Gå til innhold

[Løst] Windows 10 får ikke kjørt programmer eller WindowsUpdate

Anbefalte innlegg

Tok denne over i en egen tråd da jeg holdt på å hijacke Windows 10 tråden.

Har en PC her (ikke min) som jeg prøver å finne feilene på. Fikk høre den ikke samarbeidet og tok en rask sjekk. Fant like raskt ut at langt ifra alt var som det skulle. Programmer vil ikke kjøre, som Windows defender, Kaspersky antivirus, tools for diskcheck, WindowsUpdate (heller ikke manuelle oppdateringer).

Startet opp et win10 image på usb stick og kjørte fjerning av alt for installasjon. Endte etter hvert opp med meldingen "Det oppstod et problem med tilbakestilling av PCen. Ingen endringer er gjort." Og da var Avbryt eneste valget.

Det reparasjonsverktøyet man kan kjøre under oppstart diagnostiserer først, deretter skal den reparere men gir opp og valget er kun å gå tilbake til menyen om avanserte valg, tilbakestillingspunkt osv. Sistnevnte finnes selvsagt ikke.

Største problemet er at jeg ikke er 100% sikker på om dette er virusproblem eller et fysisk problem med SSDen som windows er installert på (for øvrig en Corsair Force 3). Windows finner ingen feil, mens når jeg kjørte diskscan i boot ble den stående på 15% i lang tid, inntil jeg kom tilbake en stund senere og pc stod da i Windows.

Anvi Rescue disk fant et virus som ble påstått slettet og i tillegg fant den en haug med feil forårsaket av viruset. Windowsfeilene ble også påstått fikset, men ved neste boot var alle problemene fortsatt til stede.

Kjører nå en full scan med Microsoft Safety scanner, jeg gjetter på at denne blir stoppet av blåskjerm om ikke lenge.

Aller helst burde jeg bare formatere hele c: og installere på nytt, men da er jeg avhengig av ny produktnøkkel fra MS siden dette er en såkalt digital lisens (oppgradert gratis fra gyldig win7 i fjor).

Alle tips mottas med takk. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Settings vil ikke åpne. Viser bildet ca to sek og lukker det igjen.

Vidor: CD-key du får ut av Win10 er vel ikke en reell, er det kun de standardnøklene.... ref mykhens post i Windows 10 tråden?

Leter etter et lowlvl tool for ssd, men det var ikke enkelt. Ser ut at alle jeg har funnet så langt helst vil scanne plater....

Lenke til kommentar

Vidor: CD-key du får ut av Win10 er vel ikke en reell, er det kun de standardnøklene.... ref mykhens post i Windows 10 tråden?

Leter etter et lowlvl tool for ssd, men det var ikke enkelt. Ser ut at alle jeg har funnet så langt helst vil scanne plater....

Jepp. Stemmer at det er generiske nøkler. Sjekket min egen Win10 nettopp.

Får du bootet maskinen i Win7 så er det bedre resulater der.

Jeg reddet en gang en død Win10 boks etter at den selv hadde oppgradert seg og feilet. Bootet den fra recovery-partisjonen og fikk lagt inn Win7 igjen.

Lenke til kommentar

Takk syar, fikk sjekket serienummer som heldigvis begynte med 1233 og dermed kom senere enn de diskene som hadde defekter.

Noe virker likevel å være fysisk feil med disken, men ingenting har funnet noe feil ennå. Mulig virusets herjinger lurer meg da.

Ser ikke ut til at noen verktøy fikser dette, og nå begynner de ulike verktøyene å rapportere hverandres filer som virus istedet.

Dette ligger klart an til en ren start fra bunnen med Windows 7 cd i morgen, etterfulgt av Win10 oppgradering. Må vel via Win7 nå for å få aktivert siden denne maskinen ikke har Win10 retail men digital lisens fra en aktivert Win7.... 

Lenke til kommentar

Okay, min force 3 har kjørt 38705 timer uten problemer, så din info er nytt for meg.

pop, prøvde du programmet jeg postet

Ikke prøvd akkurat det programmet, men 3 bootables med antivirus og diverse feilsjekker (Anvi, AVG og Avira).

Har kjørt gjennom med alle, søkt, forsøkt rettet opp i win reg, systemfiler osv, men når jeg nå booter opp igjen Win10 er ingenting endret. Fortsatt ingen Windowsoppdatering og prøver jeg på oppgradering til Win 10 Creators nå får jeg bare melding om at "Noe gikk galt. Kontakt support med feilkoden 0x8007007F."

Lenke til kommentar

Pcen har digital aktivering via hw fingerprintID lagret på aktiverings servere hos microsoft så det er ikke nødvendig å gå via windows 7.

Bare installer windows 10 vha boot fra usb laget fra media creation tool å bruk skip på produktnøkkel.

Dessuten er free upgrade offert fra Windows 7/8 utgått.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Pcen har digital aktivering via hw fingerprintID lagret på aktiverings servere hos microsoft så det er ikke nødvendig å gå via windows 7.

Bare installer windows 10 vha boot fra usb laget fra media creation tool å bruk skip på produktnøkkel.

syar er helt korrekt her angående aktivering. Bare å følge hans oppskrift så blir reinstallert W10 aktivert uten problemer.

Lenke til kommentar

syar er helt korrekt her angående aktivering. Bare å følge hans oppskrift så blir reinstallert W10 aktivert uten problemer.

Hmm... husker jeg ikke feil så fikk jeg ikke et valg om å kunne gå videre før produktnøkkel var skrevet inn. Nå ble jeg usikker, men mener at "Videre" eller "Ok" boksen var grået ut.

Prøvde alt mulig i går og må si jeg ikke husker godt hva som var resultatet av alle forsøkene. Takk for alle råd ihvertfall. Prøver på nytt med win10 direkte installering i ettermiddag. Mente bare å huske at sist jeg prøvde med en ren win10 install fra stick så ville den ikke installere uten en aktivert versjon av os allerede, eller en kjøpt win 10 lisensnøkkel.

Lenke til kommentar

Okay, min force 3 har kjørt 38705 timer uten problemer, så din info er nytt for meg.

Ikke prøvd akkurat det programmet, men 3 bootables med antivirus og diverse feilsjekker (Anvi, AVG og Avira).

Har kjørt gjennom med alle, søkt, forsøkt rettet opp i win reg, systemfiler osv, men når jeg nå booter opp igjen Win10 er ingenting endret. Fortsatt ingen Windowsoppdatering og prøver jeg på oppgradering til Win 10 Creators nå får jeg bare melding om at "Noe gikk galt. Kontakt support med feilkoden 0x8007007F."

https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_10-update/unable-to-install-updates-on-windows-10-error/58cd6bc3-90f9-4152-960a-47154e335b3c

Håper den hjelper deg.

Lenke til kommentar

https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_10-update/unable-to-install-updates-on-windows-10-error/58cd6bc3-90f9-4152-960a-47154e335b3c

Håper den hjelper deg.

Mange takk. Tester den etter jobb i dag. :)

Lenke til kommentar

Normalt kan du installer win 10 på nytt uten å ha iso fil på usb. Ligger i det jeg postet tidligere. :)

Jepp, pleier gjøre det. Men nå var det ikke mulig å komme inn i Settings/Innstillinger. Verken den ene eller andre veien. Og alt bak der var utilgjengelig. Så ingen recovery fra windows.

Note to self: Ikke sitt med samme problem over flere timer. En ser jo ikke skogen for bare trær... eller noe.

Ser jo nå at jeg kun hadde prøvd med "Reparer" fra usbsticken i går. Og reparere greide den ikke. Når jeg nå valgte ny installasjon var det ingen problem. Hoppet galant over Produktnøkkel, og den aktiverte så fort den fikk nett.

Legger nå tilbake alle personlige filer og svigermor ligger an til å bli happy igjen.

Takk til alle som kom med gode råd. Jeg føler meg egentlig litt idiot her nå, jeg har fikset PCer siden midten på 90-tallet... men mistet oversikten her må jeg si.

:)

Endret av Pop
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...