Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

NAV regner samboer som ektemann med forsørgelsesplikt

Dobbeltabbe

Anbefalte innlegg

Bakgrunnshistorien: I slutten av april gikk AAP ut og jeg måtte søke om tiltakspenger. Dette fikk jeg først utbetalt i slutten av mai, og det utgjør halvparten av det jeg fikk på AAP. DVS at jeg nå får utbetalt 7600 kr pr mnd. Fordi dette ikke er i nærheten av å dekke nødvendige utgifter og jeg måtte gå såpass lenge uten et rødt øre søkte jeg om sosialstønad for å få betalt huslån, mat, mobil og strøm. Min samboer har en normal inntekt, ca 28k pr mnd utbetalt, vi har som sagt huslån, billån og det vanlige i tillegg til at jeg har en god del forbruksgjeld alene. Tilsammen har vi faste utgifter på 33 000 pr mnd, så kommer mat, drivstoff og uforutsette ting som lege i tillegg. Svaret på sosialstønadsøknaden er at jeg får utbetalt kr 339 (min halvpart av husleia til sameiet) + 610 kr å betale strømregning med. Og det er alt, støtte til livsopphold avslås. De forlanger altså at min samboer skal bruke hele sin inntekt på å betale mine regninger og at vi sammen skal klare oss på 2600 kr til mat og drivstoff.

Har de i det hele tatt lov til å forlange at han forsørger meg? Jeg vet ektefeller har forsørgelsesplikt, men han er ikke min ektefelle.

Dette slår beina under min økonomi fullstendig. De skriver at de forventer at vi søker om avdragsfrihet på gjelda, som om man kan gjøre det med forbrukslån...

Jeg er så langt nede nå at det er like før jeg avslutter forholdet bare for at ikke han skal bli dratt ned i dritten sammen med meg, selv om jeg vet at jeg kommer til å synke inn i en tung depresjon om jeg mister ham, hjemmet vårt og hunden vår.

Er det noe vi kan gjøre for å klage på dette og få dekket nok til at vi kan leve?

Og nei, det er ikke så enkelt som at jeg bare må få meg en jobb. Jeg har helsemessige utfordringer i tillegg til at arbeidsmarkedet er ganske stramt, jeg har holdt på i praksis og søkt jobber i fire år nå uten å få noe...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synes ikke det er så ille det NAV vil betale deg. Med din NAV + din samboers inntekt, har dere til sammen en helt grei inntek, uten at NAV trenger å øke stønaden.

Intill du finner jobb, så kan du jo ihvertfall gjøre alt av husarbeid hjemme, og evt andre ting dere vanligvis hadde betalt penger for(hushjelp? dekkhotell / dekkbytte? male huset? barnepass vs barnehage? osv)

Endret av Drogin
Lenke til kommentar

33 000​ i faste utgifter hver måned ikke medregnet mat og drivstoff? Da spørs det heller om dere må vurdere å ta kontakt med banken å få endre litt på nedbetalingsplanen på lånene deres enn så lenge til situasjonen din eventuelt forbedrer seg, for akkurat 33 000 kroner i faste utgifter høres voldsomt mye ut selv for ett par med grei inntekt i begge ledd.  

Lenke til kommentar

De skriver at de forventer at vi søker om avdragsfrihet på gjelda, som om man kan gjøre det med forbrukslån...

Hei. Det skader absolutt ikke å prøve. Det kan hende du må ringe / sende brev hver måned men det er absolutt mulig at banken er villig til å slette litt renter og gebyrer slik at lånet ikke vokser. Ring banken din og forklar med din hyggeligste og tristeste stemme hvordan situasjonen er og at du kan sende brev eller bilder av dokumenter fra NAV som bekrefter det du sier. 

