Gå til innhold

Tundra 1555p Vs Whitebox CL50


Hombre

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe meg en bærbar, og står (inntill videre) mellom Tundra 1555p og Whitebox CL50. Noen som har noen erfaringer med de? Jeg trenger den til skolebruk og derfor er støynivået viktig, noe som har fått meg til å helle mot tundra'n. Hvordan støyer whitebox'n?

 

Annet viktig som bør vektlegges?

 

 

 

http://www.whitebox.no/default.asp?Action=...ify&nComputer=9

http://www.psdata.no/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har bare erfaring fra CL50, og denne er så godt som lydløs. Til vanlig skolebruk, internett o.l så starter viften veldig sjeldet - jeg vil nesten si at det er imponerede å i det hele tatt få viften til å starte ved "vanlig bruk".

 

I spill - CS, CM 03/04, Hitman 2, Allied Assualt og Unreal Tournament så går viften med jevne mellomrom.

 

Anbefales! :yes:

Endret av EZAccess
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Har også en CL50. Hjemme bruker jeg den for det meste som en stasjonær maskin med ekstern skjerm, tastatur og mus. Det funker den utmerket til.

 

Tundra 1555p:

+ Tynn

+ Lett

+ OS inkludert

- XGA skjerm

- Integrert Skjermkort

 

Whitebox CL50:

+ Tynn

+ Lett

+ Rask harddisk

+ SXGA+ skjerm

+ Dedikert skjermminne

- Selges uten OS

 

Bør også nevnes at prosessoren på CL50 er litt kjappere.

 

Kan ikke annet enn å anbefale CL50.

 

Merk: Når jeg sier at begge er tynne og lette mener jeg i forhold til andre maskiner i samme prisklasse.

Lenke til kommentar
<kortet ned>

 

Whitebox CL50:

+ Tynn

+ Lett

+ Rask harddisk

+ SXGA+ skjerm

+ Dedikert skjermminne

- Selges uten OS

 

<kortet ned>

Det at CL50 KAN kjøpes uten operativsystem er vel mer en + for valgfrihet og mulighet for et "prisavslag" (om du har et passende operativystem tilgjengelig fra før...: la oss for eksempel si en Linux-distro...!).

 

Mvh kjello2 (jeg har skiftet brukernavn, det nye er ponke)

Endret av kjello2
Lenke til kommentar
Tundra 1555p:

- XGA skjerm

ser ikke dette som noe minus dersom man skal bruke maskinen mye til skriving. jeg valgte xga i stedet for SXGA+ nettopp derfor.

 

videre bør du ta hensyn til support og garanti, tundraen har 2 års og psdata er kjent for god service. Det samme kan ikke sies om det andre firmaet da det ikke er like "gjennomtestet" + se innlegg her på forumet.

 

Fattern har tundra og viften går ganske ofte når man kjører 3D programmer. har ikke sett noen viftekontroll-program til den (mulig det finnes, eller det kan vel skrives) slik som jeg har til min dell500m.

 

en annen maskin du kan vurdere er jo Fujitsu Siemens Lifebook C1110 eller dens mer hjemmebruker-bror amilo m (har bl.a firewire som lifebook ikke har).

 

Det er 3 års garanti på Fujitsu Siemens, det er solide maskiner og selges av respekterte nettbutikker (komplett/mpx bl.a)

 

http://www.barbara.no/art.php?artikkelid=1927

Endret av heraldo
Lenke til kommentar

Hovedforskjellen mellom disse maskinene ligger vel i grafikk delen. Tundraen har delt grafikkminne mens Whitebox har dedikert grafikkminne samt ATI grafikk. Jeg er også på jakt etter en bærbar pc, men har dessverre "gått meg vill" i mylderet av modeller. Er blitt mer usikker nå en før jeg begynte å lete..... Har en 2 år gammel Toshiba Portege 4000 som jeg bruker i jobben og den er jeg veldig fornøyd med. Men jeg synes Toshiba er litt i dyreste laget skal du ha en kraftig og lett maskin.

 

Jeg er litt usikker på dette med grafikken, vil Tundraen med delt grafikk minne holde til videoredigering i Premiere? Video redigering har vel like mye med prosessoren å gjøre vist ikke jeg tar helt feil. Jeg skal IKKE bruke maskinen til spilling. Kun internett og vanlige office programmer.

Lenke til kommentar

Om jeg forstår rett så mener du det er bedre med det dedikerte grafikkminne og ati grafikk som whitebox'n har?

Whitebox virker jo også som en kraftigere maskin, og eneste bakdelen så vidt jeg ser er endel skepsis til firmaet Whitebox, men samtidig også mange positive tilbakemeldinger.

 

Egil

Lenke til kommentar
Om jeg forstår rett så mener du det er bedre med det dedikerte grafikkminne og ati grafikk som whitebox'n har?

Grafikk på Tundra er ubrukelig til spill. Dedikert vil si at maskinen har eget skjermkort, det har ikke Tundra, hvor sistnevnte deler skjermkortram med ram'en på maskinen.

 

Whitebox'en er en mye bedre maskin. Whitebox skal også være en god butikk med grei service, selv om den er mindre.

 

Jeg ville gått for Whiteboxen.

Lenke til kommentar

Jeg er i den samme knipa som ovenfor. Skal ha Centrino, bra skjerm, ok minne etc, etc. Jeg kjøpte en ECS 551 med top-specs, men sendte den tilbake. Fant for sent den testen some ligger på Barbara, og hørte på din side. Nå ser det ut til at Whitebox CL 50 seiler opp som aktuelt. Det jeg lurer på, er om noen har vært borti Dolce? De har nøyaktig den samme greia som Whitebox, men tilbyr også en maskin de påstår er bedre: 15,4 wide skjerm, 4-5 timer drift, 1,6 Ghz og bare 2,4 kg. For godt til å være sant? :dontgetit:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Jeg er i den samme knipa som ovenfor. Skal ha Centrino, bra skjerm, ok minne etc, etc. Jeg kjøpte en ECS 551 med top-specs, men sendte den tilbake. Fant for sent den testen some ligger på Barbara, og hørte på din side. Nå ser det ut til at Whitebox CL 50 seiler opp som aktuelt. Det jeg lurer på, er om noen har vært borti Dolce? De har nøyaktig den samme greia som Whitebox, men tilbyr også en maskin de påstår er bedre: 15,4 wide skjerm, 4-5 timer drift, 1,6 Ghz og bare 2,4 kg. For godt til å være sant? :dontgetit:

Har du link?

 

15,4" wide på 2.4 kg. Neppe.

Lenke til kommentar

Dette er i alle fall hva Pcland/dolce sier:

 

her er den beste centrino laptopen vi kan tilby pluss tilbehør.

>

> Basis oppsett Centrino Mobile 1.6GHz

> 60GB Harddisk(4200RPM)

> 512MB DDR RAM

> 15,4"widescreen

> ATI Radeon 9000 - 64MB

> Combo DVD/CDRW

> Trådløst nettverk A+B

> Internt 10/100 Nettverkskort

> Internt 56k modem

> 3X USB - Firewire - IrDA - SVHS

> Integrert digitalt videokamera

> Bæreveske

> 2års garanti

>

> pris. 11999,- eksl.mva

>Hei. batterilevetiden er på opp til 5 timer. og den veier ca 2,4 kilo.

 

> Her ha du litt og se på.

>

> Hilsen Dolce Shopping

 

Dette er altså hva de skriver i går. Noen kommentarer?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Dette er i alle fall hva Pcland/dolce sier:

 

her er den beste centrino laptopen vi kan tilby pluss tilbehør.

>

> Basis oppsett Centrino Mobile 1.6GHz

> 60GB Harddisk(4200RPM)

> 512MB DDR RAM

> 15,4"widescreen

> ATI Radeon 9000 - 64MB

> Combo DVD/CDRW

> Trådløst nettverk A+B

> Internt 10/100 Nettverkskort

> Internt 56k modem

> 3X USB - Firewire - IrDA - SVHS

> Integrert digitalt videokamera

> Bæreveske

> 2års garanti

>

> pris. 11999,- eksl.mva

>Hei. batterilevetiden er på opp til 5 timer. og den veier ca 2,4 kilo.

 

> Her ha du litt og se på.

>

> Hilsen Dolce Shopping

Dette er altså hva de skriver i går. Noen kommentarer?

 

Centrino Mobile 1.5GHz

60GB Harddisk(4200RPM)

512MB DDR RAM

15.1"SXGA (1400*1050)

ATI Radeon 9000 - 64MB

Combo DVD/CDRW

Trådløst nettverk A+B

Internt 10/100 Nettverkskort

Internt 56k modem

3X USB - Firewire - IrDA - SVHS

Bæreveske

2års garanti

 

Det er på Whitebox sin CL50. Prisen er også den samme. Det var litt mistenkelig. Har du link til sidene deres?

 

Edit: Logisk nok var det dolce.no. Ikke rart specsa står listet opp på samme måte; begge selger jo Compal maskiner.

Endret av Slettet+9817234daf
Lenke til kommentar

La oss rydde opp i dette: Whitebox har ikke noen 15,4 Wide, men en CL 50 med 15,1 skjerm.

Dolce, som selges på Pcland sier de har en 15,4 wide, og vi får tro dem på det, men det er IKKE den som det står bilde av på nettet. I alle fall står det ikke 15,4 der. Det jeg egentlig lurer på er hvor de har fått tak i en 15,4 wide? Fabrikken som lager CL maskinene ser jo ikke ut til å ha en slik i sitt sortiment.

Lenke til kommentar
www.pcland.no, men den står ikke der. Jeg fikk nettopp en mail fra dem der de bekrefter at det er lik en Zepto, men at de har wide i tillegg. Jeg driver og spør dem om de kan skaffe 5400 rpm 60 gb harddisk. Vi får se hva som skjer.

Jeg tror det sitter for mange useriøse/uerfarne folk på dette forumet, og forteller om sine egne meninger som blir betraktet som fakta når det gjelder valg av barbær maskin! Jeg har lest utrolig mye om ECS Green 551 maskinen, både på dinside, barbara, pcworld og andre sider. Jeg kan ikke si noe negativt med maskinen, jeg bruker den som desktop-erstatter, og den egner seg veldig bra til spill, internett og alt det andre vanlige brukere har behov for! Selv har jeg 1GB ram, 1.5 mhz centrino, 60 gb hd (5400) og er kjempe fornøyd! Jeg kjører på flere spill oppløsning på 1400x1050 uten at det hakker i det hele tatt, og det er ikke så vanlig på en bærbar siden de ikke er like kraftige som stasjonære. Prisen jeg betalte var 14000 med bæreveske og 54 mbs PCMCIA trådløsnettverkskort. Maskinen er heller ikke tung å ta med seg, og det at det kommer noen lyder fra tastaturen er ikke så sjenerende, det er ikke no som jeg bryr meg om i alle fall! Jeg vil råde alle som har vurdert å kjøpe denne maskinen om å gå til butikken og ta en titt på den, ikke ta til dere alt som kommere på dette forumet! Mange av dere er jo vanlige pc-brukere akkuratt sånn som meg selv, og jeg ble også påvirket at disse forumene, før jeg så maskinen hos en venn på skolen, og bestemte meg for å kjøpe den!

Endret av n0nick
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...