Gjest Slettet-2spvYRBZtB Skrevet 30. mai 2017 Del Skrevet 30. mai 2017 Jeg har relativt dårlig fargesyn. Jeg tror det er en form for rød-grønn fargeblindhet så vidt jeg har hørt, har ikke testet meg ordentlig enda. Ofte at jeg ikke ser veldig god forskjell på visse nyanser av rød/brun, for eksempel. Har også skjedd en gang at jeg så en lilla is på et bilde som faren min mente var grønn. Har prøvd sånne tester på nett hvor du skal se tall i en haug med prikker, da ser jeg nesten alle feil. Kort sagt så har jeg ikke noe perfekt fargesyn akkurat. Hver gang jeg har vært på kino for å se en 3D film så funker det ganske dårlig. Ja, jeg får selvsagt 3D-effekten men bildet er ganske blurry. Noen ganger er det nesten vanskelig å lese underteksten, liksom. Dette er hver eneste gang, kan ikke huske å ha sett én eneste 3D-film hvor det var skarpt og fint, kun halvblurry bilde. Er det fargesynet mitt som foråsaker dette? Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 30. mai 2017 Del Skrevet 30. mai 2017 Nei, det er tvilsomt. 3D-filmer har en tendens til å se ut som de er litt ute av fokus. Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 30. mai 2017 Del Skrevet 30. mai 2017 Jeg opplevde det samme før jeg fikk meg briller Lenke til kommentar
Gjest Slettet-2spvYRBZtB Skrevet 30. mai 2017 Del Skrevet 30. mai 2017 Hmm. Har aldri hatt noe dårlig syn ellers, heller tvert i mot. Kanskje greit å ta en ordentlig og komplett synstest hos en optiker sånn at jeg vet sikkert enn å bare spekulere. Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 30. mai 2017 Del Skrevet 30. mai 2017 Du går ikke glipp av noe. 3D-filmer er bare tøys. 1 Lenke til kommentar
Corp Por Skrevet 5. juni 2017 Del Skrevet 5. juni 2017 Stiller meg med hekomo her. (Har kun erfaring med kino) 3d film er ikke en teknologi som er moden nok til spillefilm og ser derfor dårlig ut. Jeg har "perfekt" syn iom at jeg bruker briller/linser og har sjekket synet mitt flere ganger og allikevel oppleves 3d film som et gammelt teaterspill med dybdeeffekter som oppleves lagvis og ufokusert. Jeg kjenner ingen som liker å se 3d film og alle foretrekker 2d av samme grunn. Jeg har lest at 3d skal projiseres på et spesielt lerret laget for 3d men at det kan ta nesten en halvtime å bytte lerret og derfor velger de fleste kinoer å benytte det vanlige 2d lerretet. Dette skal visstnok også redusere kvaliteten på 3d kino. 3d er bare en fad som kommer til å forsvinne. I starten viste de alle filmvisningene kun i 3d på min lokale kino men de viser mindre og mindre av det og nå er alle filmvisningene tilgjengelige igjen i 2d. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 5. juni 2017 Del Skrevet 5. juni 2017 Det var en fad på 1950-tallet også. Og 80-tallet. Ser ut som de kommer tilbake hvert 30. år. Lenke til kommentar
Shirmah Skrevet 5. juni 2017 Del Skrevet 5. juni 2017 Hvilken kino er det snakk om? RealD bruker polarisering, mens Dolby 3D bruker fargefiltre. Vil tro du kan få problemer med sistnevnte om du har dårlig fargesyn, men som de andre sier her er ikke 3D superskarpt og fint uansett. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-2spvYRBZtB Skrevet 5. juni 2017 Del Skrevet 5. juni 2017 De fleste gangene jeg har i minnet er hvertfall på kinoen i Ski. Husker ikke hva slags type de hadde. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 5. juni 2017 Del Skrevet 5. juni 2017 Farger brytes forskjellig i øyet, og dette kan påvirke hvordan du oppfatter Dolby 3D. Hos meg blir blått uskarpt. Lenke til kommentar
Charlie Brown Skrevet 7. juni 2017 Del Skrevet 7. juni 2017 Med gamle 3D-briller med rødt og blått glass kan en som er fargeblind få redusert eller ingen 3D effekt, men med ny polariserte 3D briller bør ikke det være noe problem. Når det kommer til skarpheten på bildet, er det slik at få å se filmer i 3D må en bruke begge øynene. Dvs, at hvis det ene øye ditt ikke er like "velfungerende" som det andre, kan det skape nedsatt skarphet. Da snakker jeg om nær- og langsynt, strabisme, amblyopi, eller andre tilstander som påvirker synets skarphet. Lenke til kommentar
Charlie Brown Skrevet 7. juni 2017 Del Skrevet 7. juni 2017 Må også si at når du ikke har på deg 3D briller kan synet oppleves normalt, da du kun trenger ett øye for å fokusere. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 7. juni 2017 Del Skrevet 7. juni 2017 Det er viktig med korrigert syn, hjernen antar også dybde basert på tidligere læring. Brillene er der for å filtrere enten farge, polarisering eller enkeltbilde i en serie (shutter) for å oppnå illusjonen av stereo-syn. Er du fargeblind får du nok best utbytte av de to siste teknikkene som ikke ytterligere innskrenker fargebredden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå