Gå til innhold

Gjøre om fra betteri drift til 230v "stikkontakt" drift


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har en frisklufts støvmaske som er batteridrevet som jeg ønsker og gjøre om på så jeg kan bruke den med et adapter som jeg putter i stikk kontakten i stede for batteri.

 

Den har en plugg som ser ut som typisk lap top lader plugg. (her er det kanskje flere typer som ligner?)

 

Noen som kan komme med noen innspill her? Er det bare og måle volt på batteriet og få tak i et adapter som leverer samme antall volt og har lik plugg eller er det mer man må ta hensyn til?

 

Masken er såpass enkelt oppbygd at det sitter en vifte i selve masken som trekker inn luft gjennom to filtre og blåser ned over annsiktet og lager et lite overtrykk inne i masken.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det bare og måle volt på batteriet og få tak i et adapter som leverer samme antall volt og har lik plugg

Nei, strømmen som skal leveres i denne pluggen for å lade batteriet er sannsynligvis ikke det samme som batteriets spenning. Du må se på spesifikasjonen på det eksisterende adapteret.

Lenke til kommentar

Her er et par bilder av pluggen og batteriet. Den ligner veldig på en vanlig lap top plugg men er noe mindre. (i allefall mindre en på den gamle lap topen jeg har)

 

Så adapteret jeg trenger må være "hun kjønn" da det er "han kjønn" stikker som kommer i fra selve maske/vifte.

 

Mobile999: Det er ikke lading av batteriet jeg skal, jeg skal kutte ut batteriet helt og benytte nett/stikk kontakt istede.

post-443150-0-83995500-1496218652_thumb.jpg

post-443150-0-22683100-1496218664_thumb.jpg

Endret av 85858585
Lenke til kommentar

Her er et par bilder av pluggen og batteriet. Den ligner veldig på en vanlig lap top plugg men er noe mindre. (i allefall mindre en på den gamle lap topen jeg har)

 

Så adapteret jeg trenger må være "hun kjønn" da det er "han kjønn" stikker som kommer i fra selve maske/vifte.

 

Mobile999: Det er ikke lading av batteriet jeg skal, jeg skal kutte ut batteriet helt og benytte nett/stikk kontakt istede.

 

Det ligner ikke på mine laptop-plugger. Synes dette mer ser ut som en standard 5,5 / 2,1 mm plugg. Dette er en pluggtype som veldig ofte blir brukt i forbindelse med 12V DC-adapter. Hvilken inn-spenning enheten din er beregnet for vil du lettere kunne finne ut med å sjekke hva som står på ditt gamle power-adapter (det som henger i den andre enden av pluggen på bildet).

Lenke til kommentar

Takk for link! Ser denna kan justeres på 3 og 5Volt, er det noen motstander etc på slike vifter som kan brenne opp om man kjører litt mye eller lite volt på de? Med tanke på at motoren på vifta på maska sitter i samme "rommet" som lufta som kommer inn gjennom filtrene så jeg ikke får noe brennt røyk inn i maska.

Endret av 85858585
Lenke til kommentar

Slike batterier går fra 4.2 volt og ned til 3.6v (3.5)v 

 

Så om du finner ein som gir 4 volt så går det nok bra. 

 

Det kan nok være vansklig å finne male versjon av det ferdig mekka, mulig du må til med saks og elteip. 

 

Du kan jo kjøpe denne:  http://www.dx.com/p/5-5-x-2-1mm-female-male-plug-connector-dc-power-adapter-monitor-led-power-supply-pair-386361#.WTkj5ZCLTAQ  

 

Også skifter du ut i begge ender om du finner eit power adapter. (skift ut om størrelsen skulle være feil) 

Lenke til kommentar

Enkelte dingser fungerer ikke med kun strøm fra batterieliminator, dvs. når batteriet er fjernet. Ofte er det på dingser med 'mye' elektronikk. Kan jo anta at elektronikken i din støvmaske ikke er så avansert men kan være greit å teste på forhånd/finne ut hvor du må koble deg på for å bypasse elektronikken (dvs. koble deg nært viften.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...