torest Skrevet 30. mai 2017 Del Skrevet 30. mai 2017 Lydløst svar på cruiseturismens største miljøproblem.Her er skipet som ikke etterlater seg et lokk av eksos over norske fjorder Lenke til kommentar
Odd Solberg Skrevet 30. mai 2017 Del Skrevet 30. mai 2017 Vi må få påplass løsninger for nullutlipp i fjornene fort som svint. De mange spedbarnslungene langs fjorden kan ikke vente på noen løsning, vi voksne har ansvar for å fikse dette straks. Staten må inn med krav, pisk og gullrot. Vi må tilby intensivordninger som muliggjør videre turisme til fjornene, som vi forvalter bruken av. Cruice skipene må forvises fra Norske fjorder, og folk må fraktes inn med batterielektriske båter. Lager noen et cruiceskip som kan kjøre på batteri inn og ut av fjorden må det få all landstrømmen det trenger. Vi må gi kraftige intensiver for Norske skipsbyggere mot produksjon og utvikling av fullelektriske batteriskip i alle former og fasonger. Spedbarnet vi må redde lungene til langs de Norske fjordnene trenger fremtidige arbeidsplasser, batterielektrisk skipsfart er Norges neste gullgruve, hvis vi vil. 1 Lenke til kommentar
OHSOCPPS Skrevet 30. mai 2017 Del Skrevet 30. mai 2017 Finnes det forskningsrapporter på skadene cruisetrafikken har påført fjordene på Vestlandet siden dette er et gjennomgående tema? Hvor er de synlige skader så langt og er de eventuelt reverserbare? Når mange har så sterke meninger om dette så må der være underbygd av fakta. 1 Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 30. mai 2017 Del Skrevet 30. mai 2017 (endret) Holder på å bestille bilett, for å følge båten Flåm-Gudvangen. Minimalisme og natur er jo en fin tilpassning. https://booking.visitflam.com/no/se-gjore/a1064754/fjord-cruise-nærøyfjord/showdetails Endret 30. mai 2017 av Halvor Sølvberg- the MOV Lenke til kommentar
Gjest Slettet+921324 Skrevet 30. mai 2017 Del Skrevet 30. mai 2017 Finnes det forskningsrapporter på skadene cruisetrafikken har påført fjordene på Vestlandet siden dette er et gjennomgående tema? Hvor er de synlige skader så langt og er de eventuelt reverserbare? For en stund siden leste jeg at store kloakkutslipp fra skip i fjordene forstyrret økosystem. Husker ikke kilden på dette, men tror det ble opprettet forbudssoner for utslipp av kloakk i etterkant av "avsløringen". Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 30. mai 2017 Del Skrevet 30. mai 2017 (endret) Finnes det forskningsrapporter på skadene cruisetrafikken har påført fjordene på Vestlandet siden dette er et gjennomgående tema? Hvor er de synlige skader så langt og er de eventuelt reverserbare? For en stund siden leste jeg at store kloakkutslipp fra skip i fjordene forstyrret økosystem. Husker ikke kilden på dette, men tror det ble opprettet forbudssoner for utslipp av kloakk i etterkant av "avsløringen". Opphengt på kai ville følgende plakat med påskrift gitt fine resultater:"Er De en Turist som betaler andre for utslepp av kloakk i eiget badevatn", med bilde av Asiatiske unger som bader i egen kloakk. Endret 30. mai 2017 av Halvor Sølvberg- the MOV Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 30. mai 2017 Del Skrevet 30. mai 2017 (endret) Vi må få påplass løsninger for nullutlipp i fjornene fort som svint. De mange spedbarnslungene langs fjorden kan ikke vente på noen løsning, vi voksne har ansvar for å fikse dette straks. Staten må inn med krav, pisk og gullrot. Vi må tilby intensivordninger som muliggjør videre turisme til fjornene, som vi forvalter bruken av. Cruice skipene må forvises fra Norske fjorder, og folk må fraktes inn med batterielektriske båter. Lager noen et cruiceskip som kan kjøre på batteri inn og ut av fjorden må det få all landstrømmen det trenger. Vi må gi kraftige intensiver for Norske skipsbyggere mot produksjon og utvikling av fullelektriske batteriskip i alle former og fasonger. Spedbarnet vi må redde lungene til langs de Norske fjordnene trenger fremtidige arbeidsplasser, batterielektrisk skipsfart er Norges neste gullgruve, hvis vi vil. Elektrisk fremdrift er fremtiden. Både på land og til sjøs ( og i luft?), både på grunn av lokal forurensning, lydforurensning, og kortreist drivstoff. Batteri-elektrisk der det er mulig. Hydrogen-elektrisk der kjørelengde tilsier at dette er den beste løsningen. Effektivitet er en ting, men praktisk hensiktsmessighet og kjørelengde en annen. På en lang-ferje vil vel brenselceller og Hydrogentank ta omtrent samme plass som en dieselmotor, drivstofftank og pipe. Og kanskje også redusere størrelsen på batteriet. Strøm og/eller Hydrogen kan produseres kortreist i en fjordarm med fossefall. Sogn og Fjordane kan få sin første hydrogendrevne passasjerbåt allerede i 2021. Det kom frem under ZEROs maritime konferanse i Oslo. Forbruk på 389 kg hydrogen pr. dag. Fordelene er der slik som store drivstoff besparelser m.fl. http://24hydrogen.com/hydrogennews.html Trøndelag fylkeskommune går i spissen for å utvikle framtidas hurtigbåter. Visjonen er verdens første utslippsfri hurtigbåt. https://www.trondelagfylke.no/2017/05/trondelag-onsker-hurtigbater-verden-sett/ Endret 30. mai 2017 av Fri diskusjon og kunnskap Lenke til kommentar
H71L0EY7 Skrevet 1. juni 2017 Del Skrevet 1. juni 2017 Finnes det forskningsrapporter på skadene cruisetrafikken har påført fjordene på Vestlandet siden dette er et gjennomgående tema? Hvor er de synlige skader så langt og er de eventuelt reverserbare? For en stund siden leste jeg at store kloakkutslipp fra skip i fjordene forstyrret økosystem. Husker ikke kilden på dette, men tror det ble opprettet forbudssoner for utslipp av kloakk i etterkant av "avsløringen". De som er absolutt verstingene er de gamle fergene som går i disse fjordene. De har ingen eksosrensing, kloakken går rett i fjorden og de er eldgamle. Disse går hele dagen og det er mange av dem. Det er disse som bør angripes først og fremst. Cruiseskipene har eksosrensing, slipper ikke ut hverken spillvann eller kloakk i fjordene. Dette er en myte som cruisemotstanderne bare fremsetter. Der finnes kun none veldig få cruiseskip som er gamle og disse er under utfasing. Lenke til kommentar
Avisanda Skrevet 17. august 2017 Del Skrevet 17. august 2017 Nullutslipp av eksos er bra. Men er det greit at man slipper kloakken fra skipet rett til sjøs? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå