Gå til innhold

Norge leder klart an på førerløse skip: Alt i 2020 kan verdens første transportskip seile uten mannskap og fjernstyring (Ekstra)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Småbåter vil dessuten antakelig dyttes vekk av baugbølgen og neppe skades, sier Rødseth."

 

Lite betryggende dersom dette er holdningen!

Det kommer til å bli ulykker hvor menneskeliv går tapt, og vi får en sak i rettsapparatet.

Hovedregelen er at du må vike for skip som kommer inn fra styrbord(høyre), og det er på sjøen som på veien at størrelsen ikke har betydning.

Unntaket er dersom en opererer i trange farvann, slik at store skip ikke kan vike.

Er det bølger klarer ikke radaren å skille mellom bølgene og ekkoet fra en fritidsbåt.

Hvordan det stiller seg med kajakker og seilbrett, er et problemkompleks som vanskelig lar seg løse uten at noen har ansvaret på broen.

Hvem har ansvaret dersom det ikke er mennesker om bord?

Paragraf 2 i sjøfartsloven sier at ansvarshavende på broen skal gjøre alt som står i vedkommendes makt for å unngå sammenstøt, og det er vanskelig å tenke seg at rederiet kan skylle på en defekt eller dårlig sensor dersom liv går tapt.

Har liten tro på at internasjonal skipsfart godtar et regime hvor ansvaret ikke kan tilbakeføres til en bestemt person.

Lenke til kommentar

"Småbåter vil dessuten antakelig dyttes vekk av baugbølgen og neppe skades, sier Rødseth."

 

Lite betryggende dersom dette er holdningen!

Det kommer til å bli ulykker hvor menneskeliv går tapt, og vi får en sak i rettsapparatet.

Hovedregelen er at du må vike for skip som kommer inn fra styrbord(høyre), og det er på sjøen som på veien at størrelsen ikke har betydning.

Unntaket er dersom en opererer i trange farvann, slik at store skip ikke kan vike.

Er det bølger klarer ikke radaren å skille mellom bølgene og ekkoet fra en fritidsbåt.

Hvordan det stiller seg med kajakker og seilbrett, er et problemkompleks som vanskelig lar seg løse uten at noen har ansvaret på broen.

Hvem har ansvaret dersom det ikke er mennesker om bord?

Paragraf 2 i sjøfartsloven sier at ansvarshavende på broen skal gjøre alt som står i vedkommendes makt for å unngå sammenstøt, og det er vanskelig å tenke seg at rederiet kan skylle på en defekt eller dårlig sensor dersom liv går tapt.

Har liten tro på at internasjonal skipsfart godtar et regime hvor ansvaret ikke kan tilbakeføres til en bestemt person.

Det er litt lettere for en liten fritidsbåt å vike for et lasteskip på flere 100 meter enn omvendt, litt vett må en jo bruke.

Endret av DårligNavn
Lenke til kommentar

...

 

Hovedregelen er at du må vike for skip som kommer inn fra styrbord(høyre), og det er på sjøen som på veien at størrelsen ikke har betydning.

Unntaket er dersom en opererer i trange farvann, slik at store skip ikke kan vike.

...

 

Ikke helt korrekt. Fritidsbåter har alltid vikeplikt for nyttefartøyer. Så slik sett bør fritidsbåter holde seg på avstand, men som du sier, hvordan de evt. skal klare å detektere en liten fritidsbåt som ikke overholder vikeplikten er jo et godt spørsmål.

Lenke til kommentar

 

...

 

Hovedregelen er at du må vike for skip som kommer inn fra styrbord(høyre), og det er på sjøen som på veien at størrelsen ikke har betydning.

Unntaket er dersom en opererer i trange farvann, slik at store skip ikke kan vike.

...

 

Ikke helt korrekt. Fritidsbåter har alltid vikeplikt for nyttefartøyer. Så slik sett bør fritidsbåter holde seg på avstand, men som du sier, hvordan de evt. skal klare å detektere en liten fritidsbåt som ikke overholder vikeplikten er jo et godt spørsmål.

 

Hvordan vet en om en båt er fritidsbåt eller ikke når det er mørkt eller i tåke?

Hovedregelen er at du skal vike for båter som kommer inn fra styrbord og den andre skal holde stø kurs og fart.

Dersom begge båtene forandrer kurs og fart kan det fort oppstå missforståelser, så hva som er best for sikkerheten kan diskuteres.

Har bare et gammelt kystskippersertifikat og er ingen ekspert, men hvilken paragraf er det som definerer fritidsbåter og som har vikeplikt på åpent hav?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...