AnonymDiskusjon Skrevet 31. mai 2017 Del Skrevet 31. mai 2017 Hvorfor gjør de det så ulønnsomt å jobb vedsiden av uføre? Jeg prøver å stå på ved siden av uføretrygden fordi noen ganger er jeg bra, men nå har jeg sluttet og jobbe mer enn disse 60.000kr fordi de trekker med 78% i lønn. Trygden blir redusert. Står jeg på for 10.000kr så får jeg 2.200kr netto. Selvfølgelig er dette 2200 netto jeg ikke hadde hatt, og slikt tenkte jeg ifjord. Men nå blir det for umotiverende. Jeg får feriepenger dette året og de blir også redusert med 78%, hva er morsomt med å stå på da. Hadde de redusert det med 50% så hadde jeg ihvertfall sittet igjen med 50% av det jeg jobbet, og da hadde jeg syns det vært rettferdig overfor de andre som jobber 100%. Men de gjør det så umotiverende og jobbe. TRIST" Anonymous poster hash: 96052...c70 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 31. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2017 Det bør jo være en balansegang. Forstår godt at det kan oppleves som umotiverende fra den enkeltes ståsted, samtidig er det jo en grunn til at man har inntektsgrenser før reduksjon i uføreutbetaling forekommer. Den nærmeste grunnen jeg kan tenke meg er at man ikke ønsker å fortrenge andre arbeidstakere. Selv om mange som har uføretrygd har sterkt nedsatt livskvalitet på grunn av sykdom o.l. så blir det jo heller ikke riktig at man potensielt tar jobber fra de som må ha en jobb for å få det til å gå rundt (selv om man kanskje ikke har direkte god råd som uføretrygdet er man jo sikret et visst minimum). Den andre grunnen som virker nærliggende er at man rett og slett ønsker å forhindre misbruk. Om man får mye høyere beløpsgrenser før det trekkes i uføretrygd så kan man dessverre ikke se bort fra at flere luringer forsøker å utnytte ordningen. Anonymous poster hash: 64b09...36f Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 31. mai 2017 Del Skrevet 31. mai 2017 Hvorfor gjør de det så ulønnsomt å jobb vedsiden av uføre? Jeg prøver å stå på ved siden av uføretrygden fordi noen ganger er jeg bra, men nå har jeg sluttet og jobbe mer enn disse 60.000kr fordi de trekker med 78% i lønn. Trygden blir redusert. Står jeg på for 10.000kr så får jeg 2.200kr netto. Selvfølgelig er dette 2200 netto jeg ikke hadde hatt, og slikt tenkte jeg ifjord. Men nå blir det for umotiverende. Jeg får feriepenger dette året og de blir også redusert med 78%, hva er morsomt med å stå på da. Hadde de redusert det med 50% så hadde jeg ihvertfall sittet igjen med 50% av det jeg jobbet, og da hadde jeg syns det vært rettferdig overfor de andre som jobber 100%. Men de gjør det så umotiverende og jobbe. TRIST" Anonymous poster hash: 96052...c70 Du forventer å kunne jobbe 100% men samtidig beholde uføretrygd, eller? Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 31. mai 2017 Del Skrevet 31. mai 2017 (endret) Er det riktig at du skal få mer enn andre tilbake for arbeidet ditt? Du skal bli trekt like mye i skatt som alle andre og i tillegg få penger fra fellesskapet? https://www.nav.no/no/Person/Pensjon/Relatert+informasjon/jobbe-ved-siden-av-uf%C3%B8retrygd Hovedpoenget er som følger; "Samlet sett vil du sitte igjen med mer" De fikset denne ordningen for en stund siden så det skulle bli enklere for uføretrygdede å arbeide ved siden av. Før så ble det et rent helvete hvis lønnsslippen brått ble noen hundre mer enn den skulle. Vipps så var trygden vekk og man måtte få sosialpenger frem til ny søknad gikk gjennom. Endret 31. mai 2017 av 4 3 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 31. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2017 Om man jobber 100% så skal man ikke få uføretrygd, selvfølgelig. Men du kan skjønne at når et ungt mennekse har blitt syk og ikke hatt muligheten for skolegang, eller jobb erfaring så er det ikke lett. Får man 240.000kr i uføretrygdet, jobber for 60.000kr. 300.000kr i årslønn for å jobbe for 60.000kr tenker man med engang, det er jo veldig bra. Men for og komme opp i lønn derifra med sykdom er ingen lett sak. Det skulle ikke vært slik at de demotiverer uføre til og jobbe litt ekstra om de kan. For har man sykdom, familie og prøver å stå på, så får du redusert lønnen 78%. 300.000kr er ikke mye i årslønn for en som har sykdom og har familie. Mange trur sykdom er gratis også, men det blir brukt mye penger på sykdommer som ikke grunnstønad dekker i det hele tatt. Men det skal selvfølglig ikke være slik at uføretrygdet sitter med kjempe lønn. Men det må være en mulighet for de og tjene litt gode penger også. Motivere de til å jobbe, for de betaler jo skatt for det. Men at du greier jobbe 100.000kr, og da får du 22.000kr av disse er ikke motiverende. Alle her i landet har mulighet til å ta skole, utenom de som er for syke. Anonymous poster hash: 96052...c70 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 31. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2017 Om man jobber 100% så skal man ikke få uføretrygd, selvfølgelig. Men du kan skjønne at når et ungt mennekse har blitt syk og ikke hatt muligheten for skolegang, eller jobb erfaring så er det ikke lett. Får man 240.000kr i uføretrygdet, jobber for 60.000kr. 300.000kr i årslønn for å jobbe for 60.000kr tenker man med engang, det er jo veldig bra. Men for og komme opp i lønn derifra med sykdom er ingen lett sak. Det skulle ikke vært slik at de demotiverer uføre til og jobbe litt ekstra om de kan. For har man sykdom, familie og prøver å stå på, så får du redusert lønnen 78%. 300.000kr er ikke mye i årslønn for en som har sykdom og har familie. Mange trur sykdom er gratis også, men det blir brukt mye penger på sykdommer som ikke grunnstønad dekker i det hele tatt. Men det skal selvfølglig ikke være slik at uføretrygdet sitter med kjempe lønn. Men det må være en mulighet for de og tjene litt gode penger også. Motivere de til å jobbe, for de betaler jo skatt for det. Men at du greier jobbe 100.000kr, og da får du 22.000kr av disse er ikke motiverende. Alle her i landet har mulighet til å ta skole, utenom de som er for syke. Anonymous poster hash: 96052...c70 Det hele er jo en balanse, behovet til den uføre for å kunne tjene litt ekstra på siden, veid opp mot behovet for at andre arbeidstakere ikke skal bli fortrengt, samt at ordningen ikke skal kunne utnyttes. Skjønner det er kjipt, men om man har en veldig stor restarbeidsevne i den grad man f. eks. kan tjene en halv årslønn (på et halvt årsverk), så kan jo uføregraden diskuteres. Har man 100% uføretrygd men greier å jobbe eksempelvis 50% så må man jo i så fall få justert uføregrad med lege og NAV slik at man kan jobbe så mye (men man vil da få utbetalt lavere uføretrygd). Anonymous poster hash: 64b09...36f Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 31. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2017 Så det er slik at uføretrygdet skal ha den dårligste betalte arbeidet uansett fordi de ikke skal ha mer betalt enn de laveste betalt jobbene? Trur ikke det er lett for folk som har sykdommer som de ikke har noe kontroll over, og kan ha en gode mnd, men de 2 neste gang var sann helvete. Da kan man ikke ha 50% uføretrygdet eller lignende. Man prøver og jobbe når man er bedre, og er dårlig når man er på sitt værste. Om man greier og jobbe så mye som 50%, så er det kjempe bra. Man vet aldri om man greier det, så det er mulig og ha noe annet enn 100%. Men tenkt deg selv om du ble syk, og vil selvfølglig jobbe pluss hjelpe godt til i familien. Men det lønner seg og være hjemme fordi ungen din går på sfo, og det koster mer enn hva du greier å tjene fordi de reduserer trygdet så mye. Litt må de syke også få lov og tjene, enn å bli holdt på fattigdom grenser hele tiden. Anonymous poster hash: 3ad8f...e16 Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 31. mai 2017 Del Skrevet 31. mai 2017 (endret) Lønnsinntekt Uføretrygd Sum lønnsinntekt og uføretrygd 0 250 000 250 000 20 000 250 000 270 000 36 696 250 000 286 696 50 000 241 219 291 219 75 000 224 719 299 719 100 000 208 219 308 219 150 000 175 219 325 219 200 000 142 219 342 219 300 000 76 219 376 219 303 030 74 219 377 250 305 000 0 305 000 Par år gamle tall men jeg ser ikke helt problemet her, samlet får du betalt det du skal... Redigert: å lime inn tabeller i forumet fungerte dårligere enn jeg håpet på. Endret 31. mai 2017 av Civilix Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 31. mai 2017 Del Skrevet 31. mai 2017 For den norske stat er vi en utgift post(ja er på aap) ca 23000 med forsikringen utbetalt. Bruker ca 174 milliader krhttp://e24.no/makro-og-politikk/nav/en-av-fem-lever-paa-penger-fra-nav/24009595 Men det jeg vil vite, hva har du utbetalt om du jobber og uføretrygd. Har du mindre eller mere utbetalt Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 31. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2017 Så det er slik at uføretrygdet skal ha den dårligste betalte arbeidet uansett fordi de ikke skal ha mer betalt enn de laveste betalt jobbene? Trur ikke det er lett for folk som har sykdommer som de ikke har noe kontroll over, og kan ha en gode mnd, men de 2 neste gang var sann helvete. Da kan man ikke ha 50% uføretrygdet eller lignende. Man prøver og jobbe når man er bedre, og er dårlig når man er på sitt værste. Om man greier og jobbe så mye som 50%, så er det kjempe bra. Man vet aldri om man greier det, så det er mulig og ha noe annet enn 100%. Men tenkt deg selv om du ble syk, og vil selvfølglig jobbe pluss hjelpe godt til i familien. Men det lønner seg og være hjemme fordi ungen din går på sfo, og det koster mer enn hva du greier å tjene fordi de reduserer trygdet så mye. Litt må de syke også få lov og tjene, enn å bli holdt på fattigdom grenser hele tiden. Anonymous poster hash: 3ad8f...e16 Poenget er jo ikke at de uføre bare skal ha tilgang til de lavest betalte jobbene (ordningen med reduksjon tar jo ikke hensyn til hvilken jobb man har), men at uføretrygden må sees opp mot eventuell restarbeidsevne. Om man over tid faktisk klarer å jobbe mye, så må man som skrevet vurdere å få justert uføregraden i samråd med lege og NAV. De fleste som har mange helvetesmåneder der de ikke kan jobbe noe særlig er som oftest ikke i nærheten av å tippe over de nye inntektsgrensene likevel. Ja, litt må uføretrygdede få lov til å tjene uten reduksjon. Det er jo derfor de nye reglene ble fastsatt, men man må også se disse behovene opp mot andre behov. Anonymous poster hash: 627b9...ce4 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 31. mai 2017 Del Skrevet 31. mai 2017 Om man jobber 100% så skal man ikke få uføretrygd, selvfølgelig. Men du kan skjønne at når et ungt mennekse har blitt syk og ikke hatt muligheten for skolegang, eller jobb erfaring så er det ikke lett. Får man 240.000kr i uføretrygdet, jobber for 60.000kr. 300.000kr i årslønn for å jobbe for 60.000kr tenker man med engang, det er jo veldig bra. Men for og komme opp i lønn derifra med sykdom er ingen lett sak. Det skulle ikke vært slik at de demotiverer uføre til og jobbe litt ekstra om de kan. For har man sykdom, familie og prøver å stå på, så får du redusert lønnen 78%. 300.000kr er ikke mye i årslønn for en som har sykdom og har familie. Mange trur sykdom er gratis også, men det blir brukt mye penger på sykdommer som ikke grunnstønad dekker i det hele tatt. Men det skal selvfølglig ikke være slik at uføretrygdet sitter med kjempe lønn. Men det må være en mulighet for de og tjene litt gode penger også. Motivere de til å jobbe, for de betaler jo skatt for det. Men at du greier jobbe 100.000kr, og da får du 22.000kr av disse er ikke motiverende. Alle her i landet har mulighet til å ta skole, utenom de som er for syke. Anonymous poster hash: 96052...c70 Er man så syk at man ikke kan jobbe, så jobber man såklart ikke. Om man er frisk nok til å jobbe (de timene det er snakk om), men ikke er "motivert" fordi man ikke tjener nok ekstra per arbeidstime i forhold til ikke-trygdede, så bør kanskje staten ordne det på annet vis, man blir i utgangspunktet ikke friskere av høyere timelønn. AtW 1 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 31. mai 2017 Del Skrevet 31. mai 2017 Hvordan er uføretrygdede som jobber litt av og til en fortrengelse/trussel mot arbeidstakere? Deltidsjobber kanskje? En som er uføretrygdet er jo sett på som ustabil da de ikke møter opp hver dag. Dermed kan jeg ikke forstå at de skal være en konkurrent mot de som står i jobb. Lav skatt på jobben som trygdede utfører i ny og ne ser jeg på som et godt insentiv til å få opp arbeidsaktiviteten til trygdede. 2 Lenke til kommentar
Sir Skrevet 31. mai 2017 Del Skrevet 31. mai 2017 Har du ikke fått med deg at det ikke er lønn folk blir motivert av, det er gkeden i arbeidet. Lenke til kommentar
MT. Skrevet 31. mai 2017 Del Skrevet 31. mai 2017 Hvordan er uføretrygdede som jobber litt av og til en fortrengelse/trussel mot arbeidstakere? Deltidsjobber kanskje? En som er uføretrygdet er jo sett på som ustabil da de ikke møter opp hver dag. Dermed kan jeg ikke forstå at de skal være en konkurrent mot de som står i jobb. Lav skatt på jobben som trygdede utfører i ny og ne ser jeg på som et godt insentiv til å få opp arbeidsaktiviteten til trygdede. Ja, det er vel primært i deltidsjobber man vil være en konkurrent mot ordinære arbeidstakere. Og uføretrygdede kan jo faktisk jobbe "litt", det er jo derfor disse nye beløpsgrensene ble innført. Det hadde jo ikke vært riktig at det skulle være full frihet for jobbing uten noen form for reduksjon i uførestønaden. Lenke til kommentar
Sir Skrevet 31. mai 2017 Del Skrevet 31. mai 2017 300 000 i trygd pluss 60 000 er jo veldig bra som årslønn(etter skatt). Det tilsvarer en bruttolønn på 425 000 ca. Som er en bra lønn om du ikke har utdannelse. 1 Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 31. mai 2017 Del Skrevet 31. mai 2017 Jepp, jeg vil vite hva TS har utbetalt, men ikke svare enda. Selv betaler 34% skatt, ok det. Men er det som jeg har utbetalt som er viktig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå