Gå til innhold

hvor langt?

lilfire

Anbefalte innlegg

ehh jeg skal overklokke litt men hvor mye?er n00b på dette...

asus p4p800 deluxe

p4 2.6Ghz 800Mhz bus

1024 ddr ram (hvordan overklokkes ram egentlig)

R9600 Pro (hvor langt kan jeg klokke det)

har bare vanlig vifte kjøling (standar vifter)...

noen som kan komme med noen forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Øk med 5 FSB når du klokker om gangen...enkelte klarer mer når de gjør det på den måten.

Last ned ett program som heter speedfan for å sjekke tempereaturen. Kommer temperaturen over 60, ville jeg klokka litt ned igjen, slik at den klarer å holde seg fra 55-60 MAX.

Du laster også ned ett program som heter Prime95. Det programmet er slik at det tester stabiliteten til CPU'en ved å kjøre den gjennom en rekke tunge og krevende kalkuleringer. Det programmet gjør også slik at du kan se nærmere hvor varm CPU'en din blir. Altså, det programmet bruker 100% av CPU, dermed blir CPU'en varm!

Du klokker først ved å stille på FSB helt til du kommer til ett punkt der det kommer en error i prime95, da er den ustabil. Det du kan gjøre da er enten å klokke litt ned igjen, eller klokke høyere. Skal du klokke høyere må du stille Vcore(Volten) på CPU'en. Standard er 1.46-1.52V. Når du stiller opp Vcoren, sliter du CPU'en litt mer, den blir også ett par grader varmere av å bare stille Vcore opp ett hakk uten å øke FSB. Du må aldri finne på å stille Vcore høyere enn 1.7V!! Å stille på Vcore gjør du på ditt eget ansvar. Det er en liten risiko for at den kan gå "under" når du stiller Vcoren, men allikevel er sjansen for at den kan ryke der.

Når du klokker CPU, klokker du også ramen...da må du stiller på ram divideren. Ta den helst på 1:1 når den kommer over ramens standard hastighet. Den står sikkert på 1:1 nå. Kommer ramen over standard hastighet, burde du begynne å tenke på å stille den på 5:4 f.eks, når du kjører ramen på 1:1, holer den seg synkronisert med CPU'en, altså, hvis CPU kjører på 250FSB(standar er 200), kjører også ramen på 250MHz*2=500MHz. Kan også prøve å ha divideren på 5:4...Nå vet jeg ikke hvilken ram du har da..kanskje du skulle ha fortalt meg hvor rask ramen din er?

Husk også at du må ta på AGP/PCI lock til 33MHz! Hvis ikke kan du mest sansynlig svi kort som står i AGP og PCI portene.

Alt dette gjøres i BIOS!

Endret av Gef
Lenke til kommentar

okey har vært i biosen nå og ja...kan skrive ned hva som stod der så kan noen (hvis noen gidder) si meg hva jeg skla stile på.....

Cpu External frequency (MHz) (200) (kan ikke stiles på)

Cpu frequency (266, 320, 400, Auto)

Agp/Pci Frequency (66.66/33.33, 72.73/36.36, 80.00/40.00)

Cpu VcoreVoltage (1,525V - 1,9500V, Auto)

DDR PerfenceVoltage (2.55, 2.65, 2.75, 2,85, Auto)

Agp VDDQ (1.5V, 1.6V. 1.7V. 1.8)

Kan og så stile in alt på auto og velge hvor mange % jeg skal oc (5, 10, 20, 30)

men det er vel bedre og gjøre det manuelt...noen som gidder el?

Lenke til kommentar
okey har vært i biosen nå og ja...kan skrive ned hva som stod der så kan noen (hvis noen gidder) si meg hva jeg skla stile på.....

Cpu External frequency (MHz)          (200)          (kan ikke stiles på)

Cpu frequency          (266, 320, 400, Auto)

Agp/Pci Frequency          (66.66/33.33,  72.73/36.36,  80.00/40.00)

Cpu VcoreVoltage           (1,525V - 1,9500V,  Auto)

DDR PerfenceVoltage          (2.55, 2.65, 2.75, 2,85, Auto)

Agp VDDQ          (1.5V, 1.6V. 1.7V. 1.8)

Kan og så stile in alt på auto og velge hvor mange % jeg skal oc (5, 10, 20, 30)

men det er vel bedre og gjøre det manuelt...noen som gidder el?

Cpu External frequency skal du stille på for å øke MHz'en til CPU'en din(Øk med 5FSB hver gang du klokker). Grunnen til at du ikke får stillt på dette er fordi du har en instilling på som sier at pc'en skal kjøre på den hastigheten som CPU er angitt som. Det tror jeg står på BY CPU. Den skal du stille på manual, slik at du selv kan stille Cpu External frequency.

Agp/Pci Frequency skal du sette på (66.66/33.33)

CPU core voltage skal bare stå på AUTO fåreløpig, kommer du til et punkt der CPU blir ustabil i klokkingen, hjelper det som regel at du stiller opp CPU core voltage, ville ikke gått høyere enn 1.7V.

DDR PerfenceVoltage: den rører du når du klokker ramen og tror det er den som fukker for deg i klokkingen. Der kan du bruker volten fullt, altså, ikke være redd med å ta 2.85V der

Agp VDDQ rører du ikke.

Cpu frequency: hmm...den har jeg aldri hatt på mine hk, bare ha den på Auto du ;)

Endret av Gef
Lenke til kommentar
Grunnen til at du ikke får stillt på dette er fordi du har en instilling på som sier at pc'en skal kjøre på den hastigheten som CPU er angitt som. Det tror jeg står på BY CPU. Den skal du stille på manual, slik at du selv kan stille Cpu External frequency.

finner ikke ut hvor det er det eneste jeg fant var "cofigure advance cpu settings" og der stod det

manufacturen: intel

brand string Intel® Pentium® 4 CPU 2.60GHz

Frequency: 2600MHz

Ratio status: locked

ratio actual value: 13

CPUID Maximum value limit: (Disabled, Enabled)

Hyper Threadig Techonlogy: (Disabled, Enabled)

det er det jeg fant om cpu i biosen...

btw:

under configure system frequency/voltage hvor det andre står står det også preformance mode: (auto, standar, turbo)

Og der jeg kan stile hvor mange prosent jeg vil oc er det også "manuel" som den står på nå ellers får jeg ikke stilt på noe...

Lenke til kommentar

når den står på manuel får jeg opp det jeg skrev først

Cpu External frequency (MHz) (200) (kan ikke stiles på)

Cpu frequency (266, 320, 400, Auto)

Agp/Pci Frequency (66.66/33.33, 72.73/36.36, 80.00/40.00)

Cpu VcoreVoltage (1,525V - 1,9500V, Auto)

DDR PerfenceVoltage (2.55, 2.65, 2.75, 2,85, Auto)

Agp VDDQ (1.5V, 1.6V. 1.7V. 1.8)

men får ikke stilt på Cpu External frequency

Lenke til kommentar

hmm biso update er no man ikke gjør feil.....ehh jeg har ikke gjort det før(el en gang for jeg ikke klarte det) så lurte på en ting.. hva menes med;

Please use the prepared boot disk to boot into DOS mode. Then, type in the following commands: afudos /i <Source Filename.Destination Filename> For example, afudos /ip4c800b.rom, <Source Filename.Destination Filename> refers to the fullname of the BIOS file. The following shows the procedure of BIOS refreshing. (Note: Please don't switch off or reboot the system during BIOS refreshing! By doing so, you will cause serious damage to your system.)

skjønnte ikke akurat det der...

Lenke til kommentar

Du må ha en ledig diskett som du lager om til en opstartsdiskett. Så rebooter du maskinen med oppstartsdisketten i, slik at den kommer inn i ett DOS modus, så må du skrive alt det der: afudos /i <Source Filename.Destination Filename>

;)

Endret av Gef
Lenke til kommentar
afudos /i <Source Filename.Destination Filename>

hva sakl jeg bytte ut "Source Filename.Destination Filename" med?

eksemplet viser jo

afudos /ip4c800b.rom

ip4c800b.rom? hva skla jeg skrive da...?

okey jeg er n00b men vil ikke fucke biosen :no:

Men MÅ jo oc :thumbup: og da MÅ jeg ha ny bios

Lenke til kommentar

Først skal du ta en blank diskett og lage den til BOOT diskett. Det gjør du ved å sette en blank diksett inni A:, trykke høyreklikk på stasjon A i min datamaskin, velg format, Create an MS-DOS startup disk, så trykker du start.

Så må du kopiere den BIOS fila innpå bootdisketten.

Så skal du restarte maskinen med den bootdisketten i floppyen. Da kommer du inn i et DOS mode der du skal få opp A:\

Når du har gjort det, skal du skrive:

>afudos /ip4c800b.rom

Altså, det vil stå slik som dette: A:\>afudos /ip4c800b.rom

Når den da er ferdig, restarter du maskinen uten disketten i floppy stasjonen. Så må du inn i BIOS for å stille.

;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...