Gå til innhold

Koble Nintendo 64 på nyere tv

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg og sikkert flere andre har problemer med å få koblet til en N64 på dagens nyere tver.

Jeg har selv en nyere smart tv som hovedsaklig har bare HDMI innganger, ikke de gamle scart etc.

Hva bruker dere for å få liv i N64 på nyere tver?

Har også hørt at bildekvaliteten er en helt annen på nyere tv (negativt ment), eventuelt hva bruker dere for å få forbedret dette?

Takker for alle råd jeg kan få! :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, viss TVen din har disse inngangene er det bare å følge dette skjemaet,
det er slik jeg har koblet min gamle NES til en Samsung 4K TV:

composite_inputs_window.png

Skal sies at bildekvaliteten blir merkant dårligere enn du husker fra gamle TVer,
mye på grunn av skjermstørrelse og ett par andre faktorer,
det blir også noe input-lag.

En måte å få bedre kvalitet er å skaffe en upscaler,
men det er ganske dyrt for en god en,

type 4000,- for Framemeister sin.

Endret av Malmern
Lenke til kommentar

Hei!

Jeg og sikkert flere andre har problemer med å få koblet til en N64 på dagens nyere tver.

Jeg har selv en nyere smart tv som hovedsaklig har bare HDMI innganger, ikke de gamle scart etc.

Hva bruker dere for å få liv i N64 på nyere tver?

Har også hørt at bildekvaliteten er en helt annen på nyere tv (negativt ment), eventuelt hva bruker dere for å få forbedret dette?

Takker for alle råd jeg kan få! :-)

Kjøpe deg en SCART til HDMI-adapter du, har den selv, helt topp med Super Mario 64 å den adapteren du. opps den er dyr dessverre 699.kr

http://www.clasohlson.com/no/SCART-til-HDMI-adapter/38-7059

Lenke til kommentar

Jeg legger ved noen bilder nå som skal illustrere hva jeg har bak tven min og hvilke kabler som var med når tven ble kjøpt. Har også prøvd å koble direkte med AV kablene fra N64 til det ene paret med kabler som fulgte med tven som har like farger. Uten hell :-)..

Her er også litt info rundt tven :

http://www.lg.com/no/tv/lg-49UB830V

Kjøpte en slik scart adapter som du nevner Jokingnutria, der jeg fortsatt ikke fikk opp noe bilde etter at både scart og hdmi var tilkoblet :-/. Selve adapteren må ha fått kontakt med tven da det stod "No signal" og at den responderte når de forskjellige knappene ble trykket inn på selve adapteren. Knappene var riktig nok bare for å skifte til og fra PAL - NTSC, og oppløsning av bildet.

Legger ved bilde av adapter også. 

Skjønner ikke helt hva som kan være galt, eller om det rett og slett er min N64 som har problemer. Den ble kjøpt for litt siden av en i Oslo ser dere, der den ble sendt med Posten og kan kanskje ha fått noe røff behandling underveis. Who knows. 

Har også tittet på denne Framemeister, men blir noe forvirret av forskjellige svar jeg finner om den på nettet. Noen mener at N64 som en har må være RGB moddet for at Framemeister skal fungere? Er det noen som vet om dette stemmer, eller kan en bruke Framemeister på en helt vanlig umoddet N64? :-)

Takker for all hjelp!

post-309693-0-24413900-1496297724_thumb.jpg

post-309693-0-02735500-1496297730_thumb.jpg

post-309693-0-70181700-1496297743_thumb.jpg

post-309693-0-31916200-1496297752_thumb.jpg

post-309693-0-42106200-1496297759_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Det enkleste er faktisk å kjøpe en brukt CRT TV på finn. Da får du best bilde også. Trinitron-skjermer er jo det ypperste klasse av CRT-skjermer, ikke dyre nå lengre. Slipper å dille med upscaling, input lag, og rare oppløsninger på hd-skjerm.

Endret av Bytex
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du har ikke ett rom/ledig plass til en god gammel CRT TV da? Finner vel disse for ca. 0 og ingenting rundt om? Selvsagt ikke ett alternativ om plass er en viktig faktor. Men jeg endte selv opp med mine foreldres gamle Sony 28" CRT som jeg fant hjemme og en RGB-moddet N64 fra Frankrike (har enda min ordinære N64 da).

Så da endte jeg opp med ett lite retrohjørne hjemme med skikkelige kabler til alle mine gamle konsoller, nå må jeg bare få tak i en større SCART-padde av kvalitet..koster det og da.

Retrogamingcables har ett veldig bra utvalg på RGB-kabler til gamle konsoller, anbefales!

https://www.retrogamingcables.co.uk

Ett tips til, ikke bare stikk innom lokale Elkjøp/lefdal sitt E-afall deponi og rask med deg TV på kveldstid, det kan du faktisk bli straffet for.

Endret av Mala
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...