Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal slutte i jobben min i sommer, jobber til og med juli. Jeg har ingen kontrakt med arbeidsgiver, trenger jeg da lever oppsigelse? Jeg leste noe en plass om at det er 1mnd oppsigelse selv om man ikke har kontrakt. Men når jeg hørte med en organisert person sa h*n at man kunne dra på dagen. Hva stemmer?

Jeg har også hørt at dersom man drar på dagen kan man miste det man har i opptjent feriepenger, eller at arbeidsgiver velger å ikke betale dem ut. Stemmer dette`?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har oppsigelsestid på én måned etter loven, med mindre du har jobbet i mer enn 5 år (da er det to måneder). Dette er uavhengig om du har kontrakt eller ikke. Det er for såvidt ikke lovlig å ansette noen uten kontrakt, så det er kanskje mulig du kan ta noen rettslige steg dersom du ønsker dette.

(1) Hvis ikke annet er skriftlig avtalt eller fastsatt i tariffavtale, gjelder en gjensidig oppsigelsesfrist på én måned. Før oppsigelse har funnet sted, kan avtale om kortere oppsigelsesfrist bare inngås mellom arbeidsgiveren og tillitsvalgte ved virksomhet som er bundet av tariffavtale. Departementet kan gi forskrift om kortere oppsigelsesfrist for deltakere i arbeidsmarkedstiltak.

(2) For arbeidstaker som har vært ansatt i minst fem år sammenhengende i samme virksomhet når oppsigelsen gis, gjelder en gjensidig oppsigelsesfrist på minst to måneder. Har arbeidstakeren vært ansatt i minst 10 år sammenhengende i samme virksomhet, er den gjensidige oppsigelsesfristen minst tre måneder.

Kilde: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-06-17-62/KAPITTEL_16#§15-3

Når det gjelder dette med feriepenger, har jeg også hørt det du nevner, men har aldri sjekket opp i om det faktisk stemmer eller ikke.

Endret av Kajac
Lenke til kommentar

Du har oppsigelsestid på én måned etter loven, med mindre du har jobbet i mer enn 5 år (da er det to måneder). Dette er uavhengig om du har kontrakt eller ikke. Det er for såvidt ikke lovlig å ansette noen uten kontrakt, så det er kanskje mulig du kan ta noen rettslige steg dersom du ønsker dette.

(1) Hvis ikke annet er skriftlig avtalt eller fastsatt i tariffavtale, gjelder en gjensidig oppsigelsesfrist på én måned. Før oppsigelse har funnet sted, kan avtale om kortere oppsigelsesfrist bare inngås mellom arbeidsgiveren og tillitsvalgte ved virksomhet som er bundet av tariffavtale. Departementet kan gi forskrift om kortere oppsigelsesfrist for deltakere i arbeidsmarkedstiltak.

(2) For arbeidstaker som har vært ansatt i minst fem år sammenhengende i samme virksomhet når oppsigelsen gis, gjelder en gjensidig oppsigelsesfrist på minst to måneder. Har arbeidstakeren vært ansatt i minst 10 år sammenhengende i samme virksomhet, er den gjensidige oppsigelsesfristen minst tre måneder.

Kilde: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-06-17-62/KAPITTEL_16#§15-3

Når det gjelder dette med feriepenger, har jeg også hørt det du nevner, men har aldri sjekket opp i om det faktisk stemmer eller ikke.

Takk for svar! Kanskje det er best å levere en oppsigelse da. Men det jeg synes er rart er at det står forskjellig på nett i forhold til det jeg har hørt av fagorganiserte. Men man burde ikke tulle med loven.

Lenke til kommentar

Det er uansett greit å levere oppsigelse, det skader uansett ikkje.

Det kan også være at det ikkje er nødvendig å levere oppsigelse, sjølv om du ikkje har skriftlig arbeidsavtale så kan det være at du og arbeidsgiver har avtalt noke anna. Som f.eks. ein muntlig avtale på eit tidsbestemt arbeidsforhold som automatisk utløper i juli.

Men dersom dette ikkje er avtalt så må du seie opp jobben.

Det er sjølvsagt også fint mulig å avtale andre løysningar med arbeidsgiver, men dette krever enigheit. Det er f.eks. ikkje sikkert at arbeidsgiver vil bry seg om du går på dagen, men dette kan utløyse erstatningsansvar mot deg dersom du gjer dette utan at sjefen samtykker.

Dersom du utan tillatelse går på dagen (fantegår) så kan arbeidsgiver trekke deg i lønn og feriepenger, dette følger av arbeidsmiljøloven:

§ 14-15.Utbetaling av lønn og feriepenger (1) Hvis ikke annet er avtalt skal det foretas lønnsutbetaling minst to ganger i måneden. Utbetalingstiden for feriepenger reguleres av ferieloven. (2) Trekk i lønn og feriepenger kan ikke gjøres unntatt: a) når det er hjemlet i lov, b) for arbeidstakers egenandel til tjenestepensjonsordninger som er omfattet av foretakspensjonsloven, innskuddspensjonsloven eller offentlige tjenestepensjonsordninger. c) når det på forhånd er fastsatt ved skriftlig avtale, d) når det ved tariffavtale er fastsatt regler om lønnstrekk for fagforeningskontingent, herunder premie til kollektiv forsikring som er knyttet til medlemskap i fagforening, eller avgift til opplysnings- og utviklingsfond, eller til lavtlønnsfond, e) når det gjelder erstatning for skade eller tap som arbeidstaker i forbindelse med arbeidet forsettlig eller ved grov uaktsomhet har påført virksomheten, og arbeidstaker skriftlig erkjenner erstatningsansvar, eller dette er fastslått ved dom, eller arbeidstaker rettsstridig fratrer sin stilling, f) når det på grunn av gjeldende rutiner for beregning og utbetaling av lønn ikke har vært praktisk mulig å ta hensyn til fravær på grunn av arbeidsnedleggelse eller arbeidsstengning i avregningsperioden. (3) Trekk i lønn eller feriepenger etter andre ledd bokstav c, e og f skal begrenses til den del av kravet som overstiger det arbeidstaker med rimelighet trenger til underhold for seg og sin husstand. (4) Før trekk etter andre ledd bokstav e foretas, skal arbeidsgiver drøfte grunnlaget for trekket og beløpets størrelse med arbeidstaker og med arbeidstakers tillitsvalgte med mindre arbeidstaker selv ikke ønsker det. (5) Ved utbetalingen eller straks etter denne skal arbeidstaker ha skriftlig oppgave over beregningsmåten for lønn, beregningsgrunnlaget for feriepenger og trekk som er foretatt.

Trekket i lønn og feriepenger kan ikkje være større enn det tapet som arbeidsgiver får på grunn av avtalebruddet. Typisk arbeidsgivers utgifter til å skaffe vikar eller liknande tilpassningar av arbeidet som medfører økte utgifter eller tapte inntekter.

OBS. Merk at oppsigelsestida begynner å telle frå den fyrste i påfølgande måned. Det betyr at dersom du kun ønsker å jobbe ut juli måned så må du med ein måneds oppsigelsestid levere oppsigelsen i juni måned.

For deg som arbeidstaker så gjeld det ingen formelle krav til oppsigelsen, for arbeidsgiver gjeld det formelle krav om korleis oppsigelse skal gis, men for deg som arbeidstaker så kan du gi beskjed akkurat slik som du vil, f.eks. muntlig.

Det anbefales likevell at du leverer noke skriftlig, enten på papir, epost eller SMS. På den måten kan du bevise at oppsigelsen fant sted, og du vil unngå at det oppstår usikkerheit rundt ting som f.eks. tidspunkt for oppsigelsen.

Du bør i oppsigelsen skrive ditt navn, dato for oppsigelsen og dato for kva du anser som din siste arbeidsdag.

Lenke til kommentar

Bare lever oppsigelsen så har du ryggen fri. Leverer du den til HR avdelingen idag eller imorgen så burde oppsigelsestiden telle fra torsdag.

Feil. Oppsigelsen gjelder fra og med den første i måneden etter du leverer oppsigelsen.

Det var det jeg mente. Onsdag er siste dagen denne måneden, torsdag er dag 1 av 30 i oppsigelsesperioden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...