Gjest Bruker-95147 Skrevet 3. august 2017 Del Skrevet 3. august 2017 Fraværet av bevissthet om at man skal dø, gjør at man påfører seg selv og andre lidelse? Det er jo interessant, utdyp gjerne. Jeg kan ikke finne den konklusjonen i det jeg skriver .. men likevel kan jeg si at hvis man ikke tar eks. fysisk smerte som en personlig straff eller noe annet, står bare ren smerte tilbake, og det minsker følelsen av å være den som lider. Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093 Skrevet 3. august 2017 Del Skrevet 3. august 2017 (endret) Du tror du er vis fordi du er gammel metta. Men det er bare i dine illusjoner du er vis. Endret 3. august 2017 av medlem-329093 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 3. august 2017 Del Skrevet 3. august 2017 (endret) Du tror du er vis fordi du er gammel metta. Men det er bare i dine illusjoner du er vis. Jeg er ganske sikker på at du neppe forstår hvorfor konklusjonen er helt presis .. Endret 3. august 2017 av Bruker-95147 Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 3. august 2017 Del Skrevet 3. august 2017 Fraværet av bevissthet om at man skal dø, gjør at man påfører seg selv og andre lidelse? Det er jo interessant, utdyp gjerne. Jeg kan ikke finne den konklusjonen i det jeg skriver .. men likevel kan jeg si at hvis man ikke tar eks. fysisk smerte som en personlig straff eller noe annet, står bare ren smerte tilbake, og det minsker følelsen av å være den som lider. Det er interessant det der. Hans-Wilhelm Steinfeld omtaler i en av sine bøker en tidligere sovjetisk dissident som hadde funnet ut omtrent det samme i KGBs torturkamrene. Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093 Skrevet 4. august 2017 Del Skrevet 4. august 2017 Bare du lirer av deg noen ord kamuflert som setninger med mening så tror du at du er bedre enn alle andre metta. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 4. august 2017 Del Skrevet 4. august 2017 Jeg er vel mer presist akkurat hva du vil jeg skal være, og det aksepterer jeg som din rett til å ha Jeg tror ikke jeg er bedre enn deg, eller verre, eller det samme Lenke til kommentar
G Skrevet 8. august 2017 Del Skrevet 8. august 2017 (endret) Her er et sitat av Friedrich Nietzsche, som er ganske passende: Doubt as sin. - Christianity has done its utmost to close the circle and declared even doubt to be sin. One is supposed to be cast into belief without reason, by a miracle, and from then on to swim in it as in the brightest and least ambiguous of elements: even a glance towards land, even the thought that one perhaps exists for something else as well as swimming, even the slightest impulse of our amphibious nature- is sin! And notice that all this means that the foundation of belief and all reflection on its origin is likewise excluded as sinful. What is wanted are blindness and intoxication and an eternal song over the waves in which reason has drowned.Daybreak, s. 89 Endret 8. august 2017 av G Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093 Skrevet 9. august 2017 Del Skrevet 9. august 2017 t. tror han er guddommelig Lenke til kommentar
RWS Skrevet 9. august 2017 Del Skrevet 9. august 2017 Jeg er vel mer presist akkurat hva du vil jeg skal være, og det aksepterer jeg som din rett til å ha Jeg tror ikke jeg er bedre enn deg, eller verre, eller det samme Du burde reist til et kloster du... På ordentlig Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 10. august 2017 Del Skrevet 10. august 2017 Jeg er vel mer presist akkurat hva du vil jeg skal være, og det aksepterer jeg som din rett til å ha Jeg tror ikke jeg er bedre enn deg, eller verre, eller det samme Du burde reist til et kloster du... På ordentlig Kloster løser intet som ikke går an å løse utenfor den typen settingen. Hadde litt planer for noen år siden, men de gikk over av seg selv. Og ellers kan man jo besøke klosteret så mye en vil. Lenke til kommentar
G Skrevet 18. oktober 2017 Del Skrevet 18. oktober 2017 Jeg kom over en ny kilde som viser at tiende var en romersk greie. Dette passer forresten veldig bra med at en av de romerske keiserne var den jesusen som Det nye testamentet skrev om, med sin vri. Her er det om tiende: «Romas navn er knyttet til hat, og romerske tributter, tiende og skatter er dødens instrumenter», skriver den romerske politikeren og forfatteren Cicero med stor oppgitthet. Kilde: http://historienet.no/sivilisasjoner/romerriket/asias-grusomme-giftkonge-drepte-80-000-romere Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 19. oktober 2017 Del Skrevet 19. oktober 2017 (endret) Jeg kom over en ny kilde som viser at tiende var en romersk greie. Dette passer forresten veldig bra med at en av de romerske keiserne var den jesusen som Det nye testamentet skrev om, med sin vri. Her er det om tiende: «Romas navn er knyttet til hat, og romerske tributter, tiende og skatter er dødens instrumenter», skriver den romerske politikeren og forfatteren Cicero med stor oppgitthet. Kilde: http://historienet.no/sivilisasjoner/romerriket/asias-grusomme-giftkonge-drepte-80-000-romere Er vel ikke akkurat det kilden din sier. Tiende var et hebraisk konsept lenge før romerriket (sjekk GT), antakelig i rikene rundt Israel også vil jeg tippe. Endret 19. oktober 2017 av Aiven Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 19. oktober 2017 Del Skrevet 19. oktober 2017 Bare du lirer av deg noen ord kamuflert som setninger med mening så tror du at du er bedre enn alle andre metta. Så dyp er han ikke. Jeg er ikke enig med ham i alt, men med litt over snittet kunnskap om religion er han nokså lett å lese. Ikke sett deg til doms på temaer du er ny på, det er et godt generelt råd. Lenke til kommentar
Imlekk Skrevet 19. oktober 2017 Del Skrevet 19. oktober 2017 (endret) Jeg kom over en ny kilde som viser at tiende var en romersk greie. Dette passer forresten veldig bra med at en av de romerske keiserne var den jesusen som Det nye testamentet skrev om, med sin vri. Her er det om tiende: «Romas navn er knyttet til hat, og romerske tributter, tiende og skatter er dødens instrumenter», skriver den romerske politikeren og forfatteren Cicero med stor oppgitthet.Kilde: http://historienet.no/sivilisasjoner/romerriket/asias-grusomme-giftkonge-drepte-80-000-romere Er vel ikke akkurat det kilden din sier. Tiende var et hebraisk konsept lenge før romerriket (sjekk GT), antakelig i rikene rundt Israel også vil jeg tippe.Her har nok Aiven et godt poeng. Hvis du vil se på hvordan romerne påvirker Bibelen er nok et bedre eksempel hvordan den greske og romerske ideen om en god død fikk forfatteren av Lukasevangeliet (som neppe var Lukas...) til å tilpasse korsfestelsen i markusevangeliet for å appellere til romerne. Edit: ...kanskje. Alt som går på gammel historie med så dårlig kildegrunnlag blir selvfølgelig litt spekulativt. Endret 19. oktober 2017 av Imlekk Lenke til kommentar
G Skrevet 19. oktober 2017 Del Skrevet 19. oktober 2017 (endret) Jeg kom over en ny kilde som viser at tiende var en romersk greie. Dette passer forresten veldig bra med at en av de romerske keiserne var den jesusen som Det nye testamentet skrev om, med sin vri. Her er det om tiende: «Romas navn er knyttet til hat, og romerske tributter, tiende og skatter er dødens instrumenter», skriver den romerske politikeren og forfatteren Cicero med stor oppgitthet. Kilde: http://historienet.no/sivilisasjoner/romerriket/asias-grusomme-giftkonge-drepte-80-000-romere Er vel ikke akkurat det kilden din sier. Tiende var et hebraisk konsept lenge før romerriket (sjekk GT), antakelig i rikene rundt Israel også vil jeg tippe. Ok, beklager at jeg tok noe som jeg ikke la til kildelenke for i innlegget mitt og tilførte som en sammenlikning. Den delen som jeg ettermarkerte med blå her i dette innlegget. Her er kilden til den påstanden. Husker ikke om det var i denne tråden eller en annen religiøs tråd jeg viste denne youtube-video i, for uker/måneder siden: https://www.youtube.com/watch?v=HS0WSEuousE Den historielenken jeg viste til viser misnøyen overfor romerne, som jo også Youtube-video viser noe om: http://historienet.no/sivilisasjoner/romerriket/asias-grusomme-giftkonge-drepte-80-000-romere (gjentakelse av lenke) Endret 19. oktober 2017 av G Lenke til kommentar
G Skrevet 19. oktober 2017 Del Skrevet 19. oktober 2017 (endret) Dessuten ihvertfall for Norges del, så ble tiende innført etter at Det nye testamentet ble skrevet. Jeg er da klar over at det ikke fjerner tiendeargumentet i fra Det gamle testamentet: https://no.wikipedia.org/wiki/Tiende I Norge ble tiende innført under Sigurd Jorsalfares styre (1103–1130). Skatten påbød alle å betale 1/10 av sitt innkomme til kirken. Tienden ble så fordelt med 1/4-part hver på kirke, biskop, prest og fattige. In Christianity, some interpretations of Biblical teachings conclude that although tithing was practiced extensively in the Old Testament, it was never practiced or taught within the first-century Church. Instead, the New Testament scriptures are seen as teaching the concept of "freewill offerings" as a means of supporting the church: 1 Corinthians 16:2, 2 Corinthians 9:7. Also, some of the earliest groups sold everything they had and held the proceeds in common to be used for the furtherance of the Gospel: Acts 2:44-47, Acts 4:34-35. Further, Acts 5:1-20 contains the account of a man and wife (Ananias and Sapphira) who were living in one of these groups. They sold a piece of property and donated only part of the selling price to the church but claimed to have given the whole amount and immediately fell down and died when confronted by the apostle Peter over their dishonesty. Kilde: https://en.wikipedia.org/wiki/Tithe Sett i perspektiv, så gir Ananias penger fra salget, som jo skulle være en frivillig ordning, men det er liksom ikke godt nok. Kirken vil ha mer, så derfor historien om Ananias og Sapphira !? For virkelig å sementere et eksempel for ettertiden. Typisk hvordan romerne sementerte mye på den tid. F.eks. så har man begrepet desimere i fra romernes militære rekker. Altså at man dreper hver tiende soldat, for å få bukt med rot, svik og avhoppere i de militære soldatenes rekker. Det er jo litt besnærlig at det er snakk om hver tiende soldat, selv om det da ikke automatisk gir noen god relasjon mot tiende-bruken å vise til da. Og i videoen vist ovenfor, så ser man at Piso Flavius er en militærleder av svært høy rang. Så kanskje ikke umulig at forkjærligheten for 10 % var dominerende i det romerske militæret. Og nå må du huske at video viser at Jesus var en militærleder, eller snarere at militærlederen framstilles som Jesus i Det nye testamentet. Påstanden i video er at Jesus ble diktet opp for å holde kontroll over den jødiske religionen. Med andre ord et taktisk militært sjakktrekk ! Så dersom man ser tiende i fra en ny vinkling, altså som ytterligere nok en form for beskatning i det romerkse imperiet, så.. Romerne var jo svært glad i beskatning. Og vips, så behøver man ikke en annen forklaring enn at romerne lånte begrepet tiende til å innføre ytterligere beskatning overfor befolkningen sin. Derfor så ble tiende sementert også i Det nye testamentet !? Endret 19. oktober 2017 av G Lenke til kommentar
Imlekk Skrevet 19. oktober 2017 Del Skrevet 19. oktober 2017 @G: Videoer på YouTube er ikke overbevisende i flat jord-tråden. Hvorfor skal vi legge vekt på din, når den fremmer en rimelig søk hypotese? Lenke til kommentar
G Skrevet 19. oktober 2017 Del Skrevet 19. oktober 2017 (endret) Ok, greit det. Men tittelen bærer: "hva er da så farlig med å tro på denne Gud for menneskehetens og samholdets skyld?" Et simpelt svar på trådentittelens spørsmål ville jo være at det hele er en konspirasjon om å hjernevaske folk (det er en farlig prosess). Og da passer youtube-videoen inn på en utmerket måte, i å presentere alternative svar på det. Det var dessuten ikke helt uvanlig på romernes tid, å framstille seg selv som gudeskikkelser som folket måtte tilbe. https://no.wikipedia.org/wiki/Solgud En romersk solgud noen generasjoner senere enn Piso Flavius er jo påfallende å bemerke i så måte. Så hvorfor ikke også allerede så tidlig som før Det nye testamentet ble skrevet? https://en.wikipedia.org/wiki/History_of_Christianity#Christianity_during_late_antiquity_.28313.E2.80.93476.29 Jeg viser da til den svært kjente keiser Constantin som så på seg selv som en solgud. https://en.wikipedia.org/wiki/Constantine_the_Great Jeg skal nikke meg enig i at det youtube-videoen som vist, kan være en litt søkt hypotese. Alt etter hvem som leser den. Men, den kan også få folk til å bli litt på vakt overfor alle de rare budskapene som "romerne" påtrykker de kristne. Gitt at leseren er villig til å tre inn i en slik lesningsmodus først da, vel og merke Edit: obs innlegget har blitt kraftig redigert, inn med mer stoff. Endret 19. oktober 2017 av G Lenke til kommentar
Imlekk Skrevet 19. oktober 2017 Del Skrevet 19. oktober 2017 Det gir et svar, ja. Men det er overhodet ikke det samme som å gi et svar som vi har gode grunner til å tro at samsvarer med virkeligheten. Jeg foretrekker det sistnevnte. 1 Lenke til kommentar
G Skrevet 19. oktober 2017 Del Skrevet 19. oktober 2017 Keiserne var gudeskikkelser, og det er jo ikke noe å skulle finne på å bestride en gang. Da har jeg levert noe på akkurat det, så får folk ta det som de vil etter det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå