lilfire Skrevet 5. desember 2003 Del Skrevet 5. desember 2003 ehh jeg skal overklokke litt men hvor mye?er n00b på dette... asus p4p800 deluxe p4 2.6Ghz 800Mhz bus 1024 ddr ram (hvordan overklokkes ram egentlig) R9600 Pro (hvor langt kan jeg klokke det) har bare vanlig vifte kjøling (standar vifter)... noen som kan komme med noen forslag? Lenke til kommentar
Gef Skrevet 5. desember 2003 Del Skrevet 5. desember 2003 (endret) Øk med 5 FSB når du klokker om gangen...enkelte klarer mer når de gjør det på den måten. Last ned ett program som heter speedfan for å sjekke tempereaturen. Kommer temperaturen over 60, ville jeg klokka litt ned igjen, slik at den klarer å holde seg fra 55-60 MAX. Du laster også ned ett program som heter Prime95. Det programmet er slik at det tester stabiliteten til CPU'en ved å kjøre den gjennom en rekke tunge og krevende kalkuleringer. Det programmet gjør også slik at du kan se nærmere hvor varm CPU'en din blir. Altså, det programmet bruker 100% av CPU, dermed blir CPU'en varm! Du klokker først ved å stille på FSB helt til du kommer til ett punkt der det kommer en error i prime95, da er den ustabil. Det du kan gjøre da er enten å klokke litt ned igjen, eller klokke høyere. Skal du klokke høyere må du stille Vcore(Volten) på CPU'en. Standard er 1.46-1.52V. Når du stiller opp Vcoren, sliter du CPU'en litt mer, den blir også ett par grader varmere av å bare stille Vcore opp ett hakk uten å øke FSB. Du må aldri finne på å stille Vcore høyere enn 1.7V!! Å stille på Vcore gjør du på ditt eget ansvar. Det er en liten risiko for at den kan gå "under" når du stiller Vcoren, men allikevel er sjansen for at den kan ryke der. Når du klokker CPU, klokker du også ramen...da må du stiller på ram divideren. Ta den helst på 1:1 når den kommer over ramens standard hastighet. Den står sikkert på 1:1 nå. Kommer ramen over standard hastighet, burde du begynne å tenke på å stille den på 5:4 f.eks, når du kjører ramen på 1:1, holer den seg synkronisert med CPU'en, altså, hvis CPU kjører på 250FSB(standar er 200), kjører også ramen på 250MHz*2=500MHz. Kan også prøve å ha divideren på 5:4...Nå vet jeg ikke hvilken ram du har da..kanskje du skulle ha fortalt meg hvor rask ramen din er? Husk også at du må ta på AGP/PCI lock til 33MHz! Hvis ikke kan du mest sansynlig svi kort som står i AGP og PCI portene. Alt dette gjøres i BIOS! Endret 5. desember 2003 av Gef Lenke til kommentar
lilfire Skrevet 5. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2003 Okey..thx Lenke til kommentar
lilfire Skrevet 11. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2003 okey har vært i biosen nå og ja...kan skrive ned hva som stod der så kan noen (hvis noen gidder) si meg hva jeg skla stile på..... Cpu External frequency (MHz) (200) (kan ikke stiles på) Cpu frequency (266, 320, 400, Auto) Agp/Pci Frequency (66.66/33.33, 72.73/36.36, 80.00/40.00) Cpu VcoreVoltage (1,525V - 1,9500V, Auto) DDR PerfenceVoltage (2.55, 2.65, 2.75, 2,85, Auto) Agp VDDQ (1.5V, 1.6V. 1.7V. 1.8) Kan og så stile in alt på auto og velge hvor mange % jeg skal oc (5, 10, 20, 30) men det er vel bedre og gjøre det manuelt...noen som gidder el? Lenke til kommentar
lilfire Skrevet 12. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2003 okey...ingen som gidder? Lenke til kommentar
Gef Skrevet 12. desember 2003 Del Skrevet 12. desember 2003 (endret) okey har vært i biosen nå og ja...kan skrive ned hva som stod der så kan noen (hvis noen gidder) si meg hva jeg skla stile på..... Cpu External frequency (MHz) (200) (kan ikke stiles på) Cpu frequency (266, 320, 400, Auto) Agp/Pci Frequency (66.66/33.33, 72.73/36.36, 80.00/40.00) Cpu VcoreVoltage (1,525V - 1,9500V, Auto) DDR PerfenceVoltage (2.55, 2.65, 2.75, 2,85, Auto) Agp VDDQ (1.5V, 1.6V. 1.7V. 1.8) Kan og så stile in alt på auto og velge hvor mange % jeg skal oc (5, 10, 20, 30) men det er vel bedre og gjøre det manuelt...noen som gidder el? Cpu External frequency skal du stille på for å øke MHz'en til CPU'en din(Øk med 5FSB hver gang du klokker). Grunnen til at du ikke får stillt på dette er fordi du har en instilling på som sier at pc'en skal kjøre på den hastigheten som CPU er angitt som. Det tror jeg står på BY CPU. Den skal du stille på manual, slik at du selv kan stille Cpu External frequency. Agp/Pci Frequency skal du sette på (66.66/33.33) CPU core voltage skal bare stå på AUTO fåreløpig, kommer du til et punkt der CPU blir ustabil i klokkingen, hjelper det som regel at du stiller opp CPU core voltage, ville ikke gått høyere enn 1.7V. DDR PerfenceVoltage: den rører du når du klokker ramen og tror det er den som fukker for deg i klokkingen. Der kan du bruker volten fullt, altså, ikke være redd med å ta 2.85V der Agp VDDQ rører du ikke. Cpu frequency: hmm...den har jeg aldri hatt på mine hk, bare ha den på Auto du Endret 12. desember 2003 av Gef Lenke til kommentar
