Isbilen Skrevet 2. juni 2017 Del Skrevet 2. juni 2017 (endret) Det jeg sier er at vi ikke trenger en ekstra-ordning for å gjøre det enda lettere å få tak i ting fordi de ikke er å skaffe i norske butikker, slik enkelte later til å mene. Det er å strekke statens forpliktelser litt vel langt, og dessuten ville en slik ordning blitt vanskelig å holde styr på - det vi etterlyser her er vel forenkling. Det får holde at vi ordner opp i moms og fortolling. Endret 2. juni 2017 av Isbilen 1 Lenke til kommentar
Drogin Skrevet 2. juni 2017 Del Skrevet 2. juni 2017 Glimrende. SP får stemmen min.Mindre byråkrati og smutthull, mindre særordninger og bedre konkuranseevne for norske butikker. 2 Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 2. juni 2017 Del Skrevet 2. juni 2017 Det jeg sier er at vi ikke trenger en ekstra-ordning for å gjøre det enda lettere å få tak i ting fordi de ikke er å skaffe i norske butikker, slik enkelte later til å mene. Det er å strekke statens forpliktelser litt vel langt, og dessuten ville en slik ordning blitt vanskelig å holde styr på - det vi etterlyser her er vel forenkling. Det får holde at vi ordner opp i moms og fortolling. Det er det motsatte som skjer. Det var enklere før, med 200-grensen, og nå blir det enda *mye* mer ugunstig å kjøpe små kvantum. Det er to steg i forvanskende retning. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 2. juni 2017 Del Skrevet 2. juni 2017 Det jeg sier er at vi ikke trenger en ekstra-ordning for å gjøre det enda lettere å få tak i ting fordi de ikke er å skaffe i norske butikker, slik enkelte later til å mene. Det er å strekke statens forpliktelser litt vel langt, og dessuten ville en slik ordning blitt vanskelig å holde styr på - det vi etterlyser her er vel forenkling. Det får holde at vi ordner opp i moms og fortolling. Ekstraorndingen (grensen for momsfritak) er vel for å gjøre sånn passe enkelt å skaffe seg, i motsetning til ekstremt dyrt og tungvindt, noe det blir med gebyr. AtW Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 2. juni 2017 Del Skrevet 2. juni 2017 (endret) Det jeg sier er at vi ikke trenger en ekstra-ordning for å gjøre det enda lettere å få tak i ting fordi de ikke er å skaffe i norske butikker, slik enkelte later til å mene. Det er å strekke statens forpliktelser litt vel langt, og dessuten ville en slik ordning blitt vanskelig å holde styr på - det vi etterlyser her er vel forenkling. Det får holde at vi ordner opp i moms og fortolling. Det er det motsatte som skjer. Det var enklere før, med 200-grensen, og nå blir det enda *mye* mer ugunstig å kjøpe små kvantum. Det er to steg i forvanskende retning. Så lenge vi slipper å betale astronomiske fortollingsgebyr ser jeg ikke på det som noe problem. Ekstraorndingen (grensen for momsfritak) er vel for å gjøre sånn passe enkelt å skaffe seg, i motsetning til ekstremt dyrt og tungvindt, noe det blir med gebyr. AtW Det er gebyret jeg vil til livs. Moms på alt, men ingen (eller rimelige) gebyr. Endret 2. juni 2017 av Isbilen Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 2. juni 2017 Del Skrevet 2. juni 2017 Det jeg sier er at vi ikke trenger en ekstra-ordning for å gjøre det enda lettere å få tak i ting fordi de ikke er å skaffe i norske butikker, slik enkelte later til å mene. Det er å strekke statens forpliktelser litt vel langt, og dessuten ville en slik ordning blitt vanskelig å holde styr på - det vi etterlyser her er vel forenkling. Det får holde at vi ordner opp i moms og fortolling. Det er det motsatte som skjer. Det var enklere før, med 200-grensen, og nå blir det enda *mye* mer ugunstig å kjøpe små kvantum. Det er to steg i forvanskende retning. Ja, 350kr-grensen er jo helt dust, og helt åpenbart ekstremt lite gjennomtenkt, det virker ganske klart at de ikke engang hadde tenkt på om det var inkludert porto når de først innførte det. AtW 3 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 2. juni 2017 Del Skrevet 2. juni 2017 Det jeg sier er at vi ikke trenger en ekstra-ordning for å gjøre det enda lettere å få tak i ting fordi de ikke er å skaffe i norske butikker, slik enkelte later til å mene. Det er å strekke statens forpliktelser litt vel langt, og dessuten ville en slik ordning blitt vanskelig å holde styr på - det vi etterlyser her er vel forenkling. Det får holde at vi ordner opp i moms og fortolling. Det er det motsatte som skjer. Det var enklere før, med 200-grensen, og nå blir det enda *mye* mer ugunstig å kjøpe små kvantum. Det er to steg i forvanskende retning. Så lenge vi slipper å betale astronomiske fortollingsgebyr ser jeg ikke på det som noe problem. Men det slipper vi jo ikke.... AtW 3 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 2. juni 2017 Del Skrevet 2. juni 2017 Ikke i dag, men det er det jeg foreslår. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 2. juni 2017 Del Skrevet 2. juni 2017 Ikke i dag, men det er det jeg foreslår. Ja, men det er ikke det SP foreslår, som du støtter. AtW 2 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 2. juni 2017 Del Skrevet 2. juni 2017 (endret) Jeg støtter å fjerne fribeløpet og foreslår en ytterligere forbedring. De er da ikke gjensidig utelukkende. Endret 2. juni 2017 av Isbilen Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 2. juni 2017 Del Skrevet 2. juni 2017 Jeg støtter å fjerne fribeløpet og foreslår en ytterligere forbedring. De er da ikke gjensidig utelukkende. Nei, det er ikke gjensidig utelukkende, men du støtter å fjerne fribeløpet også uten denne fantasien om lavere gebyrer. Og da er det for enkelt å late som motargument mot forslaget ikke er gode nok basert på denne fantasien. Forslaget er en av tingene som diskuteres, forslaget fjerner ikke gebyrene, du støtter forslaget. Så ser du på det som et problem om man antar at man faktisk har disse astronomiske gebyrene? AtW 2 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 2. juni 2017 Del Skrevet 2. juni 2017 (endret) Å fjerne fribeløpet er et skritt i riktig retning, ja. Ideelt sett tar man selvfølgelig tak i gebyrene samtidig, men en ting av gangen er også en måte å gjøre ting på. Og Vedum har vel ikke gitt uttrykk for at dette absolutt ikke er aktuelt heller. Det er helt klart en problemstilling som vil oppstå i kjølvannet av en slik endring, og noe man vil kunne vinne støtte på å ta tak i. Endret 2. juni 2017 av Isbilen Lenke til kommentar
Caddy Skrevet 2. juni 2017 Del Skrevet 2. juni 2017 Norske butikker "tilfører" ingenting som mellomledd uansett. Når alt er produsert i Kina, hvorfor ikke kjøpe det rett derfra? Reklamasjon? Angrefrist? Norsk kundeservice? Kjøp tingene dine fra kina du... Kjøper selv småpell fra kina. Dyrer ting er det greit å kjøpe her i norge av overnevnte grunner.. Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 2. juni 2017 Del Skrevet 2. juni 2017 Lite dyrere ting som berøres av 350-grensen, gitt. Isbilen, dersom fortollingsgebyret var erstattet av MVA eller det ble en (utenkelig) regel at den måtte inngå som en synlig andel av fraktkostnaden, ville det vært bred enighet om en slik endring. MVA fra første krone betaler jeg lett. Men det realistiske scenarioet er bare at 150-300 kroners gebyr påføres alle billige varer og at det i tillegg blir teoretisk pålagt å gjøre det samme for tollfrie varer som i dag sendes som brev og ikke har ekspedisjonsgebyr. Det vil igjen kriminalisere alle som ikke melder inn disse brevene siden de skal momsbehandles. Det undergraver ytterligere den syltynne respekten for loven som unge voksne fikk ødelagt av mp3-lovgivningen. Bare for å fjerne tilgangen til mynt-varer som uansett ikke selges av norske butikker. Dette er ikke positivt. Det gjør livene til folk mer utenfor loven, minker tilgangen til varer, og uten å gi norske butikker noe reelt tilbake for det. 2 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 2. juni 2017 Del Skrevet 2. juni 2017 Du kan gjerne komme med prognoser, men uten videre utdypning synes jeg det blir litt råflott å koste på seg ordbruk som "det realistiske scenarioet" (sic). Ingen synes det er rimelig med slike gebyrer, og med moms fra første krone vil problemet bli enda mer påtrengende. Jeg tror det er mulig i en digital hverdag å få dette til, men politikken må på plass. Så lenge speditørene tjener penger på å ta 150 kroner per småting vil de selvfølgelig fortsette med det. Men det er mulig internasjonale ordninger må til. Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 2. juni 2017 Del Skrevet 2. juni 2017 Du kan gjerne komme med prognoser, men uten videre utdypning synes jeg det blir litt råflott å koste på seg ordbruk som "det realistiske scenarioet" (sic). Ingen synes det er rimelig med slike gebyrer, og med moms fra første krone vil problemet bli enda mer påtrengende. Jeg tror det er mulig i en digital hverdag å få dette til, men politikken må på plass. Så lenge speditørene tjener penger på å ta 150 kroner per småting vil de selvfølgelig fortsette med det. Men det er mulig internasjonale ordninger må til. Jeg kan love deg og du kan bruke det som leveregel resten av livet, at ingen valgflesk-lovnader som politikerne ikke har sagt ut høyt for å høste velgere på, noen sinne kommer til å bli innført som takk-for-at-du-stemte-på-oss. Hvis ingen lover å fjerne gebyret (som i og for seg "beskytter" norske butikker) så kommer heller ingen til å kutte dem. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 2. juni 2017 Del Skrevet 2. juni 2017 Ja, det har jeg ikke sagt noe imot. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 2. juni 2017 Del Skrevet 2. juni 2017 Du kan gjerne komme med prognoser, men uten videre utdypning synes jeg det blir litt råflott å koste på seg ordbruk som "det realistiske scenarioet" (sic). Ingen synes det er rimelig med slike gebyrer, og med moms fra første krone vil problemet bli enda mer påtrengende. Jeg tror det er mulig i en digital hverdag å få dette til, men politikken må på plass. Så lenge speditørene tjener penger på å ta 150 kroner per småting vil de selvfølgelig fortsette med det. Men det er mulig internasjonale ordninger må til. Hva med det ganske relevante poenget at gebyret finnes i dag, og det er ingen av leverandørene som sier noe om å fjerne det? Det er jo åpenbart det mest realistiske scenarioet. AtW Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 2. juni 2017 Del Skrevet 2. juni 2017 Selvfølgelig sier de ikke det. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 2. juni 2017 Del Skrevet 2. juni 2017 Selvfølgelig sier de ikke det. Nei, og selvfølgelig er det dermed det mest realistiske scenarioet at det ikke fjernes. AtW 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå