Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Egeninkasso (firma)

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg driver et relativt lite firma som nå har fått sin første kunde som ikke betaler, også et annet firma.

Har purret flere ganger over tif, selvfølgelig uten hell.

Beløpet er ganske stort for et lite firma ca 50000,-

Har tenkt å prøve egeninkasso, men er veldig usikker på hvordan stegene er.

Noen som har noen tips?

Er det slik at man må sende skjema fra namsnammen § 4-18 først?

Anonymous poster hash: 8caba...41c
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan man går frem kommer an på hva som er viktigst for firmaet - raskest mulig penger eller høyest mulig gebyrer. Gebyrer ved egeninkasso er i høyden 350-ish kroner, så det er liksom ikke så mye å hente der.

Tidligst dagen etter forfall må du sende et § 4-18-varsel. Dette finner du maler til på politiets nettsider. Betalingsfristen i varselet må være minst 14 dager.

Når betalingsfristen er utløpt og betaling ikke er skjedd kan du sende begjæring om utlegg. Du finner skjema for dette på politiets nettsider. Begjæring om utlegg koster noe i underkant av 2000,- kr (dette blir skyldner pålagt å dekke). Du kan få dekket inntil 1049,- kr som sakskostnader knyttet til å skrive varsel og begjære utlegg av motparten, dette vil som regel være nok til at en advokat ser raskt over saken for å sjekke om det er gjort noe feil.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Nei. Kravet for å iverksette inkassotiltak i regi av inkassator er at man har sendt inkassovarsel, det er ingen krav om purring før dette. Driver man egeninkasso kan man sende saken til utlegg 17 dager etter forfall.

(Dag 1: Forfall. Dag 2: Varsel etter tvfbl § 4-18 med 14 dagers frist. Dag 16: Siste dag i fristen. Dag 17: Utleggsbegjæring.)

• Liker 4
Lenke til kommentar

Etter tvangsfullbyrdelsesloven § 1-10 kan varsel etter tvfbl § 4-18 sendes elektronisk når det sendes på betryggende måte. E-post kan ses på som betryggende hvis man har aktiv kommunikasjon med skyldner på den e-postadressen eller har hatt det i nær fortid.

Varsel som må sendes per post kan sendes i vanlig postgang. Det er ikke nødvendig å sende rekommandert.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg er i samme prosess som deg.

Har nå sendt purring med purregebyr (70,-) så ett inkassovarsel med purregebyr (70,-)

Som forfaller om 14 dager, dersom hun ikke betaler vil jeg sender jeg betalingsoppfordring + utenrettslige kostnader (210,- 3/10 av inkassosatsen på 700.- + 140 kroner som er de to purregebyrene totalt 350.-) etter betalingsoppfordringen vil jeg sende dette videre til namsmannen.

Lenke til kommentar

Ok

Da har jeg funnet skjema § 4-18 lagt på 210kr i omkostninger, skrevet under og skal sende den per mail.

Håper dette ordner saken!

Er det riktig med 210kr i omkostninger?

Takk for hjelp, og jeg vil oppdatere hvordan det går.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Ok

Da har jeg funnet skjema § 4-18 lagt på 210kr i omkostninger, skrevet under og skal sende den per mail.

Håper dette ordner saken!

Er det riktig med 210kr i omkostninger?

Takk for hjelp, og jeg vil oppdatere hvordan det går.

Ok dette går ikke så bra, skyldner er taus.

Jeg har nå funnet Tvangsfullbyrdelsesloven § 7-2 a-e  skjema og skal fylle ut dette.

Et par spørsmål

1. hvem er prosessfullmektig som skal fylles inn i skjemaet?  Er det daglig leder i begge firmaene?

2. Et sted i skjemaet står det:  Utlegg ønskes tatt i  Hva er det normalt å skrive her?

Lenke til kommentar

1. Prosessfullmektig er den eksterne personen/firmaet som representerer dere. En advokat eller et inkassobyrå, vanligvis. Dette feltet fylles ikke ut hvis man ikke har prosessfullmektig.

2. Der skriver du hva du ønsker at namsmannen skal sikre for deg, i prioritert rekkefølge. Bankinnskudd, fast eiendom, bil, utestående fordringer, etc. Dette tar namsmannen pant i. Hvis saksøkte ikke betaler selv med utleggspant kan du kreve at namsmannen tvangsselger pantet for å betale deg.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ny oppdatering.

Var klar til å sende brev til namsmannen i dag.

Men fikk et mail fra motparten i dag der de opplyser at halve summen blir betalt i dag. Resten betales i august. Og ganske riktig halve summen sto på konto i dag.

Virker som det ordner seg. Får avvente brevet til namsmannen litt.

Takk for hjelp!

• Liker 2
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Hmm Ja da har jeg latt det gå for lenge igjen.

Etter at kunde har betalt ca halve beløpet har det ikke blitt betalt noe mer.

Etter å ha snakket med  kunde noen ganger, sier kunden at mer betaling kommer snart (stadig blitt utsatt). Det kan jeg ikke stole på lenger..

Spørsmålet er:  Må jeg sende en ny utleggsvarsling § 4.18 og føre på det nye utestående beløpet, ettersom kunde har betalt en del av det opprinnelige beløpet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...