Anette94 Skrevet 13. juni 2017 Del Skrevet 13. juni 2017 Så spennende da, lykke til masse imorgen Dette går helt bra. Digg å være ferdig etter det. Jeg har det i Oslo på mandag den 19 kl. 09:30. Du må gjerne dele hvordan det har gått Tusen takk! Håper ikke spørsmålene er så altfor vanskelige, haha! Har han hintet noe til dere om hvilke temaer som er mest aktuelle? Hos oss har han nevnt pant og tinglysing, i hvert fall Lenke til kommentar
Megler07 Skrevet 13. juni 2017 Del Skrevet 13. juni 2017 Han ga oss noen oppgaver som vi gikk igjennom på infomøte. Og de var hentet fra alle temaer. Men han ga ingen hint til oss☹️ Sa bare at løs eksamens oppgaver, og oppgavesamling boka. Oppgjør vil vi bare få spørsmål om kjøper innbetaler 100.000kr, hvordan fører du den. Ellers ingenting mer å spørre i oppgjør. Du er heldig hvis du kommer opp i oppgjør, sa han? Lenke til kommentar
Megler07 Skrevet 13. juni 2017 Del Skrevet 13. juni 2017 Så spennende da, lykke til masse imorgen Dette går helt bra. Digg å være ferdig etter det. Jeg har det i Oslo på mandag den 19 kl. 09:30. Du må gjerne dele hvordan det har gåttTusen takk! Håper ikke spørsmålene er så altfor vanskelige, haha! Har han hintet noe til dere om hvilke temaer som er mest aktuelle? Hos oss har han nevnt pant og tinglysing, i hvert fall Dessuten så kan de ikke stille så vanskelig spm mtp den tida man har inne. Så tror det går helt fint. Men er litt stresset kjenner jeg, uansett? Lenke til kommentar
haugisen Skrevet 14. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2017 Så spennende da, lykke til masse imorgen Dette går helt bra. Digg å være ferdig etter det. Jeg har det i Oslo på mandag den 19 kl. 09:30. Du må gjerne dele hvordan det har gåttTusen takk! Håper ikke spørsmålene er så altfor vanskelige, haha! Har han hintet noe til dere om hvilke temaer som er mest aktuelle? Hos oss har han nevnt pant og tinglysing, i hvert fall Hvordan gikk det? Hvilke spørsmål fikk du? Lenke til kommentar
Megler07 Skrevet 14. juni 2017 Del Skrevet 14. juni 2017 Så spennende da, lykke til masse imorgen Dette går helt bra. Digg å være ferdig etter det. Jeg har det i Oslo på mandag den 19 kl. 09:30. Du må gjerne dele hvordan det har gåttTusen takk! Håper ikke spørsmålene er så altfor vanskelige, haha! Har han hintet noe til dere om hvilke temaer som er mest aktuelle? Hos oss har han nevnt pant og tinglysing, i hvert fall Hvordan gikk det? Hvilke spørsmål fikk du?Er veldig spent på å høre hvordan det gikk?? Lenke til kommentar
Anette94 Skrevet 14. juni 2017 Del Skrevet 14. juni 2017 (endret) Var veldig nervøs idag, men det gikk veldig fint: jeg besto! ? Kom opp i jus og oppgjør med Thorunn, og det var egentlig ingenting å grue seg for. Spørsmålene var greie og sensorene var veldig behjelpelige. Var inne i ca 15 minutter før jeg ble sendt ut på gangen, innkalt igjen og fikk beviset på at jeg hadde bestått Fikk spørsmål om odel, overtakelsesprotokoll, pant, tinglysing og sameie. Endret 14. juni 2017 av Anette94 Lenke til kommentar
Megler07 Skrevet 14. juni 2017 Del Skrevet 14. juni 2017 Var veldig nervøs idag, men det gikk veldig fint: jeg besto! ? Kom opp i jus og oppgjør med Thorunn, og det var egentlig ingenting å grue seg for. Spørsmålene var greie og sensorene var veldig behjelpelige. Var inne i ca 15 minutter før jeg ble sendt ut på gangen, innkalt igjen og fikk beviset på at jeg hadde bestått Fikk spørsmål om odel, overtakelsesprotokoll, pant, tinglysing og sameie. Gratulerer så mye, bra jobbet? men er det slik at de spør hva odel er og hva tinglysningen er osv? Lenke til kommentar
Megler07 Skrevet 14. juni 2017 Del Skrevet 14. juni 2017 Var veldig nervøs idag, men det gikk veldig fint: jeg besto! ? Kom opp i jus og oppgjør med Thorunn, og det var egentlig ingenting å grue seg for. Spørsmålene var greie og sensorene var veldig behjelpelige. Var inne i ca 15 minutter før jeg ble sendt ut på gangen, innkalt igjen og fikk beviset på at jeg hadde bestått Fikk spørsmål om odel, overtakelsesprotokoll, pant, tinglysing og sameie. Gratulerer så mye, bra jobbet? men er det slik at de spør hva odel er og hva tinglysningen er osv?Får man noe behov for å slå opp i lovboka? Lenke til kommentar
haugisen Skrevet 14. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2017 Var veldig nervøs idag, men det gikk veldig fint: jeg besto! Kom opp i jus og oppgjør med Thorunn, og det var egentlig ingenting å grue seg for. Spørsmålene var greie og sensorene var veldig behjelpelige. Var inne i ca 15 minutter før jeg ble sendt ut på gangen, innkalt igjen og fikk beviset på at jeg hadde bestått Fikk spørsmål om odel, overtakelsesprotokoll, pant, tinglysing og sameie. Gratulerer så mye, bra jobbet men er det slik at de spør hva odel er og hva tinglysningen er osv?Får man noe behov for å slå opp i lovboka? Får ikke behov for det, men kan slå opp om man blanker helt på svaret Lenke til kommentar
Anette94 Skrevet 15. juni 2017 Del Skrevet 15. juni 2017 Er ikke noe behov for det (de ber deg ikke om å gjøre det), men hvis du står fast kan du slå opp. Det varierer litt hvordan de stilte spørsmålene merket jeg. F.eks fikk jeg spørsmålet om å fortelle litt om odel, og etterpå ville de høre mer om og teste meg i odelsrekkefølgen og hvem som er odelsberettigede. Noen ganger bygde de videre på noe jeg nevnte når jeg definerte et begrep. Andre ganger spurte de med utgangspunkt i et scenario og var fornøyde når de fikk rett svar Lenke til kommentar
Student-BIEiendom Skrevet 15. juni 2017 Del Skrevet 15. juni 2017 Noen som kan hjelpe meg med en god redegjørelse for "Kjøper overfører kr. 100 000. Hvordan føres dette?". Jeg forstår spørsmålet slikt at, kjøper foretar seg en innbetaling (typ. Kjøpesum) inn på klientkontoen. Altså Kredit Kjøper og Debet Klientkonto. Er dette riktig tolkning? Setter stor pris på svar:) Lenke til kommentar
Anette94 Skrevet 15. juni 2017 Del Skrevet 15. juni 2017 Noen som kan hjelpe meg med en god redegjørelse for "Kjøper overfører kr. 100 000. Hvordan føres dette?". Jeg forstår spørsmålet slikt at, kjøper foretar seg en innbetaling (typ. Kjøpesum) inn på klientkontoen. Altså Kredit Kjøper og Debet Klientkonto. Er dette riktig tolkning? Setter stor pris på svar:) Jeg tolker det også som at det er en innbetaling, så det er rett slik jeg ser det Ville bare sagt det dersom du får spørsmålet på muntlig, om at når kjøper innbetaler kjøpesum føres det som kredit kjøper og debet klientkonto. Er liksom ikke så mye å si om det, er ganske rett frem svar. Lenke til kommentar
Megler07 Skrevet 15. juni 2017 Del Skrevet 15. juni 2017 Er ikke noe behov for det (de ber deg ikke om å gjøre det), men hvis du står fast kan du slå opp. Det varierer litt hvordan de stilte spørsmålene merket jeg. F.eks fikk jeg spørsmålet om å fortelle litt om odel, og etterpå ville de høre mer om og teste meg i odelsrekkefølgen og hvem som er odelsberettigede. Noen ganger bygde de videre på noe jeg nevnte når jeg definerte et begrep. Andre ganger spurte de med utgangspunkt i et scenario og var fornøyde når de fikk rett svar Tusen takk for at du delte din erfaring? Er ganske nervøs selv. Håper på at jeg ikke kommer opp i noe vanskelig tema? Lenke til kommentar
Megler07 Skrevet 15. juni 2017 Del Skrevet 15. juni 2017 Er det noen som kan redegjøre hva en 0-konsesjon er? Lenke til kommentar
Anette94 Skrevet 15. juni 2017 Del Skrevet 15. juni 2017 (endret) Er det noen som kan redegjøre hva en 0-konsesjon er? Selv om en eiendom ikke følger de generelle kravene for konsesjonsplikt (altså 25 dekar dyrket eller 100 dekar totalt bebygd), kan en kommune selv velge å innføre 0-konsesjon/nedsatt konsesjonsgrense/boplikt. Har ikke loven foran meg nå, men dette følger av konsl. §7 hvis jeg ikke husker feil Dersom man kjøper en boligeiendom eller tomt regulert til bolig i en slik kommune må man skrive under på egenerklæringsskjema om at man forplikter seg til at boligen blir brukt som helårsbolig. Boplikten er ikke personlig, så man kan f.eks leie den ut, man trenger ikke å bebo den selv. Endret 15. juni 2017 av Anette94 Lenke til kommentar
Anette94 Skrevet 15. juni 2017 Del Skrevet 15. juni 2017 Er ikke noe behov for det (de ber deg ikke om å gjøre det), men hvis du står fast kan du slå opp. Det varierer litt hvordan de stilte spørsmålene merket jeg. F.eks fikk jeg spørsmålet om å fortelle litt om odel, og etterpå ville de høre mer om og teste meg i odelsrekkefølgen og hvem som er odelsberettigede. Noen ganger bygde de videre på noe jeg nevnte når jeg definerte et begrep. Andre ganger spurte de med utgangspunkt i et scenario og var fornøyde når de fikk rett svar Tusen takk for at du delte din erfaring Er ganske nervøs selv. Håper på at jeg ikke kommer opp i noe vanskelig tema Null problem Masse lykke til; det går nok kjempebra! Lenke til kommentar
Megler07 Skrevet 15. juni 2017 Del Skrevet 15. juni 2017 Er det noen som kan redegjøre hva en 0-konsesjon er?Selv om en eiendom ikke følger de generelle kravene for konsesjonsplikt (altså 25 dekar dyrket eller 100 dekar totalt bebygd), kan en kommune selv velge å innføre 0-konsesjon/nedsatt konsesjonsgrense/boplikt. Har ikke loven foran meg nå, men dette følger av konsl. §7 hvis jeg ikke husker feil Dersom man kjøper en boligeiendom eller tomt regulert til bolig i en slik kommune må man skrive under på egenerklæringsskjema om at man forplikter seg til at boligen blir brukt som helårsbolig. Boplikten er ikke personlig, så man kan f.eks leie den ut, man trenger ikke å bebo den selv.Tusen takk for hjelpen. Det var bedre forklaring enn det jeg fant i boka? Lenke til kommentar
student_bi Skrevet 16. juni 2017 Del Skrevet 16. juni 2017 Er det noen som kan redegjøre hva en 0-konsesjon er?Selv om en eiendom ikke følger de generelle kravene for konsesjonsplikt (altså 25 dekar dyrket eller 100 dekar totalt bebygd), kan en kommune selv velge å innføre 0-konsesjon/nedsatt konsesjonsgrense/boplikt. Har ikke loven foran meg nå, men dette følger av konsl. §7 hvis jeg ikke husker feil Dersom man kjøper en boligeiendom eller tomt regulert til bolig i en slik kommune må man skrive under på egenerklæringsskjema om at man forplikter seg til at boligen blir brukt som helårsbolig. Boplikten er ikke personlig, så man kan f.eks leie den ut, man trenger ikke å bebo den selv.Tusen takk for hjelpen. Det var bedre forklaring enn det jeg fant i boka For å være 100% sikker, konsesjonsplikt er det boplikt? Lenke til kommentar
Anette94 Skrevet 16. juni 2017 Del Skrevet 16. juni 2017 Er det noen som kan redegjøre hva en 0-konsesjon er?Selv om en eiendom ikke følger de generelle kravene for konsesjonsplikt (altså 25 dekar dyrket eller 100 dekar totalt bebygd), kan en kommune selv velge å innføre 0-konsesjon/nedsatt konsesjonsgrense/boplikt. Har ikke loven foran meg nå, men dette følger av konsl. §7 hvis jeg ikke husker feil Dersom man kjøper en boligeiendom eller tomt regulert til bolig i en slik kommune må man skrive under på egenerklæringsskjema om at man forplikter seg til at boligen blir brukt som helårsbolig. Boplikten er ikke personlig, så man kan f.eks leie den ut, man trenger ikke å bebo den selv.Tusen takk for hjelpen. Det var bedre forklaring enn det jeg fant i boka For å være 100% sikker, konsesjonsplikt er det boplikt? Boplikten er en del av konsesjonsplikten, men konsesjonsplikt betyr egentlig bare at ved erverv av slik eiendom som er underlagt konsesjonsplikten har du plikt til å søke konsesjon (=tillatelse) fra kommunen for kjøpet. De kan stille vilkår for godkjennelsen/avslag som feks pris eller egnethet. Lenke til kommentar
student_bi Skrevet 16. juni 2017 Del Skrevet 16. juni 2017 Tusen takk for godt svar! Er det noen som har en fin definisjon av "når er tap ved realisasjon av fritidsbolig fradragsberettiget?" Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå