Gå til innhold

Ferielønn minus feriedager?

Anbefalte innlegg

Dette virker på meg som en uvanlig måte å gjøre det på - enten trekker man når man har ferie, og får feriepenger fullt utbetalt på et tidspunkt, eller så får man feriepenger(men ikke lønn) én mnd i året. Denne måten å gjøre det på ser ut som TS sitter en hel mnd uten særlig inntekt? Eller får du lønn også denne måneden, TS?

Jeg fikk lønn sammen med feriepengene

Da er jo saken klar - du skal ha 11mnd lønn +1mnd feriepenger totalt utbetalt i løpet av et år -

nå har du i praksis fått 12mnd lønn + 1mnd feriepenger, og det trekkes derfor 4(5)ukers lønn. Om de trekkes av lønnen eller feriepenger er vel ikke så nøye?

Herre min hatt, jeg skjønner ingenting. Og jeg vet det er min feil.

Så, for å oppklare: Jeg får altså ikke de resterende 20000 fordi det er det som trekkes i lønn? Så jeg vil derfor motta lønn da jeg har ferie?? (Siden det allerede er trukket?)

Hvorfor tenker jeg at jeg fikk 20 000 i feriepenger i fjor? Er det bare jeg som roter eller fikk jeg ikke lønn i stedenfor i fjor?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Herre min hatt, jeg skjønner ingenting. Og jeg vet det er min feil.

Så, for å oppklare: Jeg får altså ikke de resterende 20000 fordi det er det som trekkes i lønn? Så jeg vil derfor motta lønn da jeg har ferie?? (Siden det allerede er trukket?)

Hvorfor tenker jeg at jeg fikk 20 000 i feriepenger i fjor? Er det bare jeg som roter eller fikk jeg ikke lønn i stedenfor i fjor?

ja. - Hvis vi ser bort fra det kompliserende med de ekstra feriedagene så er det ganske enkelt.

Du får feriepenger men ikke lønn i Juni, og så blir du ikke trukket i lønn når du tar ut ferien.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Bare tenk at gjennom året skal ha 11+1: 11mnd full lønn, 1mnd feriepenger. At det står som trekk den ene mnd er nok bare regnskapsmessig.

Får du 20000 etter skatt en vanlig mnd skal du ha 11 av dem, og 50-100% mer den siste mnd(feriepengene, skattefrie)

Endret av toth
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Bare tenk at gjennom året skal ha 11+1: 11mnd full lønn, 1mnd feriepenger. At det står som trekk den ene mnd er nok bare regnskapsmessig.

Får du 20000 etter skatt en vanlig mnd skal du ha 11 av dem, og 50-100% mer den siste mnd(feriepengene, skattefrie)

Jeg tar 2 uker ferie i august, men må ta 5 uker til sammen. Så det blir ikke noe mer utbetaling når jeg tar de resterende 3 ukene senere i året heller da?

Lenke til kommentar

Jeg tar 2 uker ferie i august, men må ta 5 uker til sammen. Så det blir ikke noe mer utbetaling når jeg tar de resterende 3 ukene senere i året heller da?

Nei du får ikke mer feriepenger.. 

Jeg skjønner ikke at dette er så vanskelig.

En skal ha feriepenger for 2016, normaltsett ca 12%

Så skal en ha 5 uker ferie, dette skal en betale for, slik at når en får feriepenger blir en trekt tilsvarende 5 uker i lønn. Slik at når du tar ferie får du normal lønn siden du allerede har "betalt for det". 

det er rett frem, skjønner ikke at det kan missforstås. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

D

Så skal en ha 5 uker ferie, dette skal en betale for, slik at når en får feriepenger blir en trekt tilsvarende 5 uker i lønn. Slik at når du tar ferie får du normal lønn siden du allerede har "betalt for det". 

Det som er forvirrende er at jeg fikk utbetalt hele beløpet i fjor.
Samboeren min fikk også utbetalt feriepenger nå, og hun fikk utbetalt 30 000. Betyr det at hun ikke får lønn i ferien, men jeg får lønn mens jeg har ferie?

Lenke til kommentar

D

Det som er forvirrende er at jeg fikk utbetalt hele beløpet i fjor.

Samboeren min fikk også utbetalt feriepenger nå, og hun fikk utbetalt 30 000. Betyr det at hun ikke får lønn i ferien, men jeg får lønn mens jeg har ferie?

Du må skille mellom feriepenger og trekk i lønn. Du får utbetalt hele feriepenge beløpet men du blir trekt i lønn. Er lønnen mindre enn trekket blir en del av trekket tatt i feriepengene såklart.

Har hun ikke blitt trekt for ferie får hun enten ikke lønn eller har en veldig god avtale hvor hun har betalt ferie. Noe dere burde begge gjøre er å lese avtalene deres, der står ofte alt dette forklart. Gjerne under ferie eller feriepenger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...