Banker generellt vil heller ha folk på kredittkort kroken så lenge som mulig fremfor å sende folk til inkasso. Jeg har jobbet i kundeservice i bank og jeg slettet en god del gebyrer og renter til folk som spurte pent og hadde en kjip situasjon den måneden. I hvertfall så lenge de ikke hadde forsøkt det samme hver mnd siste året. :-)

Endret av Locrin
Lenke til kommentar

Selv om det er en kjip situasjon så er det vel kort sagt ikke NAVs oppgave å skaffe deg penger til forbrukslån som du har inngått. - Det er så vidt jeg vet også normalt at samboer blir regnet med i husholdet når man bor sammen, noe annet ville strengt tatt vært merkelig? - Det er vel ikke "dine" og "mine" penger som gjelder når man er samboere.

Uansett så er det bare å kontakte kreditorene, forklare saken og få til en avtale. - De fleste kreditorer er ganske medgjørlige så lenge du ikke har laget masse avtaler du har brutt tidligere.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Samboere har ikke forsørgelseplikt ovenfor hverandre.

https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/i-342001-sosialtjenesteloven-kapittel-5/id108835/

Samboere har ikke gjensidig underholdsplikt. Samboers inntekt kan ikke trekkes inn ved vurderingen av en søkers økonomi. Her er det med andre ord forskjell mellom ektefeller og samboere. Dersom samboeren rent faktisk forsørger søker, kan dette legges til grunn ved vurdering av søkers behov for økonomisk stønad, forutsatt at slik forsørgelse ikke er et resultat av at søknad om økonomisk stønad er blitt avslått tidligere.
Endret av Dragen
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Samboere har ikke forsørgelseplikt ovenfor hverandre.

https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/i-342001-sosialtjenesteloven-kapittel-5/id108835/

Samboere har ikke gjensidig underholdsplikt. Samboers inntekt kan ikke trekkes inn ved vurderingen av en søkers økonomi. Her er det med andre ord forskjell mellom ektefeller og samboere. Dersom samboeren rent faktisk forsørger søker, kan dette legges til grunn ved vurdering av søkers behov for økonomisk stønad, forutsatt at slik forsørgelse ikke er et resultat av at søknad om økonomisk stønad er blitt avslått tidligere.

Ut fra dette har jo NAV åpenbart ikke sitt på det tørre, så her bør OP klage.

..men OP og samboer bør definitivt også sette seg ned med kalkulatoren, for 33.000 i faste utgifter rimer ikke med ~50.000 i samlet inntekt. Da er man åpenbart overhodet ikke forberedt på at den ene mister jobben, blir ufør, renten går opp e.l.

Lenke til kommentar

Det er vel ikke "dine" og "mine" penger som gjelder når man er samboere.

Selvsagt er det mine og dine penger...

Det er vanvittig at NAV mener hun bare kan ta pengene hans.

Jaha? Merkelig samboerskap ... de fleste ordentlige samboere jeg vet om har felles økonomi....

Og det er ikke snakk om at hun skal "ta" pengene hans, men for det første så er det ikke NAV/Sosialkontorets oppgave å bidra til å dekke forbrukslån brukerne ikke kan betale, for det andre så må man da ta tak i kreditorene og få til en avtale. - Det er da helt normalt at samboere fordeler utgiftene seg imellom på enellerannen måte.

Er man en familie så er man en familie, og jeg synes egentlig ikke at 35.200 utbetalt pr mnd bør være noe problem for en familie å klare seg på - da bør man ha mye å stramme inn på. - Det er mange familier som ikke har mer enn dette hver mnd uten at de på noen måte er fattige for det.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Moderatormelding

Trådstarters faste utgifter, og hvorvidt samboere skal ha felles økonomi eller ikke, er ikke relevant til tråden.

Tråden handler om NAVs avslag og trådstarters konsekvenser av dette.

Videre offtopic vil lokke moderatorer til tråden.

Tilbakemeldinger på moderering tas på PM.

• Liker 1
Lenke til kommentar

DVS at jeg nå får utbetalt 7600 kr pr mnd

sosialstønad for å få betalt huslån, mat, mobil og strøm.

Svaret på sosialstønadsøknaden er at jeg får utbetalt kr 339 (min halvpart av husleia til sameiet) + 610 kr å betale strømregning med.

Og det er alt, støtte til livsopphold avslås. De forlanger altså at min samboer skal bruke hele sin inntekt på å betale mine regninger og at vi sammen skal klare oss på 2600 kr til mat og drivstoff.

Har de i det hele tatt lov til å forlange at han forsørger meg? Jeg vet ektefeller har forsørgelsesplikt, men han er ikke min ektefelle.

Det er rimelig strenge regler og nøkternt er et stikkord en del glemmer. 7.600,- i livsopphold virker riktig.

Her er en link fra Bergen, det er sosialhjelp, men mange av de satsene er ca'ish like

http://www.tjenestekatalog.no/vis/77830152/Veilednende+satser+for+sosialhjelp+i+Bergen+kommune+2017.pdf

Fra SISMO, du ser at det blir mindre totalt pr. person når man er samboere. Noe høyere sats enn sosialen i Bergen

https://www.sismo.no/no/pub/informasjonssider/livsoppholdssatser/livsoppholdssatser-trekk-i-lonn

Fra gjeldsordning. Heller ikke det samme selvfølgelig, men du skjønner tegninga med kronene utbetalt hvertfall

https://www.regjeringen.no/no/tema/forbruker/gjeldsordning/livsoppholdssatser/id691824/

Dette er selvfølgelig til livsopphold, altså utenom husleie og strøm.

Her er en kalkulator fra SIFO så du får oversikt over hvordan det er regnet ut

http://www.hioa.no/Om-HiOA/Senter-for-velferds-og-arbeidslivsforskning/SIFO/Referansebudsjettet/Kalkulator

Hvem står lånet på? Står det på samboer så er han ansvarlig, men dere kan skrive husleiekontrakt som NAV bør/skal godta.

Strømmen virker riktig.

Som krikkert skriver så bør du ta kontakt med noen som har peiling og kan hjelpe deg i det virkelige liv. Blir litt vanskelig å gå til NAV og referere til denne tråden.

Jeg er ikke jurist eller ekspert, men har "forsket" litt på systemet. Som sagt så er 7.600,- for livsopphold helt innafor og de regner med samboer i form av at det er en del ting som blir delt mellom dere. Bil bryr ikke NAV seg om så sant det ikke er veldig viktig, hvis man har barn som trenger den type transport. Hvis man har sykdomer som gjør at man ikke kan bruke kolektivtransport så kan man også få diverse greier til bil, men da hadde du vært på trygd alerede(?). Ellers så får du dekket busskort hvis det er nødvendig med transport.

Husleia er som nevnt avhengig av en husleiekontrakt eller at du står på lånet. Et problem her er dog at når man får sosialstøtte eller penger av NAV så skal man ikke kunne fortsette å bo i et palass, man må tilpasse bosituasjonen pga. nøkternt som nevnt over.

Jeg vil si at 33.000,- i faste utgifter uten at mat er betalt virker som en sum dere kan få vesentlig nedover. Du nevner dog litt forbruksgjeld. Hvis denne gjelden er uhåndterbar og du rett og slett blir økonomisk ruinert pga. den så er gjeldsordning en ting. Da får du utbetalt det som er i linken over uten at du trenger å tenke på forbruksgjelden. Gjeldsordning er en fin ting, men vanskelig å få innvilget.

Du har noen valg og litt å tenke på, men ikke gå i gulvet pga. denne situasjonen. Norge tar vare på folk og selv om det kan virke som at du får lite penger så er det mer enn nok penger til å leve et verdig liv. Problemet her er vel hva folk mener er et verdig liv, med alt kjøpepress og den driten der så er det vanskelig å forstå at man kan leve uten det aller aller meste som er på reklamer rundomkring.

Lenke til kommentar

7600 i livsopphold virker noe høyt for en samboer. Samboersatsen er lavere enn for enslige.

Satsen for enslige er vel ca 6000 nå i Lillehammer, og Lillehammer har alltid ligget på gjennomsnittet.

Endret av Dragen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...