sTEFFZ Skrevet 29. mai 2017 Del Skrevet 29. mai 2017 (endret) Jeg klarte idag å gjøre generaltabben med å koble klemmene til batteriladeren på feil poler, pluss på minus og omvendt. Batteriladeren var ikke slått på enda. Dette er et nytt batteri, så jeg lurer på om det er håp for batteriet? Har stått til lading i ca 30 min på 7aH og det var kaldt og ingen buler på det. Batteriet står fritt, ikke i bilen. Endret 29. mai 2017 av sTEFFZ Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 29. mai 2017 Del Skrevet 29. mai 2017 En batterilader vil ikke kortslutte batteriet ved feilkobling, den er sikret med en diode. Lenke til kommentar
sTEFFZ Skrevet 29. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2017 Jeg merket det ikke før jeg skulle koble på plussklemmen, og da slo det gnister. Så da vil jeg tro jeg har direkte kortsluttet batteriet mellom polene. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 29. mai 2017 Del Skrevet 29. mai 2017 Hvis laderen ikke har diode, eller den er defekt, så har du kanskje hatt en liten kortslutning. Men batteriet tar ikke skade av en kortvarig liten kortslutning, et bilbatteri er veldig robust. Hvis det var en kraftig kortslutning så ville laderen og kablene smelte før batteriet tar skade. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 29. mai 2017 Del Skrevet 29. mai 2017 Jeg merket det ikke før jeg skulle koble på plussklemmen, og da slo det gnister. Så da vil jeg tro jeg har direkte kortsluttet batteriet mellom polene. Litt gnister indikerer ikke at batteriet har tatt skade. Lenke til kommentar
sTEFFZ Skrevet 29. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2017 Hvis laderen ikke har diode, eller den er defekt, så har du kanskje hatt en liten kortslutning. Men batteriet tar ikke skade av en kortvarig liten kortslutning, et bilbatteri er veldig robust. Hvis det var en kraftig kortslutning så ville laderen og kablene smelte før batteriet tar skade. Takk for svar, tenkte kanskje det ikke tålte den slags behandling. Men man lærer noe nytt hver dag. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå