egen9 Skrevet 1. juni 2017 Del Skrevet 1. juni 2017 Halla,Jeg lurte på om noen av dere hadde noen tips til hvordan å finne ut hva man ønsker å jobbe med resten av dette lange livet. Er en gutt på 19 år (blir 20 i år), som straks er ferdig med første året på statsvitenskap. Har jobbet siden jeg var 13 år, men klarer enda ikke helt se hva jeg skal jobbe med for godt. Har tre forslag som jeg synes høres ganske spennende ut, journalist, lærer, og konduktør..men som dere ser er ikke disse veldig like. Har forøvrig en del erfaring med alle tre, har jobbet med de to første, og har jobbet en del på tog med tanke på sistnevnte, så tar det ikke helt ut av løse lufta.Tingen er rett og slett det at jeg faktisk ikke aner hva jeg vil bruke utdanningen jeg får til, eller hva jeg kunne tenke meg å jobbe med. Noen som har noen tiås til hvordan å finne ut av dette? Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 1. juni 2017 Del Skrevet 1. juni 2017 https://www2.vilbli.no/?Side=Interessetest&unfinished_krt=1,2&krt=1&nullstill=1 Kanskje den hjelper deg å tenke i riktig retning? Lenke til kommentar
tigerdyr Skrevet 3. juni 2017 Del Skrevet 3. juni 2017 Tingen er rett og slett det at jeg faktisk ikke aner hva jeg vil bruke utdanningen jeg får til, eller hva jeg kunne tenke meg å jobbe med. Syns det var litt sært å starte på en utdanning uten å ha bestemt seg for hva som er målet, men du er jo fortsatt ung så det er ikke noe problem å skifte retning hvis det er det som skal til. Prøv å lese igjennom forskjellige stillingsannonser på finn f.eks. og se om der er noe der som høres interessant ut. Når du har funnet ut av det, gir det ofte seg selv hvilken utdanning som må til. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+921324 Skrevet 3. juni 2017 Del Skrevet 3. juni 2017 Et årsstudie i statsvitenskap høres nå ut som et greit grunnlag for journalistyrket, som du nevner. Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 3. juni 2017 Del Skrevet 3. juni 2017 Hva ville du gjort om du vant 200 millioner i vikinglotto og ble økonomisk uavhengig? Lenke til kommentar
egen9 Skrevet 5. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2017 Tingen er rett og slett det at jeg faktisk ikke aner hva jeg vil bruke utdanningen jeg får til, eller hva jeg kunne tenke meg å jobbe med. Syns det var litt sært å starte på en utdanning uten å ha bestemt seg for hva som er målet, men du er jo fortsatt ung så det er ikke noe problem å skifte retning hvis det er det som skal til. Prøv å lese igjennom forskjellige stillingsannonser på finn f.eks. og se om der er noe der som høres interessant ut. Når du har funnet ut av det, gir det ofte seg selv hvilken utdanning som må til. Tja, er jo innteresert i emne, og måtte jo gjøre noe. Hadde ikke lyst til å kaste bort flere år heller. Men det er jo akkurat det som er problemet, jeg finner faktisk ikke noe som høres interesant ut. Eller, skal modere meg; Mye høres helt greit ut, men ingenting så spennende at jeg vil gjøre det de neste 40 åra.. Hva ville du gjort om du vant 200 millioner i vikinglotto og ble økonomisk uavhengig? Hmm..godt spørsmål. Vanskelig å si egentlig, men kanskje noe politisk? Klarer egentlig ikke helt svare.. Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 5. juni 2017 Del Skrevet 5. juni 2017 Hva ville du gjort om du vant 200 millioner i vikinglotto og ble økonomisk uavhengig? Hehe, "do what you want and the money will follow". Den desidert største løgnen de voksne forteller de unge, dessverre. Det medfører at en god del unge bli stående utenfor arbeid eller ikke har nok penger til å gjøre hobbyene sine. Første punkt burde være å finne ut om man bidrar med verdi til samfunnet. F.eks. kan man sette opp det man ønsker å forbruke når du blir større (bil, båt, hus, energi, elektronikk, vei, helse osv.) på venstre side også sette opp det du ønsker å bli på høyre. Bidrar ikke det du ønsker å bli til venstresiden bør det strykes. Det er nok folk med verdiløs skolegang. Jeg ønsket kanskje ikke å bli sivilingeniør og sitte inne hele dagen jeg heller, men skal jeg ha råd til alt her i livet så må jeg ofre noe. Counter Strike proff er for risky og kortvarig karriere... Lenke til kommentar
Krokanrull Skrevet 6. juni 2017 Del Skrevet 6. juni 2017 Trivsel før alt. Ikke tenk "hva trenger samfunnet nå", du vil ikke vandre rundt i en jobb du hater kun fordi noen har fortalt deg at du har en viktig jobb.Hva syns DU er kult, interessant, verdt å bruke tid på? Prøv å se etter studie som kan gi deg jobb innenfor det. For min del ble det markedsføring da jeg syns det er interessant med kjøpsatferd, hvorfor folk handler som de handler osv.og til Wisd0m over her; Virtus Pro (et av de beste CS-lagene i verden har 2 av 5 medlemmer som nylig bikka 30). Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 6. juni 2017 Del Skrevet 6. juni 2017 Hva ville du gjort om du vant 200 millioner i vikinglotto og ble økonomisk uavhengig? Hmm..godt spørsmål. Vanskelig å si egentlig, men kanskje noe politisk? Klarer egentlig ikke helt svare.. Da er det enda viktigere at du bruker tid til å tenke på det. Jeg vil ikke at du skal ende opp i en jobb der du bryter ryggen din og tjener 250 000 i året før skatt. Det er rett og slett ikke verdt det. Da er det bedre å leve på trygd. -Ikke- velg ut fra sosial stigmatiséring. Tenk selv. En balanse mellom interesse, økonomi og frihet må være et mål. Frihet i form av at du kan ta en sykedag av og til uten at du behøver å bekymre deg for å bli sparket. Jeg angrer veldig på at jeg ikke tok utdannelse i økonomi og ledelse. For hvis du utvikler talentet ditt i disse emnene, så kan du jobbe med hva du vil resten av livet. Du kan eie stigen, og du kan deltá i stigen om du -ønsker-, ikke fordi du -må-. Hvis du har intelligensen til å tenke på denne måten, så blir du også en bedre leder, for du forstår hvordan alt henger sammen. Kan ikke lede skikkelig hvis man ikke forstår hvordan alt henger sammen. Jeg valgte ut fra sosialt stigmatiséring, og nå jobber jeg med å skru hodet tilbake, sånn at mitt neste valg blir ut fra mine egenutviklede verdier, og ikke hva andre/samfunnet mente jeg passet som. Og det er en forbasket slitsom prosess.. men det er viktig å gjøre ting riktig, så man ikke ender opp på galehuset ^^ Mange nok av dem som har gjort dét også, som har valgt en "vanlig jobb"! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå