Gå til innhold

Ferielønn minus feriedager?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-376f9

Du får ikke betalt for de dagene du har ferie, så du blir trukket i lønn for ferie. Som kompensasjon får du utbetalt feriepenger, som blir beregnet ut i fra det du tjente i fjor.

Lenke til kommentar

 

I stedet for å trekke deg i lønn for feriedager når du tar ferie trekkes du i lønn samlet i juni.

 

Betyr det at jeg ikke får utbetalt det fulle beløpet? Nå har jeg bare fått 1/3 av 10%.

 

Kan du ta legge ut en sensurert versjon av lønnslippen din? 

Lenke til kommentar

Betyr det at jeg ikke får utbetalt det fulle beløpet? Nå har jeg bare fått 1/3 av 10%.

La oss si du har en daglønn på 2000,- kr som utbetales for 230 virkedager i året (mandag-lørdag, minus 30 virkedager ferie). Du har 30 feriedager, dvs. 5 uker à 6 dager. I fjor fikk du 520 000 kr i feriepengegrunnlag, og du har 63 960,- kr til gode i feriepenger (12,3 %).

 

I juni gjennomføres ferieoppgjør. Det vil si at du får utbetalt de 63 960,- kronene, men du blir trukket 30 dager à 2000,- kr, det vil si 60 000 kr, i lønn. Netto ferieoppgjør for deg blir da 3 960,- kr.

 

Du har nå feriedager til gode som du kan tas ut uten å trekkes i lønn - fordi lønnstrekket ble gjort i juni.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

I stedet for å trekke deg i lønn for feriedager når du tar ferie trekkes du i lønn samlet i juni.

 

Betyr det at jeg ikke får utbetalt det fulle beløpet? Nå har jeg bare fått 1/3 av 10%.

 

Kan du ta legge ut en sensurert versjon av lønnslippen din? 

 

 

729 Ferielønn 29403,27

745 - feriedager -20282,50

 

Så, hva er svaret? Får jeg de resterende 20 eller ikke?

Endret av TheodorBjork
Lenke til kommentar

 

 

 

 

729 Ferielønn 29403,27

745 - feriedager -20282,50

 

Så, hva er svaret? Får jeg de resterende 20 eller ikke?

 

 

Litt usikkert hva disse 729 er, er det lønn eller feriepenger? Har du jobbet en normal måned denne måneden? 

 

Normalt sett får en lønn(162.5t), så trekker en i fra feriedager(25x7.5t) og så legger en til feriepenger. 

Lenke til kommentar

729 er lønnsart. Det er antagelig opptjente feriepenger fra i fjor. Så trekkes du for feriedager under lønnsart 745.

 

Du får ikke de resterende 20 utbetalt. Det er trekk i lønn for de dagene du skal ha ferie.

 

Blir man trekt i feriepenger for dager man har fri? Blir man ikke trekt for dager som går utover de 20 som er påkrevd? 

Lenke til kommentar

Dette virker på meg som en uvanlig måte å gjøre det på - enten trekker man når man har ferie, og får feriepenger fullt utbetalt på et tidspunkt, eller så får man feriepenger(men ikke lønn) én mnd i året. Denne måten å gjøre det på ser ut som TS sitter en hel mnd uten særlig inntekt? Eller får du lønn også denne måneden, TS?

Lenke til kommentar

Dette virker på meg som en uvanlig måte å gjøre det på - enten trekker man når man har ferie, og får feriepenger fullt utbetalt på et tidspunkt, eller så får man feriepenger(men ikke lønn) én mnd i året. Denne måten å gjøre det på ser ut som TS sitter en hel mnd uten særlig inntekt? Eller får du lønn også denne måneden, TS?

 

Jeg fikk lønn sammen med feriepengene

Lenke til kommentar

729 er lønnsart. Det er antagelig opptjente feriepenger fra i fjor. Så trekkes du for feriedager under lønnsart 745.

 

Du får ikke de resterende 20 utbetalt. Det er trekk i lønn for de dagene du skal ha ferie.

 

Hvordan er det mulig? Jeg er nesten helt sikker på at jeg fikk ca. 28 000 utbetalt i fjor i feriepenger...

 

Endret av TheodorBjork
Lenke til kommentar

Jeg regner med at 745 er den "vanlige" lønnen som er trukket fra, mens 729 er feriepengene. - 29.000 skal altså utbetales men ikke "vanlig lønn" i tillegg (som derfor står som minus)

 

Så det skal utbetales? Og når skal denne vanlige lønnen ikke utbetales da? Jeg fikk jo lønn + 1/3 feriepenger denne måneden.

Lenke til kommentar

 

Jeg regner med at 745 er den "vanlige" lønnen som er trukket fra, mens 729 er feriepengene. - 29.000 skal altså utbetales men ikke "vanlig lønn" i tillegg (som derfor står som minus)

 

Så det skal utbetales? Og når skal denne vanlige lønnen ikke utbetales da? Jeg fikk jo lønn + 1/3 feriepenger denne måneden.

 

Du skal ha utbetalt alle feriepengene, men du skal trekkes i lønn for ferien når feriepengene utbetales. Alternativet er at du får dobbel lønn nå, og ingenting når du faktisk tar ut ferien.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Kan det være en misforståelse ute og går? Jeg tenker på det med å bli trukket i lønn. Det er vel mer riktig å si at man ikke får lønn i ferien, og at den vanlige månedslønna derfor blir redusert ? På lønnslippen står det først vanlig lønn, og deretter et beløp som trekkes, men dette skjer av regnskapsmessige årsaker.

Lenke til kommentar

 

Dette virker på meg som en uvanlig måte å gjøre det på - enten trekker man når man har ferie, og får feriepenger fullt utbetalt på et tidspunkt, eller så får man feriepenger(men ikke lønn) én mnd i året. Denne måten å gjøre det på ser ut som TS sitter en hel mnd uten særlig inntekt? Eller får du lønn også denne måneden, TS?

 

Jeg fikk lønn sammen med feriepengene

 

Da er jo saken klar - du skal ha 11mnd lønn +1mnd feriepenger totalt utbetalt i løpet av et år -

nå har du i praksis fått 12mnd lønn + 1mnd feriepenger, og det trekkes derfor 4(5)ukers lønn. Om de trekkes av lønnen eller feriepenger er vel ikke så nøye?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...