Gå til innhold

MINITEST: 3 gratis kryssplattform kodeeditorer: Atom, Brackets og VSCode

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Angående Brackets, så er denne altså Adobes greie, og det er nå den integrerte kodeeditoren i Dreamweaver CC 2017. Det meste som artikkelen påpeker Brackets mangler, har den i Dreamweaver. Den er på ingen måte begrenset til html-programmering og strikk i strid med den populære oppfatningen er Dreamweaver heller ikke fokusert rundt visuell programmering. Vi bruker Dreamweaver til et system med mange tusen filer og da utelukkende i code view. Nå er også git-integrasjon kommet i preview-versjon.

Men Dreamweaver er som kjent langt fra gratis. Laaangt fra gratis. I overkant langt fra gratis, og dette er den viktigste grunnen til at vi stadig vurderer å bruke noe annet. Men serverhåndteringa i Dreamweaver har vært såpass mye bedre enn de alternativene vi kjenner at vi fortsetter å betale enn så lenge.

Lenke til kommentar

Det som er "litt" viktig, som dere dropper å nevne, er at en teksteditor faktisk kan vise ... tekst.

Både Atom og Brackets er basert på Chrome, og har dermed en ubrukelig font-rendering, som, i tillegg til å gi uakseptabelt uklar tekst, ikke støtter noen annen subpiksel-rendering enn rgb. De er altså diskvalifisert i første runde.

De er også treige. Skriver jeg i dem, så kommer det jo på en måte "med en gang", men det føles ikke helt bra likevel. Skriver jeg en setning i Atom, og så bytter direkte over gedit, er det som om bokstavene kommer før jeg trykker på tasten. Altså var det noe lag i Atom. Det gjelder for øvrig også på websider i Chrome. Det oppleves som om jeg skriver på 30 fps i stedet for 60.

Fordi programmene er basert på web, driter de også i alle de andre innstillingene mine, som f.eks. at cursor blink er av.

VSCode ser ut til å være basert på samme teknologi.

Når produsentene ikke klarer å få disse tingene rett, hva skal jeg tro om resten av programmet? Ubrukelig er det uansett.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det er kanskje litt på siden av diskusjonen, men det er veldig praktisk med https://c9.io hvis man eksperimenterer med mye forskjellig. Det blir det rotete å basere seg på å installere alt lokalt. Det samme grensesnittet kan brukes over ssh til servere.

Ellers, så er Sublime ikke gratis, men superdigg og relativt rimelig over tid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...