Gå til innhold

hva er da så farlig med å tro på denne Gud for menneskehetens og samholdets skyld?

Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-95147

Og hva med de kristne som lærer barna gode moralske og etiske regler å leve etter?

Har sans for hva Jiddu hadde å si om utdanning og det å ødelegge barnet

One cannot have both, the inner and other riches

Our days are so empty, filled with activities of every kind, business, speculation, meditation, sorrow, and joy. But in spite of all these, our lives are empty. Strip a man of position, power, or of money, what is he? He had all that show, outwardly, but he is empty, shallow, inwardly. One can't have both, the inner and other riches. The inner fullness far outweighs the outer. One can be robbed of the outer, outer events can shatter what has been carefully built up; but the inner riches are incorruptible, nothing can touch them, for they have not been put together by the mind.

One is everlastingly comparing oneself with another, with what one is, with what one should be, with someone who is more fortunate. This comparison really kills. Comparison is degrading, it perverts one's outlook. And on comparison one is brought up. All our education is based on it and so is our culture. So there is everlasting struggle to be something other than what one is. The understanding of what one is uncovers creativeness, but comparison breeds competitiveness, ruthlessness, ambition, which we think brings about progress. Progress has only led so far to more ruthless wars and misery than the world has ever known. To bring up children without comparison is true education.

Letters to a Young Friend,18

Why are we educated?

What is the true function of an educator? What is education? Why are we educated? Are we educated at all? Because you pass a few examinations, have a job, competing, struggling, brutalizing ambition, is that education? What is an educator? Is he one who prepares the student for a job, merely for a job, for technical achievement in order to earn a livelihood? That is all we know at present. There are vast schools, universities where you prepare the youth, boy or girl, to have a job, to have technical knowledge so that he or she can have a livelihood. Is that alone the function of a true educator? There must be something more than that, because it is too mechanical. So you say that the educator must be an example. You agree with that? You will have to follow the truth of the matter, to go into it. When you go into it you will see the truth of it, namely, no example is necessary. 

Og personlig traff jeg ikke en "ekte" lærer før jeg ble kjent med de munkene jeg lytter til. Buddha sa selv at for han var det største miraklet det å klare å tilføre andre lærdom, som i hans øyne ikke handlet om å fylle eleven med ord og begreper slik vi gjør.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147

Får man indre rikdom av å gi bort alt man har da, smarten?

Det finner du ut hvis du prøver det selv

Da må vel det samme gjelde om man blir ranet for alt man har også da. Har prøvd det, og nei det gjorde meg ikke rikere på "innsiden".

Sidestiller du det å være generøs med det å utføre et ran?

I min verden er ikke det samme sak

Men til trøst må man kunne si at du ble ikke ranet for alt, for da hadde du ikke kunne skrevet det du nå har gjort

Så, er ikke det som ble tilbake langt mer verdifullt enn alt det andre tilsammen og vel så det ...

Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Får man indre rikdom av å gi bort alt man har da, smarten?

Det finner du ut hvis du prøver det selv

Da må vel det samme gjelde om man blir ranet for alt man har også da. Har prøvd det, og nei det gjorde meg ikke rikere på "innsiden".

Sidestiller du det å være generøs med det å utføre et ran?

I min verden er ikke det samme sak

Men til trøst må man kunne si at du ble ikke ranet for alt, for da hadde du ikke kunne skrevet det du nå har gjort

Så, er ikke det som ble tilbake langt mer verdifullt enn alt det andre tilsammen og vel så det ...

Nei.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Det får bli ditt personlige regnestykke

Selv er jeg ikke i tvil om hva som har mest verdi

Jeg føler meg såååå jævlig heldig, som får leve som fattig i en materialistisk verden.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg føler meg såååå jævlig heldig, som får leve som fattig i en materialistisk verden.

Ja, det kalles vel misunnelse og er en lei sykdom vi alle kan gripes av til tider

Nevn det for noen av de rikeste som er på tur til å begå selvdrap i all sin materialistiske lykke 

Kan du forøvrig finne forskning som viser klar korrelasjon mellom materiell vestand oh stabil lykke?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Ja, det kalles vel misunnelse og er en lei sykdom vi alle kan gripes av til tider

Nevn det for noen av de rikeste som er på tur til å begå selvdrap i all sin materialistiske lykke 

Kan du forøvrig finne forskning som viser klar korrelasjon mellom materiell vestand oh stabil lykke?

Det kalles ikke misunnelse når jeg hadde pengene og de ble tatt fra meg. Er jeg da misunnelig på tyven?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Det kalles ikke misunnelse når jeg hadde pengene og de ble tatt fra meg. Er jeg da misunnelig på tyven?

Du ser jo hva jeg siterer, så jeg skjønner ikke hvorfor du drar frem den opplysningen

Å skylde på verden at det er dens skyld for ens mangel på lykke er vel ikke bare misunnelig men i tillegg litt infantilt

Gav vedren deg et løfte om lykke når du ble født?

Og en annen ting: Hvis du fikk akkurat det du ønsket deg mest i verden, hvor lenge ville lykken ha vart?

Lenke til kommentar

Det går utrolig fint å være fornøyd med det man har, men å bli tatt fra det man faktisk har fører nok neppe til lykke med mindre man endrer sitt liv radikalt og finner noe som er bedre, men det er det ikke alle fount.

Merker meg at du ikke er fornøyd med brukernavnet ditt heller så noe er det nok med alle ikke er fornøyd med.

For min del er jeg et vanedyr som er fornøyd med omgivelsene rundt meg.

17 år med sammed dame, 13 år med samme brukernavn her, 9 år med samme bil, 9 år i samme jobb og 4 år med mitt første hus og kunne vel ikke hatt det bedre.

Lønna er bra og omstendighetene fortreffelig så skal ikke klage, men kom å ta fra meg noe av det jeg har og lykken varer nok ikke så lenge.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Det er stor forskjell mellom å gi og å bli fratatt noe, og det håper jeg blir forstått. Grunnen for at jeg ikke bryr meg spesielt om å ha en lett kjennelig navn her på forumet, er fordi navn i seg selv bare er forstyrrende, og noe man både blir bedømt med og selv kan klynge seg til. Navn er ikke meg eller mitt, for å si det sånn.

Har bodd sammen med den samme damen i godt over tredve år nå, og jo mindre vi to klynger oss til hverandre, jo bedre venner og ekteskap får vi.  

Så er det heller ikke en evig sannhet at ting eller rikdom i seg selv er "feil", men det som blir feil er at folk gjerne klynger seg til penger og ting, og mye vil ha mer, og jo mer jo mindre fornøyd blir man - så rikdom er heller ingen evig sannhet. Det å ikke eie en pøkk kan være den største gaven man får, eller det verste helvetet man må gjennomgå, men alt bestemmes av den innstillingen man velger å ha til realitetene.

Hvis jeg møtte en ånd i lampen som hadde tilbydd meg 3 ønsker, hadde jeg sagt at det rekker fint med kun 1 ... - hva tror du det ønsket er i så fall?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Joda, det hadde ikke vært å forakte det å slippe å bruke tid på å snu på krona. Men hva angår tid til å gjøre det man vil er vel ikke så vanskelig. Det er etter det jeg ser et par måter man kan få det til på - Enten bli enda mer effektiv og trykke sammen timeplanen slik at det blir ledig tid, eller fjerne momenter fra timeplanen for å få litt space

Det ene fører jo til det andre i ett sett hele tiden - man behøver jo ikke gjøre det dugg, men nettopp det å ikke gjøre noe, er etter erfaring noe av det vanskeligste man kan gjøre

Var forøvrig såkalt "fattig" i noen år, og har aldri hatt det bedre, hvor merkelig det nå enn kan høres ut :)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Du ser jo hva jeg siterer, så jeg skjønner ikke hvorfor du drar frem den opplysningen

Å skylde på verden at det er dens skyld for ens mangel på lykke er vel ikke bare misunnelig men i tillegg litt infantilt

Gav vedren deg et løfte om lykke når du ble født?

Og en annen ting: Hvis du fikk akkurat det du ønsket deg mest i verden, hvor lenge ville lykken ha vart?

Jeg skylder ikke på verden men på tyven!

Jeg var lykkelig men det ble tatt fra meg.

Du trodde vel du vant diskusjonen, men jeg gikk nemlig og sov.

Endret av medlem-329093
Lenke til kommentar

Joda, det hadde ikke vært å forakte det å slippe å bruke tid på å snu på krona. Men hva angår tid til å gjøre det man vil er vel ikke så vanskelig. Det er etter det jeg ser et par måter man kan få det til på - Enten bli enda mer effektiv og trykke sammen timeplanen slik at det blir ledig tid, eller fjerne momenter fra timeplanen for å få litt space

Det ene fører jo til det andre i ett sett hele tiden - man behøver jo ikke gjøre det dugg, men nettopp det å ikke gjøre noe, er etter erfaring noe av det vanskeligste man kan gjøre

Var forøvrig såkalt "fattig" i noen år, og har aldri hatt det bedre, hvor merkelig det nå enn kan høres ut :)

Er man ung, fresk og har "ei sjel og ei skjorte" som det heter, kan det sikkert være grei opplevelse å være hobo.

Men den dagen du får problemer, trenger dyre medisiner for å holde helsa inntakt og sånne ting, er man sikkert glad man har noe å rutte med. Ellers vil man ligge dårlig an.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Er man ung, fresk og har "ei sjel og ei skjorte" som det heter, kan det sikkert være grei opplevelse å være hobo.

Men den dagen du får problemer, trenger dyre medisiner for å holde helsa inntakt og sånne ting, er man sikkert glad man har noe å rutte med. Ellers vil man ligge dårlig an.

Når jeg var ung og rask hadde jeg sjeldent og aldri en tanke om at "jeg skal også dø", og i den tilstanden var det relativt enkelt å innbille seg at lykken varer evig. Når man så er nødt til å innse at kroppen skal eldes, bli syk og til slutt dø, stiller saken seg langt annerledes. 

Hvis vi i det minste kunne slutte å påføre hverandre og oss selv unødig psykologisk smerte på bakgrunn av ovennevnte, tror jeg det hadde både blitt billigere og gitt mer positiv energi til hver og en av oss.

Selv var jeg så "heldig" at jeg fikk kroniske smerter som jeg også måtte lære meg å leve med fordi det ikke finnes brukbar kur, og d akunne jeg etter hvert se at smerte er 2 ting, den fysiske og den psykologiske, og den siste kan man velge bort hvis man vil

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Når jeg var ung og rask hadde jeg sjeldent og aldri en tanke om at "jeg skal også dø", og i den tilstanden var det relativt enkelt å innbille seg at lykken varer evig. Når man så er nødt til å innse at kroppen skal eldes, bli syk og til slutt dø, stiller saken seg langt annerledes. 

Hvis vi i det minste kunne slutte å påføre hverandre og oss selv unødig psykologisk smerte på bakgrunn av ovennevnte, tror jeg det hadde både blitt billigere og gitt mer positiv energi til hver og en av oss.

Selv var jeg så "heldig" at jeg fikk kroniske smerter som jeg også måtte lære meg å leve med fordi det ikke finnes brukbar kur, og d akunne jeg etter hvert se at smerte er 2 ting, den fysiske og den psykologiske, og den siste kan man velge bort hvis man vil

Fraværet av bevissthet om at man skal dø, gjør at man påfører seg selv og andre lidelse? Det er jo interessant, utdyp gjerne.

Endret av Aiven
Lenke til kommentar

Jeg har fått heller laber respons på videoene. Denne har jeg postet noen ganger før, så den er kanskje ikke så ny for mange:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1775128&page=19&do=findComment&comment=24011431

Denne er nyfunnet, og jeg syntes ihvertfall at den hadde et interessant perspektiv på Jesus Kristus:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1775128&page=19&do=findComment&comment=24011508

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...