Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Bipolar psykose

Anbefalte innlegg

Jeg er litt nysgjerrig på dette med bipolar psykose hos dere som er diagnosert med en bipolar sykdomsdiagnose. 
Er det vanlig for bipolare å ha psykose eller er det bare noen få som får dette? Hva kan en psykose gå ut på helt konkret i tankegangen? Handler det mye om Gud og Djevelen?

Jeg har en bekjent som har begynt å bable om at en person er djevelen og masse helt urasjonelle ting og jeg begynner å bli litt redd for at det skal tippe fullstendig over. Jeg er helt uerfaren når det kommer til slikt så hva kan jeg gjøre for å hjelpe?

Anonymous poster hash: 49cee...2b6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Bipolar psykose" eller "manisk psykose" kan ofte gå under betegnelsen schizoaffektiv lidelse. Det er vanlig hos mennesker som har bipolar lidelse at de opplever noen perioder med mani eller hypomani. Psykotisk mani tror jeg er litt sjeldnere, men ikke så uvanlig det heller. Mani kan være en veldig "spektakulær" tilstand, hvor personen kan føle seg svært oppstemt og energisk, kan snakke i ett sett og kanskje få så mange digresjoner i talen at det blir umulig å forstå meningen ved det personen prøver å formidle. Det er ikke uvanlig at det kan tiltre tydelige vrangforestillinger.

Når det er sagt er det ikke noe i veien for at folk med mer "klassiske" eller schizofrene psykoser også blir særdeles pratsomme, så det trenger ikke være et tegn på bipolar lidelse.

http://kurs.helsekompetanse.no/psykiske-lidelser/18002

Nå skriver du ikke så mye om denne personen, men jeg tenker uansett at det ikke er så farlig hva man skal kalle dette. Det viktigste er at din bekjente får hjelp. Både mani og psykose kan medføre alvorlige konsekvenser for den det gjelder. Hvis du kjenner denne personen godt kan du spørre om hen har en behandler som hen går til og oppfordre hen til å ta kontakt (eller spørre om du kan ringe behandleren på vegne av hen). Andre alternativer er mental helses hjelpetelefon: 116 123, eller TIPS. Og selvsagt legevakten eller 113 hvis du skulle bli veldig bekymret for denne personen.

kanskje denne artikkelen kan være litt til hjelp også. https://www.dagensmedisin.no/blogger/tor-levin-hofgaard/2013/12/20/lar-deg-psykisk-forstehjelp/

Endret av Kakofoni
Lenke til kommentar

Hadde ei venninne som begynte slik, ble verre og verre, hun snakket ikke om gud og djevelsen (men gud og djevelen er vanlige temaer i slike tilstander).

Det beste er å søke hjelp, be henne ta en tur til fastlegen eller legevakten.

Det var det jeg anbefalte min venninne, men hun ville ikke, og trippet etterhvert over, og da mener jeg helt fullstendig over. Tok henne med til legevakten og hun ble innlagt på akuttmottaket for førstegangspsykoser.

Senere har hun trolig blitt bipolar. (helt sikkert vært det før også, men uten diagnosen)

Så mitt råd er, få hjelp, jo heller før enn etter. Psykotiske personer er ikke noe greit å ha med å gjøre, for personen selv er det enda verre.

Endret av Evelen!
Lenke til kommentar

Hva kan en psykose gå ut på helt konkret i tankegangen? Handler det mye om Gud og Djevelen?

Jeg har en bekjent som har begynt å bable om at en person er djevelen og masse helt urasjonelle ting og jeg begynner å bli litt redd for at det skal tippe fullstendig over. Jeg er helt uerfaren når det kommer til slikt så hva kan jeg gjøre for å hjelpe?

En psykose kan gå ut på alt mellom himmel og jord som ikke har hold i virkeligheten. Tankegangen er vel alt annet enn konkret... Paranoia i større eller mindre grad er vanlig.

Gud og djevelen er ikke spesiellt vanlig eller uvanlig, som oftest så er det bare en måte å ordlegge seg fordi gud og djevelen er "allmennkunnskap". Hadde vi hatt en annen "allmennkunnskap" så hadde ting vært vridd rundt det istedenfor.

Du kan ikke gjøre noe for å hjelpe, hvertfall ikke når du ikke har erfaring. Det eneste du kan gjøre er å vente til det (nesten) går galt og sørge for at personen blir innlagt. Neste gang så kanskje du klarer å prate personen ut av det. Du kan dog prøve å lede oppmerksomheten vekk fra psykosen, men i de fleste tilfeller så vil det bare utsette ting.

Husk at en psykose ikke nødvendigvis er en dårlig ting. Hvis en person trenger hjelp og ikke får nok hjelp så kan det ende med at det er "litt psykose" over lengre tid som ender i selvmord. Når folk tipper over så blir de tatt hånd om 24 timer i døgnet til ting stabiliserer seg.

Bare for å skremme deg; En psykose kan trigge selvmord og ved psykotisk selvmord så vil man ikke nødvendigvis se de vanlige tegnene på forhånd. Her i byen så var det en som tippet over, helte bensin over seg selv og tente på. Med andre ord så bør du forberede deg på å ringe politiet og holde ham fast til de kommer.

Litt skrekkeksempel det der, men bedre å forberede seg på det verste og håpe på det beste.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...