Redaksjonen. Skrevet 2. juni 2017 Del Skrevet 2. juni 2017 Risting har satt en foreløpig stopper for toppfart i Holmestrand.To millimeter bredere spor skal hindre at togene rister langs nye norske jernbanestrekninger Lenke til kommentar
1E8SKE58 Skrevet 2. juni 2017 Del Skrevet 2. juni 2017 Det er veldig rart at det skulle ta så lang tid og så mye ekspertise til for og finne ut det som alle som har vært i tralten noen år viste fra før av. Dette er et gammelt problem som vi har hatt mange forskjellige plasser , og er velkjent at sporet der har vært litt stramt som vi kaller det. 2 Lenke til kommentar
Ano__Nym Skrevet 2. juni 2017 Del Skrevet 2. juni 2017 Kanskje vi bare skal leie inn noen kinesere? De har bygget noen tusen km høyhastighetsspor der borte de siste årene. Opp til tibet, så de har litt erfaring med fjell og tunnel også! Lenke til kommentar
1P4XZQB7 Skrevet 2. juni 2017 Del Skrevet 2. juni 2017 (endret) Det er veldig rart at det skulle ta så lang tid og så mye ekspertise til for og finne ut det som alle som har vært i tralten noen år viste fra før av. Eliminasjonsmetoden tar tid, så jeg holder med jernbaneingeniørene her. En forhastet feil konklusjon koster mye tid og penger. Veldig mye. Selv er jeg lett overrasket over å lære at der er plass til sideveis oscillerende bevegelser i sporet. Men jeg burde jo ikke bli overrasket, for dersom flensen faktisk var i kontakt med skinnegangen til enhver tid så er jo det ekvivalent med friksjonstap og overdreven slitasje. Nær sagt alle maskiner trenger en viss grad av slakk (backlash) for ikke å gnages i stykker under ordinær drift. Dette er et gammelt problem som vi har hatt mange forskjellige plasser , og er velkjent at sporet der har vært litt stramt som vi kaller det. Jo, NSB/Jernbaneverket/Bane Nor har hatt trøbbel med slikt før. Ikke så veldig lenge siden akslingene på Type 73 knakk både titt og ofte. Imidlertid husker jeg den episoden som at sporvidden på verkstedet ble oppdaget være for smal. Med det resultat at akslingene knakk idet de splitter nye togene ble trillet inn for inspeksjon. Men finner ikke dette dokumentert noe sted på nett, så da er nok den historien en myte. Endret 2. juni 2017 av 1P4XZQB7 2 Lenke til kommentar
JOCW5E31 Skrevet 2. juni 2017 Del Skrevet 2. juni 2017 Nesten rart at de ikke bygde sporet etter de nye retningslinjene i utgangspunktet. ERA la vel opp til dette tilbake i 2012, nettopp for å unngå dette problemet. Nå ble det riktignok bestemt at det i en overgangsperiode frem til 2021 skulle være greit med den gamle standarden.: "Interoperability constituent ‘Track sleepers’ The requirements for track sleepers are completed by paragraph 5.3.3(2) requiring a design track gauge of 1437 mm for the 1435 mm track gauge system. In order for sleeper manufacturers to adapt their production to this new requirement and to be able to sell track sleepers on stock, paragraph 6.1.5.2(1) allows for a transition period until 1 June 2021 with design track gauges below 1437 mm. The value for design track gauge for track sleepers will avoid in the future tight track gauges for controlling equivalent conicity in service. As track gauge in European Railway Agency Subsystem Infrastructure service normally will not get smaller, a mean track gauge in service of 1434 mm is automatically ensured and it was possible to close the open point on equivalent conicity in service from the HS and CR INF TSI." http://www.era.europa.eu/Document-Register/Documents/ERA-REC-10-2012-INT%20on%20revision%20of%20TSI%20INF%20accompanying%20report.pdf 2 Lenke til kommentar
HSPalm Skrevet 2. juni 2017 Del Skrevet 2. juni 2017 "Blant annet blir fremtidige norske jernbaneutbygginger økt med 2 millimeter til 1437 millimeter." Mon tro hva dette betyr. Lenke til kommentar
JOCW5E31 Skrevet 2. juni 2017 Del Skrevet 2. juni 2017 "Blant annet blir fremtidige norske jernbaneutbygginger økt med 2 millimeter til 1437 millimeter." Mon tro hva dette betyr. Dette er da standard sporbredde man snakker om, eller standard gauge på engelsk. Det som kalles standard gauge er 1435mm og brukes stort sett over hele verden, med noen unntak. Som du kan se i innlegget mitt over også så har ERA (European railway agency) funnet ut og bestemt at standard gauge på skinnene bør være 1437mm nettopp for å forhindre dette problemet. For moro skyld kan jeg nevne at standard gauge er vanlig, også på t-banevogner og trikker. Dermed passer de i teorien om hverandre, ihvertfall på sporbredden 4 Lenke til kommentar
Bjørn Halling Skrevet 3. juni 2017 Del Skrevet 3. juni 2017 At akselbrudd på type 73 skulle ha noe med for liten sporvidde å gjøre, stemmer ikke. Årsaken var derimot at akslene - etter krav fra NSB - var laget tynnere og svakere enn standardkravene tilsa, dette for å spare vekt. Dette førte til sprekker, og i et tilfelle - i en skarp veksel på Nelaug stasjon - akselbrudd. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå