Knut Nyhagen Skrevet 2. juni 2017 Del Skrevet 2. juni 2017 (endret) Fikk litt problemer med å forstå dette.... Har eg en bolle for mye vil altså en nabo ha denne, og gi den tilbake når eg måtte ønske + 1 Krone. Og budbilen frem og tilbake koster ingen ting, ei heller plassen i fryseren for der må jo bollen eg får tilbake vere. Ha, haaa Stordalen er lurt trill rundt...., blitt helt virituell for bare 1 Krone Konkuransens domm, dommere, dommest ----------------------------------------- FØRST OG FREMST: Min kommentar er tilfeldig plassert, og ikke en kritikk til et spesifikt innlegg, i denne tråden, men heller et "tankekors" generelt for kommentarfeltet i Teknisk Ukeblad sin utmerkede publikasjon. Som en fast leser av artikler og kommentarer(!) har jeg begynt å bekymre meg for kommentatorene/kommentarene fordi kvalitetsnivået synes å være fallende - sannsynligvis bl.a. som følge av publikasjonens økte interesse generelt. Er ikke Teknisk Ukeblad et forum for relativt oppegående mennesker, med over middels utdannelse? En god del av artikkel-kommentarene viser virkelig det. Spesielt i de mest høyteknologiske artiklene. Utrolig mye spesialkunnskap, og ditto lærerikt. Men det er dessverre bare 20% av kommentar innleggene som har denne kvaliteten (bruker her ukritisk 80/20 regelen), den øvrige andelen innlegg har innhold, som synes skrevet av "debatt-tanter" som for enhver pris må skrive. Dette medfører unødvendig mye lesning og tilsvarende bortkastet tid. Hva om Teknisk Ukeblad tok i bruk en programvare med algoritme ("kunstig intelligens"), som filtrerte bort disse 80% unødvendige, usaklige og oftest latterlige uttalelsene? Ovennevnte kan eventuelt leses med en smule humoristisk ironi. Ser slett ikke bort fra at 80% også av egne innlegg ville blitt borte, men respekterer det. Man skriver ofte for mye, om for lite. Endret 2. juni 2017 av Knut Nyhagen Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 3. juni 2017 Del Skrevet 3. juni 2017 Norge ER blant de beste til å produsere strøm fra sola. Vi er på samme nivå året sett under ett som sør i Tyskland. F.eks. er det en fordel at vi har snø på vinteren. Norge har Europas laveste strømpris. Hvis vi antar at Norge har samme antall soltimer og effektivitet som andre europeiske land så vil det altså være mer lønnsomt å oppføre det i hvilket som helst annet europeisk land. Antagelsen er nok også noe optimistisk. Summen er at Norge er et av de siste europeiske land man bør vurdere å sette opp et solcelleanlegg dersom det var likegyldig hvilket land man setter det i. Solceller er glimrende på hytter uten strøm, fritidsbåter etc, men til generell strømproduksjon er ikke Norge godt egnet. Det står jeg på. Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093 Skrevet 3. juni 2017 Del Skrevet 3. juni 2017 (endret) Det kan jo virke som lureri, men faktum er at ethvert strømselskap i Norge kan selge strøm utenfor sitt område. Strømmen ER allerede "virtuell". Jeg så en video på youtube for et år siden hvor dette konseptet ble luftet, da foreslo man å bruke bitcoin som et "batteri", ved å utvinne bitcoins med direkte strøm fra solcelleanlegg og selge bitcoin tilbake for strøm ved behov... Jeg har ikke satt meg så dypt inn i Tibber, men virker som det er samme opplegget. Høres jo genialt ut, men er de på børs? REDIGERT: Nei de er visst ikke på børs. Damnit... Endret 3. juni 2017 av medlem-329093 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 3. juni 2017 Del Skrevet 3. juni 2017 (endret) Dette høres nesten genialt ut! Når jeg bare får ut fingeren og satt opp ny garasje skal taket dekkes med solceller umiddelbart! Når jeg leser teksten på nytt ser jeg et lite ankepunkt, du er jo avhengig av at det er noen *andre* tibber-kunder i nærheten du kan låne strømmen til? Tibber sitt virtuelle batteri er vel avhengig at plusskundene kun er en liten andel av kundemassen? Endret 3. juni 2017 av Kahuna Lenke til kommentar
Exilition Skrevet 3. juni 2017 Del Skrevet 3. juni 2017 Har problemer med å forstå hensikten med dette konseptet, det fremstår som svært søkt. Plusskunde ordningen lar privatpersoner levere strøm ut på nettet til en kraftleverandør og man får betalt for dette, men her stopper det. Det er ingen åpning for å "hente" tilbake strøm uten videre. Lenke til kommentar
Nordlyst Skrevet 15. juni 2017 Del Skrevet 15. juni 2017 Dette er jo, på det fysiske plan, akkurat det samme som skjer når overskuddsstrøm fra paneler "bare går ut på nettet". Og det faktum at det er en viktig merkantil forskjell på å drive med record-keeping om "hvem som brukte strømmen fra panel X" sier noe om hvor merkelig systemet med spotpriser egentlig er. Jeg har ingen tro på at strømmen fra paneler vil oppnå så mye bedre pris enn strøm fra vannkraft at dette her kan fungere. Men folk burde få selge til nettet til reelle markedspriser. Lagringen skjer i form av at vi kjører vannkraftverkene mindre og dermed har mer i magasinene enn vi ellers ville ha hatt. Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093 Skrevet 15. juni 2017 Del Skrevet 15. juni 2017 Ok Nordlyst da var konseptet mer avansert enn jeg klarte å tyde ut av det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå