Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Lov om Burettslag §5-21

aquafrank

Anbefalte innlegg

Lov om burettslag sier følgende;

§ 5-21.Oppseiing frå andelseigaren

(1) Andelseigaren kan seie opp buretten med ein frist på minst seks månader. Andelseigaren svarar for felleskostnader for tida fram til buretten er fallen bort, om ikkje ein ny andelseigar har teke over ansvaret før.

Jeg tolker dette bokstavelig, og slik at om jeg sier opp min avtale med borettslaget, så må jeg maksimalt betale fellesutgifter i 6mnd fram i tid, uavhengi av om andelen selges eller ikke.

Er dette riktig tolkning?

Og vil borettslaget være pliktig til å løse ut andelen etter disse 6mnd (betale tilbake borettsinnskudd, for min del ca 120.000.-)

Grunnen til at jeg spør er at jeg bor i ett borettslag der svært lite går på skinner, og det ville ikke overraske meg om godkjenning av ny andelseier ble ett langvarig rot.

Tanker, vurderinger, erfaringer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den første delen av tolkningen din er riktig: Du er ikke ansvarlig for felleskostnader mer enn 6mnd fram i tid. Resten følger av de neste leddene i bestemmelsen: Du må gi fra deg boretten, som så selges etter reglene i tvangsfullbyrdelsesloven. Du får nettoprovenyet av salget, men felleskostnader etter 6mnd-fristen får dekning i salgssummen før du får den, selv om du ikke er personlig ansvarlig for dem.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Takker for svar Herr Brun :)

Når dette borettslaget ble dannet, ble alle borettsinnskuddene satt på konto som ikke skulle røres. Stiftelsen som dannet laget sa at disse midlene måtte stå slik nettopp fordi andeler skulle kunne løses ut på denne måten.
Har de da løyet?
Ser i alle fall ikke poenget med millioner på bok bare for å ha de på bok, med argumentasjon som renner som vann gjennom ei sil.

For egen del ser jeg vel at om en sier opp og ikke får solgt, så er det neppe noe penger å hente etter ett slikt salg, om tvangssalg er måten det håndteres på.
Kanskje kynisk sagt, men er vel nesten så det da lønner seg å da bare drite i å betale lån og fellesutgifter med slike rimelige leiligheter.
Antakeligvis ville jeg sittet med mer i lomma med å ikke gjøre opp for meg, enn å gjøre opp for meg..?
Med de kostnader det er å selge via tvangssalg (godtgjørelse til medhjelper, rettsgebyrer osv), hvor fort det blir kr. av felleskostandene og evt restlån, så kan man jo saktens spekulere i dette.

Ikke at jeg verken har planer om å gjøre meg til skurk eller fant, men ble litt overrasket over at det er slik dette praktiseres.

Takker for svar igjen, det er skrekkelig nyttig med flittige folk som deg på forumet!!

Lenke til kommentar

Jeg tolker dette bokstavelig, og slik at om jeg sier opp min avtale med borettslaget, så må jeg maksimalt betale fellesutgifter i 6mnd fram i tid, uavhengi av om andelen selges eller ikke.

Er dette riktig tolkning?

Nei. Hvis du fortsatt bor i boligen og den ikke er solgt innen seks måneder faller oppsigelsen bort, og ansvarsbegrensningen faller bort sammen med oppsigelsen, jf. § 5-21 annet ledd. Du må altså si opp og flytte.

Og vil borettslaget være pliktig til å løse ut andelen etter disse 6mnd (betale tilbake borettsinnskudd, for min del ca 120.000.-)

Nei. Borettsinnskuddet kan bare tilbakebetales når borettslaget oppløses, jf. burettslagslova § 2-10 tredje ledd, eller etter vedtak av generalforsamlingen med to tredjedelers flertall, jf. § 3-3 annet ledd. I praksis "selger" man borettsinnskuddet til ny eier, det blir en del av kjøpesummen.

Grunnen til at jeg spør er at jeg bor i ett borettslag der svært lite går på skinner, og det ville ikke overraske meg om godkjenning av ny andelseier ble ett langvarig rot.

Det er en tyve dagers saksbehandlingsfrist på slike søknader. Er søknaden ikke avslått innen tyve dager er søknaden å anse som godkjent, jf. burettslagslova § 4-5 første ledd.

Når dette borettslaget ble dannet, ble alle borettsinnskuddene satt på konto som ikke skulle røres. Stiftelsen som dannet laget sa at disse midlene måtte stå slik nettopp fordi andeler skulle kunne løses ut på denne måten.

Har de da løyet?

Ja.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...