Gå til innhold

GTX 1060 vs 1050Ti til podens containerpc?


Anbefalte innlegg

Sist høst var jeg så heldig å finne en fult brukbar pc i en container :D

Denne har fungert perfekt som første pc til 12-åringen i huset, helt fram til for et par dager siden når han ville prøve Overwatch. Da sa den "nei takk".

Den er utstyrt med et GTX260-kort og dette støtter bare opp til DX10, og derfor ikke Overwatch (og sannsynligvis et par andre nye titler også ;) ) Han spiller primært Minecraft og Rocket League, og derfor har vi ikke møtt på denne problemstillingen før nå.

 

Specs på containerpcn:

* Hovedkort er Asus P6T SE

* 6GB minne (3*2GB, 3 slots ledig)

* Core i7, husker ikke modell men er ganske sikker på at det er 1. gen.

 

Husker ikke PSU, men jeg vet den ikke var kraftig nok til å kjøre min gamle R9 280X da den krever 8pin+6pin, og denne har bare 6pin+6pin.

 

Derfor har han nå lyst til å oppgradere skjermkort. I utgangspunktet tenker jeg at dette er en PC han ikke skal ha resten av livet ;) men at den iallefall skal holde til konfirmasjonen, altså 3 år til. Han har fått en SSD til meg så PC'n går egentlig ganske smooth sånn sett bort ifra at han ikke kan spille spill som krever mer enn DX10.

 

Jeg har sett på GTX1050Ti, og GTX1060. Jeg har forstått det slik at GTX1060 3GB egentlig er et annet kort enn 1060 6GB, på en måte et 1055 3GB? :) Billigste 1060 6GB er nå når jeg skriver dette 2600,- og det er litt i overkant av det han hadde tenkt å bruke. Budsjettet hans er 2000,- men jeg kan legge i noen få kroner hvis dere har et godt forslag som kommer akkurat over grensa. (Se bort ifra frakt)

 

Oppsummert:

Rocket League, Minecraft og Overwatch. Kanskje CS:GO etter hvert, men jeg tror vi skal holde oss til litt mer cartoonishe skytespill foreløpig iallefall.

 

Har dere noen gode forslag? :)

 

-C-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville valgt et gtx 1060 3gb kort, som er et mye bedre kjøp over 1050Ti. 

Særlig om han feks vil teste litt andre spill, feks total war serien etc. 

 

1060 3 gb yter alt fra 20-50 fps mer enn 1050Ti. 

 

https://www.prisjakt.no/product.php?p=3853855 

 

Som neste lille oppgraderingsprosjekt, ville jeg slengt på en ok CPU-kjøler og overclocket litt. Da vil du ha en PC som holder fint til det er tid for konf. 

https://www.prisjakt.no/product.php?p=4313677

Lenke til kommentar

RX570 gir samme ytelse og er rimeligere enn 3GB GTX1060.

 

Med et RX570 kan man også (senere?) kople til en Freesync skjerm og nyte adaptive sync for ~1400Kr.

 

En skjerm med adaptive sync til GTX1060 koster minst 3700Kr..

 

Med adaptive sync kan man ytterligere forlenge levetiden på skjermkort. Ved at bevegelser på skjermen fortsetter å være jevne til tross for lavere fps.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bortsett fra at gtx 1060 trekker ca 30 W mindre juice og yter mye bedre i overwatch. Ca 20 FPS.

 

Om han skal spille kun Overwatch, så er jo det forsåvidt et argument for å velge GTX1060. 30W spart er etter min mening ikke. Og jeg tviler sterkt på at en 12 åring i dag spiller bare ett spill. Så jeg ville altså basert valget på gjennomsnittlig ytelse. Og ikke minst hvor mye mer man får ut av skjermkortene med adaptive sync. AMDs "chill" fungerer forøvrig slik at det demper strømforbruk i støttede spill drastisk, om disse 30W mot formodning skulle være av betydning for noen.

 

Tåkefyrstes forslag om å holde utkikk etter et RX480 til under 2000Kr er forøvrig selvfølgelig å foretrekke. Jeg har ikke fått med meg slikt tilbud.

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar

Vel, siden PC'en er plukket fra en container tillot jeg meg å anta at det heller ikke er verdens beste skjerm guttungen sitter på nå. Så om det er en 60Hz skjerm tenker jeg det skal godt gjøres å merke forskjell mellom disse skjermkortene i Overwatch, selv om GTX1060 skulle være vesentlig raskere i denne tittelen. Det er jo ikke et særlig tungt spill å drive.

 

Digital Foundry gjorde en sammenlikning av RX570 vs 3GB GTX1060. Og utropte RX570 som en klar vinner. En av tingene jeg bet meg merke i var at de mente at i enkelte titler ble GTX1060 nesten "kunstig" holdt tilbake. Kanskje av sin egen driver. Grunnen mente de var for å unngå hakking ved lasting av teksturer til VRAM. Som ellers viste seg å være et problem. Man fikk altså mye dårligere 1% og 0,1% frametimes med GTX1060 ellers. Og som du kanskje er klar over, så slår ikke disse tallene nevneverdig ut på average fps målingene. Men de er absolutt ødeleggende for spillopplevelsen.

 

4GB er ikke så mye mer enn 3GB, men når 3GB allerede er i minste laget.. Sett i tidperspektivet TS ser for seg her. Og da et ønske om at skjermkortet skal holde så lenge som mulig ser jeg ikke logikken i å gå for kortet med minst VRAM. Ihvertfall ikke når det finnes flere gode grunner for å gå for 4GB kortet som jeg allerede har nevnt..

Lenke til kommentar

Jeg burde kanskje spesifisert skjerm. Akkurat nå sitter han på en 1440p som egentlig er min (ikke gamer. Dell tror jeg) men jeg ser får meg at når jeg får opp min egen stasjonær så skal jeg ha den skjermen selv, og da tror jeg han klarer seg med en 1080p (evt 21:9). Freesync ser jeg kan være et godt argument for å gå for AMD. GSync skjermene er vel generelt sett dyrere enn Freesync skjermene?

 

Jeg ser det er flere som foreslår RC 480. Hva med RX 580?

https://www.netonnet.no/art/datakomponenter/skjermkort/amd/msi-radeon-rx-580-armor-4g-oc/244950.11110/

Det der ser jeg Proshop har til 2257,- men de har det ikke på lager (og ingen bekreftet dato).

 

Kan det være et kurrant alternativ, og hvordan er det opp mot 3gb 1060?

 

EDIT: Jeg glemmer PSU-delen av alt dette... Tror PSU han har er 460W, og den har kun 2*6pin, ingen 8pin (som sagt så står det et GTX260 i, så den takler alt opp til det mtp TDP)

Endret av ChristianW
Lenke til kommentar

Er et gammelt 7970 kort noe og bruke? Trur jeg har et liggende og støve ned som han kan få, men jeg veit ikke åssen det yter i dagens spill.

7970 støtter visstnok DX12, og ytelsesmessig er det nok ganske tilsvarende GTX 1050 Ti. Bør holde plenty til alle spillene som nevnes i førstepost, på en 1080p 60 Hz skjerm i alle fall.

 

Eneste aberet er at 7970 har høyere TDP enn GTX 260 (som forøvrig igjen krever mer strøm enn kortene på markedet i dag, samt bl.a. GTX 970 som også er nevnt). Fant produktsiden til et XFX HD 7970 på Komplett der de anbefaler minimum 650W PSU. Mtp. at PSU sannsynligvis også begynner å dra på årene ville jeg ikke gamblet på 7970 om PSU-effekt er noe som helst lavere enn dette, ellers ser 7970 ut som det er fullt brukbart til trådstarters formål.

Lenke til kommentar

Hvis han nå sitter på 1440P og dere vurderer en 1080P freesync skjerm senere. Så er det vel bare å kjøre på med rx 580 4gb versjonen. Bare ikke velg ARMOR kortet, dårlig kjøler på det. 

 

1050ti er jo ikke vits å vurdere en gang.

 

Forutsatt at du har en 500W eller høyere PSU. 

Endret av lazyjacket
Lenke til kommentar

 

GTX 1050ti - over og ut, ingen flere diskusjoner.

Fordi?

 

 

Fordi PSU er vel brukt og er ukjent ti dette tilfellet og jeg ville ikke satt mine penger på dyr skjermkort som kanskje ikke vil være mulig å bruke hvis PSU ikke klarer å dra det. Med 1050ti så trenger man ikke 6 eller 8 pin kontakt.

 

Safebet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...