Gå til innhold

Stor norsk undersøkelse kommer med dyster konklusjon: – Nordmenn er i eliten internasjonalt, men innenfor IT har vi ingen, sier BI-p…

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-JC3FPBwS

Stusser litt over overskriften om at vi ikke har kompetanse på elitenivå, hva nå enn det måtte bety på en eller annen definert skala. Innen en rekke teknologiområder som kanskje ikke er så synlige for denne typen undersøkelser viser vi gang på gang at vi besitter både bredde, dybde og spisskompetanse i verdensklasse. Et eksempel er kompetansen innen video, bilder som opprinnelig kom fra Tanberg miljøene. Dette miljøet er vel fortsatt regnet som noe av det beste i verden. En annen kompetanse er algoritmer og søk, som har sine utspring fra miljøer i blant annet Trondheim. Jeg personlig mener denne typen rapporter ofte blir "vridd" for negativt og sjelden har en helhet med seg.

Lenke til kommentar

Så lenge rørlegger tjener det samme som systemutviklere vil vi aldri heve oss i verdentoppen. Det pågår ett rotterace over hele kloden nå og den tar ikke hensyn til tariff avtaler, LO eller Norsk arbeidsmodell med lik lønn for ulikt arbeid.

Winner takes it all og vi står igjen på perrongen med festtaler og politikere som soler seg i glansen av årets kvinnelige "bipper grunder" når toget kjører avgårde.

Tut tut.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Så lenge rørlegger tjener det samme som systemutviklere vil vi aldri heve oss i verdentoppen. Det pågår ett rotterace over hele kloden nå og den tar ikke hensyn til tariff avtaler, LO eller Norsk arbeidsmodell med lik lønn for ulikt arbeid.

Winner takes it all og vi står igjen på perrongen med festtaler og politikere som soler seg i glansen av årets kvinnelige "bipper grunder" når toget kjører avgårde.

Tut tut.

Norge har over flere tiår sett nede på utdanning innen for tekniske og realfag, ved at alt for mange tar utdanning på synsefag  da blir utdanningen på høyskole nivå utvannet.

Skal ikke lengere enn til Svergie for og see store forskjeller på hva en kan forvente etter fulført en grad.  Men dette er et resultat av SV skolen alle skal med uansatt om de er stokk dumme.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har selv jobbet i USA i mange år og er sjokkert over hvor lave lønninger som gjelder for IT spisskompetanse sammenlignet med andre linjefunksjoner.

Mener du lave lønninger i Norge eller at det også gjelder i USA?

Tenkte på jobber i Norge. Så f.eks. at sikkerhetstjenestene skulle ha en senior pen tester som de skulle betale fra 500,000kr + . Mvh Knut Svendsen

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vi skal jo bare outsource det meste uansett. Tragisk innstilling og synd at selv statlige bedrifter er veldig på her. Jeg jobber med IT-drift og har mye å gjøre med indere, noen er flinke men som regel er det bare ræl. Jeg skylder ikke på inderne selv, det er jo våre firma som ansetter de. Man får det man betaler for.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har selv jobbet i USA i mange år og er sjokkert over hvor lave lønninger som gjelder for IT spisskompetanse sammenlignet med andre linjefunksjoner.

Evt er forskjellene sjokkerende høye i usa.

AtW

Ja, det er ofte forskjeller i USA. Det jeg tenker er at høy kompetanse innenfor IT, programmering++ ofte ikke kompenseres godt nok i Norge.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987123849734

Tut tut.

Nå er det ikke sånn at en programmerer nødvendigvis er et datageni som fortjener skyhøylønning. Jeg vil påstå at mye av det som blir gjort av enklere programmeringsjobber er mye mindre komplekst enn det mer avansert rørlegger arbeid kam være.

Lenke til kommentar

Tut tut.

Nå er det ikke sånn at en programmerer nødvendigvis er et datageni som fortjener skyhøylønning. Jeg vil påstå at mye av det som blir gjort av enklere programmeringsjobber er mye mindre komplekst enn det mer avansert rørlegger arbeid kam være.

Disse jobbene scripter de flinke vekk

Lenke til kommentar

Som nevnt i artikkelen så er det flere IT-søkere i dag, så tipper nok det kommer flere "norske" IT-folk de neste årene. Men hvorfor bekymre oss for mangel av kompetanse innenfor IKT? Vi outsourcer jo så mye fra andre land at det skal gå bra.

Om Norge skal være mer avhengig av sine egne, så må de bare bruke sine egne og gi dem erfaring. Folk blir jo ikke eksperter uten erfaring.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nå som eg sitter på den andre siden så kan eg fortelja dykk at me sliter stort med å få tak i folk med ekspertkompetanse. Det står iallefall ikkje på lønn, for det viser seg at dei aller mest dyktige sitter allerede veldig godt der dei er med ein god pakke samt veldig interessante arbeidsoppgåver dei ikkje har lyst å gi slipp på.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nå som eg sitter på den andre siden så kan eg fortelja dykk at me sliter stort med å få tak i folk med ekspertkompetanse. Det står iallefall ikkje på lønn, for det viser seg at dei aller mest dyktige sitter allerede veldig godt der dei er med ein god pakke samt veldig interessante arbeidsoppgåver dei ikkje har lyst å gi slipp på.

Hva mener du med at det ikke står på lønn? Jeg anser meg selv som ekspertkompetanse og tilbyr du meg nok lønn bytter jeg. Jeg har satt 1,3 millioner som minimum for å bytte jobb.

Jeg kan objektorientert programmering, normalisere en database, programmere vanilla javascript og html standarden godt. Jeg kan gå i møter og fiske ut hva vi faktisk skal lage.

Men det er klart, jeg bytter ikke jobb om det ikke er verdt det.

Lenke til kommentar

Hva mener du med at det ikke står på lønn? Jeg anser meg selv som ekspertkompetanse og tilbyr du meg nok lønn bytter jeg. Jeg har satt 1,3 millioner som minimum for å bytte jobb.

Jeg kan objektorientert programmering, normalisere en database, programmere vanilla javascript og html standarden godt. Jeg kan gå i møter og fiske ut hva vi faktisk skal lage.

Da er bare å sende inn CV til [email protected], så får me sjå!

Lenke til kommentar

Da er bare å sende inn CV til [email protected], så får me sjå!

Dessverre, jeg orker ikke å jobbe remote og sandnes/stavanger frister ikke....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...