ProxyCS Skrevet 31. mai 2017 Del Skrevet 31. mai 2017 (endret) Måtte idag dra hjem fra jobb på grunn av en pulserende og svært intens skuldersmerte i venstre skulderledd som strekker seg helt ned til enden av lats'en. Tok en telefon til fastlegen og fikk time 13:45, tre timer etter jeg måtte dra hjem. Har vært inne hos legen flere ganger tidligere på grunn av det samme, men har alltid fått et ubrukelig svar som "Du får bruke tiden til hjelp" eller at jeg skal "slutte å trene" (trener bare skulderstabilitet og bevegelse uten tung belastning etter program fra fysio). Har hatt problemer med skulderen i flere år, men er perioder hvor den er verre enn vanlig, og de siste 3 dagene har det vært helt grusomt, verre enn noengang før. Jeg jobber som elektrikerlærling så er veldig avhengig av å kunne bruke venstrearmen, til å støtte og holde ting jeg skrur etc, men de siste dagene har jeg ikke klart å holde mer enn en skrutrekker, uten at det begynner å gjøre vondt. Og arbeid over hodet er det bare å glemme, noe det er mye av. Føler meg helt udugelig på jobb og det er jeg også i denne tilstanden. Fikk beskjed om å løfte armen min over hodet av fastlegen, og det stoppa opp på rundt 70 grader. Hun mente bevegeligheten min er god nok til å fortsette jobb. Men problemet er ikke dårlig bevegelighet, men smerter ved fysisk belastning. Har vondt hele tiden, men kan løfte armen over hodet uten at det gir noen ekstra smerter i forhold til vanlig stilling, men så fort det er noe jeg må løfte eller holde oppe, blir det mye verre. Prøvde jo å forklare dette til fastlegen, men hun mente at det bare var å kjøre på med naproxen og paracet og jobbe på. Er helt klart noe galt i skulderleddet, så har endelig fått fastlegen til å sende meg til MR etter 4 måneder med fysioterapibehandling uten noe bedring.. Jeg sa at jeg ikke føler det er til noen nytte at jeg prøver å jobbe og presse skulderen min over i smertesonen hele dagen, noe som garantert skjer om jeg skal få produsert noe som helst i løpet av en arbeidsdag. Neida, arbeidsgiver får heller prøve å tilpasse arbeidet etter forholdene, ifølge hun. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre.. Takk for råd Endret 31. mai 2017 av ProxyCS Lenke til kommentar
V_B Skrevet 31. mai 2017 Del Skrevet 31. mai 2017 1. Siden du er relativt ny i arbeidslivet så vil jeg starte med å si at egenmelding er en helt kurrant løsning for å få "roet" ned skulderen. Mange arbeidsgiver foretrekker også at man bruker egenmelding, da man ofte er borte kortere enn ved sykemelding. 2. Dersom du er missfornøyd med fastlege (virker som du har hatt problemer over lengre tid med å få forståelse) så ville jeg byttet. Det er viktig å ha en fastlege som er på "samme bølgelengde". 3. Hvorfor har ikke fysioterapaut henvist til MR? 1 Lenke til kommentar
Akse Skrevet 31. mai 2017 Del Skrevet 31. mai 2017 Måtte idag dra hjem fra jobb på grunn av en pulserende og svært intens skuldersmerte i venstre skulderledd som strekker seg helt ned til enden av lats'en. Tok en telefon til fastlegen og fikk time 13:45, tre timer etter jeg måtte dra hjem. Har vært inne hos legen flere ganger tidligere på grunn av det samme, men har alltid fått et ubrukelig svar som "Du får bruke tiden til hjelp" eller at jeg skal "slutte å trene" (trener bare skulderstabilitet og bevegelse uten tung belastning etter program fra fysio). Har hatt problemer med skulderen i flere år, men er perioder hvor den er verre enn vanlig, og de siste 3 dagene har det vært helt grusomt, verre enn noengang før. Jeg jobber som elektrikerlærling så er veldig avhengig av å kunne bruke venstrearmen, til å støtte og holde ting jeg skrur etc, men de siste dagene har jeg ikke klart å holde mer enn en skrutrekker, uten at det begynner å gjøre vondt. Og arbeid over hodet er det bare å glemme, noe det er mye av. Føler meg helt udugelig på jobb og det er jeg også i denne tilstanden. Fikk beskjed om å løfte armen min over hodet av fastlegen, og det stoppa opp på rundt 70 grader. Hun mente bevegeligheten min er god nok til å fortsette jobb. Men problemet er ikke dårlig bevegelighet, men smerter ved fysisk belastning. Har vondt hele tiden, men kan løfte armen over hodet uten at det gir noen ekstra smerter i forhold til vanlig stilling, men så fort det er noe jeg må løfte eller holde oppe, blir det mye verre. Prøvde jo å forklare dette til fastlegen, men hun mente at det bare var å kjøre på med naproxen og paracet og jobbe på. Er helt klart noe galt i skulderleddet, så har endelig fått fastlegen til å sende meg til MR etter 4 måneder med fysioterapibehandling uten noe bedring.. Jeg sa at jeg ikke føler det er til noen nytte at jeg prøver å jobbe og presse skulderen min over i smertesonen hele dagen, noe som garantert skjer om jeg skal få produsert noe som helst i løpet av en arbeidsdag. Neida, arbeidsgiver får heller prøve å tilpasse arbeidet etter forholdene, ifølge hun. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre.. Takk for råd Jeg arbeidet tidligere som elektriker, og før det, elektrikerlærling. Du er jo i en situasjon hvor du selvsagt ikke ønsker å ta ut egen- eller sykemelding, men videre så er jo håndverkeryrket svært utsatt for belastningsskader. Faktum er at hvis du fortsetter å arbeide over hodet med den dårlige skulderen din, og pøser på med smertestillende, vil du bare gjøre vondt verre. Det er heller ingenting nytt at en lege gir beskjeden du har fått. Det jeg først ville prøvd var å prate med en annen lege, i tillegg til sjefen din. Forklar situasjonen på en fornuftig måte, og kom frem til en løsning. 1 Lenke til kommentar
ProxyCS Skrevet 31. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2017 (endret) 1. Siden du er relativt ny i arbeidslivet så vil jeg starte med å si at egenmelding er en helt kurrant løsning for å få "roet" ned skulderen. Mange arbeidsgiver foretrekker også at man bruker egenmelding, da man ofte er borte kortere enn ved sykemelding. 2. Dersom du er missfornøyd med fastlege (virker som du har hatt problemer over lengre tid med å få forståelse) så ville jeg byttet. Det er viktig å ha en fastlege som er på "samme bølgelengde". 3. Hvorfor har ikke fysioterapaut henvist til MR? Ja, men er ikke helt sikker på hvordan det er med begrensninger på egenmeldinger, så vidt jeg vet kan man ikke bruke mer enn 4 egenmeldinger i løpet av et år. Har allerede brukt 3 av 4, og om jeg da må bruke den siste nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre om jeg blir borte fra jobb igjen :/ Nå er det jo også slik at om jeg blir sykemeldt i 2 uker, så må jeg jo ikke være borte så lenge, og om jeg føler meg frisk nok til å dra på jobb igjen etter 1 uke, så er det ikke noe problem med det. Har hatt samme fastlege hele livet, men vurderer sterkt å bytte nå. Hun er alltid bedrevitende og blir spydig når jeg forteller henne at det hun sier ikke stemmer. Må operere tåen min neste onsdag, og da mente hun det ikke var vanlig med sykemelding etter neglerotsoperasjon.. Er vel kanskje ikke det om du sitter bak en kontorpult hele dagen, men med trange vernesko og høy fysisk aktivitet, er det klart jeg ikke klarer å jobbe.. Så hun er litt vrien å ha med å gjøre. Fysioterapeuten mente han ikke hadde fullmakt til å henvise til MR og dette måtte fastlegen eller skulderspesialist gjøre. Ble henvist til en i privat sektor, men er ikke så interessert i å betale tusenvis av kroner for en MR og skulderdiagnostikk. Endret 31. mai 2017 av ProxyCS Lenke til kommentar
ProxyCS Skrevet 31. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2017 Måtte idag dra hjem fra jobb på grunn av en pulserende og svært intens skuldersmerte i venstre skulderledd som strekker seg helt ned til enden av lats'en. Tok en telefon til fastlegen og fikk time 13:45, tre timer etter jeg måtte dra hjem. Har vært inne hos legen flere ganger tidligere på grunn av det samme, men har alltid fått et ubrukelig svar som "Du får bruke tiden til hjelp" eller at jeg skal "slutte å trene" (trener bare skulderstabilitet og bevegelse uten tung belastning etter program fra fysio). Har hatt problemer med skulderen i flere år, men er perioder hvor den er verre enn vanlig, og de siste 3 dagene har det vært helt grusomt, verre enn noengang før. Jeg jobber som elektrikerlærling så er veldig avhengig av å kunne bruke venstrearmen, til å støtte og holde ting jeg skrur etc, men de siste dagene har jeg ikke klart å holde mer enn en skrutrekker, uten at det begynner å gjøre vondt. Og arbeid over hodet er det bare å glemme, noe det er mye av. Føler meg helt udugelig på jobb og det er jeg også i denne tilstanden. Fikk beskjed om å løfte armen min over hodet av fastlegen, og det stoppa opp på rundt 70 grader. Hun mente bevegeligheten min er god nok til å fortsette jobb. Men problemet er ikke dårlig bevegelighet, men smerter ved fysisk belastning. Har vondt hele tiden, men kan løfte armen over hodet uten at det gir noen ekstra smerter i forhold til vanlig stilling, men så fort det er noe jeg må løfte eller holde oppe, blir det mye verre. Prøvde jo å forklare dette til fastlegen, men hun mente at det bare var å kjøre på med naproxen og paracet og jobbe på. Er helt klart noe galt i skulderleddet, så har endelig fått fastlegen til å sende meg til MR etter 4 måneder med fysioterapibehandling uten noe bedring.. Jeg sa at jeg ikke føler det er til noen nytte at jeg prøver å jobbe og presse skulderen min over i smertesonen hele dagen, noe som garantert skjer om jeg skal få produsert noe som helst i løpet av en arbeidsdag. Neida, arbeidsgiver får heller prøve å tilpasse arbeidet etter forholdene, ifølge hun. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre.. Takk for råd Jeg arbeidet tidligere som elektriker, og før det, elektrikerlærling. Du er jo i en situasjon hvor du selvsagt ikke ønsker å ta ut egen- eller sykemelding, men videre så er jo håndverkeryrket svært utsatt for belastningsskader. Faktum er at hvis du fortsetter å arbeide over hodet med den dårlige skulderen din, og pøser på med smertestillende, vil du bare gjøre vondt verre. Det er heller ingenting nytt at en lege gir beskjeden du har fått. Det jeg først ville prøvd var å prate med en annen lege, i tillegg til sjefen din. Forklar situasjonen på en fornuftig måte, og kom frem til en løsning. Ja, er litt kjipt pga begrensningene på bruk av egenmelding, men må jeg så må jeg. Føler meg ikke bra nok til å jobbe nå overhodet. Har snakket med sjefen og montøren jeg jobber med, og begge var enige om at jeg ikke burde jobbe når jeg er så dårlig, så er vel egentlig bare legen det står på.. Lenke til kommentar
Belfaborac Skrevet 31. mai 2017 Del Skrevet 31. mai 2017 Manuellterapeuter, som er videreutdannede fysioterapeuter med et to-årig klinisk masterprogram, kan henvise til MR, CT, røntgen og alt annet en fastlege vanligvis henviser til. Vanlige fysioterapeuter har såvidt jeg vet ikke anledning til å henvise videre. Uansett, legen din høres ut som ei ordentlig hurpe og jeg ville spurt meg litt rundt blant venner og kolleger om legene deres og hvor fornøyde de er. Finner du en som høres bra ut så setter du seg opp på listen hans her. Dessverre er de fleste legelister stappfulle og det kan ta tid før skiftet blir effektuert. 1 Lenke til kommentar
ProxyCS Skrevet 31. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2017 (endret) Manuellterapeuter, som er videreutdannede fysioterapeuter med et to-årig klinisk masterprogram, kan henvise til MR, CT, røntgen og alt annet en fastlege vanligvis henviser til. Vanlige fysioterapeuter har såvidt jeg vet ikke anledning til å henvise videre. Uansett, legen din høres ut som ei ordentlig hurpe og jeg ville spurt meg litt rundt blant venner og kolleger om legene deres og hvor fornøyde de er. Finner du en som høres bra ut så setter du seg opp på listen hans her. Dessverre er de fleste legelister stappfulle og det kan ta tid før skiftet blir effektuert. Ahh, husker fysioterapeuten min sa det når du nevner det Har funnet en jeg gjerne vil bytte over til, men som du sier, gode leger har ofte stappfulle pasientlister og jeg risikerer å vente flere måneder før byttet skjer. Men det er ikke noen annen måte å få sykemelding på enn fra fastlegen? Hmm. Endret 31. mai 2017 av ProxyCS Lenke til kommentar
Belfaborac Skrevet 31. mai 2017 Del Skrevet 31. mai 2017 Du kan selvsagt få sykemelding fra andre enn fastlegen. Fysioterapeuter kan ikke sykemelde deg, men en kiropraktor eller manuellterapeut kan. Du kan altså betale for en time hos en privat manuellterapeut eller kiropraktor, evt en allmenlege eller spesialist i privat praksis (Volvat osv), og se om han/hun forstår problemet bedre enn merra du går til nå. 1 Lenke til kommentar
ProxyCS Skrevet 1. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2017 (endret) Dro til en kiropraktor idag, han var overbevist om at smertene i lats'en og skulderen var forårsaket av at jeg har utrolig stive ribbein. Han knakk litt bak der, og fikk løsna opp litt, men mente følgelig at jeg må ha minst 6 behandlinger før jeg ble bra igjen.. Jeg føler ingen forbedring etter idag ihvertfall, og om noe, så er jeg verre. Prøver en gang til, og om det ikke er noe bedre får jeg prøve noe annet. Får høre om han gi meg en sykemelding neste time (imorra). Endret 1. juni 2017 av ProxyCS Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå