realfagyey Skrevet 31. mai 2017 Del Skrevet 31. mai 2017 Hei! Jeg er snart ferdig med tredje året på videregående, og har altså søkt på studier til høsten. Vurderer imidlertid å ta et friår, og søke på nytt neste år. For problemet er at jeg ikke vet hva jeg vil studere! På videregående har jeg hatt gått studiespesialisering med realfag (kjemi 1+2, fysikk1+2 og R1+R2). I studiepoeng får jeg ikke mindre enn 58,6 (trolig 59 og noe), så kan komme inn på de fleste steder, men ikke nanoteknologi og enkelte andre linjer. Jeg har alltid vurdert medisin, men har vært veldig på og av. På den ene siden synes jeg det hadde vært veldig spennende å lære om kroppen også videre, men er ikke like sikker på om jeg ville likt å jobbe som lege, det virker kjedelig å jobbe privat, og på sykehus er det jo disse jobbtidene da.. i tillegg til at jeg synes 6 år studie + 1,5 år turnus + 5 år spesialisering virker da veldig lenge ...Men så er jeg litt sånn; hvis ikke medisin - hva da? Jeg liker ikke fysikk, så derfor virker ikke ingeniør med fysikk noe særlig lurt å ta. Ikke kjemi-ingeniør eller matte-ingeniør heller, orker ikke bare ett av de fagene over 5 år liksom. Økonomi har jeg egentlig ikke noe forhold til - kunne vurdert indøk, men tror egentlig ikke det passer meg så bra heller, er egentlig ingen "ledertype" og tror ikke jeg kunne trivdes i en lederstilling. Har heller ikke lyst til å sitte inne på en pc hele dagen, vil gjerne ha en litt annen hverdag enn å nistirre i pcen - litt mennskelig kontakt. Noen forslag? Jeg har vurdert lærer på videregående skole - men vet liksom ikke helt, da jeg for det første føler at jeg aldri vil komme meg ut av skoleverket.... Kan si at jeg er glad i å trene utholdenhet og å være aktiv. NOEN TIPS? Eventuelt informasjon om de forskjellige nevnte studiene, som medisin? Jeg er lost .. Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 31. mai 2017 Del Skrevet 31. mai 2017 Kunne et år i Forsvaret vært noe for deg? Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 31. mai 2017 Del Skrevet 31. mai 2017 Forsvaret eller folkehøyskole gir ekstra studiepoeng. Hva med noe annet innen helse? Man trenger ikke bli lege. Hva med radiograf? Da tar det bare tre år og man får jobbe med kropp og teknologi. Lenke til kommentar
tven Skrevet 31. mai 2017 Del Skrevet 31. mai 2017 Problemet med utdanning er at det er et virkemiddel, men ikke resultatet. Altså du kan studere idrettsmedisin og få jobb som lege for landslaget i langrenn. Men det er ingen garanti for at du får akkurat denne jobben. Og drittjobbene går som regel til nybegynnerne i alle yrker. Så sånn sett er ikke karakterer og yrkesvalg alfa og omega for å få akkurat det du vil. Et annet alternativ er jo å studere økonomi som du nevner, eller et annet yrke hvor du har mulighet for å bli rik. Når du er rik kan du jobbe med akkurat det du vil. Da kan du være landslagslege for den lokale speiderorganisasjonen. For da kan du tillate deg å jobbe pro bono, gratis, frivillig. Jeg ville anbefalt det siste alternativet. Har sett mye dritt og grums i det norske arbeidslivet. Å bli finansiell uavhengig gir en egen frihet, å ha valgmulighet til å selv definere hva din rolle skal være. Lenke til kommentar
Krokanrull Skrevet 1. juni 2017 Del Skrevet 1. juni 2017 Flytt til Oslo, finn et kollektiv på Grünerløkka som virker innbyende basert på annonsen på finn, dra. Jobb et år, så begynner du på studie høsten etter. Hva du skal studere finner du ut i løpet av friåret.Tro meg, det er moro. Du møter masse nye folk, blir kjent med deg selv, får deg ca$h og har det masse moro.Da får du sannsynligvis en nice start på studietiden året etter og med ekstra cash i bakhånd, + du kan briefe i fadderuka at du kan byen og bli han fete i gruppa. Du er 18/19 år, ingen vits å begynne på studier enda. Nummer 1: du er veldig ung og det å slave på skole når du endelig ikke trenger er tåpelig. Nummer 2: Du er ikke 20, aka du kommer ikke inn på de stedene dine studiekamerater vil inn på, aka nedsig. Ikke føl på samfunnets press og skolens mas om at du må rett fra vgs til studier. Det er tull. Tok selv friår og angrer ikke. De kompisene jeg har som ikke gjorde det, angrer i dag. Lenke til kommentar
Glitter Skrevet 1. juni 2017 Del Skrevet 1. juni 2017 Jeg var hos en lege en gang som drev både vanlig allmennpraksis og med alternativ medisin kombinert så jeg vil si at det er mulig å kombinere ganske mye forskjellig med medisinutdanningen Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 1. juni 2017 Del Skrevet 1. juni 2017 (endret) Det er kun ett spørsmål du egentlig trenger å svare på for å finne ut av hva du vil: Hva ville du jobbet med om du vant 200 millioner i vikinglotto og du kunne leve på renter resten av livet? Endret 1. juni 2017 av Taurean 1 Lenke til kommentar
realfagyey Skrevet 1. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2017 Kunne et år i Forsvaret vært noe for deg? Det er ikke en mulighet for meg lenger.. Lenke til kommentar
realfagyey Skrevet 1. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2017 Det er kun ett spørsmål du egentlig trenger å svare på for å finne ut av hva du vil: Hva ville du jobbet med om du vant 200 millioner i vikinglotto og du kunne leve på renter resten av livet? Ja, men problemet er - jeg vet ikke. Det viktigste for meg er vel å ha et godt jobbmiljø, kanskje. Jeg tror ikke at jeg vil at jobben skal være livet mitt, og vil ha tid til fritid osv. 1 Lenke til kommentar
Vardark Skrevet 1. juni 2017 Del Skrevet 1. juni 2017 Har du vurdert en utdannelse innen datateknologi? Det er et felt hvor du får bruk for dine logiske/realfaglige talenter, uten at studiet er preget av overdrevent mye matte eller fysikk. Du sier du ikke ønsker å sitte foran PC-skjermen hele dagen, men det trenger du heller ikke å gjøre som datateknolog. Mange havner i konsulentbransjen, og der er kundekontakten vel så viktig som programmeringa. Man må ha møter med kunden og fastsette krav til produktet, planlegge, designe, teste og implementere. Avhengig av egne interesser er det en haug med roller som må fylles, og kun et fåtall sitter bare og programmerer. Det er også et veldig trygt arbeidsmarked, hvor man kan være rimelig trygg på å få en godt betalt jobb. Jeg gjør meg ferdig med datateknologi-masteren min ved NTNU i vår, så har du spørsmål om studiene er det bare å fyre løs. Lenke til kommentar
The Redmen Skrevet 1. juni 2017 Del Skrevet 1. juni 2017 Du sier du ikke liker fysikk, gjelder det alle emner innenfor fysikk?Selv var jeg overhodet ikke glad i elektrisitet, nå går jeg et siv.ing studium hvor vi stort sett har mest mekanikk (av fysikkemnene) og trives veldig. Og om du ikke liker mekanikk finnes det linjer som har mer elektrisitet igjen, om du skjønner. Mange linjer har mer praktisk anvendt fysikk enn hva man fort forbinder med fysikk etter noen år med fysikk på vgs. Generelt på siv.ing er det vel 2-3 år med et et mattefag i snitt per semester, så er vel det det egentlig av matte. Men selvfølgelig har du det av en grunn, du får bruk for det videre. Men anbefaler deg å gjøre som meg, se på studiets oppbygging og hvilke fag hver linje har, så får man et bedre inntrykk av hva studiet går ut på! Men naturligvis er det ikke sikkert ingeniør er noe for deg, men bare noen råd 1 Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 1. juni 2017 Del Skrevet 1. juni 2017 Det er kun ett spørsmål du egentlig trenger å svare på for å finne ut av hva du vil: Hva ville du jobbet med om du vant 200 millioner i vikinglotto og du kunne leve på renter resten av livet? Ja, men problemet er - jeg vet ikke. Det viktigste for meg er vel å ha et godt jobbmiljø, kanskje. Jeg tror ikke at jeg vil at jobben skal være livet mitt, og vil ha tid til fritid osv. Da må du bruke tid på å tenke Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå