lololo9 Skrevet 30. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2017 (endret) Oi så ikke at vi hadde vært gjennom det allerede. Takk folkens! Rettslære er faget jeg har slitt mest med, så bruker litt lenger tid på å forstå ting. Er jeg heldig består jeg eksamen. Håper bare den ikke blir like avansert som fjor årets eksamensoppgaver. fjorårets eksamen var kjempe vanskelig, og jeg har hørt at mange lærere har klaget på den, så jeg håper at i år får vi en litt mindre avansert oppgave! Tror vi kommer til å få tre oppgaver, mens elever ifjor fikk 4 oppgaver. ps; husk at vi får en oppgave ut ifra pensumet og vi får jo bruke boka, så svaret på oppgaven finner vi på en eller annen måte i boka! Endret 30. mai 2017 av lololo9 1 Lenke til kommentar
DANYYY Skrevet 30. mai 2017 Del Skrevet 30. mai 2017 (endret) Antar at vi får dette på eksamen: - Kjøps og forbrukerrett (Gjennomføring av et kjøp) - Erstatningsrett (Mindreårig påfører en annen person økonomisk tap) - Avtalerett (Kan føre til at en avtale blir ugyldig) - Der fullmakt også er en del av oppgaven Altså delt inn i tre forskjellige oppgaver Endret 30. mai 2017 av Conlay Lenke til kommentar
Sara.A Skrevet 30. mai 2017 Del Skrevet 30. mai 2017 Oi så ikke at vi hadde vært gjennom det allerede. Takk folkens! Rettslære er faget jeg har slitt mest med, så bruker litt lenger tid på å forstå ting. Er jeg heldig består jeg eksamen. Håper bare den ikke blir like avansert som fjor årets eksamensoppgaver. fjorårets eksamen var kjempe vanskelig, og jeg har hørt at mange lærere har klaget på den, så jeg håper at i år får vi en litt mindre avansert oppgave! Tror vi kommer til å få tre oppgaver, mens elever ifjor fikk 4 oppgaver. ps; husk at vi får en oppgave ut ifra pensumet og vi får jo bruke boka, så svaret på oppgaven finner vi på en eller annen måte i boka! Det hadde jeg ikke fått med meg! Får lese litt mer gjennom i boka nå just incase. Men ja, læreren vår sa det samme om eksamensoppgavene fra i fjor. Lenke til kommentar
lololo9 Skrevet 30. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2017 Antar at vi får dette på eksamen: - Kjøps og forbrukerrett (Gjennomføring av et kjøp) - Erstatningsrett (Mindreårig påfører en annen person økonomisk tap) - Avtalerett (Kan føre til at en avtale blir ugyldig) - Der fullmakt også er en del av oppgaven Altså delt inn i tre forskjellige oppgaver ja, helt enig! Lenke til kommentar
lololo9 Skrevet 30. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2017 Hva er hovedforskjellen mellom forbrukerkjøpsloven og kjøpsloven? Og hvordan kan man vurdere om oppgaven er om det ene eller det andre? Føler at det kommer så mye på en gang, så er forvirret. Spørsmål: Kan man kreve både et kjøp hevet og få erstattet dekningskjøpet? Eksempel: Jeg kjøper en pc til 5000kr på nett, som viser seg å være feilpriset, så selger nekter å levere den. Pga. dette kjøper jeg en pc samtidig til 8500kr. Så får jeg hevet kjøpet og får pengene tilbake, men kan jeg også kreve dekningskjøpet dekket helt eller delvis? jeg tror jeg har løsningsforslaget til denne oppgaven.. jeg har faktisk tenkt å gå gjennom den, så kan legge den ut seinere 2 Lenke til kommentar
Malin_ Skrevet 30. mai 2017 Del Skrevet 30. mai 2017 Hvis dere ikke allerede er klar over det, så er jusinfo.no tilgjengelig på eksamen, så det kan hjelpe mye. (vi skal i hvert fall ha tilgang til det, antar at det er likt for alle) Lenke til kommentar
andrea988 Skrevet 30. mai 2017 Del Skrevet 30. mai 2017 (endret) Når dere drøfter ugyldig avtale etter avtaleloven § 33, setter dere opp tre vilkår (1 - omstendigheter, 2 - kjente til omstendighetene, 3 - stride mot redelighet og god tro) eller tar dere utgangspunkt i de tre + de andre tre som er utledet fra rettspraksis (4 - omstendigheten må ha virket inn på løftet, 5 - omstendigheten må ha vært til stede da løftemottaker fikk kunnskap om løftet og 6 - kravet til når løftemottaker må ha kjent til omstendigheten)?? Endret 30. mai 2017 av andrea988 Lenke til kommentar
lololo9 Skrevet 30. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2017 Hvis dere ikke allerede er klar over det, så er jusinfo.no tilgjengelig på eksamen, så det kan hjelpe mye. (vi skal i hvert fall ha tilgang til det, antar at det er likt for alle) serr???vi får ikke tilgang jusinfo! Lenke til kommentar
bambusen Skrevet 30. mai 2017 Del Skrevet 30. mai 2017 Jeg har bare gått igjennom alle paragrafene i de lovene vi mest sannsynlig blir å få... Er det noe mer jeg burde gjøre?? ER så usikker, gruer meg så fært Lenke til kommentar
mø8943 Skrevet 30. mai 2017 Del Skrevet 30. mai 2017 har heller ikke tilgang til jusinfo.. ganske urettferdig at nettsidene varierer fra fylke til fylke Lenke til kommentar
daniel3023 Skrevet 30. mai 2017 Del Skrevet 30. mai 2017 Er det noen andre lover enn forbrukerkjøp- og kjøpsloven, angrerettloven?, skadeerstatningsloven, avtaleloven som kan bli aktuelle? Lenke til kommentar
Malin_ Skrevet 30. mai 2017 Del Skrevet 30. mai 2017 Er det noen andre lover enn forbrukerkjøp- og kjøpsloven, angrerettloven?, skadeerstatningsloven, avtaleloven som kan bli aktuelle? Nei tror ikke det. Lenke til kommentar
lololo9 Skrevet 30. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2017 Er det noen andre lover enn forbrukerkjøp- og kjøpsloven, angrerettloven?, skadeerstatningsloven, avtaleloven som kan bli aktuelle? markedsføringsloven 1 Lenke til kommentar
Malin_ Skrevet 30. mai 2017 Del Skrevet 30. mai 2017 Er det noen andre lover enn forbrukerkjøp- og kjøpsloven, angrerettloven?, skadeerstatningsloven, avtaleloven som kan bli aktuelle? markedsføringsloven Hvorfor tror du den blir relevant? Lenke til kommentar
lololo9 Skrevet 30. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2017 Er det noen andre lover enn forbrukerkjøp- og kjøpsloven, angrerettloven?, skadeerstatningsloven, avtaleloven som kan bli aktuelle? markedsføringsloven Hvorfor tror du den blir relevant? hmm litt usikkert, men kanskje pga. urimelig handelspraksis osv? vet ikke helt om markedsføringloven er så relevant, men jeg gikk gjennom den for sikkerhets skyld Lenke til kommentar
Personvern? Skrevet 30. mai 2017 Del Skrevet 30. mai 2017 Er det noen andre lover enn forbrukerkjøp- og kjøpsloven, angrerettloven?, skadeerstatningsloven, avtaleloven som kan bli aktuelle? markedsføringsloven Hvorfor tror du den blir relevant? Markedsføringsloven kan bli relevant i form av en oppgave som omhandler at en avtale blir ugyldig eller inngåelse av en avtale når man bruker fullmakt. Men jeg tviler dette skjer. Lenke til kommentar
Tvam Skrevet 30. mai 2017 Del Skrevet 30. mai 2017 Har noen et godt oppsett til drøfting av oppgave med avtl. § 36, og veldig lyst til å dele? :-) Lenke til kommentar
Vilde.H Skrevet 30. mai 2017 Del Skrevet 30. mai 2017 Tror dere det kommer erstatning osv. i forbindelse med kjøpet? Eller bare selve gjennomføringen av kjøpet? Lenke til kommentar
mø8943 Skrevet 30. mai 2017 Del Skrevet 30. mai 2017 (endret) Det følger av NL 5-1-2 at alle kontrakter "som ikke er imot loven" skal holdes. Noen som vet hva NL 5-1-2 betyr? Endret 30. mai 2017 av mø8943 Lenke til kommentar
lololo9 Skrevet 30. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2017 Det følger av NL 5-1-2 at alle kontrakter "som ikke er imot loven" skal holdes. Noen som vet hva NL 5-1-2 betyr? Kong Christian Den Femtis Norske lov Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå