Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Etter det jeg har fått med meg finnes det en god del versjoner av DOS, og kanskje ikke alle er like gode. Skulle tenke meg å legge det inn på en pc jeg har som ikke har cd-rom. Kan noen gi meg en link til et sted hvor jeg kan laste ned en, gjerne norsk. Et pluss hade vært med en lit FAQ om de forskjellige kommandoene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Dos finnes i mange versjoner ja, og skal du kjøre fullblods DOS er vel 6.22 den siste versjonen før Windows amputerte DOS. Den kan jeg ikke tenke meg du kan laste ned sann helt uten videre, men du kan prøve å se hva du finner på DC o.l. Den tok tre disketter og kunne kjøre nettverk og slikt. Tøft på den tiden ;)

Ellers må jeg jo si at om du skal lære deg en litt fremtidsrettet kommandolinje vil jeg anbefale deg BASH, altså Linux kommandolinje. Der er det mye artig å lære, og som verktøy er det jo også en hel del kraftigere og mer praktisk. Det var ikke uten grunn at det kom mange command.com utgaver som for eksempel 4DOS som var litt mer praktisk tilrettelagt enn Microsoft gjorde det.

Vil tro du finner mange veiledninger i DOS på nettet, og om ikke annet finner du vel en del *.pdf filer på DC og slikt.

Lenke til kommentar

6.0 og 6.20 hadde komprimeringsprogrammet dblspace

6.21 kom uten komprimering (etter rettsaken mot stacker)

i 6.22 var komprimeringen tilbake som drvspace

Ingen av disse hadde nettverksmuligheter sånn uten videre, enten måtte men ha noe sånt som "network client pack" eller gå opp på Windows for workgroups 3.1/3.11

Lenke til kommentar

DOS er gøy, får meg til å tenke på i "gamle dager" for 8-10 år siden..

Uansett så er det kjekt å kunne rote litt i kommando vinduet i windows versjonene.

I w2k er det faktisk mange ting man kun kan gjøre fra ett kommandovindu, og da er det kjekt å kunne litt DOS.

:-)

Lenke til kommentar

Trenger litt hjelp med en slags kommando. Skal prøve å få fram directory på desktopen min. Prøver det litt på Win 98 sin MS-DOS PROMPT. Kan man skrive det slik? C:\Windows>\desktop\dir

Eller hvordan kan jeg få fram directory. Vanlighvis var det bare skrive :dir

Får det jo til på a:dir Da får jeg alt fram. Hadde vært kult å diretke linke opp f.eks Mario uten å sjekke banen på desktopen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...