AageO Skrevet 31. mai 2017 Del Skrevet 31. mai 2017 HeiJeg har 100/100 mbps linje som vurderer å dele med nabohuset. Avstanden er nesten 100 meter mellom husene.Er lite inne på slikt dategreier, så jeg søker råd. :-) Tenkte å legge kabel, helst grave ned. Ser det at det er mest hensiktsmessig å legge rør men det har sin kostnad det også... :-p Tenker enkelt, og bare koble kabel til boksen inn i huset og strekke den ned mot det andre huset. Hva trenger jeg av utstyr? Har noen erfaringer og/eller anbefalinger? Bør jeg ha noe i mellom eller kan jeg strengt tatt gå rett inn i en trådløs ruter? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 31. mai 2017 Del Skrevet 31. mai 2017 http://www.snorlaus.no/pakkelosninger-/bygg-til-bygg/snorlaus-bygg-til-bygg-0-2km-gigabit-802.11ac Lenke til kommentar
MegaMann2 Skrevet 31. mai 2017 Del Skrevet 31. mai 2017 Hvor lenge skal det virke? Hva er budsjettet? Så lenge total kabellengde er under 100 meter ca så kan du grave ned en TP kabel. Legger du en slik kabel rett i jorda så bør den holde noen år. Legger du den i et rør bør den holde lenge! Dette er den billigste løsningen med størst kapasitet. Evt så kan du vurdere en trådløs løsning slik som linker til, i så fall bør du sjekke ut produktene til Ubiquiti Networks. Men det blir fort dyrt og med mindre kapasitet enn en kabel. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 31. mai 2017 Del Skrevet 31. mai 2017 Når man nevner økonomi, så er den løsningen jeg gir en investering for resten av livet. Fort å koble opp, og fort å koble ned. Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 31. mai 2017 Del Skrevet 31. mai 2017 Legg fiber i rør, så varer det flere år frem i tid også. Over 100M kan gi trøbbel med vanlig TP kabel da det er helt i grenseland. http://www.ebay.com/itm/120M-LC-LC-DUPLEX-10-GIGABIT-50-125-MULTIMODE-FIBER-OPTIC-CABLE-OM3-/261553563748?hash=item3ce5cea864:g:TXIAAOSw7NNT4Lvm Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 31. mai 2017 Del Skrevet 31. mai 2017 Legg fiber i rør, så varer det flere år frem i tid også. Over 100M kan gi trøbbel med vanlig TP kabel da det er helt i grenseland. http://www.ebay.com/itm/120M-LC-LC-DUPLEX-10-GIGABIT-50-125-MULTIMODE-FIBER-OPTIC-CABLE-OM3-/261553563748?hash=item3ce5cea864:g:TXIAAOSw7NNT4Lvm Er vel bedre med singelmode og simplex istedenfor duplex. Vet ikke om trådstarter trenger 10 gigabit men det kan byttes senere. Lenke til kommentar
barfoo Skrevet 31. mai 2017 Del Skrevet 31. mai 2017 (endret) Legg fiber i rør, så varer det flere år frem i tid også. Over 100M kan gi trøbbel med vanlig TP kabel da det er helt i grenseland. http://www.ebay.com/itm/120M-LC-LC-DUPLEX-10-GIGABIT-50-125-MULTIMODE-FIBER-OPTIC-CABLE-OM3-/261553563748?hash=item3ce5cea864:g:TXIAAOSw7NNT4Lvm Er vel bedre med singelmode og simplex istedenfor duplex. Vet ikke om trådstarter trenger 10 gigabit men det kan byttes senere. Revnende likegyldig. Man trekker aldri en fiber - man trekker 3-4 par, fordi fiberkost er så liten sammenlignet med arbeidet. Forøvrig er simplex enveiskommunikasjon. Det du tenker på er bi-di, altså bi-directional, som er begge retninger over en fiber. Haken med bi-di er at det har litt innflytelse på linkbudsjettet, på grunn av tap i splitterprismen. I tillegg er optikken litt dyrere, og man må ha forskjellig optikk i hver ende. Så for PtP der man må legge ny fiber er det helt likegyldig om man går for bi-di eller ikke. Noe annet enn singlemode er galskap å legge i dag. SM er billigere, optikken koster det samme, og fiberen støtter høyere hastigheter. Men det har ingenting med antallet fibre man bruker å gjøre. Sånn seriøst så bør du sette deg mer inn i temaer før du kommenterer det... Endret 31. mai 2017 av barfoo 4 Lenke til kommentar
AageO Skrevet 31. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2017 MegaMann2 skrev (På 31.5.2017 den 17.04): Hvor lenge skal det virke? Hva er budsjettet? Så lenge total kabellengde er under 100 meter ca så kan du grave ned en TP kabel. Legger du en slik kabel rett i jorda så bør den holde noen år. Legger du den i et rør bør den holde lenge! Dette er den billigste løsningen med størst kapasitet. Evt så kan du vurdere en trådløs løsning slik som linker til, i så fall bør du sjekke ut produktene til Ubiquiti Networks. Men det blir fort dyrt og med mindre kapasitet enn en kabel. Takk for svarene. Jeg tenker enkelt og så rimelig som mulig. Mulig jeg legger rør når jeg først skal grave. Tenker så enkelt å ha en kabel mellom husene, leste et sted om cat6-kabel for utendørsbruk. Er det i slik at jeg kan plugge inn kabelen i min boks og rett og slett sette opp en rimelig trådløsruter hos de? (kanskje litt dumme spørsmål, men når en ikke er fagmann så... :-p) Jeg har fiber inn i huset, og tenker å gi mor og far litt av nettet. ? Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 1. juni 2017 Del Skrevet 1. juni 2017 Skal du ha 2 trådløs ruter må du enten Slå av NAT på den ene routeren eller ha switch før routeren slik nettverket går rett gjennom for 2 router vil gi dobbel NAT. For å kunne ha flere routere må internetlevrandøren støtte flere ipv4\ipv6 adresser fra modem. Lenke til kommentar
barfoo Skrevet 1. juni 2017 Del Skrevet 1. juni 2017 (endret) Skal du ha 2 trådløs ruter må du enten Slå av NAT på den ene routeren eller ha switch før routeren slik nettverket går rett gjennom for 2 router vil gi dobbel NAT. For å kunne ha flere routere må internetlevrandøren støtte flere ipv4\ipv6 adresser fra modem. Herregud. NEI! Dobbel NAT vil si at du har to dingser som utfører NAT, og enheten er plassert "innerst". En switch har INGENTING med det å gjøre. En switch videresender pakker uten å modifisere innholdet i pakkene. Dobbel NAT fungerer også helt fint. Det som er problematisk er portforwarding. For all del - det også fungerer, men det er knotete, og du skal holde tungen rimelig rett i munnen. Forøvrig er jo måten å gjøre dette på enkelt og greit å sette opp pfsense med to ulike nett som ikke kan snakke med hverandre - kun mot internett. Kjør det ene over fiber dit du vil; bruk det andre selv. Det er ikke veldig komplisert oppsett, men du må regne med å bruke noen timer på å lese deg opp. Endret 1. juni 2017 av barfoo 5 Lenke til kommentar
Pop Skrevet 1. juni 2017 Del Skrevet 1. juni 2017 Skal du ha 2 trådløs ruter må du enten Slå av NAT på den ene routeren eller ha switch før routeren slik nettverket går rett gjennom for 2 router vil gi dobbel NAT. For å kunne ha flere routere må internetlevrandøren støtte flere ipv4\ipv6 adresser fra modem. Hvorfor blander du inn NAT i diskusjonen? All trafikk fungerer bedre uten, og du mener vel ikke at NAT reelt sett har noe med sikkerhet å gjøre? 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 1. juni 2017 Del Skrevet 1. juni 2017 (endret) Forøvrig er jo måten å gjøre dette på enkelt og greit å sette opp pfsense med to ulike nett som ikke kan snakke med hverandre - kun mot internett. Kjør det ene over fiber dit du vil; bruk det andre selv. Det er ikke veldig komplisert oppsett, men du må regne med å bruke noen timer på å lese deg opp. Skal du først anbefale pfsense: barfoo Burde du gi beskrivelse hvordan man bruker det, har muligens litt mere peiling en trådstarter, selv om jeg roter litt. Jeg har gitt opp pfsense siden Asus\netgear er så mye enklere. Kun ipv6 er stort rot pfsense. Endret 1. juni 2017 av LMH1 Lenke til kommentar
agvg Skrevet 1. juni 2017 Del Skrevet 1. juni 2017 Her har du en slik kabel, du bør legge den i rør uansett type kabel. https://www.kjell.com/no/produkter/data-og-nettverk/nettverk/installasjonsmateriell/nettverkskabler/installasjonskabler/solid-utp-utendorskabel-cat-6-svart-100-m-p61358 Lenke til kommentar
agvg Skrevet 1. juni 2017 Del Skrevet 1. juni 2017 Jeg har gitt opp pfsense siden Asus\netgear er så mye enklere. Kun ipv6 er stort rot pfsense. Pfsense er jo veldig bra men den er nok ett par hakk mer avansert enn hjemmeutstyr. IPv6 er da bare og skru på? Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 1. juni 2017 Del Skrevet 1. juni 2017 MegaMann2 skrev (På 31.5.2017 den 17.04): Hvor lenge skal det virke? Hva er budsjettet? Så lenge total kabellengde er under 100 meter ca så kan du grave ned en TP kabel. Legger du en slik kabel rett i jorda så bør den holde noen år. Legger du den i et rør bør den holde lenge! Dette er den billigste løsningen med størst kapasitet. Evt så kan du vurdere en trådløs løsning slik som linker til, i så fall bør du sjekke ut produktene til Ubiquiti Networks. Men det blir fort dyrt og med mindre kapasitet enn en kabel. Er nok beste løsning. Kabelen tåler å være over 100m også, men er ikke garantert for det innenfor spesifikasjonene. Tok over en brukt kabel en gang, når jeg målte den med instrument så var den 124meter lang. De ekstra 15 meterene vi trengte utover det gjorde at den ikke funket, men switch på 124meter og kabel derifra igjen funket fint. Det beste er å ha rør på kabelen. Standard plastrør for å legge i bakken er ikke dyrt heller, og gjør at man enkelt kan bytte kabelen hvis den ryker etter hvert. Problemet blir fukt og frost hvis man bruker tynnere rør, og må skjøte, og denne ikke blir tett. Man bør helst grave ned til frostfritt, men det blir en enorm jobb. Å legge kabelen grunt gjør ikke noe, så lenge man ta konsekvensene av at de lettere kan bli utsatt for skade. Dette er kabel typen som bør brukes ute: http://www.ikn.no/Produkter/kat6-utp/kabel-kat6-u-utp-pe-sort-500m-for-utebruk Lenke til kommentar
Rusher Skrevet 1. juni 2017 Del Skrevet 1. juni 2017 Hei Jeg har 100/100 mbps linje som vurderer å dele med nabohuset. Avstanden er nesten 100 meter mellom husene. Er lite inne på slikt dategreier, så jeg søker råd. :-) Tenkte å legge kabel, helst grave ned. Ser det at det er mest hensiktsmessig å legge rør men det har sin kostnad det også... :-p Tenker enkelt, og bare koble kabel til boksen inn i huset og strekke den ned mot det andre huset. Hva trenger jeg av utstyr? Har noen erfaringer og/eller anbefalinger? Bør jeg ha noe i mellom eller kan jeg strengt tatt gå rett inn i en trådløs ruter? En rimeligere løsning som fungerer meget godt er https://www.proshop.no/Aksesspunkt/Ubiquiti-NanoStation-Loco-M2-24GHz-AirMax-80211/2427876?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricesite Alternativt visst du ønsker høyere kapasitet: https://www.netonnet.no/art/data-og-nettbrett/nettverk/aksesspunkt/ubiquiti-nanostation-m5/237038.11044/?utm_source=prisjakt.no&utm_medium=cpc&utm_campaign=prisjakt_prisjamforelse Lett og sette opp, og god stabilitet. Skal du ha 2 trådløs ruter må du enten Slå av NAT på den ene routeren eller ha switch før routeren slik nettverket går rett gjennom for 2 router vil gi dobbel NAT. For å kunne ha flere routere må internetlevrandøren støtte flere ipv4\ipv6 adresser fra modem. Du fortsetter i samme hodeløse spor med fjas og tull. Kan du være så vennlig å krype tilbake under steinen du kom fra? Alternativt AVforum. 3 Lenke til kommentar
MegaMann2 Skrevet 1. juni 2017 Del Skrevet 1. juni 2017 En rimeligere løsning som fungerer meget godt er https://www.proshop.no/Aksesspunkt/Ubiquiti-NanoStation-Loco-M2-24GHz-AirMax-80211/2427876?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricesite Alternativt visst du ønsker høyere kapasitet: https://www.netonnet.no/art/data-og-nettbrett/nettverk/aksesspunkt/ubiquiti-nanostation-m5/237038.11044/?utm_source=prisjakt.no&utm_medium=cpc&utm_campaign=prisjakt_prisjamforelse Begge disse to har kun 100 Mbit Ethernet porter, så selv om de klarer mer trådløst så er man begrenset til 100 Mbit overføring i TS sin topologi. Trådløs kapasiteten er høyere enn port kapasitet ettersom disse ofte er brukt i topologier med en sender og fler mottakere. Skal du ha 1Gbit port må man opp på dyrere utstyr hos Ubiquiti. Lenke til kommentar
Tan28 Skrevet 1. juni 2017 Del Skrevet 1. juni 2017 Støtter bruk av Ubiquiti 100%. Har to Nanostation M5 koblet opp over et strekk på 90 meter på fjerde året, aldri vært antydning til trøbbel. Lenke til kommentar
barfoo Skrevet 3. juni 2017 Del Skrevet 3. juni 2017 Skal du først anbefale pfsense: barfoo Burde du gi beskrivelse hvordan man bruker det, har muligens litt mere peiling en trådstarter, selv om jeg roter litt. Jeg har gitt opp pfsense siden Asus\netgear er så mye enklere. Kun ipv6 er stort rot pfsense. pfSense er ikke vanskelig. Det du sliter med er at du ikke forstår hvordan nettverk generelt fungerer. Du forstår ikke forskjellen på de ulike lagene i OSI-modellen, og du forstår ikke at en ruter opererer på lag 3. Du forstår heller ikke at underliggende medium generelt sett er irrelevant for en ruter. Du forstår heller ikke hvordan vlan fungerer, eller ikke fungerer. Når du ikke forstår konseptene bak er det vanskelig å sette opp ting som spør deg om hva du vil ha. Og for all del - jeg er rimelig kritisk til pfsense selv, og bruker f.eks. ikke pfsense til dhcp og dns, ettersom det er litt vel dårlig støtte for det... 2 Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 3. juni 2017 Del Skrevet 3. juni 2017 Heilt enige at PFSense ikke er så bra som mange skal ha det til. Det er for mange bugs og fleire store begrensninger. Dei fleste bør heller bruke standard billig ruter, og heller hoppe rett på oppsett med CLI om dei trenger noko meir avansert. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå