Gå til innhold

Dark Room-etterforskerne støtter omstridt forslag om utvidet IP-lagring

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikke gi dem en tomme. Det begynner med ip adresser. Så kommer det mer!

Jepp. Utrolig lett for folk å drepe privatliv og personvern under "Vi gjør dette for å stoppe overgrep" og så kommer folk som ikke tenker lengre enn nesa og stemmer ja. Plutselig så brukes det til helt andre ting enn det.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Makalaust innhabilt personell å stille spørsmålet til. Det blir som å spørre en overgriper om denne ønsker jevn tilgang på unger. Folk ser som regel ikke noe annet enn sin egen lille bås, det er vel så langt fornuften rekker. Det gjelder både de med makt og de uten. Desverre.

Lenke til kommentar

Dette argumentet skjønner jeg ikke. Seks måneders lagring burde være uproblematisk, og vil ikke føre med seg noe mer. Hvis de vil ha mer så vil de be om det allerede nå, og ikke vente på seks måneders lagring.

Lenke til kommentar

Dette argumentet skjønner jeg ikke. Seks måneders lagring burde være uproblematisk, og vil ikke føre med seg noe mer. Hvis de vil ha mer så vil de be om det allerede nå, og ikke vente på seks måneders lagring.

Dersom de får 6 månder Kan de så be om 2 år. Saken er at Ved å be om "lite" først Kan man få mer siden.

Hvilket tar Meg til mitt Andre poeng. Dersom du ikke har horrisont nok til å se konsekvenser bør du kanskje la være å kommentere.

Desverre er det folk som ikke husker historien og ikke ser hvordan dette Kan bli misbrukt.

Endret av Jan Henriksen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dersom de får 6 månder Kan de så be om 2 år. Saken er at Ved å be om "lite" først Kan man få mer siden.

Hvilket tar Meg til mitt Andre poeng. Dersom du ikke har horrisont nok til å se konsekvenser bør du kanskje la være å kommentere.

Desverre er det folk som ikke husker historien og ikke ser hvordan dette Kan bli misbrukt.

IP-adresser i seg selv er ikke personsensitiv informasjon. Det sier ingenting om innholdet. Det sier kun hvem som sitter som abonnent på et gitt tidspunkt. Å begynne å messe om "historien" blir som å si at alle former for etterforskningsmetoder som politiet benytter seg av bare er en del av et Slippery Slope mot fascismen. Så da skal man stanse all etterforskning utført av politiet?

Hvis det du er redd for er at de etter hvert skal utvide til to år så vil jeg si at det er lett latterlig.

Lenke til kommentar

Jeg synes ihvertfall at de bør tillate sexdukker innført lovlig, uansett hvordan den ser ut. Er jo en dukke det er snakk om.

Den saken viser ihvertfall hvor evneveikt tollerressursene her i landet benyttes. Ja de håndhever, men har det noen som helst nytte?

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

IP-adresser i seg selv er ikke personsensitiv informasjon. Det sier ingenting om innholdet. Det sier kun hvem som sitter som abonnent på et gitt tidspunkt.

Nettopp.

Forslaget er å lagre koblingen mellom en IP-addresse og eier av abbenoment intill 6 måneder. Denne koblingen gjør at IP-adressen blir klasifisert som personopplysninger av EU og Norge.

https://www.datatilsynet.no/Nyheter/2016/dynamiske-ip-adresser/

• Liker 3
Lenke til kommentar

"– I praksis står vi uten mulighet til å oppklare svært mange krenkende og alvorlige straffbare handlinger"

Det hadde vært fint om Vest politidistrikt kunne dokumentere at det er umulig for dem å effektivisere deres arbeidsrutiner.

For meg virker det som de ønsker å redusere personværnet samtidig som de vil kaste bort skattebetalernes penger på å fortsette ineffektiv etterforskning.

Det er absolutt ingen grunn til å tro på det de sier uten dokumentasjon.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tenk hvor mange de kan ta med 1. års lagring. For ikke å snakke om 10 år, eller, jo, all trafikk bør lagres permanent. Man vet jo aldri hva folk kan finne på vet du. Og IP logging er faktisk ikke nok. Vi må ha dyp pakkeinspeksjon, logget og tilrettelagt for evig tid!

Så tenk på barna, skal de vokse opp og inn i et samfunn hvor staten vet alt om hva du har foretatt deg på nettet noensinne? Og plutselig kommer det en diktatorspire til makten...jeg lar deg fullføre akkurat den tanken...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Forstår godt at politiet er positive, dei vil sjølvsagt få ein langt lettare å jobb med å etterforske.

Spørsmålet er berre kor ein skal sette grensa mellom hensynet til personvernet og hensynet til å kunne straffeforfølge.

Når det gjeld barneovergrep så burde sjølvsagt fokuset ligge på å forebygge og iverksette strakstiltak for å hindre overgrep.

Vi redder ikkje barn i Asia ved å fengsle nordmenn, men vi kan klare å redde barn ved å forebygge eller aksjonere mot planlagte overgrep.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...