Gå til innhold

Stor norsk undersøkelse kommer med dyster konklusjon: – Nordmenn er i eliten internasjonalt, men innenfor IT har vi ingen, sier BI-p…

Anbefalte innlegg

Akkurat, det går ikkje bare på lønn.

Selvfølgelig ikke, for meg med familie er det vanskelig å flytte. Hadde det vært for 10 år siden.....

Men om du setter inn en stillingsannonse med lønn 1,3 millioner tipper jeg det renner inn med søknader. Massevis av dyktige konsulenter i området som tjener 700-900k og vil hoppe på dette.

Jeg kjenner til og med noen jeg forwarde annonsen til

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-JC3FPBwS

Norge lever i fortiden; Denne Tandberg-romantikken. Fakta er noe har skjedd i Norge. Norge pleide å spytte ut hackere og elite programmere, men et eller annet skjedde post-Win95. Nå har vi en gjeng med Fisher Price OS avhengige tullinger som har sertifikat-pynt på veggen. Dette er et klart tegn for oss andre; Norway bought into commercial BS, swallowed it whole, hook, line and sinker. :p

Det er ikke "alle" som er der..... og har heller aldri vært der.

Jeg kom hjem fra Nord-Amerika i fjor, miljøet der borte er mange år forran oss.

tja.. ;D

Det hjelper ikke heller at det lyser amatører at Forsvarets Forksnings Institutt (ffi.no) og andre statlige etterettnigns-instanser. Hva er greia med at ingen engang bruker PGP for eposten eller tilbyr public keys for privat kommunikasjon? De blinde leder de blinde.

Det er vel ikke alle som er av den kategorien du skriver.

PGP har vært default noen år her..;)

Lenke til kommentar

Ingen? Virkelig? Jeg er jo rett her, å anser meg for å være helt i toppsjiktet innen det meste.

"Vi har ingen Zuckerberg eller Spiegel i Norge..." sier artikkelen, men mener man virkelig at disse to har noen spisskompetanse?

Zucker'n kunne knapt PHP når han snekret sammen første versjon av fjasboka.

Det er en kombinasjon av flaks og det å knytte til seg andre med kompetanse, som har gjort han suksessrik, ikke fantastisk teknisk kompetanse.

Dersom det artikkelen egentlig mener, er at Norge ikke har noen store internasjonale IT-selskaper, så er det noe helt annet?

Lenke til kommentar

Vi har flere dyktige fagfolk i Norge, og de fleste av dem jakter ikke på å være best i verden. Særlig de som søker forståelse, og ikke penger, blir ignorert i denne artikkelen. Når man skriver om "digitalisering" så indikerer jo det hvor faglig sterk man selv er. Post sendt som e-post? (digitalpost) Eller NAV skjema som PDF nedlastning?

Lenke til kommentar

Stusser litt over overskriften om at vi ikke har kompetanse på elitenivå, hva nå enn det måtte bety på en eller annen definert skala. Innen en rekke teknologiområder som kanskje ikke er så synlige for denne typen undersøkelser viser vi gang på gang at vi besitter både bredde, dybde og spisskompetanse i verdensklasse. Et eksempel er kompetansen innen video, bilder som opprinnelig kom fra Tanberg miljøene. Dette miljøet er vel fortsatt regnet som noe av det beste i verden. En annen kompetanse er algoritmer og søk, som har sine utspring fra miljøer i blant annet Trondheim. Jeg personlig mener denne typen rapporter ofte blir "vridd" for negativt og sjelden har en helhet med seg.

Hør! Hør! Jeg tror du har helt rett at kompetansen er der. Problemet er at den sitter godt fast. Hvis f.eks. Tandberg eller Fast hadde vært i Silicon Valley så hadde en haug av de folkene som jobbet der hoppet av og forsøkt å starte for seg selv, kanskje litt slik vi ser Huddly nå gjør. Det hadde nok kanskje svekket disse selskapene littegrann - men vi hadde hatt en langt mer robust IT-bransje.

Jeg har sett litt på hvor mange av oppstartselskapene her til lands som har litt suksess innenfor Tech og det ser ut til at Norge er på jumboplass i Norden. Det er mellom 5x-10x ganger mer suksess blandt tech-startups i Sverige og enda større forskjell på oss og Finland.

Jeg skal overhodet ikke si at jeg har alle svarene - men noe av det ser ut til å være at vi er alle sammen veldig lojale medarbeidere. Så hvis vi har det er OK der vi er så lar vi den ideen som vi tenker litt på bli liggende i skuffen og så gjør vi ingenting med det.

Lenke til kommentar

Steike, så mye dere tjener... Forskjell på landsdeler, kanskje. Her sitter man og utvikler i samme stol i 15 år fordi man låser seg fast med 1-2% av aksjene i ingenting... De som er lure forsøker seg for seg selv allerede rett etter utdanningen, når man kan bruke all fritid og energi på egne ideer.

Lenke til kommentar

Steike, så mye dere tjener... Forskjell på landsdeler, kanskje. Her sitter man og utvikler i samme stol i 15 år fordi man låser seg fast med 1-2% av aksjene i ingenting... De som er lure forsøker seg for seg selv allerede rett etter utdanningen, når man kan bruke all fritid og energi på egne ideer.

For å lykkes som gründer må man gjerne jobbe knallhardt og ha trang økonomi i noen år, og med stor usikkerhet på om det blir en skikkelig belønning i andre enden. Har man allerede stiftet familie er det et lite tiltalende scenario. Hvis det etablerte arbeidslivet roper etter folk, så blir det heller ikke så attraktivt for nyutdannene/folk i utdanning. Samtidig gjør skyteknologi at veien for å lykkes på det internasjonale markedet (som gjerne betyr å bli kjøpt opp) kanskje er kortere enn på lenge. Det er noen som sysler med tanker om borgerlønn som erstatning for mye av trygdesystemet, og hvis man vil gjøre det attraktivt å satse på å forfølge egne idéer i stedet for å søke faste jobber så er det ikke sikkert det er en veldig dum idé.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-JC3FPBwS

Stusser litt over overskriften om at vi ikke har kompetanse på elitenivå, hva nå enn det måtte bety på en eller annen definert skala. Innen en rekke teknologiområder som kanskje ikke er så synlige for denne typen undersøkelser viser vi gang på gang at vi besitter både bredde, dybde og spisskompetanse i verdensklasse. Et eksempel er kompetansen innen video, bilder som opprinnelig kom fra Tanberg miljøene. Dette miljøet er vel fortsatt regnet som noe av det beste i verden. En annen kompetanse er algoritmer og søk, som har sine utspring fra miljøer i blant annet Trondheim. Jeg personlig mener denne typen rapporter ofte blir "vridd" for negativt og sjelden har en helhet med seg.

Hør! Hør! Jeg tror du har helt rett at kompetansen er der. Problemet er at den sitter godt fast. Hvis f.eks. Tandberg eller Fast hadde vært i Silicon Valley så hadde en haug av de folkene som jobbet der hoppet av og forsøkt å starte for seg selv, kanskje litt slik vi ser Huddly nå gjør. Det hadde nok kanskje svekket disse selskapene littegrann - men vi hadde hatt en langt mer robust IT-bransje.

Jeg har sett litt på hvor mange av oppstartselskapene her til lands som har litt suksess innenfor Tech og det ser ut til at Norge er på jumboplass i Norden. Det er mellom 5x-10x ganger mer suksess blandt tech-startups i Sverige og enda større forskjell på oss og Finland.

Jeg skal overhodet ikke si at jeg har alle svarene - men noe av det ser ut til å være at vi er alle sammen veldig lojale medarbeidere. Så hvis vi har det er OK der vi er så lar vi den ideen som vi tenker litt på bli liggende i skuffen og så gjør vi ingenting med det.

Kanskje vi skal hjelpe hverandre litt på en litt annen måte enn alle de sikkert gode initiativ jeg ser for gründere innen tech, som for meg virker vel langt opp i OSI modellen og hvor veldig mange kjemper om det samme. Norge har etter min vurdering en rekke felt vi er skikkelig gode på (ja en start er å tenke stort :-))og som vi med etter min erfaring kan skalere skikkelig gitt riktig mindset..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...