Gå til innhold

Feriepenger, trekk for 5. ferieuke

bo1e

Anbefalte innlegg

Når jeg sammenligner lønnsslipp for feriepengene i år med tidligere år så ser jeg at trekk for 5. ferieuke er endret på. Tidligere ble det trukket månedslønn pluss kode 0410 5. ferieuke. Nå er det trukket kode 0401 trekk feriedager 5 stk. Trekket i år er flere tusen kroner større. Syns det var litt snodig. Google forteller meg at det er vanlig å trekke en måned pluss 4 dager, evt 3,33 dager. Finner ikke noe sted at det er vanlig å trekke 5 ekstra dager. Hva er riktig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

12%. Timer? Sånt driver vi ikke med.

Det er da helt normalt å ha timeføring på lønnslipp selv om en har fastlønn? Det er iallefall jeg vant med, slik jeg opplever at det gjøres er at en får fastlønn(162.5t) + evt overtid,merarbeid,tillegg osv, så trekkes en 25*7.5t 

Lenke til kommentar

Har du avtalefestet 5 uker ferie og fastlønn er det normale at man i juni (eller måneden feriepengene utbetales):

- Får utbetalt feriepenger (12% av grunnlaget)

- Blir trukket 1 månedslønn

- Blir trukket de ekstra feriedagene. Det er ulike beregninger på dette, men 4/26 er mest vanlig (trekk for 4 dager).

Føler du at det er trukket for mye anbefaler jeg at du kontakter arbeidsgiver for forklaring på trekket.

Lenke til kommentar

Har fått svar fra de som har lønn/øk/regnskap for oss, og det er gjort en feil. Trekket for 5. ferieuke er ikke riktig. Så da blir det nok rettet opp i, og jeg kan se frem til noen tusen ekstra i feriepenger. 

Takk for tilbakemeldinger!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...