lilfire Skrevet 12. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2003 Grunnen til at du ikke får stillt på dette er fordi du har en instilling på som sier at pc'en skal kjøre på den hastigheten som CPU er angitt som. Det tror jeg står på BY CPU. Den skal du stille på manual, slik at du selv kan stille Cpu External frequency. finner ikke ut hvor det er det eneste jeg fant var "cofigure advance cpu settings" og der stod det manufacturen: intel brand string Intel® Pentium® 4 CPU 2.60GHz Frequency: 2600MHz Ratio status: locked ratio actual value: 13 CPUID Maximum value limit: (Disabled, Enabled) Hyper Threadig Techonlogy: (Disabled, Enabled) det er det jeg fant om cpu i biosen... btw: under configure system frequency/voltage hvor det andre står står det også preformance mode: (auto, standar, turbo) Og der jeg kan stile hvor mange prosent jeg vil oc er det også "manuel" som den står på nå ellers får jeg ikke stilt på noe... Lenke til kommentar
lilfire Skrevet 12. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2003 ????hva skla jeg gjøre noen som gidder og bruke noen minuter på å ta seg tid til å svare.... Lenke til kommentar
Tåkelys Skrevet 12. desember 2003 Del Skrevet 12. desember 2003 I jumperfree Configuration skal du sette AI Overclock Tuner til Manual. Da får du vel opp flere valg? Lenke til kommentar
lilfire Skrevet 12. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2003 når den står på manuel får jeg opp det jeg skrev først Cpu External frequency (MHz) (200) (kan ikke stiles på) Cpu frequency (266, 320, 400, Auto) Agp/Pci Frequency (66.66/33.33, 72.73/36.36, 80.00/40.00) Cpu VcoreVoltage (1,525V - 1,9500V, Auto) DDR PerfenceVoltage (2.55, 2.65, 2.75, 2,85, Auto) Agp VDDQ (1.5V, 1.6V. 1.7V. 1.8) men får ikke stilt på Cpu External frequency Lenke til kommentar
lilfire Skrevet 13. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2003 Ingen som vet(gidder) hvordan jeg sakl få clocka? trenger jeg ny bios? er n00b hjelp meg litt her da... Lenke til kommentar
Gef Skrevet 13. desember 2003 Del Skrevet 13. desember 2003 Er du sikker på at det blir lagra når du velger manual? Hvis ikke, kan det nok hjelpe med nye BIOS. Lenke til kommentar
lilfire Skrevet 13. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2003 okey da laster jeg ned ny bios og tester med den... Lenke til kommentar
lilfire Skrevet 14. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2003 hmm biso update er no man ikke gjør feil.....ehh jeg har ikke gjort det før(el en gang for jeg ikke klarte det) så lurte på en ting.. hva menes med; Please use the prepared boot disk to boot into DOS mode. Then, type in the following commands: afudos /i <Source Filename.Destination Filename> For example, afudos /ip4c800b.rom, <Source Filename.Destination Filename> refers to the fullname of the BIOS file. The following shows the procedure of BIOS refreshing. (Note: Please don't switch off or reboot the system during BIOS refreshing! By doing so, you will cause serious damage to your system.) skjønnte ikke akurat det der... Lenke til kommentar
Gef Skrevet 14. desember 2003 Del Skrevet 14. desember 2003 (endret) Du må ha en ledig diskett som du lager om til en opstartsdiskett. Så rebooter du maskinen med oppstartsdisketten i, slik at den kommer inn i ett DOS modus, så må du skrive alt det der: afudos /i <Source Filename.Destination Filename> Endret 14. desember 2003 av Gef Lenke til kommentar
lilfire Skrevet 15. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2003 afudos /i <Source Filename.Destination Filename> hva sakl jeg bytte ut "Source Filename.Destination Filename" med? eksemplet viser jo afudos /ip4c800b.rom ip4c800b.rom? hva skla jeg skrive da...? okey jeg er n00b men vil ikke fucke biosen Men MÅ jo oc og da MÅ jeg ha ny bios Lenke til kommentar
Gef Skrevet 15. desember 2003 Del Skrevet 15. desember 2003 kan du gi meg en link til hvor det står hvordan du skal flashe? Lenke til kommentar
Gef Skrevet 17. desember 2003 Del Skrevet 17. desember 2003 Først skal du ta en blank diskett og lage den til BOOT diskett. Det gjør du ved å sette en blank diksett inni A:, trykke høyreklikk på stasjon A i min datamaskin, velg format, Create an MS-DOS startup disk, så trykker du start. Så må du kopiere den BIOS fila innpå bootdisketten. Så skal du restarte maskinen med den bootdisketten i floppyen. Da kommer du inn i et DOS mode der du skal få opp A:\ Når du har gjort det, skal du skrive: >afudos /ip4c800b.rom Altså, det vil stå slik som dette: A:\>afudos /ip4c800b.rom Når den da er ferdig, restarter du maskinen uten disketten i floppy stasjonen. Så må du inn i BIOS for å stille. Lenke til kommentar
Tåkelys Skrevet 17. desember 2003 Del Skrevet 17. desember 2003 (endret) En annen lett måte å flashe biosen på, er å trykke Alt +F2 i POST. Da flasher den automatisk fra disketten, eller du kan bruke ASUS Update, som gjør alt fra windows. Alt dette står lett forklart i manualen til hovedkortet Endret 17. desember 2003 av Cola-boks Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå