Arne Sandbakken Skrevet 1. juni 2017 Del Skrevet 1. juni 2017 Testet appen, og dette er kun en ny metode for å skaffe strømkunder. 10 minutter etter at jeg logget på appen, hadde jeg skiftet strømleverandør til dem(?). Ingen informasjon om betingelser, priser osv, og ikke noe angrerettskjema. Fantasifull kundekaprerapp som ikke har noe med alternativ energi å gjøre, men på grensen til svindel. 1 Lenke til kommentar
JanJohan Skrevet 1. juni 2017 Del Skrevet 1. juni 2017 Nei, dette forstod ikke jeg heller. Hvorfor ikke bare selge strømmen? AMS rulles ut over hele landet, og det legger til rette for salg av egenprodusert strøm. Å gå off-grid er ikke noe stort problem i dag.Har levd slik i 4 år, i en nu 31 år gammel bobil. Holder ca 2 uker midtvinters, før man måtte fylle gass. Jeg kan også ta ut sikringen en kort stund, men jeg antar at du ikke skriver her med en device som ikke bruker strøm? I såfall vil jeg gjerne vite mer om den. 1 Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 1. juni 2017 Del Skrevet 1. juni 2017 Dette konseptet ble åpenbart ikke godt nok forklart for leserne. Men husk at ikke alt man ikke forstår er magi, svindel eller gud. Og at det ikke er en borgerplikt å uttale seg på syltynt kunnskapsgrunnlag. Når man produserer solenergi på egen eiendom slipper man å kjøpe strøm fra nettet for omtrent 100 øre/kWh. Prisen man som privatperson betaler for strøm består rundt regnet av tre like store ledd. Kraftprisen, nettleie og avgifter. Kraftprodusenten får betalt for kraften de produserer, nettselskapet får betalt for å transportere strømmen, og staten tar sin vante del av kaka. Men når man selger strøm får man kun betalt for den første delen, kraftprisen, på ca 30 øre/kWh. Akkurat som eieren av vannkraftverket får for sin energi. Man taper altså 70 øre på å selge overskuddsstrøm en time, og kjøpe den tilbake neste time. Det er dette problemet løsningen til Tibber vil til livs. Å unngå hele problematikken rundt nettleie og avgift ved å "låne" strømmen til naboen, som likevel måtte betalt full pris for strømmen. Dette ble mulig gjennom den nye definisjonen av plusskundeordningen som NVE innførte ved årsskifte. "Man taper altså 70 øre på å selge overskuddsstrøm en time, og kjøpe den tilbake neste time. Det er dette problemet løsningen til Tibber vil til livs." Problemet er at det er ikke mulig å lagre noe strøm hos naboen dersom denne ikke har et stort batteri. Du selger til naboen og denne betaler ikke nettleie, men når du ønsker å kjøpe strøm tilbake fordi solen ikke skinner har ikke naboen denne strømmen, selv om han har solpaneler som du. Noen må har et vannmagasin og lage et system med pumpekraftverk, eller batteri fra Tesla, eller elektrolyse og lage hydrogen. Det finnes ikke "Virtuelle elektroner", så dersom noen klarer å selge virtuelle elektroner er det svindel etter min mening. Lenke til kommentar
5V115MSQ Skrevet 1. juni 2017 Del Skrevet 1. juni 2017 Dette kan jo ikke stemme! Enten er dette ren svindel, eller så har det blitt en misforståelse mellom intervjuer og intervjuobjekt. 1 Lenke til kommentar
J_Gagarin Skrevet 1. juni 2017 Del Skrevet 1. juni 2017 Norge ER blant de beste til å produsere strøm fra sola. Vi er på samme nivå året sett under ett som sør i Tyskland. F.eks. er det en fordel at vi har snø på vinteren. På hvilken måte? Ingenting reflekterer lys bedre enn snø. Mye av dette lyset treffer solcellene. 1 Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 1. juni 2017 Del Skrevet 1. juni 2017 (endret) Nei, dette forstod ikke jeg heller. Hvorfor ikke bare selge strømmen? AMS rulles ut over hele landet, og det legger til rette for salg av egenprodusert strøm. Å gå off-grid er ikke noe stort problem i dag.Har levd slik i 4 år, i en nu 31 år gammel bobil. Holder ca 2 uker midtvinters, før man måtte fylle gass. Jeg kan også ta ut sikringen en kort stund, men jeg antar at du ikke skriver her med en device som ikke bruker strøm? I såfall vil jeg gjerne vite mer om den. Joda, strøm må man ha. Men med led lys og iPad er det ikkje mykje man treng.Eg ladet 6kW timer, og det holdt så lenge det var gass på tanken, med sparsomlig bruk av lysrør kveld og morning. Kjørte vaskemaskin på agregat, og både diesel og gass kunne gi varmluft, i tilleg til agregat mot el patrone eller konvektor mot hoved motor. Solceller hadde eg ikkje, 1m^2 med dette ville medført at vertfall sommerhalvåret vart bunkringsfri. Mulig den nye eiger har utstyrt bilen utover grunn utførelse. Som de seier, joda eg har gjort noen spekulasjoner om evighetsmaskiner selv om eg veit energier er konstante, transformeringer. Man eksisterer jo. Endret 1. juni 2017 av Halvor Sølvberg- the MOV Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 1. juni 2017 Del Skrevet 1. juni 2017 (endret) Norge ER blant de beste til å produsere strøm fra sola. Vi er på samme nivå året sett under ett som sør i Tyskland. F.eks. er det en fordel at vi har snø på vinteren. På hvilken måte? Ingenting reflekterer lys bedre enn snø. Mye av dette lyset treffer solcellene. Feil ord, det er bare litt. Og langt fra hva et speil og to aktuatorer på panelet kunne medføre, eller at de selv justerte etter årstider manuelt, eller to ganger for dag manuelt. Endret 1. juni 2017 av Halvor Sølvberg- the MOV Lenke til kommentar
Uwe Dyroff Skrevet 1. juni 2017 Del Skrevet 1. juni 2017 Nå er det altså to selskaper som skal selge kvakksalve: den ene heter "nabostrøm" hvis jeg husker rett, og de mener de skal kjøpe solkraft for 1 NOK /kWh (!!!). Denne da skal gjøre tilsvarende, bare at den "lagrer" (les: selger) strøm til "naboen" for å så gi selgeren denne "tilbake". Ok, tid for å komme seg tilbake på jorden: hvis man skal selge energi i dagens marked, så må man kunne konkurrere med andre. For å gjøre dette må prisen være attraktiv, dvs konkurransedyktig, der vannkraft fra store og små kraftverk er relativt billig alrede. Altså for at han "naboen" som kjøper denne kraften for spotpris skal "levere den tilbake med renter" og dette sekslapet tjene penger samtidig må følgende påstand være sann: pris som man selger kraften for <<< pris som "batteriselskapet" selger den videre for til andre forbrukere <<< prisen man får den tilbake for, inkl "renter" <<< gjennomsnittlig markedspris for energi ellers. Altså blir netto gevinst i det hele noe a-la den brasilianske regjeringen nettopp gjorde ved å "dra opp" flere ut av fattigdom ved å senke grenese for fattigdom enda lavere. MAO for at dette skal i det hele tatt kunne konkurrere med andre aktører må "salgsprisen", eller "oppladingsprisen" hvis de mener det går til et slags virtuelt batteri, være latterlig lav. For hvis dette ikke stemmer vil ingen kjøpe, og "renete" kan ikke komme tilbake til den opprinnelige produsenten med med noe som helst inntekt. Faktisk så vil det egentlig være like greit å selge for spotpris, og kjøpe tilbake for spotpris. Sånn, økonomisk sett altså. 1 Lenke til kommentar
Uwe Dyroff Skrevet 1. juni 2017 Del Skrevet 1. juni 2017 Verdens nyeste oppfinnelsen eller ide tyveri ??? samme eksisterer allerede ca 1,5 år i Tyskland med masse misfornøyde kunder https://hm-pv.de/batterie/senec-cloud/ 1 Lenke til kommentar
Uwe Dyroff Skrevet 1. juni 2017 Del Skrevet 1. juni 2017 Hvem er den naboen som skal gidde å kjøpe overskuddskraft på ugunstige tidspunkter for hele 1 kr/kWh og i tillegg kjøpe kraft fra nettet (~1 kr/kWh) og levere det videre til solcellenaboen når sola har gått ned og strømmen er dyrere? Disse prisene kan umulig være myntet på norske kraftpriser. For kraftnettets del spiller det ingen rolle hvordan disse to naboene innordner seg med forbruk og egenprodusert kraft seg i mellom. Det er nettoen som teller og den vil antagelig bli dyrere dersom solkraft blir et betydelig bidrag til kraftproduksjonen. Da vil man få produksjonssvingninger i takt med sol/ikke sol som står i misforhold til forbruket. Nettet vil altså få større svingninger og økt behov for regulerbar kraft for å kompensere. Med Norsk vannkraft vil det nok gå bra men nå er jo ikke Norge blant de best egnede solcellelandene og heller ikke særlig egnet med tanke på det skisserte prisnivået. Så hvilke land er egentlig dette konseptet egnet for? Det kan ikke være mange! Norge ER blant de beste til å produsere strøm fra sola. Vi er på samme nivå året sett under ett som sør i Tyskland. F.eks. er det en fordel at vi har snø på vinteren. Lenke til kommentar
Øyvind Lunde Skrevet 1. juni 2017 Del Skrevet 1. juni 2017 Norge ER blant de beste til å produsere strøm fra sola. Vi er på samme nivå året sett under ett som sør i Tyskland. F.eks. er det en fordel at vi har snø på vinteren. På hvilken måte? Hvilken annen måte enn utbytte pr m2 solceller kan det være snakk om tror du ? Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 1. juni 2017 Del Skrevet 1. juni 2017 Norge ER blant de beste til å produsere strøm fra sola. Vi er på samme nivå året sett under ett som sør i Tyskland. F.eks. er det en fordel at vi har snø på vinteren. På hvilken måte? Hvilken annen måte enn utbytte pr m2 solceller kan det være snakk om tror du ? Spm var ikkje rettet mot meg, men prøver å svare.Langsiktighet medfører 0 % realrente + ågerente. Norges vatn turbiner stenger ned ved 5-7 øre pr kWt, breake even for turbinslitasje. OK Lenke til kommentar
Proton1 Skrevet 1. juni 2017 Del Skrevet 1. juni 2017 I vannkraftens hjemland er dette et meningsløst prosjekt for alle som er koblet til nettet. Ved å opprette en "feed-in agreement" med kraftleverandøren, slik som er vanlig i f.eks California, og installere en måler som går begge veier, så vil man betale kun for netto forbruk uten å plage naboene. Den egenproduserte kraften in på nettet erstatter kraft fra leverandøren, mao. den "lagres" ved at vannet blir værende i dammen på fjellet. Hva "en blockchain-inspirert løsning" er, og hvordan den kan fortelle hvor mye hver av naboen bruker av min solkraft, går langt over min forstand. 2 Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 1. juni 2017 Del Skrevet 1. juni 2017 I vannkraftens hjemland er dette et meningsløst prosjekt for alle som er koblet til nettet. Ved å opprette en "feed-in agreement" med kraftleverandøren, slik som er vanlig i f.eks California, og installere en måler som går begge veier, så vil man betale kun for netto forbruk uten å plage naboene. Den egenproduserte kraften in på nettet erstatter kraft fra leverandøren, mao. den "lagres" ved at vannet blir værende i dammen på fjellet. Hva "en blockchain-inspirert løsning" er, og hvordan den kan fortelle hvor mye hver av naboen bruker av min solkraft, går langt over min forstand. Det kan vere noe feil i artiklen.Mange har på pekt dette. Men som mange artikler nutildags, svake språklige kunskaper. Ingen korekturlesning, eller justeringer om menneskene klikker nok..! Og det er ikke synd. 1 Lenke til kommentar
XIFXEGLO Skrevet 1. juni 2017 Del Skrevet 1. juni 2017 Dette konseptet ble åpenbart ikke godt nok forklart for leserne. Men husk at ikke alt man ikke forstår er magi, svindel eller gud. Og at det ikke er en borgerplikt å uttale seg på syltynt kunnskapsgrunnlag. Når man produserer solenergi på egen eiendom slipper man å kjøpe strøm fra nettet for omtrent 100 øre/kWh. Prisen man som privatperson betaler for strøm består rundt regnet av tre like store ledd. Kraftprisen, nettleie og avgifter. Kraftprodusenten får betalt for kraften de produserer, nettselskapet får betalt for å transportere strømmen, og staten tar sin vante del av kaka. Men når man selger strøm får man kun betalt for den første delen, kraftprisen, på ca 30 øre/kWh. Akkurat som eieren av vannkraftverket får for sin energi. Man taper altså 70 øre på å selge overskuddsstrøm en time, og kjøpe den tilbake neste time. Det er dette problemet løsningen til Tibber vil til livs. Å unngå hele problematikken rundt nettleie og avgift ved å "låne" strømmen til naboen, som likevel måtte betalt full pris for strømmen. Dette ble mulig gjennom den nye definisjonen av plusskundeordningen som NVE innførte ved årsskifte. Enig, dette ble ikke forklart godt nok i artikkelen. Takk for oppklaringen. At hele konseptet handler om å unngå å betale nettleie og skatt setter jo ting i ett litt annet lys. Netteiere og staten er altså de som sitter igjen med svarteper - det måtte være noen. 1 Lenke til kommentar
nessuno Skrevet 1. juni 2017 Del Skrevet 1. juni 2017 Norge ER blant de beste til å produsere strøm fra sola. Vi er på samme nivå året sett under ett som sør i Tyskland. F.eks. er det en fordel at vi har snø på vinteren. På hvilken måte? Ingenting reflekterer lys bedre enn snø. Mye av dette lyset treffer solcellene. Dette må være noe av det dummeste jeg har lest på TU, og tro meg, jeg har lest mye dumt. 1 Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 1. juni 2017 Del Skrevet 1. juni 2017 Dette konseptet ble åpenbart ikke godt nok forklart for leserne. Men husk at ikke alt man ikke forstår er magi, svindel eller gud. Og at det ikke er en borgerplikt å uttale seg på syltynt kunnskapsgrunnlag. Når man produserer solenergi på egen eiendom slipper man å kjøpe strøm fra nettet for omtrent 100 øre/kWh. Prisen man som privatperson betaler for strøm består rundt regnet av tre like store ledd. Kraftprisen, nettleie og avgifter. Kraftprodusenten får betalt for kraften de produserer, nettselskapet får betalt for å transportere strømmen, og staten tar sin vante del av kaka. Men når man selger strøm får man kun betalt for den første delen, kraftprisen, på ca 30 øre/kWh. Akkurat som eieren av vannkraftverket får for sin energi. Man taper altså 70 øre på å selge overskuddsstrøm en time, og kjøpe den tilbake neste time. Det er dette problemet løsningen til Tibber vil til livs. Å unngå hele problematikken rundt nettleie og avgift ved å "låne" strømmen til naboen, som likevel måtte betalt full pris for strømmen. Dette ble mulig gjennom den nye definisjonen av plusskundeordningen som NVE innførte ved årsskifte. Enig, dette ble ikke forklart godt nok i artikkelen. Takk for oppklaringen. At hele konseptet handler om å unngå å betale nettleie og skatt setter jo ting i ett litt annet lys. Netteiere og staten er altså de som sitter igjen med svarteper - det måtte være noen. Tja, hvorfor ikke betale dobbelt for å vere fancy. Og foreldrenene betaler... Lenke til kommentar
Proton1 Skrevet 1. juni 2017 Del Skrevet 1. juni 2017 Dette konseptet ble åpenbart ikke godt nok forklart for leserne. Men husk at ikke alt man ikke forstår er magi, svindel eller gud. Og at det ikke er en borgerplikt å uttale seg på syltynt kunnskapsgrunnlag. Når man produserer solenergi på egen eiendom slipper man å kjøpe strøm fra nettet for omtrent 100 øre/kWh. Prisen man som privatperson betaler for strøm består rundt regnet av tre like store ledd. Kraftprisen, nettleie og avgifter. Kraftprodusenten får betalt for kraften de produserer, nettselskapet får betalt for å transportere strømmen, og staten tar sin vante del av kaka. Men når man selger strøm får man kun betalt for den første delen, kraftprisen, på ca 30 øre/kWh. Akkurat som eieren av vannkraftverket får for sin energi. Man taper altså 70 øre på å selge overskuddsstrøm en time, og kjøpe den tilbake neste time. Det er dette problemet løsningen til Tibber vil til livs. Å unngå hele problematikken rundt nettleie og avgift ved å "låne" strømmen til naboen, som likevel måtte betalt full pris for strømmen. Dette ble mulig gjennom den nye definisjonen av plusskundeordningen som NVE innførte ved årsskifte. Enig, dette ble ikke forklart godt nok i artikkelen. Takk for oppklaringen. At hele konseptet handler om å unngå å betale nettleie og skatt setter jo ting i ett litt annet lys. Netteiere og staten er altså de som sitter igjen med svarteper - det måtte være noen. Ved en "feed-in agreement", og måler som går begge veier, betales bare full pris for netto forbruk, dvs. det betales ikke nettleie eller avgifter for egenprodusert strøm inn på nettet. Hvorfor komplisere salg av egenprodusert strøm med en app og samtidig plage naboene, når det kan gjøres enkelt? Lenke til kommentar
Knut Nyhagen Skrevet 1. juni 2017 Del Skrevet 1. juni 2017 (endret) Genialt!!Men.. men... hva skjer med bruken av kraftnettet? Linjeleie dobbelt opp? Man "kjører" jo strømmen først ut, og så tilbake til seg... Kraftverkene har jo gardert seg med linjeleie ideen. Og blir de sittende stille på gjerdet hvis dette gjennomføres i praksis? Artikkelen nevner at oppvarmingen utgjør den aller største andelen av fyringsutgiftene. Men jammen tar linjeleien seg godt forsynt på strømregningen også. Skal man virkelig spare, bør man kanskje bygge eget kraftnett til naboene? Neste men... hva hvis naboen selger huset, blir da "innskuddet" hos han tinglyst, slik at den nye eieren er klar over at han overtar et hus som skylder strøm til deg? Hvis ikke ser jeg en god anledning til nabokrangel, og det skal det jo ikke så mye til for i Norge.Det er en del spørsmål artikkelen gir svar på. Og ikke svarer på, men skal være positiv. Dette kan være en virkelig god nyhet. Og med Tesla-taksten blir ikke taket så stygt heller. En litt annen vinkling: Hvorfor hiver ikke alle som bor ved bekker og elver ut en liten turbin som kan forsyne dem med mer stabil, og gratis strøm enn (stygge) sol paneler, eller for den saks skyld vindmøller som vel heller ikke er like pent overalt? --------- For øvrig; hva skjer med det norske språket?; ...."får du mellom tre og ti ganger mindre enn verdien".... Hva slags regnestykke er dette? Er det ikke bedre norsk å si det som det er; "du får (for eksempel) bare 10% av verdien" - eller "du får en tidel (1/10) av verdien"... Ser at dette "markedsføringsspråket" griper om seg, og det er en uting. Takk for oppmerksomheten. Endret 1. juni 2017 av Knut Nyhagen Lenke til kommentar
Knut Nyhagen Skrevet 2. juni 2017 Del Skrevet 2. juni 2017 Genialt!! Men.. men... hva skjer med bruken av kraftnettet? Linjeleie dobbelt opp? Man "kjører" jo strømmen først ut, og så tilbake til seg... Kraftverkene har jo gardert seg med linjeleie ideen. Og blir de sittende stille på gjerdet hvis dette gjennomføres i praksis? Artikkelen nevner at oppvarmingen utgjør den aller største andelen av fyringsutgiftene. Men jammen tar linjeleien seg godt forsynt på strømregningen også. Skal man virkelig spare, bør man kanskje bygge eget kraftnett til naboene? Neste men... hva hvis naboen selger huset, blir da "innskuddet" hos han tinglyst, slik at den nye eieren er klar over at han overtar et hus som skylder strøm til deg? Hvis ikke ser jeg en god anledning til nabokrangel, og det skal det jo ikke så mye til for i Norge. Det er en del spørsmål artikkelen gir svar på. Og ikke svarer på, men skal være positiv. Dette kan være en virkelig god nyhet. Og med Tesla-taksten blir ikke taket så stygt heller. En litt annen vinkling: Hvorfor hiver ikke alle som bor ved bekker og elver ut en liten turbin som kan forsyne dem med mer stabil, og gratis strøm enn (stygge) sol paneler, eller for den saks skyld vindmøller som vel heller ikke er like pent overalt? --------- For øvrig; hva skjer med det norske språket?; ...."får du mellom tre og ti ganger mindre enn verdien".... Hva slags regnestykke er dette? Er det ikke bedre norsk å si det som det er; "du får (for eksempel) bare 10% av verdien" - eller "du får en tidel (1/10) av verdien"... Ser at dette "markedsføringsspråket" griper om seg, og det er en uting. Takk for oppmerksomheten. Etter nærmere undersøkelse med Kartverket - Tinglysningen, viser det seg å være uproblematisk å tinglyse slik heftelse - dvs. en eiendoms "skyldig strøm" til nabo(leverandør). Dessuten kan en betalingsavtale vedligge denne tinglyste heftelse. Så da er det avklart. Absolutt av stor viktighet for dette prosjektet. K.N. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå