AnonymDiskusjon Skrevet 29. mai 2017 Del Skrevet 29. mai 2017 Har seg slik at jeg jobber i bygg og anleggsbransjen der vi kan være innom flere byggeprosjekt iløpet av èn dag. Da må jeg bruke min private bil for å frakte verktøy og gjøre jobber på forskjellige byggeprosjekter i byen. Liker ikke å måtte sette meg i min private bil med skitne arbeidsklær fordi enkelte prosjekt ikke har brakkerigg der man kan skifte klær. Har jeg rett på egen firmabil/godtgjørelse eller må jeg bare godta dette? De andre polakkene/utlendingene i bedriften har egen firmabil. I tillegg til å kjøre til og fra forskjellige prosjekter inni byen, så pendler jeg totalt 2 timer til og fra jobb hver dag. Noen her som vet om det fins noe regelverk rundt dette? Eller har tips til hva jeg faktisk kan gjøre? Anonymous poster hash: 9b3d5...1f9 Lenke til kommentar
Dapp47 Skrevet 29. mai 2017 Del Skrevet 29. mai 2017 Hvis du må bruke bilen innad i jobben har du krav på godtgjørelse. Hvis du blir pålagt og bruke bilen din til det du sier skal du ha krav på dette. Dog ikke for pendlerveien, men mulig det blir noe reisefradrag på selvangivelsen, uten at jeg kan si det sikkert. Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 29. mai 2017 Del Skrevet 29. mai 2017 Reisefradrag på skattemeldingen har du rett på hvis du kjører langt nok (du må nesten bare sjekke avstanden selv, du får 1,5 kr/km men du må ha mer enn ca. 22 000 kr pr. år for å få noe). Når det gjelder kjøring til og fra forskjellige jobber i arbeidstiden så er dette kun regulert av arbeidskontrakten din i utgangspunktet. Det vanlige er at man får godtgjørelse etter staten sine satser. Det vil si 4,10 pr. km (inntil 10 000 km) og 1,00 pr. km i tillegg for at du frakter verktøyet ditt. Men dette er altså noe som må avtales i arbeidsavtalen. Finnes ingen slik avtale kan ikke arbeidsgiver uten videre kreve at du disponerer bilen din i arbeidstiden og du har da mulighet til å forhandle dette fram. En eventuell tariffavtale kan kanskje fastsette satsene annerledes, men utgangspunktet er at du skal ha dekning for utgiftene dine hvis du bruker privat bil. https://www.altinn.no/no/Starte-og-drive-bedrift/Drive/Arbeidsforhold/Lonn/Reiseutgifter/Bilgodtgjorelse-/ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå