AnonymDiskusjon Skrevet 22. desember 2017 Del Skrevet 22. desember 2017 Det er kun de med en høyere trygdesats som får lån, selv i Husbanken. En på minstesats har ikke stort mer enn en sosialklient. Unge uføre, som får en noe høyere sats, vil heller ikke få tilstrekkelig lån i Husbanken. Jeg sjekket nettopp selv, og med realistiske månedlige faste utgifter, vil jeg kunne få hele 450 000 i lån. For dette får man kun innskuddsleiligheter som gjerne har husleie på minst 10 000 i måneden. En ung ufør vil da sitte igjen med ca 5000 før lånet. Husbanken vil ikke gi lån hvis betjening av lån og husleie er så høyt at man ikke har tilstrekkelig livsopphold. Tror du kanskje heller skulle kontaktet husbanken i stedet for å sjekket dette opp selv. Har du ikke råd til å bo for høyere enn den lånesummen der (fordelt på 40 år) forstår jeg ingenting. Hva blir boutgiftene pr mnd? Her er det noe som sier meg at du må ha ganske høye månedlige utgifter. Husbanken kan velge å gi lån hvis betjening av lån og husleie er så høyt at man ikke har tilstrekkelig livsopphold. Er det bare litt om å gjøre så kan husbanken f.eks velge å gi tilskudd. Ut i fra ung ufør og betalingsevne vil det vel ligge på rundt ca 1.2 mill, deromkring ett sted, alt etter som. Vi bor i en litt landlig by. Vi har nettopp kjøpt hus gjennom husbanken. Rent økonomisk hadde vi ikke kommet bedre ut hvis vi hadde kjøpt ett hus lenger unna byen. Da hadde ikke barna kommet seg til fritidsaktiviteter selv. Ei heller samboer kunne gått til arbeid. Hadde blitt masse ekstra bilkjøring og vi måtte hatt en bil til. Selv om en er ufør vil det ikke si at det passer å bo midt ut i skogen, ei heller lønnsomt..... Anonymous poster hash: 3244a...95e Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 22. desember 2017 Del Skrevet 22. desember 2017 Jeg er 31 år og får 26 000 brutto pr mnd i uføretrygd. Ser ingen grunn til hvorfor jeg ikke skulle få boliglån. Har hørt at sånne som meg blir prioritert og kan til og med få fullfinansiering gjennom startlån + husbanken. Jeg er ikke "ung ufør" (da vill jeg faktisk fått mindre enn det jeg har nå). Poster anonymt fordi det dessverre ikke er spesielt stor status å være ufør i Norge. Men jeg tror mange som er uføre har mye i bagasjen og allerede er i økonomisk uføre med betalingsanmerkninger og gjeld. I mitt tilfelle levde jeg flere år på absolutt minstesats, noe som førte til at studielånet forfalt og ble sagt opp. Jeg måtte skru ned skatteprosenten kunstig lavt for å få råd til basic ting som tannlege osv. Det var ikke noen pene år. Derfor får ikke jeg boliglån med det første. Blir en tøff jul også.... har nettopp fått innviglet uføretrygden. Så dette er absolutt siste måned der jeg lever på smuler. Jeg har 700 kr frem til 19 januar. Har tigget så mye fra venner at dette orker jeg ikke. Flaut når man må ønske seg gavekort på matbutikker som julegave. Men pytt pytt. Skal ikke klage. Anonymous poster hash: 2894b...8aa Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 22. desember 2017 Del Skrevet 22. desember 2017 Huff, anonym 2894b...8aa. Høres trasig ut. Når du nettopp har fått vite at økonomien fremover... stort sett skal være forutsigbar, så må det være for jævlig å ha så lite til jul. Skal jo godt gjøres å klare en normal måned på 700,-, og atpåtil er det jul. Nei fysj, sånn burde det ikke være. Send meg en mail med kontonr og jeg dobler julebudsjettet ditt. Alt jeg ber i retur er at du prøver å gjøre noe lignende for noen annen, neste jul. "Pay it forward". Du kan nå meg på [email protected] (throwaway-epost opprettet på ThrowAwayMail.com) - eventuelt svar her med en epostaddresse du kan nås på. Selv fikk jeg innvilget 100% uføretrygd i mars, etter å ha plagdes i mer enn 9 år. Jeg har vært heldig nok til at økonomien tross alt har vært grei gjennom alt styret, men allikevel... det er ikke greit. --- Jeg har sånn halvveis gitt opp håpet om å kunne realisere egen bolig... og det med ca. 300k i oppspart egenkapital. Bor billig, sparer det jeg kan - og får jeg ikke lån i vanlig bank, alene... så får det heller være. 5-10 år til med sparing og det bør være mulig å få til et eller annet oppussningsobjekt... Hva er "normal" sparing for en ufør taper som bor billig, med få faste utgifter? Ung ufør, 17k utbetalt i måneden + 30k / året fra en liten deltidsstilling. Ligger jeg greit an om jeg satser på å spare 100k i året? (Er fra før vant til å leve på lånekassen... og lever relativt sparsommelig.) Anonymous poster hash: 49219...825 2 Lenke til kommentar
Morromann Skrevet 22. desember 2017 Del Skrevet 22. desember 2017 En jeg kjenner mener banken ikke vil låne ut penger til folk med uføretrygd, til å kjøpe hus med. Ingen erfaring, bare noe personen har fått for seg. Jeg mener det bare er tull, har man egenandél, og inntekt til å betjene gjeld, OG har bevist over tid at man kan betale for leilighet, så burde det være null problem. Har bankene egne retningslinjer for uføretrygdede? Erfaringer eller meninger? Bankene vil som regel nekte lån til personer på midlertidige stønadsordninger, som dagpenger og arbeidsavklaringspenger, men uføretrygd og alderspensjon går som regel bra. Med mindre lånetakeren har en historie med økonomisk mislighold. 3 Lenke til kommentar
Morromann Skrevet 22. desember 2017 Del Skrevet 22. desember 2017 Har hørt dette jeg også, det jeg hørte var at personer som er på trygd har ikke lov til å eie noe. Dette er selvfølgelig noe jeg ikke har fakta sjekket, men kun hørt. Netopp, det er kun noe du har HØRT, for det er FEIL! Du blander sammen trygd med SOSIALHJELP som er to vidt forskjellige ting. Med sosialhjelp kan du ikke eie noe, det stemmer. Men man er ikke livegen om man har uføretrygd. 2 Lenke til kommentar
Morromann Skrevet 22. desember 2017 Del Skrevet 22. desember 2017 Har hørt dette jeg også, det jeg hørte var at personer som er på trygd har ikke lov til å eie noe. Dette er selvfølgelig noe jeg ikke har fakta sjekket, men kun hørt. Bare tull, seff kan uføretrygdede eie ting og tang. Det er mange uvitende folk der ute som i fullt alvor ikke vet forskjell på uføretrygd og sosialhjelp. Det har det vært i mange år. 2 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 22. desember 2017 Del Skrevet 22. desember 2017 Huff, anonym 2894b...8aa. Høres trasig ut. Når du nettopp har fått vite at økonomien fremover... stort sett skal være forutsigbar, så må det være for jævlig å ha så lite til jul. Skal jo godt gjøres å klare en normal måned på 700,-, og atpåtil er det jul. Nei fysj, sånn burde det ikke være. Send meg en mail med kontonr og jeg dobler julebudsjettet ditt. Alt jeg ber i retur er at du prøver å gjøre noe lignende for noen annen, neste jul. "Pay it forward". Du kan nå meg på xxx (throwaway-epost opprettet på ThrowAwayMail.com) - eventuelt svar her med en epostaddresse du kan nås på. Selv fikk jeg innvilget 100% uføretrygd i mars, etter å ha plagdes i mer enn 9 år. Jeg har vært heldig nok til at økonomien tross alt har vært grei gjennom alt styret, men allikevel... det er ikke greit. --- Jeg har sånn halvveis gitt opp håpet om å kunne realisere egen bolig... og det med ca. 300k i oppspart egenkapital. Bor billig, sparer det jeg kan - og får jeg ikke lån i vanlig bank, alene... så får det heller være. 5-10 år til med sparing og det bør være mulig å få til et eller annet oppussningsobjekt... Hva er "normal" sparing for en ufør taper som bor billig, med få faste utgifter? Ung ufør, 17k utbetalt i måneden + 30k / året fra en liten deltidsstilling. Ligger jeg greit an om jeg satser på å spare 100k i året? (Er fra før vant til å leve på lånekassen... og lever relativt sparsommelig.) Anonymous poster hash: 49219...825 Jøss. Nå tror jeg faktisk du reddet nattesøvnen min denne natten !!!! Sender deg en epost nå. Anonymous poster hash: 2894b...8aa Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 22. desember 2017 Del Skrevet 22. desember 2017 Jeg som også skrev over her.... var litt kjapp. Du skrev at eneste betingelsen var at jeg gjør noe tilsvarende tilbake. Jeg tror at det er nettopp de som har minst som også gir mest. Jeg har det som en tradisjon, at hver gang jeg reiser bort - så gir jeg en god sum penger til en tilfeldig jeg får et "kall" fra. Det skal aldri være noen som tigger eller fysisk ber om noe. Jeg ber heller aldri om noe tilbake. Tror verden blir bedre dersom folk flest gjør slike ting i ny og ne. Tusen hjertelig takk for hjelpen. Det har blitt mange søvnløse netter i det siste, som denne - klokka er nå 03.35 og jeg har grublet i hele natt over min situasjon. Ikke kjekt, spesielt ikke når man er enslig og bor alene. Så da varmer det ekstra godt når jeg får helt uventet hjelp på denne måten. Ba om å få adressen din, slik at jeg kan sende deg en en liten oppmerksomhet "the good old fashion way" .... mail sendt. Anonymous poster hash: 2894b...8aa Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 22. desember 2017 Del Skrevet 22. desember 2017 Hvor mye penger bruker du på reiser? Godt mulig problemet ligger der Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 22. desember 2017 Del Skrevet 22. desember 2017 Hvor mye penger bruker du på reiser? Godt mulig problemet ligger der Mindre enn du tror. Jeg er veldig smart økonomisk, skal gi deg noen eksempler. Jeg reiser f.eks. ofte til øst-europa og Skopje med Wizz Air, der får jeg fast lavpris til 99 kr pr vei, altså under 200 kr tur/retur (!!!!). Ja, bare søk selv. Det er fult mulig. Når jeg reiser bor jeg hos lokale jeg har blitt kjent med via Couchsurfing, så det koster meg ingen ting. Når jeg skal hjem kjøper jeg røyk og sprit og selger til en kompis. Har en fast avtale på det, så jeg tjener 400 kr pr tur. Dette er nok til å dekke fly + bussen til og fra flyplassen begge veier. I Skopje har jeg en fast frisør i gamlebyen som klipper meg for 15 kr,- (!) Mens i Gdansk, Polen har jeg en annen frisør jeg bruker som koster 50 kr,-. Ellers kjøper jeg nødvendige klær på TK Maxx i Polen, der får man merkeklær til priser som ligger langt under Cubus og Dressmann. For å si det slik. Ellers unner jeg meg en god middag og øl ute på byen hver gang jeg reiser. Det koster som regel under hunderlappen. I Skopje koster det 30 kr for en middag ute og 9 kr for en utepils. I tillegg følger jeg ekstremt hardt med på ulike kampanjer o.l. fra flyselskapene. Nå nettopp hadde Norwegian og Aftenposten en kampanje, der man betalte 1 kr for 1 mnd Aftenposten + og fikk 300 cashpoints på kjøpet. Deretter sier jeg opp abonnementet mitt før avtalen har gått ut. De siste årene har jeg "tjent" mellom 1500 - 2000 kr,- året i form av gavekort på denne måten. Når jeg reiser bruker jeg faktisk mindre enn hva jeg ville gjort i Norge. Jeg er faktisk så gal at jeg i Skopje kjøpte en billig bag og fylte opp med 20 kg mat og tok med hjem til Norge. Mye krydder, suppeposer, buljong og lignende som koster under 1/10 av hva det gjør hjemme i Norge. I tillegg gjør det godt for psyken min å reise rundt og gjøre slike ting. Folk syns kanskje det er galskap at jeg reiser to dager på tur for å kjøpe tre t-skjorter. At det er turens "mission". Dessuten er det helt utrolig hvor spandable folk i fattige land er. Jeg får nesten ikke lov til å betale for meg når jeg er ute på byen med lokale venner. En kveld på byen er hjemme i Norge koster fort 1500 kr skal du ha transport t/r + mat + alkohol + inngangspenger. Det koster meg sjelden mer enn et par hundrelapper å ta en helaften ute i øst-europa. Og da sitter pengene løst i tillegg. Morsom bonus-historie: Jeg betaler aldri for buss når jeg reiser. Jeg tenker at dersom jeg blir stoppet og får bot - er det helt greit, fordi jeg i det lange løp tjener på det. SIst jeg var i Gdansk (for å gå til tannlegen) for to måneder siden fikk jeg altså bot. Hele 200 kr,- Men dette er første gang på 2,5 år jeg har fått bot. Jeg har nok tatt buss for et par tusen kroner i mellomtiden. Så si 2000 i buss kontra 200 i bot. Det er 1/10 av hva en billettpris koster dersom man gjør det på denne måten. Og har litt flaks. Anonymous poster hash: 2894b...8aa Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 22. desember 2017 Del Skrevet 22. desember 2017 Min siste tur..... må ofte vise frem slike kvitteringer for at folk skal tro på meg. Anonymous poster hash: 2894b...8aa Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 22. desember 2017 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2017 Vel og greit at du får til bra avtaler på den måten.. men når du skriver "følger ekstremt hardt med på" .. hvor mange timer av livet ditt bruker du på å jakte tilbud? Det finnes vel en grense for hvor mange timer man skal kaste bort før det hadde lønt seg å betale litt mer. 2 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 22. desember 2017 Del Skrevet 22. desember 2017 Vel og greit at du får til bra avtaler på den måten.. men når du skriver "følger ekstremt hardt med på" .. hvor mange timer av livet ditt bruker du på å jakte tilbud? Det finnes vel en grense for hvor mange timer man skal kaste bort før det hadde lønt seg å betale litt mer. Når du er ufør, fullstendig blakk, med alt for mye fritid og alt for lite å sysselsette fritiden din med går det nesten sport i å jakte tilbud. Det har utviklet seg til en sær form for hobby. Så ja, hvis du tenker på hvor mange timer jeg bruker på å finne et godt tilbud - så er timelønnen ekstremt lav. Men Norge er et meget spesielt land når det kommer til dette. Kjøpekraften er så stor at det finnes flust av tilbud man kan utnytte seg av. 99% er bare tull. Men 1% er gull verd - og gir meg gratis produkter, varer og tjenester. Når du kun har er par tusen å leve på i måneden, og finner et "gavekort" på 200 kr. Kan dette bety 10% av min totale inntekt. Da er plutselig ikke 200 kr så lite verd. =) Anonymous poster hash: 2894b...8aa Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 22. desember 2017 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2017 (endret) Jeg blir litt trist når jeg leser sånt. Du skulle jo jobbet som analytiker og tjent opp mot 1 million i året. Nok en grunn til at vi bør lære om økonomi i skolen. Mye talent som går tapt fordi vi ikke lærer noe om økonomi i skolen. I stedet er det som du skriver... 99% er bare bullshit for å dra penger ut av massene, og 1% er verdt å følge med på - men det tar lang tid å jakte de beste tilbudene, og det har man ikke tid til når man har en full jobb, barn, hus og hele smørja. Og sånn går no dagan! Endret 22. desember 2017 av Taurean 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 22. desember 2017 Del Skrevet 22. desember 2017 Man kan få lån i bank som uføretrygdet siden det er fast inntekt, men mange har så lav trygd at de ikke får lån nok til å finansiere noe med mindre de har en grei egenkapital. En enslig på minstesats har 213 000 i året, noe som gir maks lånebeløp på ca 1. 000 000. (5 ganger inntekt) Men banker er gjerne ikke villig til å gi maks lånebeløp til uføre pga sikkerhet så sier seg selv at selv om en faktisk får lån, er det gjerne ikke nok til et naust engang. Anonymous poster hash: 01ad8...1a3 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 22. desember 2017 Del Skrevet 22. desember 2017 Jeg blir litt trist når jeg leser sånt. Du skulle jo jobbet som analytiker og tjent opp mot 1 million i året. Nok en grunn til at vi bør lære om økonomi i skolen. Mye talent som går tapt fordi vi ikke lærer noe om økonomi i skolen. I stedet er det som du skriver... 99% er bare bullshit for å dra penger ut av massene, og 1% er verdt å følge med på - men det tar lang tid å jakte de beste tilbudene, og det har man ikke tid til når man har en full jobb, barn, hus og hele smørja. Og sånn går no dagan! Ja, og vet du hva. Med min kompetanse jeg har opparbeidet med på feltet er jeg overbevist om at jeg kunne spart en hvilken som helst familie for titalls tusen i året. Siden jeg har studert hvordan man kan spare og få mest ut av pengene opp og ned i mente - så har jeg et ekstremt godt utgangspunkt der. Nå virker jeg litt selvgod. Det jeg funderer på nå er om jeg skal leie en stor leilighet, ha fremleie på enkelte soverom via Airbnb og tilby kjørerturer til turistattraksjoner i nærheten her jeg bor. Men det er vanskelig å finne en leilighet på leiemarkedet der utleier tillater Airbnb-fremleie. Hadde jeg gjort dette, og kjørt rundt på mine gjester (jeg har jo tross alt tid til det) - og selv om de kun betaler kostpris på mine utgifter, ville jeg tjent stort på det i form av bonusprogrammer jeg utnytter. Ta et eksempel. I oktober og november fikk du 70 øre literen Trumf-bonus på Esso. Trumf kan veksles inn i Eurobonus-poeng. 1 Trumf-krone = 14 Eurobonuspoeng. Full tank på 60 liter = 42 kroner drøye 600 poeng. 10 000 Eurobonus-poeng er nok til en tur/retur fra en hvilke som helst by i Norge til Svalbard. Dette er billetter som vanligvis koster 7500 kr,-. Folk selger t/r reiser til Svalbard for 5000 kr,- på finn. 1200 liter bensin = en tur retur Svalbard 1200 liter bensin = 16 800 kr,- Får jeg 5000 kr,- tilbake tilsvarer det bensinpris på 9 kr/literen. ;P Et enda sykere eksempel er Kiwis frukt og grønt-tilbud. Der du får 15% Trumf-bonus. 3600 kr,- frukt og grønt = en flybilett 7200 kr,- frukt og grønt = tur/retur Svalbard ja... mulighetene er uendelige folkens. Slik kan jeg fortsette i flere timer. Anonymous poster hash: 2894b...8aa 1 Lenke til kommentar
Matros_supply Skrevet 29. desember 2017 Del Skrevet 29. desember 2017 Dette stemmer. DnB regner ikke uføretrygd og pensjon som sikker inntekt. Men spv gjør det. Mange som er uføretrygdet kan få kommunalt lån og bruke dette som hjelp til egenkapital i spv. Det er for økonomisk vanskeligstilte og er kanskje beste lånet en kan få. Er du gjenlevende ektefelle i DnB og skal låne på ett boliglån som er 50% nedbetalt og leieinntekter dekker renter så sier DnB nei, pga usikker inntekt.. men tilbyr deg kredittgjeld. dette gjorde de mot min mor når hun ville låne 200000kr til oppussing av bad. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 29. desember 2017 Del Skrevet 29. desember 2017 Flaut når man må ønske seg gavekort på matbutikker som julegave. Anonymous poster hash: 2894b...8aa Jeg fikk gavekort på Rema til jul og det var den desidert beste gaven. En halv måned med mat, om ikke mer, er jo helt knall og noe jeg faktisk har bruk for. Mye bedre enn den dyre genseren jeg fikk som ikke var særlig fin engang. Følte jeg måtte svare på off-topic fordi det faktisk ikke er så ille å få mat i gave Håper det ordner seg for deg videre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå