Og spesielt DHL) sine latterlige gebyr på fortolling burde vært ulovlig ettersom eg aldri blir informert på forhånd. Gebyret er sjeldent det samme som sist heller. Dessuten, den ene gangen eg ba en kinesisk selger om å informere fraktselskap om at eg skulle håndtere toll på min side så forsto han ikkje engang hva eg mente, så eg måtte slenge ut det fete gebyret uansett. 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 6. juni 2017 Del Skrevet 6. juni 2017 Varer fra Kina merkes stort sett med det samme hele tiden da det krever ekstra arbeid å skrive på rett verdi 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå