AnonymDiskusjon Skrevet 29. mai 2017 Del Skrevet 29. mai 2017 Hei. Har 2 spørsmål angående min oppsigelsestid Jeg er deltid ansatt i en bedrift, hvor jeg nå har jobbet i overkant av 5 år. Mitt første år var via NAV under AP, så 4 av årene har jeg da vært ansatt hos bedriften. Jobber man mer enn 5 år så er oppsigelsestiden 2 måneder. Under 5 år så er det 1 måned. Hvor lang oppsigelsestid har jeg? Har jeg da 1mnd oppsigelsestid siden det ene året var via NAV? Kan arbeidsgiver pålegge ansatte som er deltid lengre oppsigelsestider enn 1 mnd? La oss si at jeg hadde hatt en 10% stilling, så blir det jo feil av arbeidsgiver og ha meg der i feks 2-3mnd dersom et annet jobbtilbud hadde dukket opp? Kontrakten står det 1mnd dersom ikke annet er oppgitt i arbeidsmiljøloven.. (slik jeg tolker det så vil jeg da ha 2 mnd dersom denne "regelen" telles for deltid og at det ene året var via NAV) Takk Anonymous poster hash: 5a187...751 Lenke til kommentar
Vaffel. Skrevet 29. mai 2017 Del Skrevet 29. mai 2017 Gjelder fra du signerte kontrakt som ansatt i bedriften. Hvis kontrakten sier 5 år, og du signerte kontrakten med bedriften for 4 år siden så vil det si at du kun har en måneds oppsigelsestid. 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 29. mai 2017 Del Skrevet 29. mai 2017 Deltid har ikke noe å si: Første ledd – 1 måneds oppsigelsesfrist som hovedregel Hovedregelen etter arbeidsmiljøloven § 15-3 nr. 1 er at den gjensidige oppsigelsesfrist er 1 måned. Oppsigelsesfristen skal regnes til utløp ved slutten av en hel kalendermåned, jfr. nr. 4. Lengre oppsigelsesfrist kan avtales, og i mange yrker og bransjer er 3 måneder vanlig oppsigelsesfrist. Ledere har ikke sjelden 6 måneders oppsigelsesfrist. slik jeg tolker denne må bedriften ha spessielt grunn for å ha lengere oppsigelsefrist. F.eks du jobber i et yrke som er vanskelig å få tak i ny arbeidtaker, eller de trenger lengere opplærlingstid for jobben. At du har vært kontakt med nav spiller svært liten rolle på oppsigelsetid. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 29. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2017 Gjelder fra du signerte kontrakt som ansatt i bedriften. Hvis kontrakten sier 5 år, og du signerte kontrakten med bedriften for 4 år siden så vil det si at du kun har en måneds oppsigelsestid. Kontrakten sier ikke 5 år men står bare "1måned dersom ikke arbeidsmiljøloven 15-3 sier noe annet". Den sier jo For arbeidstaker som har vært ansatt i minst fem år sammenhengende i samme virksomhet når oppsigelsen gis, gjelder en gjensidig oppsigelsesfrist på minst to måneder. Så da gjelder altså fra da jeg signerte kontrakten første gangen? (så vidt jeg husker så ble denne signert etter perioden hos NAV). Takk for oppklaringen. Anonymous poster hash: 5a187...751 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 29. mai 2017 Del Skrevet 29. mai 2017 Men man trenger ikke nødvendigvis å ha oppsigelse i det hele tatt. Oppsigelsen er for at arbeidsgiver skal kunne finne ny ansatt og for at den ansatte skal kunne finne ny jobb. Hvis dere blir enige om at det ikke er noe vits så kan du gå på dagen. Lenke til kommentar
Vaffel. Skrevet 29. mai 2017 Del Skrevet 29. mai 2017 Gjelder fra du signerte kontrakt som ansatt i bedriften. Hvis kontrakten sier 5 år, og du signerte kontrakten med bedriften for 4 år siden så vil det si at du kun har en måneds oppsigelsestid. Kontrakten sier ikke 5 år men står bare "1måned dersom ikke arbeidsmiljøloven 15-3 sier noe annet". Den sier jo For arbeidstaker som har vært ansatt i minst fem år sammenhengende i samme virksomhet når oppsigelsen gis, gjelder en gjensidig oppsigelsesfrist på minst to måneder. Så da gjelder altså fra da jeg signerte kontrakten første gangen? (så vidt jeg husker så ble denne signert etter perioden hos NAV). Takk for oppklaringen. Anonymous poster hash: 5a187...751 Du var ikke ansatt i bedriften når du var igjennom NAV. Du var i praksis. Nesten som om du var en konsulent. Når du ble ansatt, det er perioden som du har faktisk vært ansatt og det som gjelder. Noen sjefer kan prøve å være slemme og prøve å holde deg igjen, og hvis det skjer kan du bare forklare at du ikke var ansatt når du var igjennom NAV. Lenke til kommentar
barfoo Skrevet 29. mai 2017 Del Skrevet 29. mai 2017 Deltid har ikke noe å si: Første ledd – 1 måneds oppsigelsesfrist som hovedregel Hovedregelen etter arbeidsmiljøloven § 15-3 nr. 1 er at den gjensidige oppsigelsesfrist er 1 måned. Oppsigelsesfristen skal regnes til utløp ved slutten av en hel kalendermåned, jfr. nr. 4. Lengre oppsigelsesfrist kan avtales, og i mange yrker og bransjer er 3 måneder vanlig oppsigelsesfrist. Ledere har ikke sjelden 6 måneders oppsigelsesfrist. slik jeg tolker denne må bedriften ha spessielt grunn for å ha lengere oppsigelsefrist. F.eks du jobber i et yrke som er vanskelig å få tak i ny arbeidtaker, eller de trenger lengere opplærlingstid for jobben. At du har vært kontakt med nav spiller svært liten rolle på oppsigelsetid. Da tolker du det totalt galt. Det er full avtalefrihet for oppsigelsestid, og i alminnelighet er det sett på som en fordel for arbeidstaker å ha lenger oppsigelsestid. Jeg har selv 3 måneder i kontrakt, og det gjelder så godt som samtlige andre med høyere utdanning. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 29. mai 2017 Del Skrevet 29. mai 2017 Femårsfristen i arbeidsmiljøloven § 15-3 annet ledd gjelder for arbeidstaker som har vært ansatt sammenhengende i fem år. Praksiskandidater er ikke ansatt, slik at femårsperioden regnes fra du tiltrådte en stilling som arbeidstaker. Arbeidsgiver og arbeidstaker kan avtale lengre oppsigelsesfrister enn én måned, og som barfoo skriver er dette ikke uvanlig, men arbeidsgiver kan ikke ensidig pålegge lengre oppsigelsesfrister enn loven krever. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå