Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

rettslære 2 eksamen 2017

Anbefalte innlegg

Oi så ikke at vi hadde vært gjennom det allerede. Takk folkens! :) Rettslære er faget jeg har slitt mest med, så bruker litt lenger tid på å forstå ting. Er jeg heldig består jeg eksamen. Håper bare den ikke blir like avansert som fjor årets eksamensoppgaver.

fjorårets eksamen var kjempe vanskelig, og jeg har hørt at mange lærere har klaget på den, så jeg håper at i år får vi en litt mindre avansert oppgave! Tror vi kommer til å få tre oppgaver, mens elever ifjor fikk 4 oppgaver. 

ps; husk at vi får en oppgave ut ifra pensumet og vi får jo bruke boka, så svaret på oppgaven finner vi på en eller annen måte i boka!

Endret av lololo9
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Antar at vi får dette på eksamen:

- Kjøps og forbrukerrett (Gjennomføring av et kjøp)

- Erstatningsrett (Mindreårig påfører en annen person økonomisk tap) 

- Avtalerett (Kan føre til at en avtale blir ugyldig) - Der fullmakt også er en del av oppgaven

Altså delt inn i tre forskjellige oppgaver

Endret av Conlay
Lenke til kommentar

Oi så ikke at vi hadde vært gjennom det allerede. Takk folkens! :) Rettslære er faget jeg har slitt mest med, så bruker litt lenger tid på å forstå ting. Er jeg heldig består jeg eksamen. Håper bare den ikke blir like avansert som fjor årets eksamensoppgaver.

fjorårets eksamen var kjempe vanskelig, og jeg har hørt at mange lærere har klaget på den, så jeg håper at i år får vi en litt mindre avansert oppgave! Tror vi kommer til å få tre oppgaver, mens elever ifjor fikk 4 oppgaver. 

ps; husk at vi får en oppgave ut ifra pensumet og vi får jo bruke boka, så svaret på oppgaven finner vi på en eller annen måte i boka!

Det hadde jeg ikke fått med meg! Får lese litt mer gjennom i boka nå just incase. Men ja, læreren vår sa det samme om eksamensoppgavene fra i fjor.

Lenke til kommentar

Antar at vi får dette på eksamen:

- Kjøps og forbrukerrett (Gjennomføring av et kjøp)

- Erstatningsrett (Mindreårig påfører en annen person økonomisk tap) 

- Avtalerett (Kan føre til at en avtale blir ugyldig) - Der fullmakt også er en del av oppgaven

Altså delt inn i tre forskjellige oppgaver

ja, helt enig! :) 

Lenke til kommentar

Hva er hovedforskjellen mellom forbrukerkjøpsloven og kjøpsloven? Og hvordan kan man vurdere om oppgaven er om det ene eller det andre? Føler at det kommer så mye på en gang, så er forvirret. 

Spørsmål: Kan man kreve både et kjøp hevet og få erstattet dekningskjøpet? 

Eksempel: Jeg kjøper en pc til 5000kr på nett, som viser seg å være feilpriset, så selger nekter å levere den. Pga. dette kjøper jeg en pc samtidig til 8500kr. Så får jeg hevet kjøpet og får pengene tilbake, men kan jeg også kreve dekningskjøpet dekket helt eller delvis? 

jeg tror jeg har løsningsforslaget til denne oppgaven.. jeg har faktisk tenkt å gå gjennom den, så kan legge den ut seinere :)

• Liker 2
Lenke til kommentar

Når dere drøfter ugyldig avtale etter avtaleloven § 33, setter dere opp tre vilkår (1 - omstendigheter, 2 - kjente til omstendighetene, 3 - stride mot redelighet og god tro) eller tar dere utgangspunkt i de tre + de andre tre som er utledet fra rettspraksis (4 - omstendigheten må ha virket inn på løftet, 5 - omstendigheten må ha vært til stede da løftemottaker fikk kunnskap om løftet og 6 - kravet til når løftemottaker må ha kjent til omstendigheten)??

Endret av andrea988
Lenke til kommentar

Hvis dere ikke allerede er klar over det, så er jusinfo.no tilgjengelig på eksamen, så det kan hjelpe mye. (vi skal i hvert fall ha tilgang til det, antar at det er likt for alle) 

serr???vi får ikke tilgang jusinfo!

Lenke til kommentar

Er det noen andre lover enn forbrukerkjøp- og kjøpsloven, angrerettloven?, skadeerstatningsloven, avtaleloven som kan bli aktuelle?

markedsføringsloven 

Hvorfor tror du den blir relevant? 

hmm litt usikkert, men kanskje pga. urimelig handelspraksis osv? vet ikke helt om markedsføringloven er så relevant, men jeg gikk gjennom den for sikkerhets skyld  :grin2:

Lenke til kommentar

Er det noen andre lover enn forbrukerkjøp- og kjøpsloven, angrerettloven?, skadeerstatningsloven, avtaleloven som kan bli aktuelle?

markedsføringsloven 

Hvorfor tror du den blir relevant? 

Markedsføringsloven kan bli relevant i form av en oppgave som omhandler at en avtale blir ugyldig eller inngåelse av en avtale når man bruker fullmakt. Men jeg tviler dette skjer. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...