Gå til innhold

Studentbolig

Anbefalte innlegg

Stiller et dumt spørsmål, men sant ett semester = ett halvår 

Dvs om jeg tar en master nå til høst, vil det bety at jeg er ferdig 2022 vår?

Ja. Haustsemester: august-desember; vårsemester: januar-juni. Studentstatusen varer ut januar og august for hhv. haust og vår. Det er normalen i Norge i alle fall.

Endret av MKap
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

Hvordan er regel student bolig ? kan man komme noen ganger komme sent og ta med seg jente fra ute ? hva mange ganer kan jeg få overnatting besøk? jeg skal dele bad og kjøkken med en person, kan det hende opp at det blir en kvinne for det hadde vært fett med å bo med en jente. jeg er en gutt 

Lenke til kommentar

Noen som vet hvordan det er å dele ett bad med 5 andre personer? Virker litt stress  :hmm:

å dele bad med 5 andre personer er det fordeler og ulemper . la oss starte fordeler : du kommer til å bli kjent med de , finne masse gøy sammen, feste osv og du kommer ikke til å kjede deg. men ulempen kan det være kø når du skal til skolen. det lønnet seg å våkne opp i god tid . men du kommer til å ha masse gøy.

Jeg skal dele bad og kjøkken med en person og jeg aner ikke hvem det er . men er det mulig å at det blir en kvinne selv om jeg er en gutt :p:) 

Lenke til kommentar

Noen som vet hvordan det er å dele ett bad med 5 andre personer? Virker litt stress  :hmm:

å dele bad med 5 andre personer er det fordeler og ulemper . la oss starte fordeler : du kommer til å bli kjent med de , finne masse gøy sammen, feste osv og du kommer ikke til å kjede deg. men ulempen kan det være kø når du skal til skolen. det lønnet seg å våkne opp i god tid . men du kommer til å ha masse gøy.

Jeg skal dele bad og kjøkken med en person og jeg aner ikke hvem det er . men er det mulig å at det blir en kvinne selv om jeg er en gutt :p:)

Er mest bekymret for lang ventetid, folk som ikke vasker + tilgjengeligheten i nødstilfeller. Klart fordel å bo alene, men virker samtidig rart at 5 personer skal dele ett bad? 

Lenke til kommentar

Er mest bekymret for lang ventetid, folk som ikke vasker + tilgjengeligheten i nødstilfeller. Klart fordel å bo alene, men virker samtidig rart at 5 personer skal dele ett bad? 

Jeg deler bad med to andre, og det går stort sett fint. Jeg merker likevel at det kan bli noe stress dersom det er opptatt og man må videre. Vaskingen har gått bra. Hvordan det går for din del er umulig å si. Det kommer helt an på personene du deler med. Jeg fant en god tone med alle, og tok initiativ til å spørre hvordan vaskingen foregår (hvem som vasker når). Det er lurt å ikke la det gå for lang tid før dere blir enige om dette. 

Lenke til kommentar

Hvordan er regel student bolig ? kan man komme noen ganger komme sent og ta med seg jente fra ute ? hva mange ganer kan jeg få overnatting besøk? jeg skal dele bad og kjøkken med en person, kan det hende opp at det blir en kvinne for det hadde vært fett med å bo med en jente. jeg er en gutt 

Dette kan variere svært mykje.

Dei fleste (alle) boliger har husordensreglar som detaljregulerer ein del slike ting.

Det vanligaste er at du sjølv låser deg inn og ut av boligen. Så du kan komme og gå når du vil, men du kan ikkje bråke og slå med dører dersom du kjem etter eit vist klokkeslett (typisk etter kl 23, men det kan også variere).

Stort sett er det ingen reglar frå utleiger angåande det å ta med besøk heim utover begrensningar knytta til støy og liknande, men ofte kan det være lurt å lage reglar saman med dei du bur hos. Særleg når det er flere som skal dele bad og kjøkken så er det ikkje nødvendigvis populært å dra huset fult av folk. Dei du delar bad med er tross alt med å betale på straumbruken basert på antall personar, så om du nesten til ei kvar tid har nokon som bur på rommet ditt og bruker fellesfasilitetane så kan det fort blir krangling om kven som skal betale for at det nesten kvar dag er fire personar som tek ein lang dusj i staden for berre tre som rekninga blir delt på. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...