Gå til innhold

Parisavtalen - Trump gir folket lov til å velge selv

Anbefalte innlegg

Jeg sa ikke irrelevant, så du putter ord i munnen min. Jeg sa at den ikke var bindende.

Hvorfor skal vi droppe den? Vi er alle enige i at vi alle må kutte utslippene, de fleste i Norge synes at Parisavtalen er en god idé, og det sender signaler om at Norge er med på et internasjonalt samarbeid.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Beklger om jeg feiltolket deg, men det fremsto om om du mente at det ikke ville innebære noen forskjell i USA om USA gikk ut av avtalen. Om dette stemmer er avtalen irrelevant, uansett om du ikke tok det ordet ibruk.

ir·rel·e·vant

əˈreləvənt/Submit

adjective

not connected with or relevant to something.

synonyms: beside the point, immaterial, not pertinent, not germane, off the subject, unconnected, unrelated, peripheral, extraneous, inapposite, inapplicable; unimportant, inconsequential, insignificant, trivial; off-topic; formalimpertinent

"the judge ruled that the victim's use of drugs was irrelevant"

https://www.google.com/search?q=irrelevant&oq=irrelevant&aqs=chrome..69i57j0l5.2317j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8#q=irrelevant+definition

Ellers er ikke alle enige om å kutte utslippene, men hva forhinderer dere som ER enige i å kutte deres utslipp, mens de som ikke er enige ikke kutter. Tross alt om "alle" er enige, er det vel "ingen" som ikke vil kutte sine utslipp. ;)

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Det er egentlig det det koker ned til. Det er en avtale om at jeg skal kutte utslipp om du kutter utslipp, og at vi som har en stabil økonomi som kan påkoste mer miljøvennlige alternativer skal ta en del mer enn utviklingsland som ikke har "privilegiene" til å velge miljøvennlige alternativer hele tiden. (Sidenote: Faktisk så er Kina veldig flinke med å dramatisk kutte utslippene sine, på tross av at de er i sterk utvikling, så det er også håp for at Kina kan bidra stort i å minske det globale utslippet)

Det er ikke en regulering som sier at utslipp må kuttes gjennom skatter og avgifter, selv om det ofte kan være en konsekvens.

Veritasium har en god video som forklarer litt detaljer rundt Parisavtalen. Se fra 6:28, men gjerne hele videoen også.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Det er ikke en regulering som sier at utslipp må kuttes gjennom skatter og avgifter, selv om det ofte kan være en konsekvens.

Vel, har statene noen andre "verktøy" enn:

1. Beskattning av "bad stuff", eller subsidier av "good stuff"

2. Forbud av "bad stuff", eller påbud av "good stuff"

Veritasium har en god video som forklarer litt detaljer rundt Parisavtalen. Se fra 6:28, men gjerne hele videoen også.

https://www.youtube.com/watch?v=1WKoj-kodBw

Den er grei
Lenke til kommentar

Vel, har statene noen andre "verktøy" enn:

1. Beskattning av "bad stuff", eller subsidier av "good stuff"

2. Forbud av "bad stuff", eller påbud av "good stuff"

Ja, og poenget mitt var at alle disse "verktøyene" fungerer fint under Parisavtalen, siden Parisavtalen sier veldig lite om hvordan utslippene skal kuttes.

Lenke til kommentar

Ja, og poenget mitt var at alle disse "verktøyene" fungerer fint under Parisavtalen, siden Parisavtalen sier veldig lite om hvordan utslippene skal kuttes.

Så medmindre det har blitt oppfunnet noen nye verktøy av Staten i det siste, vil det være naturlig å forvente at de vil bruke de samme gamle verkøyene de har brukt i en årrekke, som kan oppsummeres under ett eneste begrep: TVANG!

Denne tråden påpeker da at USAs uttreden av Parisavtalen kun innebærer at man vil unngå å måtte bruke tvang, og at man da må la folk frivillig redusere sine utslipp (noe videoen du linket til også hintet til, selv om hintet muligens var at man kunne bruke tvang på statlig istedenfor føderalt nivå).

Lenke til kommentar

Igjen. Hvordan endrer dette på faktumet at Trump gir en stikk motsatt effekt enn det han ønsker?

Om f.eks man legger ned supperådet, og lar folk beholde pengene som brukes til dette, så vil det innebære at dette vil koste arbeidsplasser (i supperådet) samt koste staten penger (ettersom de ikke lenger krever inn disse pengene).

Lenke til kommentar

De er begge subsidiert av staten, dvs den "økologiske" delen av energisektoren er subsidiert.

Parisavtalen har ingenting med subsidier å gjøre. Jeg (og artikkel, som jeg anbefaler at du leser) snakker om å satse på miljøvennlige alternativer fremfor å appellere til bla. kull, slik som Trump gjør i sin retorikk.

Lenke til kommentar

Mener du at Parisavtalen kan oppfylles uten noen bruk av tvang?

(Subsidier er en form for bruk av tvang, på linje med de andre verktøyene staten har til rådighet for å oppfylle avtalens mål).

Om miljøvennlige alternativer er konkurransedyktige kommer disse til å vinne frem i ett fritt marked.

Lenke til kommentar

Som vi har diskutert tidligere så har ikke Parisavtalen noen konsekvenser rundt seg, annet enn de som er antydet.

La meg spole tilbake noen innlegg og omformulere ting litt: Trump sier miljøvern er dyrt og koster penger, Trump sier hurra for kull. Businessinsider sier nei Trump, bare tull. Det man trenger er nyskapende industri, fordi om vi brenner kull og har et mettet energimarked, så er det Kina som innoverer og skaper arbeidsplasser med en ny vri.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...