Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Leiekontrakt med kompiser


TocTic

Anbefalte innlegg

Hallo folkens! Har et spørsmål angående leiekontrakten jeg nettopp har signert. Jeg og to andre kompiser skal flytte sammen til høsten og vi fant en fin leilighet som vi skal leie. Det som er litt dumt er at jeg har signert kontrakten alene, altså har jeg ansvaret. De to andre skal jo bo med meg og vi skal alle overføre pengene til en fast konto, men snakket litt med pappa og han sier at jeg burde lage en egen kontrakt til kompisene (slik at de ikke kan bare flytte ut uten å si noe). Det blir litt som at jeg leier ut rom til kompisene. Spørsmålet mitt er om pengene de betaler til meg blir sett på som inntekt? Må jeg isåfall betale skatt (leieskatt)? Er veldig usikker på hvordan jeg skal løse det her problemet og stresser veldig mye med det. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sålenge du ikke går i pluss på å leie ut til de så vil du ikke behøve å skatte av det. 

Og faren din har rett, skriv kontrakt! Søstera mi brukte akkurat 6 måneder på å flytte ut fra et slik samboerskap, siden venninnene hennes var så trege med å finne en ny leietaker, og hun ikke ville lage uvennskap.

Lenke til kommentar

Du treng ikkje å tenke på skatt, så lenge du berre får innbetalt samme summen som du sender ut til utleiger samme dag så vil du normalt sett ikkje ha verken uteståande gjeld eller formue på kontoen.

 

Det går også ann å høyre med utleiger om han/ho vil akseptere at kvar enkelt betaler sin del av husleiga direkte til utleigaren, (der du står som ansvarlig ovanfor utleiger for eventuell utestående betaling. På den måten slepp du å tenke på å håndtere andre sine pengar i det heile tatt.

 

Når det gjeld sjølve avtalen mellom deg og dine kompisar så er det viktigaste å få med bestemmelser om oppsigelsestid for kvar enkelt, eventuelt bestemmelsar om kva som skal til for å løyse kollektivet. Her vil det være fornuftig å knytte framleigarane til samme fristane som i husleigeavtalen.

Pass på at du ikkje kan kome i ein situasjon der du sitter som ansvarlig på ei 3 års leigeavtale, og du har gitt kompisane dine ei så kort oppsigelsestid at du kan ende opp med å sitte igjen åleine i ei alt for dyr leiligheit allerede til neste semester.

Det er ikkje alltid like lett å berre få ein ny person til å tre inn for den som flytter ut, så det kan være fornuftig å sette krav om at kompisane dine har forpliktelsar like lenge, eller plikt til å finne ein ny akseptabel leigetakar til å ta over sin plass.

 

 

Dersom du søker på "kollektiv" og "leiekontrakt" så finner du mange eksmpler på korleis ein slik avtale kan sjå ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...