Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Jobbe borte og må sove med kolleger..

Adrax

Anbefalte innlegg

Jobber i bygg og anleggsbransjen og bedriften starter opp et stort prosjekt neste uke. Fikk idag vite at alle de ansatte må sove i camping-hytter. 2 soverom med 1 køyseng på hvert rom. Dvs. at vi må sove sammen. 4 stk per hytte.. Hytta i seg selv er knøttliten. 

Ikke nok med at vi skal jobbe sammen 10-11 timer hver dag, men vi blir ikke kvitt hverandre når vi kommer fra jobb heller. Prosjektet er også tenkt å vare i over ett år.

For meg personlig kan dette bli jævlig tøft og må kanskje si game over etter noen uker hvis jeg ser at dette ikke funker. Jeg er en sånn person som er NØDT å ha egentid for å samle energi og krefter til neste dag. Hvis ikke blir jeg helt ubrukelig på jobb. Er også snakk om et veldig fysisk og mentalt krevende yrke. Man er både sliten fysisk og psykisk etter jobb.

Er det noen andre som jobber i bygg og anleggsbransjen som vet om dette faktisk er vanlig praksis? At kolleger må sove på samme rom og dele køyseng? På de andre prosjektene jeg har vært på så har alle de innleide polakkene fra Workshop og Jobzone fått eget rom..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet at det skjer at man må dele rom men da mener jeg å ha lest at det må aksepteres av arbeidstaker.

Bedriften kan ikke bare kreve det.

Jeg har selv vært i situasjoner hvor vi har blitt innkvartert slik og har gått til ledelsen og gitt beskjed om hvor respektløst dette er og arbeidsgiver har gitt etter.

Det sagt vet jeg at for private bedrifter er det opp til hver enkelt å forhandle frem kompensasjon og andre forhold vdr reisejobb.

Fant dette mens jeg skreiv.

http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=260744

Lenke til kommentar

Med slike ordninger er det normalt med kompensasjon, har ikke erfaring fra den bransjen men industri. Å drive å dele oppholdsrom med folk er belastende og det skal kompenseres. Dette er bare min erfaring og personlig mening, vet ikke hvordan AML legger opp til dette. Er dere under en form for tariff eller avtale? Er dette spesifisert der? 

Lenke til kommentar

Bare ta en prat med nærmeste leder og spør om det kan ordnes på annen måte. Si akkurat det du skrev i førstepost, at du trenger tid for hente deg inn etter jobb. Det er jo en grunnleggende og fundamental menneskerett.

Hvis han sier "Det må du bare finne deg i!!!" Så følger du planen din, bare finn deg i det i 1 uke, deretter sykemelder du deg og leiter etter en annen jobb i mellomtida, bruk noen måneder. Sykemelding fordi det koster firmaet penger. Skal de spille dirty, så må de regne med å bli spilt noen triks med tilbake.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Umiddelbart tenker jeg at dere minst må få 2x hotbeding-kompensasjonen de får i Nordsjøen. De får altså penger fordi noen andre sover på lugaren deres mens de selv er på jobb. De møter ikke personen som går motsatt skift en gang.

Egentlig synes jeg dere bør få 5x tillegget (som er ca 750kr).

Håper det løser seg for deg/dere!

Lenke til kommentar

Jeg er en sånn person som er NØDT å ha egentid for å samle energi og krefter til neste dag. Hvis ikke blir jeg helt ubrukelig på jobb

Jeg forstår deg veldig godt!

Omtrent halvparten av oss er slik du er, introverte.Vi får energi og styrke til å møte hverdagen og folk, med egentid!

De ekstroverte får energi og styrke ved å omgåes folk, og snakke selv. De trenger ikke egentid, og søker folk å være med når de er alene.

Ingen arbeidsgiver har rett til å kreve det du sier! De prøver seg ja, men ikke godta det. For noen av kollegene dine er det sikkert midt i blinken! Da kan de ekstroverte sitte og mase i kjeften på hverandre hele kvelden, og trives med det!

Men jeg hadde blitt GAL av å ikke få være alene, første kvelden.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+921324

(...) sykemelder du deg og leiter etter en annen jobb i mellomtida, bruk noen måneder. Sykemelding fordi det koster firmaet penger. Skal de spille dirty, så må de regne med å bli spilt noen triks med tilbake.

Enig i at man kan sette hardt mot hardt, men å bruke av helsevesenets ressurser på hevntiltak, det setter jeg meg imot. Det er heller ikke gitt at TS får sykemelding for nevnte ubehag over å dele rom med andre. Dersom problemet er psykisk uholdbart, håper jeg selvsagt at TS får den hjelp eller avlasting som trengs. Men det kan fort bli mer enn én legetime for denslags.

Er enig med Salvesen om at belastningen burde kompenseres, og jeg håper TS  kommer til enighet med sin overordnede. Uansett blir ingenting ordnet om ikke sjefen eller tillitsmannen i bedriften blir informert om at delt værelse kan bli et problem for ansatte. 

Solid upvote for innlegget til Ozone btw. Å konsolidere med kolleger som deler ditt synspunkt er sikkert nok en god ressurs.

Endret av Slettet+921324
Lenke til kommentar

Vi er en liten bedrift og de andre ansatte er slike folk som aldri sier ifra om noe irriterer dem, eller at de ikke liker noe. Spesielt noen av latvierne tør ikke si ifra, og noen av de norske er gamle cowboyer som finner seg i alt, også å dele rom med andre. Fatter ikke hvorfor de ikke har baller til å si ifra.

Om det er noen som ikke liker situasjoner med å bo med en annen på samme rom, så kan jeg garantere at de ikke blir å si at det plager dem om sjefen hadde spurt.

Jeg er kanskje den nyeste i bedriften men er ikke redd for å si ifra. Kommer til å ringe sjefen over helgen og be om at det kun blir 2 stk per hytte, slik at vi får hvert vårt rom. Så deler vi bad, stue/kjøkken. Det er hvertfall litt mer overkommelig, selv om det fortsatt er veldig lite og trangt inne på de hyttene.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Sveinhoff: Det koster jo arbeidsgiveren den første perioden? Husker ikke hvor lenge, men det var dét jeg mente. Ikke gå 2 år sykemeldt, men som jeg skrev: Søke jobb annet sted mens man er sykemeldt!

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Kjøp deg en billig campingvogn/bil hvis du har førekort.

Det er ikke hans oppgave å bruke penger på å ha et anstendig krypinn med privatliv når de dikterer nytt arbeidssted!

Brakkeliv er vel innlemmet i arbeidskontrakter. Om man ønsker noe annet så bør man finne andre løsninger.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kjøp deg en billig campingvogn/bil hvis du har førekort.

Det er ikke hans oppgave å bruke penger på å ha et anstendig krypinn med privatliv når de dikterer nytt arbeidssted!

Brakkeliv er vel innlemmet i arbeidskontrakter. Om man ønsker noe annet så bør man finne andre løsninger.

Joda, klart: Står det i arbeidskontrakten, må han enten finne seg i det, eller bytte jobb.

Lenke til kommentar

Sveinhoff: Det koster jo arbeidsgiveren den første perioden? Husker ikke hvor lenge, men det var dét jeg mente. Ikke gå 2 år sykemeldt, men som jeg skrev: Søke jobb annet sted mens man er sykemeldt!

De første 16 dagene dekkes av arbeidsgiver, resten av Nav.

Lenke til kommentar

Umiddelbart tenker jeg at dere minst må få 2x hotbeding-kompensasjonen de får i Nordsjøen. De får altså penger fordi noen andre sover på lugaren deres mens de selv er på jobb. De møter ikke personen som går motsatt skift en gang.

Egentlig synes jeg dere bør få 5x tillegget (som er ca 750kr).

Håper det løser seg for deg/dere!

Må bare korrigere deg litt her, for dette blir litt upresist.

Det er langt fra alle som får kompensasjon for dette. Meg bekjent gjelder det kun de i operatørbedriftene og de få andre selskapene hvor dette er forhandlet inn i særavtalen. 

For oss i servicebedriftene, som har vært mest plaget med dette, var det aldri snakk om kompensasjon selv om vi sov to personer samtidig på samme lugar. Heldigvis har vi stort sett klart å få bort denne problematikken på sokkelen nå.

Forøvrig støtter jeg trådstarter fullt ut. Etter en lang arbeidsdag må man ha muligheten for litt privatliv. Det får man ikke med en slik ordning.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...