Gå til innhold

hva er da så farlig med å tro på denne Gud for menneskehetens og samholdets skyld?


Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-95147

Sånn helt til slutt:

 

Greit, jeg sugarcoater ting kanskje litt mye her, men du sier jo så ufattelig mye rart.

 

Det er rart for deg fordi du ikke har kunnskap om dette, og ingen har fortalt deg at det er mulig å undersøke dette selv - så dette er ikke verre enn at når man har fått kunnskap vil det rare bli helt vanlig og urart

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147

Det er du som skaper alle de forvirrede troende i din personlige verden, så det er fint at du avslører hvor forvirret du egentlig er

 

Men ellers er jeg enig i at vi alle i større grad kan holde kjeft, fordi da får universell intelligens råde, og den er langt mer vis enn det noen av oss kan håpe å bli. 

 

It takes one to know one ...  :wee:

Lenke til kommentar

Det er du som skaper alle de forvirrede troende i din personlige verden, så det er fint at du avslører hvor forvirret du egentlig er

 

Men ellers er jeg enig i at vi alle i større grad kan holde kjeft, fordi da får universell intelligens råde, og den er langt mer vis enn det noen av oss kan håpe å bli. 

 

It takes one to know one ...  :wee:

For noe vas, jeg går ikke rundt å skaper forvirrende troende, det klarer de helt fint selv.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Det som er farlig er slavementaliteten. Hva hvis det bare er romvesener, av kjøtt og blod, som har plantet disse ideene om guder i oss eller enda mer sannsynlig at vi bare innbiller oss at de er guder, og troen er del av en maktstruktur satt på plass av fyrster for å holde på makten over alle mennesker.

Endret av medlem-329093
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

Det er du som skaper alle de forvirrede troende i din personlige verden, så det er fint at du avslører hvor forvirret du egentlig er

 

Men ellers er jeg enig i at vi alle i større grad kan holde kjeft, fordi da får universell intelligens råde, og den er langt mer vis enn det noen av oss kan håpe å bli. 

 

It takes one to know one ...  :wee:

 

For noe vas, jeg går ikke rundt å skaper forvirrende troende, det klarer de helt fint selv.

Den eneste forvirrede troende du har hos deg der du er er deg selv, så, jo, du skaper dette selv og det er bare ditt verk, gratulerer så meget!

 

Vi erfarer alle våre personlige verdener, og ut fra den empiri kommer også vår forståelse og viten om verden. Grunnen for at vi ikke ser dette klart, er nok fordi vi er forvirret de fleste av oss

 

Jeg treffer mange både troende og ikke troende, men om de er forvirret aner jeg lite om. Jeg må jo nesten være Gud og kunne lese deres tanker for å lage slike bedømminger.

Lenke til kommentar

 

 

Det er du som skaper alle de forvirrede troende i din personlige verden, så det er fint at du avslører hvor forvirret du egentlig er

 

Men ellers er jeg enig i at vi alle i større grad kan holde kjeft, fordi da får universell intelligens råde, og den er langt mer vis enn det noen av oss kan håpe å bli. 

 

It takes one to know one ...  :wee:

For noe vas, jeg går ikke rundt å skaper forvirrende troende, det klarer de helt fint selv.

Den eneste forvirrede troende du har hos deg der du er er deg selv, så, jo, du skaper dette selv og det er bare ditt verk, gratulerer så meget!

 

Vi erfarer alle våre personlige verdener, og ut fra den empiri kommer også vår forståelse og viten om verden. Grunnen for at vi ikke ser dette klart, er nok fordi vi er forvirret de fleste av oss

 

Jeg treffer mange både troende og ikke troende, men om de er forvirret aner jeg lite om. Jeg må jo nesten være Gud og kunne lese deres tanker for å lage slike bedømminger.

 

 

Finnes ingen Gud, Jesus eller de andre dyra i Hakkebakkskogen, tror man noe annet da har man problemer.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

 

 

Det er du som skaper alle de forvirrede troende i din personlige verden, så det er fint at du avslører hvor forvirret du egentlig er

 

Men ellers er jeg enig i at vi alle i større grad kan holde kjeft, fordi da får universell intelligens råde, og den er langt mer vis enn det noen av oss kan håpe å bli. 

 

It takes one to know one ...  :wee:

For noe vas, jeg går ikke rundt å skaper forvirrende troende, det klarer de helt fint selv.

Den eneste forvirrede troende du har hos deg der du er er deg selv, så, jo, du skaper dette selv og det er bare ditt verk, gratulerer så meget!

 

Vi erfarer alle våre personlige verdener, og ut fra den empiri kommer også vår forståelse og viten om verden. Grunnen for at vi ikke ser dette klart, er nok fordi vi er forvirret de fleste av oss

 

Jeg treffer mange både troende og ikke troende, men om de er forvirret aner jeg lite om. Jeg må jo nesten være Gud og kunne lese deres tanker for å lage slike bedømminger.

 

Finnes ingen Gud, Jesus eller de andre dyra i Hakkebakkskogen, tror man noe annet da har man problemer.

 

 

Da har jo du problemet fordi du vet at det du kaller "Gud" ikke finnes, og for å påstå det må du jo også kjenne Gud ... litt forvirret ja ..  :wee:

Lenke til kommentar

Og har heller ikke noe i mot å bli med henne i kirken om det betyr så mye for henne. Og når vi gifter oss så gjør vi det katolsk fordi det er viktigere for henne enn meg hvilken måte vi gifter oss på.

Jeg tror man hadde kommet mye lenger ved å bare la andre tro eller ikke tro på akkurat hva de vil.

 

Du har lite baller, gifte seg katolsk når du ikke er katolikk  :p

Lenke til kommentar

 

Å føle (mene) om noe er rett eller galt, blir vel i bunn og grunn det samme som å føle om noe er godt eller vondt ..

 

Livssyn lar seg ikke velge, det velger deg - å basere sånne spørsmål på tenkende valg må bli feil uansett hva en velger

Du kommer nok ikke så veldig langt med logisk tenking heller nei, men å basere handlinger på noe skrevet av jødiske gjetere for 2000 år siden er i beste fall absurd.

 

 

Synes youtube'ren som har postet denne Video-tittelen har bommet grovt. Jeg kikket og kikket etter hvor og når var det Dawkins kom til å eksplodere. Jeg så ingenting til det  :wee:

 

Lenke til kommentar

Å føle (mene) om noe er rett eller galt, blir vel i bunn og grunn det samme som å føle om noe er godt eller vondt ..

 

Livssyn lar seg ikke velge, det velger deg - å basere sånne spørsmål på tenkende valg må bli feil uansett hva en velger

 

Hvorfor velger livssyn én/deg?

 

Fordi noen religiøse har fått det for seg at de skal ta et par linjer fra boken bokstavelig, og forsøke å tre deres religion ned over hodene på folk, ved å oppsøke dem (ved dørstokken, på gaten, gjennom misjonering, indoktrinering?

Endret av G
Lenke til kommentar

 

 

Og enda en gang: Jeg har ikke forstått noe som helst nytt! Det har ikke blitt mer her, det har blitt mindre av det som var, og det som var var ikke annet enn illusjonen om selvet. Derfor går det ikke an å si at det er her eller det har forsvunnet, fordi den antakelsen er fundert ut fra et selv, og det betyr at antakelsen ikke kan sies å være gyldig 

 

Ok, men å dekonsturere seg selv til å bli et ikke-noe kan jeg ikke skjønne noen vil utsette seg for.

 

Det handler ikke om å dekonstruere, men om å være 100% ærlig når man spør seg selv og "etterforsker" i eget sinn hva man ikke kan være.

 

Vi er vant til å tro på hva vi er blitt fortalt av andre om hvem og hva vi er (definisjoner, konsepter) (norsk, mann, kristen osv). Så da blir vi vant til å virkelig tro på at dette stemmer, og når ingen lærer oss å tenke og være kritiske, blir vi over tid gående å hente bekreftelser fra likesinnede og så sementere den troen slik at når noen sier oss i mot eller stiller kritiske spørsmål, tror vi at det er et angrep på en selv eller et selv.

 

Men hvis det ikke var noe selv der i utgangspunktet, er det ingen som angriper eller blir angrepet - det er heller bare en sterk følelse som vekkes og som tar form etter konseptet selv

 

Så man blir ikke et ikkenoe, men man blir den tilstanden man var før man ble fortalt hva man er - eller sagt på en annen måte: Du blir som et lite barn.

 

Og jeg mener å huske at en viss kjent profet sa noe sånt som: Du må bli som et lite barn for å se Himmelriket!

 

Så hva var du før du ble opplært til å tro at du er den du er, var du ikkeno eller var du noe annet?

 

 

 

Egoet er sjelen - det som er deg, som er en oppsummering av opplevelser, liv og lære igjennom livet. Ånden er av Gud, som bærer sjelen inn i det evige.

 

Egoet er selvfølelse basert på gjentatte ytre bekreftelser og vaner, og når du ser nærmere på hvordan den prosessen foregår i ditt eget sinn vil du erfare at ego er absolutt intet annet enn det, og da slutter man å ville skape seg selv, og så slutter den av seg selv. Man ser gjennom spillet, og når spillet er avslørt ser man at det var en drøm i våken tilstand.

