Gjest Marius B. Jørgenrud Skrevet 31. mai 2017 Del Skrevet 31. mai 2017 Norske tilbydere av epost «tar sikkerhet på alvor», men tilbyr ikke to-faktor autentisering (Ekstra) Lenke til kommentar
pthorsheim Skrevet 31. mai 2017 Del Skrevet 31. mai 2017 1) Ikke spesielt innovativt eller fremoverlent av Telenor å si at de ikke tilbyr 2FA fordi det er liten etterspørsel etter det. Utfordringen er jo at folk flest fortsatt ikke vet hva det er, og vet heller ikke hvilken risiko de tar når de ikke har det. 2) Google har app-spesifikke passord som en slags balansert løsning ved bruk av POP/IMAP mot Gmail, når man har 2FA på sin Google konto. Istedenfor å bruke sitt vanlige Google passord, så lager man et automatisk passord hos Google kun til dette formålet, og som ikke gir adgang til hele Google kontoen din. Om Telenor glemte, eller ikke kjente til dette som et løsningsalternativ så greit nok, men POP/IMAP bør ikke være argument for å ikke tilby 2FA, f.eks. til egen Telenorkonto. 3) Telenor var jo meg bekjent med på å utvikle BankID Mobil her i Norge, og det ga jo også den konsekvens at de ville ha 50 øre for gang det ble brukt over deres abonnement. Hva med å tilby 2FA med en løsning de selv har vært med og utviklet, og som er kjent for de aller fleste nordmenn? 1 Lenke til kommentar
R4XN69FD Skrevet 4. juni 2017 Del Skrevet 4. juni 2017 Vi har som norsk aktør hatt støtte for 2faktor og 2steg på mailen i mange år. Det viktigste har vært å støtte det for egne ansatte, men alle som ønsker kan skru det på. Imap og tilsvarende fungerer naturligvis ikke når en bruker har skrudd på 2faktor. Lenke til kommentar
jyggo Skrevet 1. mars 2022 Del Skrevet 1. mars 2022 pthorsheim skrev (På 31.5.2017 den 23.16): 2) Google har app-spesifikke passord som en slags balansert løsning ved bruk av POP/IMAP mot Gmail, når man har 2FA på sin Google konto. Istedenfor å bruke sitt vanlige Google passord, så lager man et automatisk passord hos Google kun til dette formålet, og som ikke gir adgang til hele Google kontoen din. Om Telenor glemte, eller ikke kjente til dette som et løsningsalternativ så greit nok, men POP/IMAP bør ikke være argument for å ikke tilby 2FA, f.eks. til egen Telenorkonto. Også Microsoft tilbyr dette. Mitt inntrykk er at de fleste seriøse mailtylbydere har denne funksjonaliteten (jeg regner ikke Telenor blant disse). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå