Gå til innhold

Har solgt nettbrett for 100 millioner – pangstart for norsk oppstart

Gjest Marius B. Jørgenrud

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja dette er jo slik som ungdommane liker? ;)

Tenker de treffer en nisje i markedet her. Selv sitter jeg på gjerdet til v2 kommer og alle barnesykdommer er luket vekk samt at de har fått på plass skriftgjennkjenning. Ser også for meg at det bør komme tastatur som tilvalg, samt støtte for gestures. Trådløs lading bør være en selvfølge, samt NFC og BT 5.0. Kanskje kan det også komme støtte for tredjeparts apper eller API?

På tide å få en løsning som legger papir der det hører hjemme. I papirkurven. Gjør ingenting at de priser friskt, det er verdt å støtte en norsk oppstartsbedrift. 

Tenker man litt større så bør dette ha gode muligheter for å bli de facto standard for styrearbeid, stat & kommune politikere og ledergrupper i det private. Få sakspapirer på den digitale notisblokka, ta notater underveis på møter, skriv ned replikker og kommentarer mens en husker dem og del med andre on-the-fly om du ønsker. Kreative yrker kan fort bli et stort segment, men slik jeg ser det så er potensialet langt større enn det de selv nevner i artikkelen. Hva skal et kommunstyre eller politikere med sponset Ipad? Nei gi dem et realt arbeidsjern som brukes konstruktivt fremfor å tjuvse videoer eller spille candy crush i arbeidstiden. 

Dette er rett og slett et no-nonsens produkt som er designet som arbeidshest. 

Stå på guttær!

• Liker 2
Lenke til kommentar

Selv sitter jeg på gjerdet til v2 kommer og alle barnesykdommer er luket vekk samt at de har fått på plass skriftgjennkjenning. Ser også for meg at det bør komme tastatur som tilvalg, samt støtte for gestures. Trådløs lading bør være en selvfølge, samt NFC og BT 5.0. Kanskje kan det også komme støtte for tredjeparts apper eller API?

Tror nok også V2 kommer med tastaturstøtte og mulighet for apper enten de begrenser det til egne eller åpner for tredjepart. Er nok mange både programmerere og forfattere og sikkert andre grupper også som kan tenke seg å jobbe ute om sommeren og nyte solen. Da trenger man et tastatur og en editor som passer til formålet, enten det er programmer eller skjønnlitteratur som skal skrives.

Lenke til kommentar

Virker lovende men jeg skal avventer tester og videreutvikling før jeg eventuelt kaster meg på. Det første jeg lurer på er om dette er nok et lock-in system a la Kindle eller om det innbyr til sunn konkurranse og 3.parts programmer og datakilder.

Det andre er egentlig et ankepunkt. Maskinvaren trenger kanskje ikke være så sterk men denne virker noe mer batterikrevende enn nødvendig. Hadde de byttet ut den steingamle ARM A9-prosessoren med noe nyere men likevel energigjerrig som A53 eller splitter nye A55 så hadde vel både batteritiden og ytelsen blitt bedre. Videre står det ikke nevnt støtte for minnekort noe sted. ROM er vist bare 8 GB og RAM 0,5 GB.

epapir-skjermen, penna, trykkfølsomheten og chassiet ser derimot ut til å være tipp topp. Så her er det mye lovende men likevel betydelig forbedringspotensiale. Derfor velger jeg å vente på videreutviklede utgaver.

Lenke til kommentar

De som venter på tastatur og bokstavgjenkjennelse har misforståt hvilket produkt dette er ment å være; Et skribleprodukt for de som liker å ha en notatblokk med drodling og skisser - men som samtidig vil ha enkel tilgang til å lagre og systematisere notatarkene sine.

Jeg tenker det også passer perfekt for studenter ettersom de fleste notatapper jeg har brukt på ipad og liknende (inkl s-note) ikke blir helt like bra som et faktisk papir når man skal notere under forelesning.

Lenke til kommentar

De som venter på tastatur og bokstavgjenkjennelse har misforståt hvilket produkt dette er ment å være; Et skribleprodukt for de som liker å ha en notatblokk med drodling og skisser - men som samtidig vil ha enkel tilgang til å lagre og systematisere notatarkene sine.

Jeg tenker det også passer perfekt for studenter ettersom de fleste notatapper jeg har brukt på ipad og liknende (inkl s-note) ikke blir helt like bra som et faktisk papir når man skal notere under forelesning.

Først og fremst synes jeg et er utrolig kult at de har fått dette til. Mesteparten av tilbakemeldingene her tror jeg nok de glatt kan se bort ifra. 3dje-parts app'er, nfc og blåtann er imho ikke så skrekkelig relevant for produktet. Som alle andre startups så må de konsentrere seg om å gjøre en ting og gjøre den bedre enn alle andre på markedet.

Jeg har et lignende produkt. En Wacom Bamboo Folio, som er papirblokk med en digitizer som digitaliserer notatene etter som jeg skriver den. Denne har faktisk OCR. Så når tablet'en synker med telefonen og telefonen laster opp notatene mine i skyen så forsøker en skyapplication seg på å analysere kråketærne mine.

Dette er nyttig for folk som ikke ønsker å bruke mye tid på å arkivere notatene sine med metadata og slikt. Fritekstsøk i håndskrevne notater er imho en Fin Ting.

Ellers helt enig i at tastatur noe slikt er bare tull. Hvis jeg vil bruke tastatur så har jeg en laptop.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Først og fremst synes jeg et er utrolig kult at de har fått dette til. Mesteparten av tilbakemeldingene her tror jeg nok de glatt kan se bort ifra. 3dje-parts app'er, nfc og blåtann er imho ikke så skrekkelig relevant for produktet. Som alle andre startups så må de konsentrere seg om å gjøre en ting og gjøre den bedre enn alle andre på markedet.

[...]

Ellers helt enig i at tastatur noe slikt er bare tull. Hvis jeg vil bruke tastatur så har jeg en laptop.

Tror de fleste av oss synes det er kult at de har fått det til, og jeg tror også at det er smart av dem å satse på noen få bruksområder i første omgang. Smart nok til at jeg har inne bestilling på to brett. Veldig positivt at de har layers for tegning, vektoriserer fortløpende og har (eller i hvert fall snakker om) mulighet for videreforedling i Adobe Illustrator. Også bra med støtte for både pdf og epub med notering.

Selv om jeg har to i bestilling, så kjøper jeg glatt ett til om det blir støtte for tastatur og en fornuftig editor. Lykke til med å sitte ute og nyte solen mens du programmerer eller skriver med en tradisjonell laptop. Som en første versjon ser reMarkable bra ut, men det er absolutt bruksområder for en maskin med rask eink-skjerm og tastaturstøtte også. Ellers handler det mye om arbeidsflyt. Ser for meg at det f.eks. kan være et attraktivt produkt for folk som skal rette eksamener i mai/juni om arbeidsflyten blir grei :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...