Ratleto Skrevet 16. mai 2022 Del Skrevet 16. mai 2022 Virker som han spekulerer i bildetyveri, ja. Dessverre. Sånt gir resten av oss et dårlig rykte. 1 Lenke til kommentar
Star Fox Skrevet 16. mai 2022 Del Skrevet 16. mai 2022 (endret) Det er helt innafor. Advokaten som er skeptisk til praksisen fabulerer om verkshøyde m.m., men det er ingen forutsetning for vern, da vernet også gjelder fotografiske bilder - og ikke bare fotografiske verk. Prisen han krever er heller ikke absurd. Standard frilanssats for foto ligger på omkring 3 000,- kr. Ta i tillegg høyde for at det ved grovt uaktsomme overtredelser skal betales dobbelt, samt at det også skal gis erstatning for krenkelse av ideelle rettigheter. Endret 16. mai 2022 av Star Fox Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 16. mai 2022 Del Skrevet 16. mai 2022 Jeg vet at han med loven i hånd kan gjøre det han gjør, men jeg synes det er for drøyt. Selv sender jeg ikke regning til privatpersoner. Firmaer får full faktura, mens frivillige organisasjoner og sånn får evt en pris de kan håndtere. 2 1 Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 16. mai 2022 Del Skrevet 16. mai 2022 Det verste er at denne slimålen tjener grovt på dette. https://proff.no/selskap/robin-lund-as/gullesfjord/fotografering/IFBQ12900G3/ Er enig i at fotografer skal ha betalt for bilder de tar, men det denne fyren driver med er jo å legge ut agn (generiske bilder) for så og drive med utpressing hvis noen går i fella. 2 Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 9. november 2022 Del Skrevet 9. november 2022 Fotografen mener bildene er verdt flere tusen – retten mener de er verdt 100 kroner Fotografen Robin Lund har gjennom flere år sendt ut regninger på mange tusen til aktører som har brukt bildene hans uten tillatelse. Retten slår fast at han har krav på en brøkdel. 1 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå