Gå til innhold

[GUIDE] Hvordan bygge sykkelhjul


olavrb

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 Bra initiativ.

Obs , noen av bildene i første posten vises ikke.

 

 

Har selv bygd hjul i flere år til eget bruk.

 

Til de som har begynt å sykle , og har tenkt å gjøre det i mange år fremover , er det bare å investere i et hjulrettestativ så fort som mulig.

På sikt vil det spare deg for både tid og penger.

Du vil garantert bli så til de grader frustert , men når du en gang har fått det til , så er det da ganske så lett å rette opp et hjul/ bygge opp et hjul fra scratch.

 

Aluminums nipler er greie helt til den gangen du må begynne å skru på dem. Da ryker de lett som bare det.

Messing er bankers.

 

 

Bygger selv alltid 3 kryss.

Først en runde med stramming , som regel bare en halv omdreining på hver eike.

Fra nå av fokuserer jeg på å få hjulet rett ( bryr meg ikke om at hver eike skal strammes like mye ...fokuserer mere et bestemt område , dvs at jeg strammer  3-4 eiker  1/4 omdreining... osv...)

Fokusere mest på høydekast , da dette er litt komplisert å få til...

Sidekast er litt enklere , så har ikke så mye fokus på dette i begynnelsen.

 

 

Førsteposten er såpass bra at den bør være sticky her på sykkeldelen av forumet.

Edit. Der ble den sticky.

 

Husk å gi +1  til TS

Endret av johome
  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 5/29/2017 at 5:58 PM, johome said:

.....

Takk for tilbakemelding :) Var midt i oppfriskning av bilder, glemte å oppdatere lenkene i tråden. Skal være fikset nå :)

Endret av olavrb
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Et tips. Dypp gjengene av eiken i aluminiumspasta eller kopperpasta, så vil de la seg kunne justere om noen år og ikke være eiret fast i nippelen. Stål og aluminium "spiser" hverandre opp og med slik pasta skaper man et galvanisk skille.

 

http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Fett-og-smoremiddel/Aluminiumspasta-2000017188/

 

http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Fett-og-smoremiddel/Kobberpasta-2000017187/

Endret av Slettet-t8fn5F
  • Liker 1
Lenke til kommentar

En veldig bra guide som jeg håper folk får nytte av!

Som du nevner så er hjulbygging ikke særlig vanskelig. Litt planlegging, vurdering og deleanskaffelse, og halve jobben er gjort. Det første hjulet et knotete men deretter går det eksponentiellt raskere. Når man er ferdig kan man peke nese til "sykkelkonglomeratet" her i Norge som knapt nok har en løs felg å selge, fordi de vil pushe på deg overprisede fabrikkhjul. Dessuten får man det slik man selv vil ha det.

Jeg har bygd meg et hjulsett til hybriden min som jeg bruker til tursykling. Shimano navdynamo foran og Deore XT baknav. Begge hjula har DT Swiss 535 (36h) felger.

Bygde meg også et dynamohjul som kan brukes på både CX'n og "rasern". Shutter Precision SD-8 (bremseskive, 24h) nav og med en felgbrems-felg fra et bakhjul som navet gikk føyka i.

Endret av Chip Salte
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...

Takk for guiden!

 

Jeg har noen kommentarer:

 

Mot slutten står det: "Single butted/ straight gauge: Samme tykkelse på hele eika." Det gjelder kun for "straight gauge", ikke for "single butted". Sistnevnte har ulik diameter i hver ende, som figuren korrekt viser.

 

Det står også: "Å variere tykkelse på eikene [...] gjør eika mindre solid [...]". Her har jeg lest noe helt annet fra ekspertisen. Når eikene er tynnere på midten, er de mer elastiske og kan derfor bidra til å fordele krefter på flere eiker. Det er ved gjengene og ved navet at eiker pleier å ryke, og der er eikene tykkere. Se f.eks. https://www.sheldonbrown.com/wheelbuild.html Eller Jobst Brandt i "The Bicycle Wheel": "However, the most valuable contribution of swaging is that peak stresses are absorbed in the straight midsection rather than concentrated in the threads and elbow, thereby substantially reducing fatigue failures." (Brandt foretrekker begrepet "swaged" i stedet for "butted".)

 

Flere steder anbefales det å holde seg til 12 mm nipler. For enkelte typer felger man imidlertid bruke lengre nipler. Det gjelder særlig enkelte felger med aero-profil, typisk til landeveishjul. Ellers vil ikke eikenøkkelen få skikkelig tak, eller den vil skrape opp felgen. Om man bruker nipler fra DT Swiss, skal eikelengden være 1 mm kortere for nipler på 14 mm og 2 mm kortere for nipler på 16 mm. Eikekalkulatoren til DT Swiss tar hensyn til hva slags nipler du har valgt. Nipler fra enkelte andre produsenter har imidlertid gjengene plassert slik at eikelengden blir den samme for ulike lengder på niplene. 

 

Om man har kjøpt eiker som viser seg å være inntil to millimeter for korte, kan man evt. løse det ved å bytte til 14 eller 16 mm nipler fra DT Swiss.

Endret av LazySod
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for guiden!

 

Jeg har noen kommentarer:

 

Mot slutten står det: "Single butted/ straight gauge: Samme tykkelse på hele eika." Det gjelder kun for "straight gauge", ikke for "single butted". Sistnevnte har ulik diameter i hver ende, som figuren korrekt viser.

 

Det står også: "Å variere tykkelse på eikene [...] gjør eika mindre solid [...]". Her har jeg lest noe helt annet fra ekspertisen. Når eikene er tynnere på midten, er de mer elastiske og kan derfor bidra til å fordele krefter på flere eiker. Det er ved gjengene og ved navet at eiker pleier å ryke, og der er eikene tykkere. Se f.eks. https://www.sheldonbrown.com/wheelbuild.html Eller Jobst Brandt i "The Bicycle Wheel": "However, the most valuable contribution of swaging is that peak stresses are absorbed in the straight midsection rather than concentrated in the threads and elbow, thereby substantially reducing fatigue failures." (Brandt foretrekker begrepet "swaged" i stedet for "butted".)

 

Flere steder anbefales det å holde seg til 12 mm nipler. For enkelte typer felger man imidlertid bruke lengre nipler. Det gjelder særlig enkelte felger med aero-profil, typisk til landeveishjul. Ellers vil ikke eikenøkkelen få skikkelig tak, eller den vil skrape opp felgen. Om man bruker nipler fra DT Swiss, skal eikelengden være 1 mm kortere for nipler på 14 mm og 2 mm kortere for nipler på 16 mm. Eikekalkulatoren til DT Swiss tar hensyn til hva slags nipler du har valgt. Nipler fra enkelte andre produsenter har imidlertid gjengene plassert slik at eikelengden blir den samme for ulike lengder på niplene. 

 

Om man har kjøpt eiker som viser seg å være inntil to millimeter for korte, kan man evt. løse det ved å bytte til 14 eller 16 mm nipler fra DT Swiss.

 

Takk for tilbakemelding, har endret i guiden :) 

Det med butting var nok en slurvefeil i oversettelsen. Og det med nippler er også en god opplysning å ha. Jeg har stort sett bygd hjul til Dirt/BMX, Downhill, Sti, Enduro og XC, så har ikke vært borti behov for lengre eikenippler enn 12mm enda.

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Tråden er oppdatert med bedre bilder på hvordan man trer eikene. Lagd fra scratch i Paint.NET, temmelig fornøyd med resultatet.

Har også fikset litt på språket i guiden.

 

Legger ved Paint.net-prosjektfilene, dersom noen andre ønsker å leke seg litt med de.

 

Tilbakemeldinger tas i mot med takk!

 

- Olav

Paint.NET Prosjektfiler.zip

Endret av o-l-a-v
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Uderzo avklistret denne emne
  • Uderzo klistret denne emne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...