Gå til innhold

To millimeter bredere spor skal hindre at togene rister langs nye norske jernbanestrekninger


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er veldig rart at det skulle ta så lang tid og så mye ekspertise til for og finne ut det som alle som har vært i tralten noen år viste fra før av. Dette er et gammelt problem som vi har hatt mange forskjellige plasser , og er velkjent at sporet der har vært litt stramt som vi kaller det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er veldig rart at det skulle ta så lang tid og så mye ekspertise til for og finne ut det som alle som har vært i tralten noen år viste fra før av.

Eliminasjonsmetoden tar tid, så jeg holder med jernbaneingeniørene her. En forhastet feil konklusjon koster mye tid og penger. Veldig mye. Selv er jeg lett overrasket over å lære at der er plass til sideveis oscillerende bevegelser i sporet. Men jeg burde jo ikke bli overrasket, for dersom flensen faktisk var i kontakt med skinnegangen til enhver tid så er jo det ekvivalent med friksjonstap og overdreven slitasje. Nær sagt alle maskiner trenger en viss grad av slakk (backlash) for ikke å gnages i stykker under ordinær drift.

 

Dette er et gammelt problem som vi har hatt mange forskjellige plasser , og er velkjent at sporet der har vært litt stramt som vi kaller det.

 

Jo, NSB/Jernbaneverket/Bane Nor har hatt trøbbel med slikt før. Ikke så veldig lenge siden akslingene på Type 73 knakk både titt og ofte. Imidlertid husker jeg den episoden som at sporvidden på verkstedet ble oppdaget være for smal. Med det resultat at akslingene knakk idet de splitter nye togene ble trillet inn for inspeksjon. Men finner ikke dette dokumentert noe sted på nett, så da er nok den historien en myte. 

Endret av 1P4XZQB7
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nesten rart at de ikke bygde sporet etter de nye retningslinjene i utgangspunktet. ERA la vel opp til dette tilbake i 2012, nettopp for å unngå dette problemet. Nå ble det riktignok bestemt at det i en overgangsperiode frem til 2021 skulle være greit med den gamle standarden.:

 

"Interoperability constituent ‘Track sleepers’

The requirements for track sleepers are completed by paragraph 5.3.3(2)

requiring a design track gauge of 1437 mm for the 1435 mm track gauge

system. In order for sleeper manufacturers to adapt their production to this new

requirement and to be able to sell track sleepers on stock, paragraph 6.1.5.2(1)

allows for a transition period until 1 June 2021 with design track gauges below

1437 mm.

The value for design track gauge for track sleepers will avoid in the future tight

track gauges for controlling equivalent conicity in service. As track gauge in

European Railway Agency Subsystem Infrastructure service normally will not get smaller, a mean track gauge in service of 1434 mm is automatically ensured and it was possible to close the open point on

equivalent conicity in service from the HS and CR INF TSI."

 

http://www.era.europa.eu/Document-Register/Documents/ERA-REC-10-2012-INT%20on%20revision%20of%20TSI%20INF%20accompanying%20report.pdf

  • Liker 2
Lenke til kommentar

"Blant annet blir fremtidige norske jernbaneutbygginger økt med 2 millimeter til 1437 millimeter."

 

Mon tro hva dette betyr.

 

Dette er da standard sporbredde man snakker om, eller standard gauge på engelsk. Det som kalles standard gauge er 1435mm og brukes stort sett over hele verden, med noen unntak. Som du kan se i innlegget mitt over også så har ERA (European railway agency) funnet ut og bestemt at standard gauge på skinnene bør være 1437mm nettopp for å forhindre dette problemet. For moro skyld kan jeg nevne at standard gauge er vanlig, også på t-banevogner og trikker. Dermed passer de i teorien om hverandre, ihvertfall på sporbredden :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

At akselbrudd på type 73 skulle ha noe med for liten sporvidde å gjøre, stemmer ikke. Årsaken var derimot at akslene - etter krav fra NSB - var laget tynnere og svakere enn standardkravene tilsa, dette for å spare vekt. Dette førte til sprekker, og i et tilfelle - i en skarp veksel på Nelaug stasjon - akselbrudd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...