Gå til innhold

Flere jukser for å unngå toll på netthandel


Anbefalte innlegg

De fleste vet ikke hva fortollingsgebyret er, det har ingenting med staten/tollen å gjøre. Fortollingsgebyr er bare et navn som skaper forvirring fordi folk tror det er tollen som er ansvarlige. http://www.toll.no/no/netthandel/fortollingsgebyr/ Ekspedisjonsgebyr er mer riktig.

 

Det store problemet slik jeg ser det og har sett i forhold til andres reaksjoner og meninger er at det ikke blir opplyst om gebyret før man står på posten og må betale. Det er heller ikke mulig å fortolle selv i mange tilfeller.

 

Gode penger i gebyrer :wee:

 

 

Spiller ingen rolle. Jeg skjønner jo at speditør vil ha penger for å fortolle ting for folk, men når man ikke har reelle muligheter til å velge det bort? Ønsker man å fortolle selv i stedet, endrer Posten navn på utgiften fra "fortollingsgebyr" til "oppbevaringsgebyr" - men det er fortsatt 150 kroner. Vennligst kutt ut med å ta betalt for tjenester jeg aldri har bedt om, takk.

 

Posten er ikke den største synderen her heller, den æren går til DHL eller UPS.

 

Tja, blir nesten som å si at du ikke har bedt om å betale frakt så da skal det være gratis :p Dårligste spøken i dag.

 

Det beste hadde vært om det ble en lov som gjorde at man fikk valget og kunne merke pakker med "fortolles av mottager". Vet ikke helt hvordan det hadde fungert i praksis, men det hadde sikkert bare blitt bakt inn gebyrer i fraktprisen eller kommet et fancy nytt navn.

For de som lurer http://www.toll.no/no/netthandel/fortolle-selv/

Endret av 4 3
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke hatt problemer med reklamasjon verken på ebay eller hos aliexpress, de gangene jeg har hatt behov for det. Og ofte så er det billigere å kjøpe 3 stk av samme gjenstand fra kina, enn å kjøpe én i norge. Så det er ikke alltid norsk reklamasjon er noen økonomisk gevinst. El-sikkerhet er vel kanskje det største plusset med å handle i norge. Selv om heller ikke det gir noen garanti mot mandagsprodukter.

 

Og som flere andre nevner. Det er ikke mva som er problemet, det er behandlingsgebyrene. Gebyr på hundrevis av kroner, på en vare som koster 50 kroner, er det samme som å tildele norske butikker monopol. En uting. Veldig ofte handler folk fra utlandet fordi varen ikke er tilgjengelig i norge. Skal hele frigrensen fjernes så må det en løsning på det problemet på plass. Ser veldig gjerne at en journalist kan spørre slagsmål vedum om hans tanker rundt dette.

 

Hvis muligheten til å betale riktig pris for en vare blir fjernet av politikerne, så ser jeg for meg at kreative løsninger for å sno seg rundt det vil dukke opp. Og kanskje det ikke begrenser seg til varer under 350 kr.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så enig. Fra Kina kan en kjøpe mange til en rimelig pris.

 

Det med EL-sikkerhet er også et godt poeng. MEN, det slipper mye dritt igjennom også og ut i butikk på EL-materiell. Kjell.com f.eks. har enkelte Malmbergs (tror jeg det svenske kina-merket heter) produkter som er så utrolig dårlig bygget, at man lurer på hvordan det i det hele tatt har sluppet gjennom nåløyet hos de som godkjenner slikt EL-materiell.

 

Kjell.com har fysisk butikk i Norge (har ikke talt antallet av dem).

Endret av G
Lenke til kommentar

Kan ikke sammenligne gebyrene for pakker med EU-kontroll da det finnes mange forskjellige plasser/priser for EU-kontrollen

 

Nå vet jeg ikke hvor lang tid det tar å registrere MVA.

Tipper det tar noen minutter og da blir det en ekstremt god timespris

 

Ville vært mye mindre "juks" om den lave 350,- grensen hadde vært uten frakt

Lenke til kommentar

Glimrende! Nesten så jeg vurderer en stemme i den retning.

 

Mange later til å se på momsfritaket som en velfortjent og rettferdig håndsrekning til en hardt presset forbrukerstand. Men det er det ikke, og det var det aldri ment å være. Ordningen ble innført for å lette saksgangen i en tid da vi ikke kunne gjøre slikt digitalt. Dette skjønner selv regjeringspartiene, men forsøker likevel å score billige populistpoeng ved å gjennomføre halvveisløsningen vi har fått nå. Hvis fritaket skulle fulgt konsumprisindeksen, ville summen vært langt høyere. Men det burde det ikke gjøre.

 

At enkelte varer ikke er å få tak i i Norge er ikke noe problem. Eksotiske varer er dyrere og vanskeligere å få tak i, sånn har det alltid vært. Så lenge det er mulig å bestille slike ting, trenger ikke staten tilrettelegge ytterligere. Det er ikke akkurat en sak for Strasbourg at du ikke får kjøpt alt mellom himmel og jord fra norske forhandlere. Mener du det er butikk i å importere noe, kan du jo begynne selv.

 

Det riktige vil være å fjerne fritaket, og nekte speditørene å ta ågerpris for behandlingen. Kanskje en prosentgrense av totalbeløpet. Slik ordningen er i dag gir den få insentiver til forbedring.

Endret av Isbilen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Gebyrene er, som nevnt over, en overlevning fra tiden med papirskjemaer og behandling over disk. Dersom det skulle vært MVA fritak burde det vært ting som virkelig var gaver (=mottaker har ikke betalt noe), men det hadde bare folk utnyttet.

 

Fjern ekspedisjonsgebyr og beløpsgrense fritak, MVA prosent på alt ifølge regelverk ellers.

 

Note; Dersom ting skulle vært helt korrekt skal ikke frakt inngå i beløpet, her er en evt MVA betalt til avsenderland.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

.. halvveisløsningen vi har fått nå. Hvis fritaket skulle fulgt konsumprisindeksen, ville summen vært langt høyere. Men det burde det ikke gjøre.

 

At enkelte varer ikke er å få tak i i Norge er ikke noe problem. Eksotiske varer er dyrere og vanskeligere å få tak i, sånn har det alltid vært. Så lenge det er mulig å bestille slike ting, trenger ikke staten tilrettelegge ytterligere. Det er ikke akkurat en sak for Strasbourg at  ..

 

Du har ikke tenkt å omfavne globaliseringen nei, det ser jeg  :wee:

 

Oppsettet ditt produserer kunstig framstilling av en vare som noe eksotisk. Før eller siden så vil den nå også det norske markedet, det er kanskje uungåelig. Men du liker at ting henger noe etter?

 

Du liker vel også ha bare et eller to tyggegummimerker også. Eller bare en frossen-pizzaprodusent, og man kan ta mange eksempler videre på dette..

 

edit: spørsmålstegn (?) satt inn for punktum

Endret av G
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

.. halvveisløsningen vi har fått nå. Hvis fritaket skulle fulgt konsumprisindeksen, ville summen vært langt høyere. Men det burde det ikke gjøre.

 

At enkelte varer ikke er å få tak i i Norge er ikke noe problem. Eksotiske varer er dyrere og vanskeligere å få tak i, sånn har det alltid vært. Så lenge det er mulig å bestille slike ting, trenger ikke staten tilrettelegge ytterligere. Det er ikke akkurat en sak for Strasbourg at  ..

 

Du har ikke tenkt å omfavne globaliseringen nei, det ser jeg  :wee:

 

Oppsettet ditt produserer kunstig framstilling av en vare som noe eksotisk. Før eller siden så vil den nå også det norske markedet, det er kanskje uungåelig. Men du liker at ting henger noe etter.

 

Du liker vel også ha bare et eller to tyggegummimerker også. Eller bare en frossen-pizzaprodusent, og man kan ta mange eksempler videre på dette..

 

For noe tull. Tydeligvis ikke så lett å argumentere imot uten å putte ordene i munnen på meg og redigere sitatet.

Jeg har vel egentlig ikke noen forpliktelse til å følge opp noe slikt, men greit: Det jeg sier er at det ikke er noe problem som må løses politisk at enkelte varer ikke er tilgjengelige i Norge. Løsningen jeg foreslo vil jo gjøre det langt enklere for folk å ordne seg selv, og er tvert imot et skritt i globaliseringsretning. Tenk om igjen.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Skulle kanskje ha satt spørsmålstegn etter: "Du liker at ting henger noe etter"

 

Men en del av sjarmen ved å debattere er jo å finne noen setninger man kan vri noe essens utav. Så om det blir parfymeessens eller eddikessens blir muligens til tider litt mindre viktig enn jakten på noe å vri og teste.

Lenke til kommentar

Gebyrene er, som nevnt over, en overlevning fra tiden med papirskjemaer og behandling over disk. Dersom det skulle vært MVA fritak burde det vært ting som virkelig var gaver (=mottaker har ikke betalt noe), men det hadde bare folk utnyttet.

 

Fjern ekspedisjonsgebyr og beløpsgrense fritak, MVA prosent på alt ifølge regelverk ellers.

 

Note; Dersom ting skulle vært helt korrekt skal ikke frakt inngå i beløpet, her er en evt MVA betalt til avsenderland.

 

Tiltredes! Og i dagens digitale verden burde dette være helt uproblematisk å få til gjennom selvfortolling. Og posten etc burde da ha forbud mot å ta gebyrer fordi det eneste de hadde trengt i tillegg til vanlig frakt i Norge er å sjekke at mottaker har betalt mva. Det vil enten stå på pakken der sender har håndtert dette, eller man har med en bekreftelse på selvfortolling. Sjekken vil ta 30 sek, dvs samme som at du er den du er.

 

Trolig ville dette gir tollerene mer tid til annet arbeid. Det vil trolig også skape mindre forsøk på å omgå systemet totalt sett - rett og slett fordi det vi oppfattes som korrekt og rettferdig. Og det vil gjøre det langt lettere å handle hvor man ønsker. Altså vinn-vinn

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

De fleste vet ikke hva fortollingsgebyret er, det har ingenting med staten/tollen å gjøre. Fortollingsgebyr er bare et navn som skaper forvirring fordi folk tror det er tollen som er ansvarlige. http://www.toll.no/no/netthandel/fortollingsgebyr/ Ekspedisjonsgebyr er mer riktig.

 

Det store problemet slik jeg ser det og har sett i forhold til andres reaksjoner og meninger er at det ikke blir opplyst om gebyret før man står på posten og må betale. Det er heller ikke mulig å fortolle selv i mange tilfeller.

 

Gode penger i gebyrer :wee:

 

 

Spiller ingen rolle. Jeg skjønner jo at speditør vil ha penger for å fortolle ting for folk, men når man ikke har reelle muligheter til å velge det bort? Ønsker man å fortolle selv i stedet, endrer Posten navn på utgiften fra "fortollingsgebyr" til "oppbevaringsgebyr" - men det er fortsatt 150 kroner. Vennligst kutt ut med å ta betalt for tjenester jeg aldri har bedt om, takk.

 

Posten er ikke den største synderen her heller, den æren går til DHL eller UPS.

 

Tja, blir nesten som å si at du ikke har bedt om å betale frakt så da skal det være gratis :p Dårligste spøken i dag.

 

Det beste hadde vært om det ble en lov som gjorde at man fikk valget og kunne merke pakker med "fortolles av mottager". Vet ikke helt hvordan det hadde fungert i praksis, men det hadde sikkert bare blitt bakt inn gebyrer i fraktprisen eller kommet et fancy nytt navn.

For de som lurer http://www.toll.no/no/netthandel/fortolle-selv/

 

 

Jo, det har du bedt om, det kommer fram når man velger, og betaler for fraktmetode ved bestilling. Fortollingsgebyr er helt annerledes.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

De fleste vet ikke hva fortollingsgebyret er, det har ingenting med staten/tollen å gjøre. (...)

Gode penger i gebyrer :wee:

 

 

 

Det har noe med staten/tollen å gjøre, ekspeditøren foretar vel en dokumentasjonsprosess og jeg mener da at de må gjøre den også for ikke-tollpliktige varer.

 

 

 

Kan jeg slippe å betale for fortollingen hvis jeg fortoller varene selv?

Ja, men ofte vil transportøren likevel kreve en pris for oppbevaring og ekspedisjon. Prisen kan i praksis være det samme som for å få fortollet varen. Du må forhøre deg med firmaet som transporterer varen, for eksempel Posten, om satsene. Tolletaten krever ikke betaling for fortolling av varer. [kilde]

 

Og de bruker denne prosessen til å rettferdiggjøre en større kostnad/inntekt, som du sier et ekspedisjonsgebyr. Vi ser jo at Posten, som høyresiden elsker å mene er det mest ineffektive i verden, har halve gebyret av andre aktører. I stedet for å kalle dette for et ekspedisjonsgebyr, kaller aktørene det ting som "forenklet fortolling", "tollagerkostnad" eller "fortollingsgebyr", og trenger derfor ikke ta kampen om dette gebyret så ofte. 

 

For det er i utgangspunktet vanskelig for et post-selskap å forklare hvorfor man må betale to ganger for at de skal få en vare fra A til B og tar seg betalt for å stoppe den opp på B- til du betaler ekstra, noe du ikke er informert om på forhånd. Som du sier er gebyrer fine inntekter, spesielt dersom de ikke vises når de selger produktet og må betales før man får utlevert varen man allerede har valgt, betalt og fått fraktet hjem. 

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

 

Tja, blir nesten som å si at du ikke har bedt om å betale frakt så da skal det være gratis :p Dårligste spøken i dag.

 

 

 

Jeg opplever det ikke slik. Jeg kjøper en tollfri vare og betaler frakt for den. Jeg har ikke fått noen informasjon om at varen skal ligge på et lager og sniffe diesel i et par dager, og det de kaller en tjeneste er noe jeg så definitivt ikke ønsker. Derimot så ønsker jeg at de ikke skal leie meg oppbevaringsplass. Og det å skulle ta seg betalt for håndtering av papirarbeidet? Det var det de solgte meg når jeg kjøpte frakt/shipping med dem. Dette er å ta seg dobbelt betalt og det uten å si i fra om det på forhånd. 

 

Fortollingsgebyr skal gå til fortolling, og jeg tar gjerne fortollingen selv. Kostnaden for å transportere varen er frakt og den har jeg allerede betalt for. Administrasjonsgebyr har jeg aldri akseptert, det var ikke en del av tilbudet. 

Lenke til kommentar

Dyrere pakker sendes normalt med pakkesporing og et unikt nummer.

Da burde det ikke vært vanskelig for Posten eller en annen ekspeditør å sjekke om mottaker har fortollet sendingen selv på forhånd, dette kan gjøres av datamaskiner uten menneskelig overvåkning.

Så kunne de eventuelt tatt stikkprøver for å sjekke om noen forsøker å utnytte systemet.

Har man utnyttet systemet mister man muligheten for forhåndsfortolling for noen år fremover...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tja, blir nesten som å si at du ikke har bedt om å betale frakt så da skal det være gratis :p Dårligste spøken i dag.

 

 

Frakt har jeg bedt om, i det jeg bestilte. Det jeg ikke har bedt om, er alskens tilfeldige tjenester som speditør kan etterfakturere etter eget forgodtbefinnende. Normalt sett så kan man velge vekk tjenesteleverandører som tar ågerpriser, men hvis Posten bestemmer seg for å sette "oppbevaringsgebyret" sitt til 1000 kroner - hvordan skal vi som forbrukere kunne utøve vår markedsmakt til å velge en rimeligere tjenesteleverandør? Vi har kun en særdeles begrenset mulighet til å velge hvilken speditør vi ønsker at selger skal benytte.

 

Jeg som forbruker skal betale det frakten koster, pluss de offentlige gebyrer og avgifter jeg er pliktet til å betale. Og hvis "oppbevaringsgebyr" er en fraktkostnad jeg ikke slipper unna - vel, så kan det opplyses om i det jeg (kanskje) kan velge blant forskjellige speditører og ikke lenge etter at det er for sent å gjøre noe med.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

At enkelte varer ikke er å få tak i i Norge er ikke noe problem. Eksotiske varer er dyrere og vanskeligere å få tak i, sånn har det alltid vært. Så lenge det er mulig å bestille slike ting, trenger ikke staten tilrettelegge ytterligere.

 

Blekk til fyllepennene mine er ikke eksotiske varer. Men denne typen detajlhandel er et segment som ikke lenger noen gidder handle med, fordi prisen er så lav. Dermed så får jeg ikke enkelt tak i det lokalt, mens det er lett å få tak i globalt. Prisen kan være under 20 kroner inklusive frakt. 

 

Jeg betaler gjerne 25% mva, jeg tar gjerne fortollingsprosessen selv, men å betale et flatt og ikke synliggjort gebyr på over 1000% dersom ebay-selgeren tilfeldigvis sender det som pakke i stedet for i konvolutt, gjør import ikke bare dyrere men til ren gambling. Det er ikke greit og politikere som legger opp til slik uforutsigbarhet er heller ikke greit for småbedrifter og enkelmannsforetak. 

 

Om man setter en grense basert på en andel av verdi + frakt kunne være greit men så langt har politikerne aldri engang snakket om å gå, og det strider både mot liberalisme, konservativisme og sikkert også mot en eller annen likhetstankegang også. Der gjør de bare ikke. 

 

Hvis det skal være et administrasjonsgebyr, må det synliggjøres når man velger fraktmetode, eller så er det uredelig. Og utviklingen som kom etter de tåkela MVA-grensen til varer ett sted under 350 kroner, har vært uredelig. Dessuten er det en konkurransevridning mot de store aktørene, som Amazon, som faktisk synliggjør og håndterer alle frakt-, toll- og ekspedisjonskostnader for deg selv om du er i lille Norge. 

 

Så nei, dette er en rævva idé, fordi det gjør at de billigste varene må kjøpes i større bulk enn man har bruk for, og fordi det gjør det totalt utydelig hva totalprisene kommer til å ende opp på. Til stor glede for DHL m.fl. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Eksotisk i den forstand at det må skaffes langveisfra. Det trenger ikke være veldig rart og spesielt.

 

Så trenger politikerene å legge til rette for norske butikker som får konkurranse fra ebay? Det er spørsmålet, du sier man ikke må legge til rette for at det er enklere å få tak i "eksotiske" varer, men man må strengt tatt ikke legge til rette for at det skal være enklere å selge "nips" i norge heller, det er en avveining av fordeler og ulemper.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...