 

Ta heller å se nærmere på hvilke ord og begreper du bruker for å beskrive dette du kaller for diverse ting og fenomen! Er det noen av dem du virkelig har skapt selv eller er alle ord kommet utenfra og dermed blitt skapt av andre, og hvordan kan så de være gudommelige eller sanne?

 

 

Kristendommen sier vi lever i en fallen verden som skal forgå, og at vi fortjener bedre enn dette her. Sykdommer, krig, død osv. Men det forutsetter at en utenforstående kraft gjør det, både forsoning og å flyttes inn i den nye verden, og det er ikke noe vi kan prestere selv.

 

 

Igjen er det konstruksjonen egoet som jamrer seg og sier alt mulig for å dekke seg og ikke bli avslørt, sier nå jeg

 

Ser du nærmere på hva som skjer i sinnet ditt, vil du erfare at verden skapes og kollapser i ditt eget sinn, og det er du som skaper den. Så det er du som føder og dreper din verden siden det bestandig er din personlige erfaring du ser på og tror er virkelig.

 

Hvis du slutter å tro på selvet som skaper verden, er det ingen som blir født eller skapt, og dermed er det ingen som dør, og når det er ingen som dør forsvinner all lidelse og du har blitt fri. 

 

Det som gjenstår etter det er så de naturlige lidelsene som er forbundet med at vi alle har våre biologiske kropper å måtte forholde oss til (Karma), men i et nå fredelig sinn uten noen form for "skaping", vil det faktum ikke gjøre spesielt vondt, fordi det er ingen person der som kan jamre seg og sutre over hvor urettferdig verden er

 

Jeg vet intet om utenforstående krefter, men erfarer at vi er langt mer kraftfulle alle sammen, hvis vi avslører oss selv, fordi da blir vi alt det vi ikke kan være uten at vi forsvinner på noen måte. 

 

 

mine livserfaringer stemmer overhodet ikke med det du beskriver. jeg ble kristen PÅ GRUNN AV overnaturlige opplevelser, og ikke noe av det er noe jeg har æren for selv, det kom utenifra.

 

det du kaller naturlige lidelser kommer av de 2 rikene i verden, det gode (fra Gud) og det onde (fra djevelen), og djevelen opererer i fravær av Gud. vårt liv og vårt sinn er påvirket av disse 2 kreftene, noen mer av den ene eller den andre siden, Jesus er for meg selve bildet på hva en god person er, fylt av Gud, du kan jo tenke etter selv hvis du studerer en virkelig ondskapsfull person - hva er det motsatte av ham?

 

For jeg kunne SE ondskapen i verden før jeg ble kristen - faktisk peke den sånn delevis ut, og jeg merket "noe" hatet meg og ville meg alt ondt, og den faenskapen jeg så var satan. Jeg tenkte ikke langt nok igjennom det for å se at Jesus var motgiften mot det, men jeg måtte ha et spark bak så jeg begynte å lese bibelen og så jeg skjønte hvordan Jesus tenkte og hva han var.

 

Å påpeke det er ikke hatretorikk, det er kjærlighetsretorikk. Og selv om ALLE kan se Jesus er god og en helt spesiell person som MÅTTE være av Gud, er det endel av det Jesus sier som høres skremmende ut, for det er litt kryptisk før du setter deg inn i ting skikkelig. Ikke fordi du må, men fordi du bør, hvis det er skremmende, for som kristen er det bare å ta imot, og se mer og mer av Guds kjærlighet, men det forutsetter at man tar imot det.

 

Og Guds kjærlighet er ikke noe man kan gjøre seg fortjent til - det er noe man FÅR. Og himmelen er ikke et sted man kan tjene opp poeng for å komme inn i - det er også noe man FÅR, fra Gud, fordi Gud elsker oss, og ikke av noen annen grunn enn akkuratt det.

Endret av marius77
Lenke til kommentar

 

 

 

God tråd med gode spm.

For meg handler det verken om frykt eller et behov for å tøffe meg @Aiven.

Men det handler om kunnskap.

 

 

Da må vite, at det står noen linjer i bibelen om at visdom er mer å trakte etter enn kunnskap. Så de religiøse liker ikke kunnskap. De vil helst ha en hodeløs saueflokk som følger alt slags vås i tykk og tynn.

Lenke til kommentar

Hitler trodde på evolusjoner og forlangte en ren rase men det gikk ikke så bra og tapte krigen 1945

 

De to begrepene er neppe så forenlige som du tror du klarer å presentere dem. Evolusjon skaper ikke noen særlige rene raser, men snarere et rikt mangfold av levedyktige varianter.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

 

 

Da har jo du problemet fordi du vet at det du kaller "Gud" ikke finnes, og for å påstå det må du jo også kjenne Gud ... litt forvirret ja ..  :wee:

 

Akkurat det jeg skrev, med mindre du har lesevansker

 

 

Så du ser ikke at du er på like tynn is som en vanlig troende i og med at du påstår å kjenne Gud?

 

Og ellers kan du bare komme deg ned av den langbente hesten du har plassert deg selv på

Lenke til kommentar

 

 

Akkurat det jeg skrev, med mindre du har lesevansker

Da har jo du problemet fordi du vet at det du kaller "Gud" ikke finnes, og for å påstå det må du jo også kjenne Gud ... litt forvirret ja ..  :wee:

 

 

Så du ser ikke at du er på like tynn is som en vanlig troende i og med at du påstår å kjenne Gud?

 

Og ellers kan du bare komme deg ned av den langbente hesten du har plassert deg selv på

-----------

 

Hva er det du snakker om nå da ? Hester ?

 

Hvis du ikke har noe som gir mening, da er det faktisk bedre å la vær å kommentere.

 

 

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

 

 

mine livserfaringer stemmer overhodet ikke med det du beskriver. jeg ble kristen PÅ GRUNN AV overnaturlige opplevelser, og ikke noe av det er noe jeg har æren for selv, det kom utenifra.

 

det du kaller naturlige lidelser kommer av de 2 rikene i verden, det gode (fra Gud) og det onde (fra djevelen), og djevelen opererer i fravær av Gud. vårt liv og vårt sinn er påvirket av disse 2 kreftene, noen mer av den ene eller den andre siden, Jesus er for meg selve bildet på hva en god person er, fylt av Gud, du kan jo tenke etter selv hvis du studerer en virkelig ondskapsfull person - hva er det motsatte av ham? Så når Jesus kommer igjen, brennes det onde, for det Jesus gjør er å ta et oppgjør med ondskapen, fjerne den og gi de mørke kreftene en rettferdig dom.

 

For jeg kunne SE ondskapen i verden før jeg ble kristen - faktisk peke den sånn halvveis ut, og jeg merket "noe" hatet meg og ville meg alt ondt, og den faenskapen jeg så var satan.

 

Å påpeke det er ikke hatretorikk, det er kjærlighetsretorikk.

 

 

De som påstår at de har skjønt noe gjennom såkalte overnaturlige opplevelser er nok også de som er mest ute å kjøre - for å forstå det overnaturlige må en vel nesten selv være overnaturlig, og da er man vel en gjenfødt Messias i neste øyeblikk ... !?!

 

Og det du skriver om hva angår lidelser er jo bare surr ... Lidelser eller ubehag (Buddhas lære) ligger i at intet er fullkomment, eller varer evig, og at eksistensen og universet er i evig kollaps og oppbygging, s derfor finner vi ingen "sted" å finne roen hos. Og tar man det helt realistisk og faktabasert må vi lide fordi kroppene våre tilhører naturen og derfor er vi undelagt naturlovene, ved at vi blir syke, gamle og dør. Og i tillegg påfører vi oss selv psykologisk lidelse av det forannevnte fordi vi ikke tar på alvor at det er ikke vi som bestemmer eller kan styre naturen, men vi som blir styrt av den. Folk er jo så bedøvd at de tror at eks "kreft" er noe som er feil et eller annet sted, og sier gjerne at folk taper kampen mot kreften ... når det er sånn at du må jo tape den kampen fordi kreft er også en naturlig del av din natur

 

Den enste ondskapen du erfarer i verden er den du selv bidrar med, som du så projiserer ut fra deg selv og påfører din verden og så tror du kan bekjempe - ser du ikke hva du roter med her? Slutt å vær så dømmende og grådig, så ser du at ondskapen din forsvinner like fort!

 

Kjærlighet er å akseptere hele eksistensen og la verden vær i fred, det er altruisme - altså det å ikke ville endre noe som helst, men la tingene være slik de er og selv påføre minst mulig endring bare fordi en selv ikke liker sin selvskapte versjon av verden

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

 

Hva er det du snakker om nå da ? Hester ?

 

Hvis du ikke har noe som gir mening, da er det faktisk bedre å la vær å kommentere.

 

 

 

 

Hva med å bruke den oppskriften på seg selv først, siden du ikke klarer henge med i ditt eget surr?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...